Voor het nieuwe forum, klik   hier
buises
Motor medio September perfect draaiend in een regelmatig verwarmde schuur gestald. Vandaag voor eerste start na winter, voorgetornd met kickstarter. Eerste start met startmotor loopt motor vast => startmotor gecontroleerd, is vrij van starterkrans. Kan wel een stukje terugtornen => loopt op zelfde punt weer vast => dynamo gecontroleerd, geen afwijkingen zichtbaar=> tuimelaar bekeken ook geen afwijkingen zichtbaar (stelboutjes ok). Help help, hoe is dit nu mogelijk, kaboutertjes????

44 reacties

  1. Passant
    Draait hij ook vast met bougies uit de cilinderkop Je zou zeggen dat koolafzetting of vast roesten voor dit probleem zou kunnen zorgen

  2. tweedehans
    mogelijk olie of benzine in de verbrandings ruimte, waardoor er een soort vloeistofslag kan ontztaan, inderdaad de bougies eruit halen en een stapje opzij zetten tijdens het starten, voorals er echt olie oid in zit, want dan spuit het er met een redelijke kracht uit.

  3. buises
    Ook zonder bougies loopt de motor na een halve slag op de dynamopully "vast", hetzij ergens tegenaan (ik kan dan wel weer hetzelfde stukje terugdraaien). Enige wat ik zelf nog kan bedenken is dat er een drijfstang lager uit is gelopen en de zuiger nu tegen een klep aanloopt. Het stomme is dat ik dat toch had moeten merken??????????????????

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'dick.b', geïmporteerd van het oude forum: kun je hem wel met de kickstarter ronddraaien ???? Als dat kan heb je een startmotor of starterkransprobleem denk ik

  5. buises
    Nee ook als de startmotor is verwijderd kan ik maar een klein stukje draaien met de kickstarter, daarna met de dynamopully-bout weer een halve slag terug. Zie niet wat er met de starterkrans mis zou kunnen zijn waardoor de motor blokeerd?

  6. Krijn
    Nee ook als de startmotor is verwijderd kan ik maar een klein stukje draaien met de kickstarter, daarna met de dynamopully-bout weer een halve slag terug. Zie niet wat er met de starterkrans mis zou kunnen zijn waardoor de motor blokeerd?
    Misschien een tuimelaar die zwaar gaat waardoor er een klep open blijft staan? Of roest/aanslag op een klepsteel waardoor de klep niet meer terug kan? Klepdeksels eraf en eerst tuimelaars controleren op goede werking. Als die oke zijn dan maar controleren of al de kleppen wel terug komen. Ben net als jou erg benieuwd naar de oorzaak, succes. Groeten Krijn.

  7. buises
    Ik hoor het met name aan de rechterkant "kleunen", aan die zijde de tuimelaars los gemaakt, kleppen lijken volledig in de zitting te liggen maar helaas geen resultaat. Dit is wel de zijde waar ik vd zomer een helicoil in heb moeten zetten, er zou hier toch heen stuk van in de cilinder liggen... morgen ga ik met een endoscoop kijken voor ik alles demonteer. Allen bedankt voor het meedenken! Wordt vervolgt. PS Het blijft onbegrijpelijk dat hij goed draaiend de schuur is ingegaan???????????

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum: Tja Wel vaker brommers en motoren gekocht die "draaiend" waren weggezet en waar je dan op leegliep voordat ze weer in goede rijdende staat waren. Dus geheel onbegrijpelijk vind ik het niet, wel heel erg vervelend voor je. In ieder geval succes met de kijkoperatie (ben benieuwd of het iets te maken heeft met de helicoil

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Distributieketting ?? heb je recent ketting vernieuwd, misschien dan de clip los geschoten van het losse schakeltje?

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudi', geïmporteerd van het oude forum: Zitten alle klepzittingen nog op hun plaats? Bij mijn R100RS is tijdens een startpoging eens een klepzitting losgekomen. Zie foto

  11. buises
    Rudi, zojuist met de endoscoop precies hetzelfde beeld geconstateerd als op jou foto. Zitting ligt in tweeen in de cilinder....Gelukkig hoef ik niet dieper in het blok te graven. Heb jij de cilinderkop nog kunnen hergebruiken of zijn de thermische spannningen de cil. kop fataal geweest denk je.

