Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Wouter', geïmporteerd van het oude forum: Tot aan het begin van het vorige motorseizoen had ik mijn hele motorcarrière gereden met de Lasertec banden van Metzeler. Volgens velen (waaronder het merendeel van de Kmar beroepsrijders), de beste en enige BMW(K/R) motorband. Totdat mijn bandenleverancier (Boks-Motyre in Duiven, bij Arnhem 10/10!) mij dus vorig jaar vertelde dat hij deze band niet meer wilde leveren. Reden hiervoor was dat de productie van deze band van Duitsland was verhuisd naar Brazilië, in de fabriek van Pirelli. De kwaliteitscontrole op deze banden zou daar volgens Boks zo slecht zijn geworden, dat er een onevenredige hoeveelheid lood nodig was om de band alleen al uit te balanceren. Na alle opties voor mijn K1100LT afgewogen te hebben, heb ik toen gekozen voor de Bridgestone BT-45 band. Achter bevalt deze band perfect. Vooral vanwege de 'dual-compound' samenstelling bleek de levensduur verhoogd te zijn van 6500 naar 7500 kilometer. Over de voorband was ik echter niet te spreken. Vooral tijdens het wat snellere bochtenwerk (140+) toont deze band zich erg onrustig, waar de lasertec altijd lekker stabiel was. Na 1500KM met deze band bleek hij onder het gewicht van de K1100 ook behoorlijk te "cuppen" (in de lengte scheef afslijtend loopvlak). Weet wel dat de voorvering op mijn motor perfect is, dus dat kan geen oorzaak zijn. Nu de band bijna op is na 16000km blijken de zijkanten ook veel meer versleten dan het midden-loopvlak. U merkt het al, ik wil terug naar de oude vertrouwde Lasertec! Nu mijn vragen aan u allen: - Heeft u ook gehoord van dit kwaliteitsprobleem? (en eventuele recente ontwikkelingen) - Herkent u de problemen met de Bridgestone band? - Wat is uw advies welke band ik in seizoen 2011 moet gaan rijden? Bij voorbaat, dank voor uw reacties.

7 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Op mijn woonwerk fiets heb ik dus de bt45 achter en een lasertec voor, fijnste combi inderdaad! had eerst lasertec ook achter, slijt snel en inderdaad 60 gram lood nodig... Probeer anders een avon. Grt, Peter

  2. j_vervloet
    Ik heb achter ook een BT45 en voor een Metzeler Lasertec, made in Brasil. Voor meer dan 50 gram balanceergewicht en zeer waarschijnlijk een hoogtelslag in de voorband. Tussen 55 en 80 km/h hobbelt het voorwiel. Ik ben misschien een (te) rustige rijder maar met beide banden haal ik meer dan 20.000 km (BMW R65 van 1986). Ik weet (nog) niet of mijn volgende voorband weer een Metzeler wordt.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henk ijsselstein', geïmporteerd van het oude forum: Wouter.Ik rij nu met een Avon voor en achter ,De lazertec uit brazielie is veel harder dan de oude lazertec. Dat is gedaan omdat de lokale weers omstandigheden(zuid en noordamerika)gemiddeld warmer zijn dan europa). Hier in Canada zijn de zomers ook behoorlijk Warm.In de winter rijden we niet!! - 24celcius gisteren hier. Toch beviel de lazertec niet,veel lekkage langs de velgrand,dus voor elke rit band oppompen. Kwalitijd is nu dus ver te zoeken,ook ongelijk slijtage Dus overgestapt op avon! Groeten henk

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Boxer Bakra', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Wouter : kijk op www. motorbandenmarkt.nl maak je keuze , banden liggen na 3dagen op de stoep. eventueel met montage adres. vergelijk prijzen!!! Banden keus blijft een persoonlijk gebeuren . Ik heb nu een Pirelli city demon achterop , die doet het hier in de tropen goed. Stugge band, made in brazil. Raad ik niet aan voor Nederland. Ook geen Heidenau of metzeler. Zoek het bij Avon of bridgestone . BMW is een gevoelige fiets wat banden betreft, goedkoop is dikwijls duurkoop en ergernis. Kijk ook eens op eerdere paginas van dit forum, het fenomeen bandenkeus is regelmatig terug te vinden. Groetjes van die Boxerbakra

  5. Rudyhadee
    Banden: Blijft altijd een persoonlijke keus met de meest vreemde combinatie's, je ziet op de K serie vaak combinatie van de BT45 en de Metzeler, schijnt goed te kunnen. Een band die leeg loopt langs de velgrand heeft waarschijnlijk last van een ge-oxideerde velgrand, hierdoor dicht de band/velg niet luchtdicht af. Is kwestie van velgranden goed schoon schuren en Bead sealer gebruiken bij montage. Banden uit warme productielanden zijn voor een ander klimaat als wij hier hebben, rubber samenstelling is anders, is tevens te controleren of er een EU keurmerk op staat, anders zijn ze niet eens goedgekeurd voor gebruik in Europa en is het voor eigen risico. Meeste motorrijders/sters weten trouwens niet waar ze op rijden, een band is voor de meesten zwart van kleur en allemaal hetzelfde. Vaak wordt ook lukraak maar wat gekocht via Internet omdat dit goedkoper is, wat je krijgt is dan maar afwachten, kan ook hele oude troep zijn, des de ouder een band, des te stugger en minder elastisch in gebruik, dit gaat geheid ten koste van de wegligging. En om nu te zeggen dat een BMW op 1 merk moet? Onzin.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ed', geïmporteerd van het oude forum: gooi d'r eens Conti Go's op kleven veel beter dan de Metzelers ik rij een R100R