Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: hallo allemaal , ik ben nieuw hier en heb een r100RT gekocht uit 1981 in amazonic grun. de kuip heb ik verwijderd en ga er een ( kale fiets van maken ) kan iemand me vertellen wat het verschil is tussen een CS en een S . en ten tweede ik zie ook foto's van fietsen met een gespoten achterspatbord !! maar de meeste hebben gewoon een zwart plastic achterspatbord !! als ik er achter ben wat nu wat is kan ik beslissen wat ik er van ga maken , Kaal , S of CS . de tank , kontje , zijkappen en het voorspatbord heb ik allemaal nieuw in kleur kunnen kopen voor vreselijk veel geld op ebay , en ga driftig zoeken naar meer NOS spul . onder het motto beter duur als niet te koop. met vriendelijke groet Bas

32 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Van een RT kun je nooit een CS of S maken,je kunt er hem wel op doen laten lijken. Chefke

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: bedankt voor deze informatie , hier heb ik echt iets aan .

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Dit soort puristische zeikerts heb je veel onder de bmw liefhebbers, helaas... een kale die je volledig ombouw tot rt is naar mijn mening een rt, dan snapt namelijk iedereen hoe hij er uit ziet. de r100cs is de opvolger van de r90s maar dan met gietwielen en 1000cc en geen dellortos meer. een r100s heeft ook het s kuipje maar zie je weer vaker met spaak wielen. zie bmbikes.com voor specs. grt, Jasper

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: De CS heeft een andere eindoverbrenging dan de RT. Daarmee is de topsnelheid van de CS ook hoger. Je zou dus op zoek moeten naar een andere cardanklok om technisch vergelijkbaar te zijn. CS heeft ook trommelrem achter, RT schijfrem. Motorblok van CS is verder hetzelfde als RT uit dezelfde periode, dus 70PK met 40mm carburateurs en 38mm uitlaten met twee balanspijpjes

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Kijk dat is allemaal info waar ik wat aan heb , dus een CS valt eigenlijk al af

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: De filosofie van BMW draait om het Baukasten systeem, dwz dat veel onderdelen tussen verschillende modellen uitwisselbaar zijn. Daarom kan je juist vrij makkelijk ombouwen naar een ander type, echter je frame/blok nummer en kenteken blijven de originele uitvoering aanduiden. Daarom zal een zelf samengestelde CS niet de waarde van een originele CS krijgen. Een R100S ligt dicht bij de specificaties van een R100RT. Beide schijfrem achter en 33/11 overbrenging. R100S heeft een zwart achterspatbord.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ben', geïmporteerd van het oude forum: Wat een geneuzel hier ,ik heb een orgineleR100S met een trommelrem achter en spaakwielen,40mm carburateurs en40mm bochten.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Dus een omgebouwde.. S

  9. JANSSENS2007
    Hoi, Even de originele folder er bijgenomen: De bmw R100S beschikt over 51 DIN KW(70PK),dubbele claxon en matzwarte vorkpoten behoren evenals de lichtmetalen gietwielen met schijfrem achter en tweepersoons buddyseat met bagagerek tot de standaarduitrusting.Er is keus uit twee kleuren:rood en donkerrood metallic. grt eddy

  10. JANSSENS2007
    Folderinfo

  11. frits
    Hallo Bas, kijk even op de site van www.bmwboxerclub.nl staat veel info op. De eerste S uitvoering tot en met 78 hebben geen zwarte vorkpoten.Uitlaatbochten 38mm ,65pk en trommelrem achter en de mooie spaakwielen.Achterspatbord in kleur komt wel voor bij de 90S.

  12. smeerkees
    Hoi Bas, De boxers met (standaard) gespoten achterspatborden zijn ouder dan jouw machine. Jij hebt een machine uit de /7 serie. (als het goed is zelfs in modeljaar 1981 al met het kunststoffen luchtfilterhuis) De /5 serie had b.v. nog gespoten achterspatborden. Van de /6 serie weet ik het niet zeker, maar ik dacht ook van wel. De /7 serie had geen gespoten achterspatborden meer. Op dit forum zijn best een paar mensen die je de preciese verschillen kunnen vertellen. (Beter dan ik dat kan). Ook is er veel op internet te vinden. Het is zeker de moeite waard om je er eens in te verdiepen. Er zijn echt veel meer verschillen dan je denkt. Niet alleen in de uitvoering ( kuipen, zadels, extra tellers, etc.), Maar ook in technische zin (verschil in cardan overbrengverhoudingeningen, diameter uitlaat bochten, remmen, diameter carburateurs etc.) Dit nog naast het technische verschil van verschillende bouwjaren. (b.v. koppelings hevel systemen, cylinderwanden, luchtfilterhuis, stuurschakelaars, compressie verhoudingen, etc.) Zelfs de specs. voor verschillende landen kunnen onderling verschillen. Zo hadden de motoren voor de amerikaanse markt b.v. al vroeg een uitlaatgas re-circulatie systeem voor betere emissie waarden (Toen al...). Groetjes, Kees.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Ha Kees, de /6 heeft gespoten achterspatbord, zelfs de eerste /7 heeft dat (zoals mijn r80/7 uit 78 dat had, ik denk sinds 1980 een zwart achterspatbord en bij de r45/65 al vanaf introductie Grt, Peter