  12. buises
    zie foto na demontage

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Ligt daar ook een gebroken klep ?? Wat raar dat dat gebeurd bij/ na stilstand, en je zuiger niet beschadigd ? Als dit tijdens normaal "draaien" gebeurd is de schade meestal Kop, zuiger, cilinder. Heb je wellicht toch nog een beetje "geluk"

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Tja, onze hobby fietsen zijn kwalitatief toch erg slecht. Ook eventueel na 2 ton mag dit nooit gebeuren! Groeten Jasper

  15. hansl
    Tja, onze hobby fietsen zijn kwalitatief toch erg slecht. Ook eventueel na 2 ton mag dit nooit gebeuren! Groeten Jasper
    Zinvolle reactie, Jasper! Draagt veel bij aan het onderwerp van deze discussie en zal de man die deze pech heeft getroffen ook veel steun geven. En aan buises: succes met de reparatie.

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: En Hans, wat is de waarde van jou bijdrage ? Vind ook dat dit nooit mag gebeuren, ongeacht de km stand, stel je voor, je voegt net in voor een vracht wagen.........precies. Daarom mag dit nooit gebeuren. Denk zelf aan een thermische kwestie, in file situaties op een zomerse dag kan eea zeer heet worden, en in de winter is de temp weer een heel stuk lager, HET nadeel van rijwindkoeling. Hier door zou hij los kunnen komen.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Kan zomaar gebeuren. Bij mij gebeurde het na een paar honderd km rijden tot aan de pont van Götenborg, brommert had daar een paar uur op de kade staan wachten tot we de boot op konden. Doorlaatpost ging open en ik start dat ding om op te rijden, nog geen honderd meter en zet hem uit voor het papierwerk, weer starten en niks. Zelfde resultaat, zitting eruit en klep krom. Rara, wie het weet, mag het zeggen. Groeten, Paul.

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, na hoeveel km (totaal) is dat dan gebeurd ? Ik heb wel eens gelezen dat men na 120.000 de kleppen beter kan vervangen. Alvast bedankt voor de reactie

  19. buises
    Ik heb de machine zelf pas een jaar, 5 jr geleden totaal gerestaureerd, ik weet niet of de kleppen toen zijn vervangen anders rond de 150.000 km

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, logischerwijs zijn de kleppen rond een ton gedaan, maar dit gaat om de zitting...niet om de klep. Had hij veel olie verbruik ? Bij ural en dnepr loopt hij er ook wel eens uit, maar dit is wel een bmw...

  21. Passant
    Zou het kunnen dat het volgend er mee te maken heeft. De brandstof is de laatse 20 jaar wel erg veranderd.(artikel kom van de CX site af) Al eerder maakten we bij Oldtimer Nieuws melding dat de 'nieuwerwetse' benzine steeds slechter te gebruiken is in oldtimers. Motoren en het brandstofsysteem dateren nog uit een tijd dat gelode benzine de maatstaf was. Na het verdwijnen van het lood uit de benzine is de benzine steeds verder aangepast en 'milieuvriendelijker' gemaakt. Voor moderne auto's geen probleem, de motoren en brandstofsystemen zijn afgestemd op de nieuwe benzinesamenstelling, waarbij de toevoeging van ethanol voor oldtimers de meest vervelende is. Op dit moment wordt er in Nederland 5% bio-ethanol aan de benzine toegevoegd. In Frankrijk echter is sinds vorig jaar ook benzine met 10% ethanol op de markt. Deze wordt onder de naam of met de toevoeging E10 in de naam verkocht. Ook in Duitsland wordt sinds deze maand E10 op een steeds groter schaal bij de pomp verkrijgbaar. Wanneer E10 in een oldtimer wordt getankt is de kans groot dat er in eerste instantie weinig aan de hand is. Echter de ethanol in de benzine tast brandstofleidingen en pakkingen aan met lekkage en het eerste geval brand als gevolg. Ook eventuele schade aan kleppen en klepzetels sluiten experts niet uit. Ethanol is niet alleen agressiever dan benzine, het veroorzaakt ook eerder corrosie en het bezit geen enkele smerende werking. In Frankrijk is Euro 95 inmiddels al bijna niet meer verkrijgbaar en bij de meeste pompen vervangen door SP95-E10 (Euro 95 met 10% Ethanol). Duitsland is nu het volgende land dat aan de beurt is. Maar ook Nederland zal moeten volgen. In Europees verband is afgesproken dat er in 2013 een extra soort aan de pomp verkrijgbaar moet zijn. Omdat de meeste tankstation maar over een beperkt aantal pompen/tanks beschikt ligt het voor de hand om de Euro 95 met 5% bio-ethanol te vervangen voor Euro 95 met 10 bio-ethanol. Een alternatief voor oldtimerbezitters kan een duurdere een premium brandstof zijn zoals V-Power van Shell of BP Ultimate

