Hallo allemaal.
Toen ik pas geleden tegen een kennis zei misschien voor een nieuw RVS uitlaat systeem van Keihan (bij onze sponsor vandaan) te kiezen voor mijn R100rt van
modeljaar 1979, was zijn (voor mij verbazende) antwoord waarom ik niet liever
voor een origineel stalen uitlaatsysteem zou kiezen, omdat een RVS uitlaat (vooral
bij de bochten) minder (snel) warmte op zou nemen in vergelijking met een staal/verchroomd exemplaar.
Dit zou zelfs op de langere termijn voor (warmte) problemen bij de koppen (kleppen) kunnen zorgen.
Ik had hier nog nooit van gehoord.
Bij mijn weten rijden er genoeg boxers rond met een RVS uitlaat systeem.
En worden de uitlaatbochten op een boxer motorfiets door hun bevestigings positie,
voor zover mogelijk, optimaal gekoeld door de rijwind.
Een oliekoeler zou wel iets helpen, maar minder goed de piek temperaturen in de cylinderkoppen kunnen afvoeren in vergelijking met een gewoon staal/verchroomd
uitlaat systeem.
Is er hier iemand die hier misschien wel eens van gehoord heeft?
Bestaat dit verschil echt?
Of is het verschil in warmte opname tussen RVS en staal/verchroomd misschien erg klein en meer van theoretische aard.
Ik moet hierbij wel zeggen dat de verteller van de stelling uit de autowereld komt.
Ben benieuwd naar jullie mening.
Groetjes, Kees.
3 reacties
Forum import
Forum import