Voor het nieuwe forum, klik   hier
bmwpiet
Bij een restauratie zijn de korte en lange buisjes van normaal en reserve er uit gevallen en waarschijnlijk verwisseld. Ik rijdt misschien op reserve, terwijl ik denk, dat ik op de normale stand rijdt. Tank leeg rijden is gevaarlijk, om te zien welke kraan het is is, dat is gevaarlijk. Als ik op het verkeerde moment geen benzine heb, is niet handig. Wie heeft een ideetje?

20 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Rugzak mee met een litertje of twee benzine er in (in een fles o.i.d. natuurlijk) en alsnog gewoon leegrijden? Of anders: gewoon leegrijden, en wanneer hij ermee op houdt de motor naar links laten leunen zodat de benzine van de rechterkant van de tank naar links, waar het kraantje zit, kan stromen. Zit nog ongeveer een halve liter in, volgens BMW, al heb ik de indruk dat het meer is. En in het aller- allerergste geval sta je langs de kant van de weg stil en wacht je op een behulpzame medeweggebruiker. Ik heb ook wel eens voor iemand een litertje afgetapt zodat hij naar het tankstation kon. Of je belt iemand om je op te halen. Lijkt me allemaal niet al te moeilijk in ieder geval.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: En nog vergeten: als je het op de makkelijke manier wil doen kan je ook gewoon het kraantje er uit schroeven om te kijken of het goed zit natuurlijk.

  3. j_vervloet
    Kraantje er uit schroeven, op de normale stand zetten en dan blazen op het langste buisje. Blaast dat door dan op de reservestand zetten en weer op het langste buisje blazen. Dat moet nu niet kunnen. Lukt dat wel dan de buisjes verwisselen.

  4. Bep
    Leeg laten lopen in jerrycan Bep

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: kraan dicht zetten, nieuw stuk slang erop, dan blazen en kraan open, kijk in de tank waar lucht belletjes uit komen....klaar

  6. bmwpiet
    Rugzak mee met een litertje of twee benzine er in (in een fles o.i.d. natuurlijk) en alsnog gewoon leegrijden? Of anders: gewoon leegrijden, en wanneer hij ermee op houdt de motor naar links laten leunen zodat de benzine van de rechterkant van de tank naar links, waar het kraantje zit, kan stromen. Zit nog ongeveer een halve liter in, volgens BMW, al heb ik de indruk dat het meer is. En in het aller- allerergste geval sta je langs de kant van de weg stil en wacht je op een behulpzame medeweggebruiker. Ik heb ook wel eens voor iemand een litertje afgetapt zodat hij naar het tankstation kon. Of je belt iemand om je op te halen. Lijkt me allemaal niet al te moeilijk in ieder geval.
    kortom, de bak van mijn zijspan optillen dus

  7. bmwpiet
    ik ga voor een combinatie van j vervloet en Bas. slang op de kraan met bijna lege tank, slang-einde ruim boven de bovenzijde tank (communicerend vat) andere kraan dicht, juiste kraan op normaal en reserve zetten en blazen, kijken in welke stand hij borrelt en of dat klopt.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum: benzineslang in jerrycan stoppen, tank via normale stand laten leeglopen. Dan overzetten op reservestand, er moet nu nog een aanzienlijke hoeveelheid benzine uit komen. komt er bijna niets meer, dan zitten de buisjes verkeerd om. <nu de tank vrijwel leeg is, is het een mooi moment de tank er even af te halen, op zijn kant te leggen, kraanje loshalen en buisjes omwisselen. suc6

  9. bmwpiet
    benzineslang in jerrycan stoppen, tank via normale stand laten leeglopen. Dan overzetten op reservestand, er moet nu nog een aanzienlijke hoeveelheid benzine uit komen. komt er bijna niets meer, dan zitten de buisjes verkeerd om. <nu de tank vrijwel leeg is, is het een mooi moment de tank er even af te halen, op zijn kant te leggen, kraanje loshalen en buisjes omwisselen. suc6
    ook een goed idee

  10. bmwpiet
    En nog vergeten: als je het op de makkelijke manier wil doen kan je ook gewoon het kraantje er uit schroeven om te kijken of het goed zit natuurlijk.
    alweer de tank eraf?? Die zit er net weer op.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Ach ja Piet, ik weet het het is wel wat werk maar je moet maar denken: Alweer een wereldprobleem opgelost. Paulus van Tarsus (R100RS en nog wat ander spul, het meeste uit het begin van de jaartellingl)

