Voor het nieuwe forum, klik   hier
willie
het is mij opgevallen dat bij mijn r100rt van 1981 de schoke het laatste stukje blijft hangen. en dan bedoel ik onder bij de choke hendel. ongeveer de laatste 5-6 mm moet ik met de hand naar beneden drukken terwijl er toch genoeg speling op de kabels zit. de choke kabels lopen ook voldoende soepel. wat kan ik nu het beste doen? zwaardere veren monteren of de o-ringen in het choke gedeelte vervangen?

10 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Ik ga er van uit dat de hendel op de carburateur blijft hangen? Ik had hetzelfde probleem, ik heb toen de veertjes vervangen (waren verrot en uitgerekt, de nieuwe waren van zichzelf al sterker dan de oude) en inderdaad de rubberen o-ringetjes om het asje van het mechanisme, deze waren ook versleten en deden het geheel stroef lopen. Ik heb ook de kabels nog vervangen omdat ook die versleten waren, maar als dat bij jou nog goed is kan je die gewoon laten zitten. Als je de choke open maakt, let dan op het puntje dat in de kop van het asje geslagen is, dit geeft aan hoe hij moet zitten.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Boxer Bakra', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Willy : Het probleem zit hem in je kabel denk ik . de binnenkabel is een hardstalen ijzerdraad en is stug. Ik neem aan dat je chokehandel aan de zijkant van je luchtfilterkast zit. Die stugge binnenkabel moet zondermeer het hefboompje aan de carburator naar beneden drukken, er komt geen veer aan te pas. Er zit een stelschroef of nippel op je deksel van de carburator, zet die halfverwege. sluit die binnenkabel aan ,en druk met een punttangetje de binnenkabel naar boven zodat de speling eruit is. hefboompje naar beneden en moertje vastzetten. Komt hij dan nog niet helemaal beneden , dan kan je de stelnippel indraaien , dan drukt hij hem verder. Succes groetjes van die Boxerbakra.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Boxer Bakra', geïmporteerd van het oude forum: Mischien heb je een ander type choke, op het stuur of zooo!!!! Sorry daar heb ik geen mesjogge van !!! ook ik weet niet alles, en dat houdt dit forum interesant. Doei!!!

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Voorbijganger', geïmporteerd van het oude forum: Er zijn voor de oude typen met de choke op het zijdeksel 2 typen kabels . De harde kern kabel idd zonder veer en de vele dradenkern met veer. Ik wist dit ook niet totdat ik een paar carbuarteurs kocht waar een veer op zat die de kabel terug kon trekken. Maar antwoorden hierboven moeten al wat helderheid geven denk ik.

  5. willie
    heren, mijn dank. ik ga eerst maar eens proberen om de veren te vervangen. hij start perfect op de choke dus ik denk dat de o-ringen wel goed zijn. groeten. willie

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Haak de kabels eens los en kijk dan of de veertjes sterk genoeg zijn om dat heveltje terug te trekken. Maar ook investeren in een setje nieuwe kabels, ook voor het gas, en wat veertjes zorgt dat alles weer probleemloos werkt. Zelfde geldt voor de koppeling. Na 20 jaar mag dat gerust. Groeten, Paul.

  7. willie
    Hoi. Haak de kabels eens los en kijk dan of de veertjes sterk genoeg zijn om dat heveltje terug te trekken. Maar ook investeren in een setje nieuwe kabels, ook voor het gas, en wat veertjes zorgt dat alles weer probleemloos werkt. Zelfde geldt voor de koppeling. Na 20 jaar mag dat gerust. Groeten, Paul.
    motor is 30 jaar oud (1981+30=2011) koppeling+gas+choke kabels zitten er nog geen 2 jaar op, ik denk dat dit het eerste is waar je naar kijkt. ik in ieder geval wel.

  8. Jur
    Ik heb (vrijwel) elk jaar hetzelfde probleem. Het treedt bij mij steevast op in het pekelseizoen, en het is verholpen met het even schoonmaken van het chokemechaniekje in de carb. Ingedroogde pekel doet alles misschien wat stroef lopen? (strakkere veertjes helpen dan even goed wellicht, ik heb er eigenlijk nooit aan gedacht) Ik hoor graag hoe je het oplost! groet jur

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. 2011-1981=30, oeps, wordt toch ouder dan ik dacht. haha. Maar toch de choke even loshalen, schoonmaken en met een lik vet weer in elkaar. Evt nieuwe en/of zwaardere veertjes. Bij mij speelt dat probleem niet, ik heb nog de oude bediening op het luchtfilter, met die stugge, 'massieve' kabels. Een andere optie is de kabels vervangen door een rvs sateprikker, die steek je door de stelschroef en met een fietskabel nippel aan het hefboompje. Trek open, duw dicht, is hufterproof. Eens kijken of ik daar een plaatje van kan vinden, heb dat al meer gezien bij collega winterrijders. Groeten, Paul.