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Hoi IK denk niet dat daardoor de pers passing los kan komen, wel weer een staaltje moderne maatschappij voering, we gaan een enge kant op met de wereld. Dat baart mij zorg. Alle leuke dingen lijken te verdwijnen onder het mom ''goed voor het milieu' het milieu is heiliger verklaard dan de paus zo langszamerhand. Een enge wereld, waarin co2 de onbewezen boosdoener lijkt te worden. Eerst werd aan genomen dat het een broeikas gas was en toen was het er ineens zonder bewijs....de kracht van de media. Wanneer pikken we dit niet meer ? we leven zogenaamd in een vrij land...vergeet het maar. De staat bepaald waar uw geld heen gaat, welke brandstof u mag tanken en wat u met uw vrije tijd doet.....Want trekkerpulling en classic races zullen over 4 jaar ook historie zijn, onder het mom van dat zelfde enge woord: ''milieu'' !! Bah!

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum: Wat een charmant stukje Peter, ik had het zelf niet beter kunnen doen. We moeten gewoon doorgaan met zoveel mogelijk CO2 de lucht in te blazen! We zullen die jounalisten en dergelijke wel eens leren! NOT! Wat zou je eigenlijk willen Peter, dat we met zijn allen gewoon doorgaan met zoveel mogelijk te vervuilen? En op die manier onze aarde compleet naar de bollen helpen? Ik rijd ook old-timers. en ik merk nauwelijks verschil in de brandstof, en zeker niet in negatief opzicht. Een beetje aapassen aan de mores van deze tijd is toch niet zo erg? Het milieu is zeker heiliger dan de paus, met onze leefomgeving zullen we nog lang moeten doen, terwijl de paus een beperkte levensduur kent. Maar zo'n oude bibberaar met middeleeuwse denkbeelden vinden we vast nog wel een. Bertje

  24. Passant
    Het staat je wel Peter, in de rol van slachtoffer, ook wel het Calimero syndroom genoemd. " zij zijn groot en ik is klein" .

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Bertje, mee eens, maar er zijn grenzen en het slaat echt door, groenlinks wil nu trekkerpulling verbieden, ook weer met het milieu als achtergrond. Over het co2 verhaal heerst geen overeenstemming tussen wetenschappers.....het schijnt pas na honderden jaren op te lopen, na een koude of juist warme periode(moet ik effe opzoeken), en heeft dus nagenoeg niks met onze fossiele brandstoffen te maken. En dan dit: Co2 is een onbenullig klein deel van onze lucht samenstelling, 2 keer niets blijft niets...Zelfs al zouden we alle olie voorraden opbranden is er wat co2 betreft niks aan de hand. Wanneer worden wij wakker, de staat misbruikt het milieu aspect!!!! Als het er echt toe doet moet ook kerst-buiten- verlichting en vuurwerk verboden worden...maar dat is niet waar het om draait, het draait om geldgeldgeld!! en vuurwerk en kerstlampjes leveren veel geld op. Alles wat de staat weinig oplevert wordt wel steeds vaker verboden, let maar op. Grt, Peter v Oossanen

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Misschien tijd dat er meer wakker worden naast mij, Ton/passant? jij vind alles dus prima wat de staat onderneemt ? onder het mom''milieu'' wordt er mij te veel stuk gemaakt. Kinderachtig dat je dat afdoet als een of ander syndroom... op de feiten wordt -weeres- niet in gegaan. Volg allen lekker braaf de staat maar....ik niet ps. waar blijft de beloofde opwarming ? Voertuigen zijn zo enorm veel schoner geworden door mengsel regel units e.d. Positieve effecten worden al volop ''gemeten'' dus waarom door en door gaan ? het draait volkomen door, ten koste van onze lol en portemonnee. Helaas zien de meeste dat blijkbaar niet hier ? ik had meer hersens en ontwikkeling verwacht bij oldtimer motor rijders. Als voorbeeld de hele spaarlampen hype, zegt genoeg. De warmte die de lamp afgeeft (meestal in je huis tijdens de winter) was ineens ''verspilling'' ;raar want die warmte blijft in je huis.... Is maar een klein voorbeeld van regeltjes vd staat. Grt, Peter