  14. smeerkees
    Hoi Peter, Ha, nog meer verschillen dus. Zo zie je maar weer. Kan best wel eens zijn dat die eerste kale /7 series wel zo waren uitgevoerd. Mijn eigen R100rt van 1978 (modeljaar 1979) heeft geen in de kleur gespoten achterspatbord. Het is (was), een hele vroege rt. versie in de kleur combinatie bruin/goud. Volgens mij waren ze in die jaren bij BMW zelf ook niet altijd geheel consequent. Zo weet ik toevallig dat de eerste r100rs types in de lichtblauwe metallic kleur, met de blauwe ate remklauwen in sommige gevallen wel waren voorzien van een blauwe bies op de velgen, en anderen weer niet. (op de gespaakte wielen dus). Toch moet ik bekennen ook niet het preciese verschil tussen een s., en een cs. versie te kennen. Heb altijd gedacht dat de eerste cs. uitvoeringen dezelfde technische specs. hadden als een rs, en een rt. Dus, 70 pk, 40mm. carbs, maar met 33/11 cardan, met de extra voltmeter en klok, maar met spaakwielen, met kickstarter, maar weer zonder s kuipje, (en zonder middenbok?). Ook geen idee of bij die versie nu wel of niet het achterspatbord in de kleur was gespoten, al denk ik van niet. En de latere cs. types met de gietwielen weer wel een s. kuipje hadden. Maar of die latere typen ook weer 70 pk. waren? Ook geen idee of die latere versies een schijf of trommelrem achter hadden. En of het achterspatbord nu wel of niet gespoten waren? Is er nog iemand die de vraagsteller van dit topic nog iets verder kan helpen? (Ben zelf ook wel benieuwd eigenlijk). Groetjes, Kees.

  15. JANSSENS2007
    Hallo, Volgens mij heeft de 80/7 nooit een achterspatbord gehad in kleuren. Het verschil van een 100 RS en een 100 S motor: Een 100RS heeft 51 KW/70PK+oliekoeler Een 100S heeft 48 KW/65 PK,de allereerste 100S heeft de gewone voorvorkpoten, de latere zwarte vorkpoten.De 100S heeft ook constante vacuum carburatie,de 100RS schuifcarburatie,als optie kon je vroeger zelfs het achterwiel van een 100RS in je 100S laten steken,dus met schijfrem achter in plaats van trommelrem. De 100S had ook een stuurdemper standaard. De benaming CS staat voor CLASSIC-SPORT,de latere type's CS hadden 51KW/70PK, trommelrem achter,achterspatbord ongespoten grt eddy

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Koos', geïmporteerd van het oude forum: http://www.bmbikes.co.uk/specpages/R100S.htm lees dit eens

  17. Arno
    Tip: Het boekje BMW R90S van Ian Falloon. Uitgegeven in 2006 door Whitehorse Press en bij Bol.com te verkrijgen. Zoals de titel het al zegt, gaat het over de R90S, maar de opvolgers r100s en r100cs worden ook (kort) besproken.

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, mijn eigen r80-7 zat in originele lak en had ook origineel ´burnt-orange´ achterspatbord, de r75/7 heeft ook gelakt achterspatbord. Ook ik heb de eerste rt gehad, die 2tone met wit zadel, die hadden inderdaad ongelakt achterspatbord. Mijn r45 uit 79 heeft dat ook, ongelakt.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Maat van me had toen ook een van de vroege r80/7 (ook met gelakt achter spatbord, alles in orig oude lak) die eerste hadden ook platte carb deksels. iets dat ook vaak tot verwarring leid. Grt, Peter

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb een 80/7 maart 1978 met zwarte zijkapjes en matzwart plastic achterspatbord, eigenlijk is alleen het voorspatbord en de tank Met. rood. Ik denk dat afhankelijk van de kleur geleverd werd met of zonder gespoten spatbord en kapjes. Heb ze gezien in blauw met kleur gespoten kapjes en achterspatbord van de zelfde productietijd

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Apart! dacht dat alleen de RS zwarte zijdeksels had.... Ze maakte er een potje van zo blijkt...

