Voor het nieuwe forum, klik   hier
bmwpiet
Ik heb iedere winter een startprobleem met mijn zijspan. Niet erg, want ik kan ook met de bus of de trein, maar ik ben benieuwd, wat nu de oorzaak is. Helaas heb ik geen kickstarter, dat zou schelen. De startmotor is gereviseerd en in februari heb ik de oude mechanische spanningregelaar vervangen door een electronische en de accu vervangen door een nieuwe, nog grotere, van 44 Ah. Die is vol, heeft 12,6 Volt en het oog is groen. Als ik hem `s winters uit de garage haal en hem start, dan gaat dat wel. Echter als hij een nacht met vorst buiten heeft gestaan, gaat hij wel rond, maar het duurt te lang, voordat hij aanslaat. Na 8 keer ronddraaien gaat hij steeds langzamer, geeft af en toe een hik om aan te slaan, maar dat gebeurt niet. Choke staat op 3/4 open. Verder heb ik een electronische ontsteking. Ik heb verstand van electronica en heb een DVM en een oscilloscoop. Ik wil nu de bougiekabels en bobine testen. Heeft een garage daar apparatuur voor? vraag 2: men zegt, dat de bougiekap op de foto al jaren niet meer gemaakt wordt en verouderd is. Is dat zo? BMW nummer is 1243 182 Alles ziet er onbeschadigd uit.

108 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Die kabels zijn gewoon te koop bij de hobbyist, vervangen is zeker nodig als het nog de originele zijn. verders alles nalopen, dus kleppen stellen, ontstekingstijdstip goed, geen water in de tank, carbs reinigen. als alles in orde is, moet starten geen probleem zijn. is het dat gele span?

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Piet, Voordat je kabels gaat slopen en vervangen kijk dan eerst eens met de bougies eruit of ze goed vonken. Dan weet je al een heleboel. Als de vonken goed zijn dan met de choke vol open starten én gelijktijdig de koppeling ingetrokken houden, scheelt veel massa dat dan niet onnodig rondgedraait. Staat je ontsteking op tijd? Staan de carbs synchroon? Helpt dit niet zie dan verder het advies van Tom. Veel succes.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Ik vraag me wel af of de standaard BMW dynamo de 44Ah accu opgeladen krijgt. Je moet dan geen korte ritten doen en ook geen handvat verwarming hebben. Je zou zo'n Enduralast dynamo kunnen doen, maar die zijn schreeuwend duur.

  4. bmwpiet
    Die kabels zijn gewoon te koop bij de hobbyist, vervangen is zeker nodig als het nog de originele zijn. verders alles nalopen, dus kleppen stellen, ontstekingstijdstip goed, geen water in de tank, carbs reinigen. als alles in orde is, moet starten geen probleem zijn. is het dat gele span?
    Ik kan nergens aan zien, of ze nog origineel zijn, ja het is het gele span. Een electronische ontsteking staat toch altijd op tijd???? De kleppen zijn inderdaad al lang niet gesteld, maar ik rijdt ook geen lange stukken.

  5. TheoSr
    Je stelkt dat de motor wel start als hij in de garage heeft gestaan. Na een nachtje buiten is de olie koud en dik geworden. De capaciteit van de accu loopt ook terug als hij koud is. Alles bij elkaar een goede verklaring waarom hij dan zo langzaam rondgaat. Kijk dus eens of je misschien een minder dikke motorolie kunt gebruiken. En het kan nooit kwaad om alle electrische verbindinge naar je startmotor goed schoon te maken. succes, Theo.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Waarom zet je de choke maar 3/4 open? Bij lage temperaturen moet ik de choke ook helemaal open zetten, anders start die ook niet.

  7. Rudyhadee
    Hm, ik heb geen choke. Die bougiekabels/doppen kun je beter gelijk weg flikkeren, gewone kabels er aan zetten met Ariete doppen en goeie bougies monteren, bv Irridium. Tevens accu naar de sloop verwijzen en een Odyssee accu monteren, scheelt je al een hoop gelazer.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: kappen eraf knippen en 2 maal 5 euro aan ngk kapjes besteden bij de brommerzaak, de boel goed monteren, draadverbindingen los halen en schoonschuren. carbs goed reinigen (goed, dus alles eruit) klik-vroem! tenzij zaken als conditie vh blok echt minder worden, dan kan je starten tot je een ons weegt.. grt, peterr45

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Piet, een electronische ontsteking verloopt niet omdat je geen slijtende punten hebt, maar hij moet wel degelijk met een stroboscoop op het juiste tijdstip worden gezet. doe je door de grondplaat te verdraaien. Odyssey levert een geweldige start stroomsterkte inderdaad Maar goed afgestelde kleppen en carburateurs zijn ook onmisbaar voor een goede koude start. Ik heb je pas zien rijden op de N3 volgens mij, woon in Dordt

