Voor het nieuwe forum, klik   hier
tweedehans
heren, hoe komt het dat wanneer de de motor gaat starten ( r 80 ) via de startmotor, dat het moeilijker is om rond te komen dan wanneer je de choke niet gebruikt.? is het vacuum dan te hoog na de carburateur en is dit iets waarop ik moet letten bij het afstellen.

14 reacties

  1. tweedehans
    iemand???

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'PeterH', geïmporteerd van het oude forum: Da,s een goeie, dat vraag ik me met mijn 77,er RS ook al jaren af. Zonder choke goed ronddraaien, met choke zakt het toerental flink af, en met een lege(re) accu zelfs stilstand. Mijn idee is dat met starten met de gasklep dicht de motor weinig lucht aanzuigt en dus ook niet als luchtpomp (compressor) werkt. Choke er op-chokekanaal gaat open, er wordt lucht aangezogen en gecomprimeerd dus meer energie gevraagd en het toerental zakt. Die van mij heeft daar zo,n last van dat ik naar aanleiding van het topic ""niet aanslaan bij koude" ( gestart door bmw piet) al mijn elektrische startmotor aansluitingen maar eens ga controleren. Het kan zijn dat mijn compressortheorie niet klopt, maar ik vertrouw er op dat ik dan wel gecorrigeerd word. Met vriendelijke groet, PeterH

  3. hansl
    quote: Mijn idee is dat met starten met de gasklep dicht de motor weinig lucht aanzuigt en dus ook niet als luchtpomp (compressor) werkt. Choke er op-chokekanaal gaat open, er wordt lucht aangezogen en gecomprimeerd dus meer energie gevraagd en het toerental zakt. /quote Ik denk van niet. Dan zou de 'pomp' immers vacuum zuigen, dat kost ook energie. De opening in de gasklep is voldoende groot dat de cilinder gewoon met lucht gevuld wordt, met gelijke druk als de 'buitenlucht'. Waarschijnlijker is dat het samenpersen van lucht-benzine mengsel energie vraagt waardoor de startmotor meer weerstand ondervindt. De benzine is immers een extra volume (in dampvorm) toegevoegd aan die luchtkolom. (Een compressor (of 'turbo') aangebouwd perst méér lucht in de cilinder, dan kan ook méér benzine erbij, levert derhalve meer vermogen na de ontsteking.)

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Een motor die niks kan aanzuigen kan dus ook niks comprimeren. Dus als de gasklep volledig zou afdichten is het net alsof de motor compressieloos ronddraait. Met als gevolg een vrij snel draaiende motor. In principe zou dus wel of geen choke niets moeten uitmaken eigenlijk.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
    Een motor die niks kan aanzuigen kan dus ook niks comprimeren. Dus als de gasklep volledig zou afdichten is het net alsof de motor compressieloos ronddraait. Met als gevolg een vrij snel draaiende motor. In principe zou dus wel of geen choke niets moeten uitmaken eigenlijk.
    Peter, heb jij dan niet andere carburateurs met een echte choke-klep ipv een startcarburateur bij de CV carbs? Dan zou jouw ervaring wél kunnen kloppen zit ik te denken. Hij zou dan met choke moeilijker kunnen ademhalen en iets trager kunnen ronddraaien. Ik weet wel dat de latere types starters sneller draaien.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'PeterH', geïmporteerd van het oude forum:
    quote: Mijn idee is dat met starten met de gasklep dicht de motor weinig lucht aanzuigt en dus ook niet als luchtpomp (compressor) werkt. Choke er op-chokekanaal gaat open, er wordt lucht aangezogen en gecomprimeerd dus meer energie gevraagd en het toerental zakt. /quote Ik denk van niet. Dan zou de 'pomp' immers vacuum zuigen, dat kost ook energie. De opening in de gasklep is voldoende groot dat de cilinder gewoon met lucht gevuld wordt, met gelijke druk als de 'buitenlucht'. Waarschijnlijker is dat het samenpersen van lucht-benzine mengsel energie vraagt waardoor de startmotor meer weerstand ondervindt. De benzine is immers een extra volume (in dampvorm) toegevoegd aan die luchtkolom. (Een compressor (of 'turbo') aangebouwd perst méér lucht in de cilinder, dan kan ook méér benzine erbij, levert derhalve meer vermogen na de ontsteking.)
    Hans en Marcel, bedankt voor de reactie. Ter verduidlijking van mijn luchtpomptheorie: ik ga er inderdaad van uit dat als er geen lucht wordt toegevoerd er ook geen compressie is. Daar wordt dus geen energie aan verbruikt, dus snel ronddraaien. Zou de motor als vacuumpomp werken daalt de druk eind inlaatslaag in de cilinder naar -1 bar.Dit kost energie,maar wordt niet gevolgd door een compressie groter dan atmosferische druk. Maar, de motor moet stationair kunnen draaien, dus staat de gaskklep een stukje open en wordt er wel degelijk gecomprimeerd. Ga ik uit van een situatie gasklep vol open, zal de druk aan het einde inlaatslag in de cilinder atmosferisch zijn. Compressieverhouding ca. 1:9 , dus op b.d.p. compressieslag een bar of 9. Dit vraagd veel energie. En draait het spul langzamer rond. Zover mijn wilde theorie. Wat in de praktijk de rol van de choke hierin is is mij nog niet duidelijk, mogelijk inderdaad het benzinedamp aandeel. Marcel: de carburateurs zijn de standaard Bing 40 mm CV carbs. De hamvraag: is de vraag van tweedehans nu beantwoord? Ben benieuwd naar 100% klaar, ziet er nu al schitterend uit! Met vriendelijke groet, PeterH .