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, ik heb zelf een R100CS uit 1982, wat eddy janssens2007 schrijft klopt. Kunststof achterspatbord is matzwart en trommelrem achter. Verder is zit er op een CS standaard een kofferrekje. Als de kleur zwart is zijn ze goudgebiest. Ik meende dat ze allemaal 70 pk hadden maar dat weet ik niet zeker. Van de CS zijn er maar wereldwijd net 4000 verkocht waarvan maar een stuk of 30 in Nederland. Gr Paul

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb heel wat teweeg gebracht geloof ik , allemaal bedankt voor de reacties ! Ik denk dat ik het cs kuipje maar zal vergeten en weer op mp moet gooien en er maar een kale fiets van moet maken en zelfs dat gaat denk ik niet helemaal lukken want ik ben geen r100 met amazonic grün tegen gekomen maar dat moet dan maar. Gelukkig heb ik wel gewoon een plastic ingespoten achterspatbord. Het belangrijkste is ! Het gaat een mooie als nieuwe fiets worden en als dat ook nog eens rijdt als een nieuwe dan is het voor mij geweldig . Ik ga komende week maar eens een achterwiel weg brengen naar mijdrecht en kijken hoe dat word tov orgineel wat kleur en uiterlijk betreft. Allemaal bedankt en ieder beetje wat me verder kan brengen is welkom . Een simpel plaatje op het kontje met R100 is al moeilijk te krijgen. Gr. Bas

  24. smeerkees
    Hoi Paul, Heeft jouw cs dan ook het stuurkuipje, met voltmeterje, en klokje? En wel of geen kickstarter, middenbok, en oliekoeler? (Ik neem aan dat jouw motor van het latere type is met de gietwielen?) Zou je misschien een foto kunnen plaatsen van jouw cs? Ben benieuwd. Groetjes, Kees.

  25. smeerkees
    Hoi Bas, Kom je zelf ook enigzins uit regio Mijdrecht? Ik kom uit Bodegraven. Groetjes, Kees.

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: nee ik kom uit Abbenbroek , maar in mijdrecht schijnt een bedrijf te zitten die velgen erg netjes schijnt te spuiten . gr Bas

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Kees, Bij deze de foto, idd voltmeter, middenbok, geen oliekoeler en kickstarter. Gr Paul

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Mooi ding!

  29. bert
    Ik heb heel wat teweeg gebracht geloof ik , allemaal bedankt voor de reacties ! Ik denk dat ik het cs kuipje maar zal vergeten en weer op mp moet gooien en er maar een kale fiets van moet maken en zelfs dat gaat denk ik niet helemaal lukken want ik ben geen r100 met amazonic grün tegen gekomen maar dat moet dan maar. Gelukkig heb ik wel gewoon een plastic ingespoten achterspatbord. Het belangrijkste is ! Het gaat een mooie als nieuwe fiets worden en als dat ook nog eens rijdt als een nieuwe dan is het voor mij geweldig . Ik ga komende week maar eens een achterwiel weg brengen naar mijdrecht en kijken hoe dat word tov orgineel wat kleur en uiterlijk betreft. Allemaal bedankt en ieder beetje wat me verder kan brengen is welkom . Een simpel plaatje op het kontje met R100 is al moeilijk te krijgen. Gr. Bas
    Bouw een (je eigen) motor op als je de energie en onderdelen hebt zoals je zelf wilt. Standaard motoren zijn er genoeg, maak een uniek exemplaar. Onderdelen bewaren voor als het teruggebouwd moet worden naar origineel of voor verkoop. Belangrijkste is dat je er lol aan hebt, zowel sleutelen als rijden. p.s. Deze kleur ben ik maar één keer tegengekomen en meteen gekocht.

  30. bert
    Origineel? Denk van niet.

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi Kees, Bij deze de foto, idd voltmeter, middenbok, geen oliekoeler en kickstarter. Gr Paul
    Is deze fiets nog van Irvine zo mooi , of heb je hem gerestaureerd , ziet er erg mooi uit ! Complimenten