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum: je kunt de tank natuurlijk laten zitten, maar je krijgt de tank niet helemaal leeg met de benzinekraan open. Als je dan de kraan eruit schroeft komt er nog een beetje benzine uit. Dat kun je voorkomen door de tank eraf te halen en op zijn zij te leggen als je de kraan los schroeft. suc6

  13. bmwpiet
    je kunt de tank natuurlijk laten zitten, maar je krijgt de tank niet helemaal leeg met de benzinekraan open. Als je dan de kraan eruit schroeft komt er nog een beetje benzine uit. Dat kun je voorkomen door de tank eraf te halen en op zijn zij te leggen als je de kraan los schroeft. suc6
    ja, ik begrijp het, hij gaat er wel af, maar eerst uittesten, WELKE kraan niet goed zit. Bij blazen op buisjes krijg je benzine aan je mond, dat wil ik liever niet. Het is niet zo`n fijne vloeistof namelijk. Dus tank er nog even oplaten, schone slang eraan en blazen maar. Bedankt voor je NUTTIGE reaktie.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Nog een oplossing voor dit non-probleem: jerrycan benzine mee in je zijspan. Hoef je de bak ook niet op te tillen (wat we sowieso een vreemde oplossing lijkt).

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: Toch heb je al een van de gemakkelijkste tips gekregen hoor, zorgen dat de tank tot op reserverniveau leeg is. Kranen dicht en de slang eraf. Lange benzineslang eraan zodat ja boven het niveau van de tank kunt blazen (krijg je geen benzine in je mond) en dan de kranen openzetten. Als de tank op reserveniveau is krijg je op 1 stand (reserve) belletjes in de tank, de andere stand geeft als het goed is dan alleen lucht en geen gebubbel. Zo kun je beide kranen testen en vergelijken. Daarna is de keus aan jou natuurlijk. Oplossen of ermee leren leven. groet, Benno

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
    Nog een oplossing voor dit non-probleem: jerrycan benzine mee in je zijspan. Hoef je de bak ook niet op te tillen (wat we sowieso een vreemde oplossing lijkt).
    ja, en dan in de Drechttunnel stil komen staan en doodgereden worden. Dus als je geen oplossing weet, reageer dan ook niet. IK DENK VOORUIT. Van die bak optillen was een grapje. Dus als je geen humor hebt, idem dito. GOED lezen wat iemand aanbied. Het gaat om een ZIJSPAN namelijk.
    Ik weet dat het om een zijspan gaat. Maar om te gaan lopen bitchen wanneer er oplossingen aangedragen worden is een beetje rare manier van doen; met een beetje eigen initiatief had je ook kunnen verzinnen dat je dan alleen je tank (die er bij een BMW makkelijk genoeg afkomt) scheef hoeft te houden. Maar eigen initiatief lijkt het wel aan te ontbreken bij je, ook gezien het feit dat het inmiddels dagen later is en je schijnbaar nog niks aan de situatie gedaan hebt ondanks alle suggesties. In plaats daarvan ga je eerst zeuren op elke suggestie die niet direct heel makkelijk uitvoerbaar is. Erg productief! En de oplossing voor het probleem van het stil komen te staan in een tunnel lijkt me nóg simpeler dan het probleem van al dan niet lege benzinetanks: niet door tunnels rijden totdat je weet of de boel goed zit. En vooruit, voor de aardigheid nog een oplossing: kijk op je dagteller. Ik ga er vanuit dat je meestal ongeveer hetzelfde aantal kilometers rijdt op een tank benzine voor je naar reserve moet. Rij je altijd 280 of minder en zit je nu op de 300, dan zou ik maar snel volgooien, of de fles benzine die je bij je hebt gestoken leeg gooien in je tank (niet wanneer je in een tunnel bent natuurlijk).

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'chefke', geïmporteerd van het oude forum: Jammer dat de humor word verwijderd. Chefke

  18. bmwpiet
    Mijn teller is afgekoppeld, die klopt voor geen meter omdat ik een zgn kort cardan heb met een lage verhouding. Zoals zoveel zijspannen heb ik er een aparte digitale fietsteller op zitten. Tevens heb ik er 13 inch autowielen inzitten, daardoor wees de orig. teller te laag aan. Als ik de Dagteller ga gebruiken, ga ik ineens zien hoeveel hij verbruikt, dat wil ik niet weten !!. Ik heb hem voor de lol erbij.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Ik ben het er ook eens met, Piet. Je hebt al een heleboel goede tips gehad, die gemakkelijk dit non-probleem op konden lossen. Maar in plaats van even de zaak te repareren, geef je alleen tegenwerpingen. Wat heb je nu eigenlijk liever, een oplossing of een probleem? Chris