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Vroeger hadden -vele- een geloof als houvast, nu we dat los gelaten hebben moeten we iets anders hebben om ons aan toe te wijden en er goed voor te zijn. Eea is gevonden in het ''milieu''. Blind volgen we braaf de vertekende ''feiten'' op het journaal. makke lammetjes! Gesjoemel met meetresultaten maakt ons niets meer uit, want we blijven heilig geloven....in ons ''milieu'' lees er wat meer over, kijk eens climate-gate http://www.climategate.com/ waar zelfs mensen uit de ''milieu'' wereld zijn gestapt om dat men het gesjoemel niet aan kon..... Maar jullie geloven liever de viezerik Al Gore ? en bijv: http://www.vrijspreker.nl/wp/2008/01/te-langzaam-wordt-de-klimaathype-ontmaskerd/ Milieu is niets anders dan handel, geld daar gaat het om. Grt, Peter

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum: en als laatste een rekenvoorbeeld, van internet geplukt: CO2 percentage neemt maar iets toe bij verbranding fossiele brandstoffen Stel we verbranden alle olie op aarde. Bewezen olie reserves op aarde: 1000 miljard vaten = 1000 miljard x 159 = 159 biljoen liter olie = 1,59*10^14 liter olie. Dichtheid olie = ongeveer 0,7 kg/liter 1,59*10^14 liter olie = 1,11*10^14 kg olie. Bij verbranding van 1 kg olie komt er ongeveer 2,5 kg CO2 vrij. Hoeveelheid CO2 dat in de lucht komt bij verbranding alle olie op aarde = 2,775*10^14 kg Totale massa lucht op aarde = 5.517.000.000.000.000.000 kg = 5,517*10^18 kg Totale massa CO2 op aarde = 0,0005*5,517*10^18 = 2,76*10^15 (0,5% van de lucht bestaat uit CO2) Percentage CO2 toename in de lucht wanneer we ALLE olie op aarde verbranden: ((2,775*10^14) / (2,76*10^15)) *100% = 10,05%. Het CO2% percentage in de lucht zal dus met ongeveer 10% toenemen. Van 0,05% naar 0,055% van de totale massa lucht op aarde. Stel we verbranden ook alle aardgas en kolen in de wereld. Dan komen we misschien uit op 20 of 30% CO2 toename op aarde. Het CO2 percentage kan dan niet groter worden dan ongeveer 0,7%. Hoeveel kan dat schelen? Ik kan me niet voorstellen dat de aarde vele graden gaat opwarmen door het verbranden van alle fossiele brandstoffen. (Het volume percentage CO2 in de lucht is 0,038%. De massa van 1 mol CO2 (6+2*8) is echter groter dan de massa van 1 mol zuurstof (2*8).of stikstof (7*2). Ik moest dit volume percentage omzetten in massapercentage: Massapercentage CO2 wordt als volgt uitgerekend: (0.038*molmassa CO2)/(0,038*molmassa CO2 + 0.8*molmassa N2 +0.2*molmassa O2) = (0,038*22) / (0,038*22+0,8*14+0,2*16) = 0,055% Daarnaast zal het O2 percentage iets afnemen aangezien O2 bij verbranding verbruikt wordt. Mijn berekening kan dus ietsjes nauwkeuriger. Het zal echter meer tijd en energie kosten om het exact uit te rekenen. Er is wel een foutenmarge maar die is klein). --

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum: Kopieren en plakken kan iedereen. Dit soort argumenten levert niets op. Vrijwel alle wetenschappers beamen de opwarming van de aarde en de catastrofale effecten hiervan. Een enkele kortzichtige rekenaar kan op een half A4tje uitrekenen dat het niet zo is? Dat lijkt me sterk..... Dat doet me denken aan mensen die de evolutie ontkennen ten faveure van het creationisme. Al leg je ze nog zoveel argumenten en bewijzen voor, steeds vragen ze "laat me het bewijs zien". We hebben een nieuwe term voor dat soort mensen te weten "geschiedenisontkenners". Er zijn kennelijk ook "opwarmingsontkenners", die staan midden in de winter in hun zwembroek de opwarming van de aarde te ontkennen. Dat soort figuren kom ik in de VS vaak tegen, wild schreeuwend op een vluchtheuvel. "selling pencils -from a cup-". Maar goed, ik heb het idee dat we een beetje afdwalen, niet? Feiten houden niet op te bestaan omdat ze worden genegeerd....... Aldus aldous Huxley, en Bertje.......