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Benno', geïmporteerd van het oude forum: Als je accu maar een keertje of acht rond gaat lijkt me er toch iets aan de hand met de accu of de verbindingen van en naar de accu. Mijn R100RT standaard accu start zelfs met -10 zonder problemen een minuutje rond als het moet, helaas vorige week ervaren toen ik na een onderhoudsrondje vergeten was om de stekker van de hall gever erop te duwen (schaam)

  11. bmwpiet
    kappen eraf knippen en 2 maal 5 euro aan ngk kapjes besteden bij de brommerzaak, de boel goed monteren, draadverbindingen los halen en schoonschuren. carbs goed reinigen (goed, dus alles eruit) klik-vroem! tenzij zaken als conditie vh blok echt minder worden, dan kan je starten tot je een ons weegt.. grt, peterr45
    Kappen van een brommerzaak maken de ontsteking kapot. Deze motor heeft speciale kappen nodig, geschikt voor electronische ontsteking !! Dus ik kan niet zomaar iets kopen hoorde ik al, ik heb vanmiddag een specialist gebeld.

  12. j_vervloet
    Dat een accu, hoe groot ook, bij koude minder kapaciteit heeft is bekend. Dat jouw dynamo niet in staat is om die grote accu niet vol te krijgen is bakerpraat. Starten vraagt een bepaalde hoeveelheid energie en of dat door een kleine of een grote accu geleverd wordt maakt niet uit. De dynamo krijgt ook jouw grote accu weer helemaal vol. Jouw mededeling dat hij bij lage temperaturen na een keer of 8 ronddraaien langzamer gaat ronddraaien ligt aan spanningsverlies onderweg. Dat kan zowel in het 12 V deel als in de massaverbindingen liggen. Het 12 V deel is makkelijk na te lopen, pluspool accu, de 2 aansluitingen op het startrelais en de aansluiting op de startmotor. Het massacircuit is wat moeilijker, te beginnen bij de accupool en dan de aansluiting op de versnellingsbak nalopen, goed schoonmaken en in de vaseline zetten. Daarna de bevestiging van de startmotor op het motorblok nalopen, dat kan door oxidatie een behoorlijke weerstand opleveren. Als laatste kan inwendig in de startmotor de aansluitingen van de klemmen op de spoelen nog weerstand opleveren. Succes met nalopen van al deze aansluitpunten.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Die "speciale kabels" bij een electronische ontsteking is alleen nodig als je ook die zwaardere bobines hebt van het laatste model. Dwz dus een ontstekingsmodule onder de tank en met een hall gever. Een achteraf electronische ontsteking ipv de contactpuntjes kan de betere bougiekabels best hebben en ook de sterkere bobine van het latere type. De vonk buiten de cilinder moet met gemak een volle centimeter kunnen zijn. De bougiekabels max 5 kilo-ohm per stuk weerstand, je was toch elektrisch handig? De BMW's deden het vroeger ook met vorst dus waarom nu niet? Dunnere olie kan een oplossing geven. Zelf hou ik een druppellader aan de accu met dit vriesweer, koppeling ingetrokken met starten(dan gaat de bak niet meedraaien met starten) De juiste startmotor erop, de latere zijn sterker geworden. Goede plus én massa(!) Choke vol gebruiken en klein beetje gas werkt bij mij het beste. succes! gr marcel R80 met 265000km

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Ik zit te denken, je weet dat de benzine die nu uit de pomp komt anders is dan de zomerbenzine? Ik neem aan dat je verse benzine hebt?

  15. tweedehans
    Benzine wordt door de fabrikant voor maar een maand gegarandeerd. daarna veroudert het snel. zeker in kleine hoeveelheden, door de ''Nieuwe " wet is er een kleine hoeveelheid biobrandstof toegevoegd,alcohol. alcohol heeft de eigenschap om water aan te trekken, je krijgt hierdoor geen waterdruppels in je tank te zien, maar het vocht zit in de alcohol. plus dat de vluchtige stoffen die de benzine makkelijk moet laten verdampen, zelf al is verdampt. hierdoor heb je dus eigenlijk een hogere temperatuur nodig om toch te laten verdampen . deze benzine damp heb je natuurlijk nodig om de motor te starten. door de onderdruk in de carburateur wordt dit effect zelfs versterkt. advies is dus om altijd verse benzine te gebruiken. ook bestaat er iets om de benzine langer houdbaar te maken, dit is een toevoeging voor in de benzine, hierin zit een kleine hoeveelheid parafine.dit gaat drijven op de benzine en sluit zodoende de buitenlucht af van de benzine. het verdampen en vocht opname wordt hierdoor geblokkeerd. als je de tank leegrijdt is de parafine dus wel gewoon meeverbrand. verse benzine dus.... hans