  7. tweedehans
    PeterH bedankt voor het compliment, ben er zelf wel trots op eigenlijk. de opmerking die slaat op de extra bijkomende benzine dampen , heb ik wel wat mee. punt is namelijk, als ik start zonder choke, draaid de motor sneller rond , dan wanneer ik start MET choke. motorblok is nog niet in de puntjes afgesteld hoor. ( ga ik doen aan de hand van de stappenlijst van Bep.) dus bij het op choke zetten verandert er mijns inziens niets anders dan een rijker mengsel toedienen. dus lijkt het inderdaad hier op te lijken dat een rijker brandstofmengsel een hogere compressie te weeg brengt dan een armer mengsel..????? morgen ga ik alles afstellen en hoop weer wat verder te komen. ben benieuwd dat wanneer alles juist staat afgesteld of dat invloed heeft op het choke-start ritueel.

  8. tweedehans
    voor mekaar... na het afstellen van de carburateurs is het probleem opgelost. syncroontester gemaakt. ik heb alleen het slangetje gevuld met motorolie en niet met Thee, wat als bijkomend voordeel heeft dat het iets trager werkt, dit geeft een rustiger kans van afstellen. loopt nu als vergif en reageert super, starten gaat nu zelfs op de choke... motor slaat na 2 slagen aan . weet niet of er bv 2 minuten lang gestart zou kunnen worden. wat ik nog wel ga proberen, of het syncroniseren van de choke kabels ook een positieve werking geeft. denk namelijk dat dat ook wel zin heeft. je hoort het wel een keertje. hans

  9. tweedehans
    hier m'n zelf (na)gemaakte synchroon meter werkt perfect. hans

  10. PeterH
    Volgens mij is dat het ontwerp van Bep van Malde. Ga ik ook namaken. Ben benieuwd of mijn probleem ook in de synchronisatie zit. Heb goede hoop. Met vriendelijke groet, PeterH

  11. tweedehans
    choke kabels gesyncroniseerd.. tijdens een controle rondje hebben we ook de choke kabels gesnchroniseerd met de vacuumtester. ze staan nu perfect gelijk , nat als de gaskabels. moment van sluiten en 100 % choke is nu ook perfect. start en loopt werkelijk als een zonnetje. hans

  12. PeterH
    Synchroontester nagemaakt, alles afgesteld en starten als een tierelier.Loopt nu ook mooi soepel bij hogere toeren en hij pakt ook veel beter op. Wel bij het proefritje met m,n soepel lopende machine in Hilversum een snelheidsfuikje ingereden. Waarom reed u zo hard? Omdat ,ie zo lekker loopt! 217 Eurie lichter..pffffff. Had ik beter bij sponsor kunnen besteden. Met vriendelijke groet, PeterH

  13. tweedehans
    leuk dat hij zo super loopt en start weer, jammer van de extra centjes. sterkte verder. groet Hans