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Kom nou met iets inhoudelijks zonder een knip en plak actie af te keuren. Leuk, en waarom zal het grote klimaat centrum dan sjoemelen met cijfers, zoals uitgelekt is....idd om een idee in stand te houden. Slechts een klimaat bureau houd vast aan de opwarmings theorie, en dat is nou toevallig het door de diverse regeringen opgerichte bureau...de overige zijn al overtuigt van een afkoeling. En waarom horen we nooit wat over ijs aangroei bij de noord pool ? idd dat komt niet uit met het gestelde model..... Nog leuker; ik geloof niet, maar ook voor de evolutie zijn steeds meer tegen bewijzen, en keer op keer denkt men de ''missing link'' te vinden en dat blijkt dan weer niet zo te zijn, kort samengevat; we weten helemaal niks. we weten niet eens of het morgen droog blijft, maar al gore weet wel hoe warm het over 100 jaar is, lachen joh. Steeds meer klimaat wetenschappers ook in NL haken af, en gaan inzien dat de opwarming een hype is, niks meer dan dat. Herman Finkers meld het enige juiste over de zeespiegel....niet de klimaat/geld goeroes. Maar word maar niet wakker hoor...dat is slechts voorbehouden aan een enkeling met helder inzicht zo blijkt. Grt, Peter

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: ''opwarmings ontkenners'' moeten dan toch juist zomers in winter kledij staan ? Grt, Peter

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Buises, is er al meer over de zittingen en andere schade bekend, hopelijk valt eea mee voor je Grt, Peter

  33. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum:
    ''opwarmings ontkenners'' moeten dan toch juist zomers in winter kledij staan ? Grt, Peter
    Ik zou graag deze "quote" samen met de bovenstaande input als maatgevend voor jouw redeneringsvermogen willen vastleggen. Dan zijn we er maar vanaf........ Bertje

  34. Passant
    Peter het is misschien flauw om het af te doen als een syndroom. Maar het is voor jou een geloof, een levensstijl geworden om de klimaat problemen te ontkennen heb ik het idee. Wat doe ik met gelovigen die langs de duur komen om mij een betere wereld te geven. Die deur doe ik dicht zonder discussie. Ieder het zijne, maar dit kon ik effe niet laten. Ik laat het hier ook bij.

  35. willie
    JONGENS ER ZIJN ANDERE FORA VOOR DIT SOORT DISCUSSIES. LATEN WE HET GEWOON BIJ BMW TECHNIEK HOUDEN. (als we zo doorgaan zoals jullie hierboven doen hebben we mekaar de nek omgedraaid voordat de co2 dat doet.)

  36. Krijn
    Al met al word Buises niet veel wijzer de laatste paar berichtjes, dan zal ik maar een poging doen om hem bij te staan inplaats van veel te ver afdwalen in deze voor hem onplezierige pech met zijn BMW. Als ik zo de foto`s bestudeer is er goed te zien dat er een behoorlijke afzetting is van verbrande olie, niet vreemd bij een boxer, de mijne (r100rs) lust ook graag een slokje olie... Al die koolafzetting is niet goed, zou dit misschien de storing aan klep en zitting hebben veroorzaakt? En wat zou er eerst gebeurd zijn; de klep gesneuveld of de zitting? Als de oorzaak koolafzetting zou zijn geweest wat is er dan gebeurd? Teveel afzetting op de klepsteel waardoor deze erg heet is geworden(kan zijn hitte niet kwijt)vervormd en daarna de klep schuin in zijn zitting is gekomen en afgebroken waardoor de schade is ontstaan? Of na zijn laatste rit ,alweer een poosje geleden, is de koolafzetting verhard terwijl de motor in zo`n stand stond dat die klep open heeft gestaan, bij de eerstvolgende start is de klep blijven hangen op de kool op de klepsteel en heeft de zuiger bij het omhoog komen tijdens het starten die klep de genadeslag gegeven en de krom gedrukte klep op zijn beurt de zitting vernield. Is toch wel iets om over na te denken ,om bij een flink olieslurpende BMW op tijd de koppen goed te reinigen en beter nog proberen de olieconsumptie te verminderen om problemen als deze te voorkomen! Ook regelmatig een lekkere lange rit kan prima helpen om de koppen ahw schoon te branden. Had je veel korte ritjes gereden Buises? Groeten Krijn, die ook niet blij is met de komst van die rare benzinesoort, maar dat die brandstof dingen als deze kan veroorzaken absoluut niet gelooft. Het spul kan wel zorgen voor problemen in je carburateur/benzinekraan/ benzine slangetjes etc omdat veel oudere rubbersoorten niet bestand zijn tegen dat spul, Misschien leuk om een topic te openen waarin de discussie over deze nieuwe brandstof soort kan worden voortgezet zodat we er allemaal wijzer van worden voor in de toekomst en dat de hr Buises serieuze antwoorden en de juiste info krijgt over het hoe en waarom wat er is gebeurd met zijn machine.

