Voor het nieuwe forum, klik   hier
jeroen
Vooral in het begin van het seizoen is in steden rijden op een weg met veel verstoplichten lastig als mijn handen nog onvoldoende krachttraining hebben gedaan. Is daar een oplossing voor om de koppelingshandle met minder kracht te kunnen bedienen, los even van het smeren van kabels.

11 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Jeroen. Is al veel over geschreven. Zoek op het forum op "koppeling zwaar" en of "katrol". (in onderwerk EN reacties) Vind je veel info, is een standaardkwaal voor de oude R'en. Chris

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Een goede kabel,die de juiste lengte heeft en op de goede manier naar beneden loopt, goed smeren met bijv silicone olie (dat kunststoffen binnenhuls niet aantast) goed gevette busjes in hendel en hefboom, en goed gesmeerde splines in koppelingsplaathart. Als dat allemaal goed is moet het zonder hulpmiddelen lukken. Of het hele jaar doorrijden tuurlijk...

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Boxer Bakra', geïmporteerd van het oude forum: Jeroen : Het is heel simpel, stel jezelf de vraag !!! Wat heb ik deze winter aan preventief onderhoud gedaan aangaande de koppelingsbediening. De kabel --- De stand van de hefboom achterop de bak---- De drukstift , lagertje , zuiger-- die door de bak naar de drukgroep loopt.Vraagt vet. Zelfs de lipjes van de schotelveer vragen een beetje vet , want deze hebben een schrapende beweging. Hoe oud is je kabel, zitten er knikken onderweg. Als je de vijeslag uit je handel trekt met 1 vinger, moet de stand van de hefboom aan de bak paralel zijn met het vlak achterkant bak dus evenwijdig. Zoniet vraagt het meer spierkracht. Als je veel rijd , eens per jaar de bak er af en speciaal vet gebruiken. Groetjes Cees.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Jeroen, de aanbevelingen van Peter en BB zijn weliswaar zeer waar, maar in zekere zin ook schandalig futiel. De constructie van de R serie koppeling is gewoon slecht. Het functioneert weliswaar goed, maar gaat standaard zeer zwaar, bijna ongeacht smering. Zorgen dat alles goed is gemonteerd, afgesteld en gesmeerd is natuurlijk nooit slecht, maar dan nog is het nooit comfortabel. Ook het smeren van de splain maakt niets uit. Tenzij je bereid bent enkele zaken aan te passen, wordt je koppeling nooit echt lekker soepel. Monteer een katrol, nooit een probleem meer. Chris

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Kolder! Mijn r80-7 bediende zeer licht, heeft ook met plaatdikte te maken (diafragmaveer gaat dan niet meer door ´dooie'punt heen). En smeren moet je toch. Slecht gesmeerde overbrengingen moet je niet met een extra hefboom op willen lossen. Ik heb vaker een bak gedemonteerd en alles weer goed ingevet (let op het juiste vet te kiezen) en dat scheelde steeds weer veel in de bedieningskracht!! Ook nieuwe kabels gaan zwaar(eigen ervaring), ook al wordt er gemeld dat die niet gesmeerd hoeft te worden, goed smeren tot het er onderaan uit loopt, een wereld van verschil! Ook de splines smeren hielp(plaathart). Mijn r100rt had ook geen extra overbrenging, toch bediende hij gemakkelijk. nu als de gesmeerde bliksem gaan smeren! Grt, Peter

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: http://bmwmotorcycletech.info/inputsplinesthrowout.htm Teksten van Snowbum lezen kost net zo veel tijd als de klus zelf, maar als je het goed leest vind je alle info om de koppeling optimaal te maken

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Het probleem van de zware koppelingsbediening is al zeer lang bekent. Talloze discussies, over wat zwaar is en wat niet en hoe op te lossen. Diverse mensen hebben hun heil gezocht in een mechanische aanpassing, vaak met succes. Ik wil mijn katrol nooit meer kwijt, ondanks het feit dat mijn R90S na intensief smeren en afstellen "redelijk" licht ging, maar nog niet ligt genoeg naar mijn zin. Tientallen mensen heb ik horen klagen over hun koppeling, inclusief hier op dit forum. Tenzij je bereid bent ieder week-end een vulling vet in je brommer te pompen, is een mechanische oplossing geen probleem, en werkt ( volgens mij) prima. Mijn katrol zit er al meerdere jaren op, en werkt probleemloos. Ik heb overigens een "dikke" diafragmaveer. Het smeren van de splainas maakt helemaal niets uit, deze doet helemaal niet mee in het mechanisme, de lippen van de diagfragmaveer doen wel mee, zij het in mindere mate. De splain van de ingaande as dus wel vetten, maar dit heeft niets met de bedieningskracht van de koppeling van doen, dus. De koppeling van Tom geeft veel nuttige informatie, maar rept niet over het zwaar gaan van de koppeling, mischien overlezen in de gouwigheid. Maar.... Bakra wij zijn allemaal lullo's die van toeten noch blazen weten, dat moet je altijd in je achterhoofd houden. Chris

  8. Rudyhadee
    R75/5, met een koppeling van een 1000cc, merk geen verschil en de bediening gaat gewoon licht. Komt misschien ook wel omdat het de afgelopen tijd nogal vaak uit elkaar is geweest vanwege een slippende koppeling. O ja: en heb er ook nog een stalen ring van 3mm onder de diafragmaveer zitten, voor een hogere aanlegdruk.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Kijk, een reactie naar mijn hart Rudy. Mannen rijden op boxers zonder hefboomhulpstklaas, vrouwen kunnen altijd nog op een choppertje gaan rijden....met hydraulische koppelings bediening ;-) Suuces allen. Oja, die hefboom achterop je bak scheelt heel veel in afstelling, heb ik al eens mogen ervaren. Aangrijpingspunt net voor hij parallel komt met bakdeksel, dan ga je precies door het juiste ´kracht moment´ heen.

  10. jeroen
    Allemaal dank voor jullie reactie. Ik rijd nu 14 jaar op deze motor en eigenlijk is de kracht om de koppeling te bedienen altijd wel even zwaar geweest en het is wel te doen. Alleen als er vaak ontkoppeld moet worden, dan wordt mijn hand wel meer vermoeid. Op zich lijkt mij koppeling ook verder in orde. Van een motor met bijna 200K KM op de teller hoef ik niet alles te verwachten en het rijdt nog lekker. H om voor de toekomst toch te weten wat mogelijk is en handig als ik weet wat ik kan doen als ik lichter wil ontkoppelen. Bedankt