  37. buises
    Hallo Krijn, ondertussen de onderdelen goed onderzocht. De gebroken klepsteel blijkt duidelijk een gevolg van de losgekomen uilaatzitting. Op de zitting is goed zichtbaar dat deze niet meer overaal heeft "aangezeten", in de sponning. Mijn rijstijl is erg (lees;te) sportief (samen met B-King en Aprilla ha ha), wat de motor pittig belast. Meestal +/- 120km op een avond en soms een hele dag touren. Inslag van de kleppen (niet aan de orde) agv schrale brandstof oid geloof ik zelf ook niet zo in. Leuk detail is dat ik de eerste slagen met de kickstarter handmatig zonder problemen heb gemaakt, elektrisch sloeg hij na 2 sec vast! Wilde eerst een nieuwe klep zetten met zitting en geleider +/- 80 euro. Hobbyist biedt revisie aan met nieuwe kleppen. zittingen en geleiders voor 112 euro????? Heeft iemand hier ervaring mee. Vraag me alleen af of de sponning niet vervormd is oid (wel een lichte beschadiging door de klepsteel +/- 2% van totaal oppervlak.

  38. Krijn
    Hoi Buises, Tja als de klepzitting dit alles heeft veroorzaakt is het niet anders. Om jezelf in de toekomst te behoeden voor zulke vervelende geintjes kan ik je sterk aanraden om beide koppen bij De Hobbyist te brengen. Mijn R100rs is op deze manier behandeld daar en houdt het al jarenlang goed uit. (is gedaan door de vorige eigenaar van mijn motor). Om te kunnen beoordelen of er nog wel een nieuwe zitting in kan zul je ook naar de specialisten moeten. En als het niet meer mogelijk is dan maar zoeken naar een gebruikte kop. Zelf zou ik dan vanwege de pittige rijstijl alsnog de linkse en eventueel de gevonden gebruikte rechtse kop toch ook onderhanden laten nemen. Kun je er weer een poosje tegenaan :-) Succes ! Groeten Krijn.

  39. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Je kunt altijd een zitting vervangen, als de originele maat te groot is geworden, kun je de zittingsboring opkotteren en een klepzitting met overmaat monteren. Die moet dan ook wel weer bewerkt worden ( zitting frezen etc.). Eventeel zelf een zitting draaien en harden. Chris

  40. Krijn
    Das heel mooi Chris ,wist ik niet,ondanks dat ik al heeeeeeel lang in een garage werk. Ben ook al een eeuwigheid geen monteur meer, en nu nog steeds autospuiter. Lijkt me wel een klusje voor een specialist. Nou Buises doe er je voordeel mee ! Groeten Krijn.

  41. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Is prijstechnisch ook helemaal niet interessant, voor motoren waarvan gewoon ruilkoppen te koop zijn. Is meer voor speciale toestanden, oldtimers en zo. Maar het kan, het is maar dat je het weet. Ik heb het in het verleden wel gedaan, maar was veel werk. vooral het uitklokken op de freesbank. Chris

  42. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Kep toch nog maar even een filmpje gezocht op jouwpijp: http://www.youtube.com/watch?v=g9PECWcNDhY&NR=1 Hier zie je hoe de oude passing wordt opgekottert, grotere zittingen gemonteerd en nabewerkt. Deze mensen hebben een speciaal hiervoor gemaakte valve giude and seat machine: http://www.sunnen.com/graphics/assets/documents/fb4683e0c149.pdf Dat scheelt natuurlijk wel erg veel tijd, op een freesmachine kan het wel maar is tijdrovend. Chris

  43. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Ik nog even. Ik ging er van uit dat de machine van bovenstaande link een "Sunnen" was uit de automotive serie, deze zijn namelijk dat typische rood. Is niet goed Serdi heeft deze kleur nu dus ook. de link: http://www.serdi.com/cust/home.aspx Chris