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Diverse vragen komen bij mij op. R100RT, bj '80 met elektronische ontsteking, welke? De originele BMW uitvoering, of een ander? Verder de staat van onderhoud? Klepspeling ok? Ontsteking op tijd? compressie in orde? Carb's schoon en alles gangbaar? Dan de accu, of de kabels ervan? Ik zou eens goed kijken naar de staat van die kabels en deze evt vervangen door wat dikkere, meestal verlies je accuspanning door de, naar mijn mening te dunne kabels. En ook de aangeknepen ogen zijn verdacht, groen uitgeslagen is niet goed, kijk ook eens onder de isolatie. Het grote probleem in dit jaargetij is het verlies van accuspanning door brakke kabels, waardoor er te weinig overblijft voor de ontsteking. Zorg dus dat dit in orde is. Als laatste betwijfel ik of je wel die 'speciale' bougiekabels nodig bent, een weerstand in die kabel is meestal om de boel te ontstoren en niet om de ontsteking te redden. Beter zet je er een stel koperkern kabels op, met goeie kwaliteit doppen en een bougie met een 'R' in de type aanduiding. Die 'R' is al een weerstand in de bougie zelf, dan hoef je die niet nog eens in de kabel te zetten. Mijn spannetje start iig elke dag in 1x, choke vol open en wat gasgeven als je op die knop drukt. Groeten, Paul.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Blijf aub bij de BMW specificaties ivm de bougiekabels. De weerstand zit bewust in de kabels, dit heeft te maken met de manier van vonkopbouw in de bobines. Als je een contactpuntontsteking hebt is dat niet zo belangrijk, wél bij een volelectronische ontsteking. Anders zijn die bv NGK kappen met kabels op lengte een hele goede keus

  18. bmwpiet
    Ik zit te denken, je weet dat de benzine die nu uit de pomp komt anders is dan de zomerbenzine? Ik neem aan dat je verse benzine hebt?
    Ja, die is vers, een week of twee oud.

  19. bmwpiet
    Benzine wordt door de fabrikant voor maar een maand gegarandeerd. daarna veroudert het snel. zeker in kleine hoeveelheden, door de ''Nieuwe " wet is er een kleine hoeveelheid biobrandstof toegevoegd,alcohol. alcohol heeft de eigenschap om water aan te trekken, je krijgt hierdoor geen waterdruppels in je tank te zien, maar het vocht zit in de alcohol. plus dat de vluchtige stoffen die de benzine makkelijk moet laten verdampen, zelf al is verdampt. hierdoor heb je dus eigenlijk een hogere temperatuur nodig om toch te laten verdampen . deze benzine damp heb je natuurlijk nodig om de motor te starten. door de onderdruk in de carburateur wordt dit effect zelfs versterkt. advies is dus om altijd verse benzine te gebruiken. ook bestaat er iets om de benzine langer houdbaar te maken, dit is een toevoeging voor in de benzine, hierin zit een kleine hoeveelheid parafine.dit gaat drijven op de benzine en sluit zodoende de buitenlucht af van de benzine. het verdampen en vocht opname wordt hierdoor geblokkeerd. als je de tank leegrijdt is de parafine dus wel gewoon meeverbrand. verse benzine dus.... hans
    Ik heb iets van Wyns staan, wat ik er bij lange stilstand doordoe, even kijken, of het ook schoonmaakt.

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: Over die ontsteking: hooguit je bobines vinden dat niet leuk, maar als je vaker autos onderhoud zal je zien dat de meeste autos met een veel te grote weerstand op de kabels rond rijd(oude kabels) en dat gaat allemaal prima, tot een zekere hoogte. En wat verschilt het principe met de bmw ? Had ooit een kadett met 20 mega-ohm op de bobine kabel reed en startte prima en er ging niks kapot. De specialist wil al te graag dure kabels verkopen... Gewoon die rubberen eraf en ngk erop, ik verwacht er echt geen problemen mee.(sowieso om te testen kan je dat doen) Anders zou bij een klein beetje verandering van weerstand in de kabels ook de boel kapot gaan ???? neen. Peter

  21. bmwpiet
    Waarom zet je de choke maar 3/4 open? Bij lage temperaturen moet ik de choke ook helemaal open zetten, anders start die ook niet.
    Hij knalt dan en loopt alleen op de rechtercilinder, maar ik zie, dat de bougie op 0,9 staat, ik denk te wijd. In WPHB staat 0,6 tot 0,7 mm

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Wat is de kleur van de bougie? moet lichtbruin zijn. Probeer systematisch alles te checken, je moet weten waar het probleem zit. Dus kleppen goed, die afstrepen. Ontstekingstijdstip goed, die afstrepen. Vonk goed links en rechts, die afstrepen. Carburateurs schoon, die afstrepen Stationair mengsels goed, die afstrepen Synchroniseren, die afstrepen enz, enz Wat je beschrijft van op één poot lopen, ik zet in op slechte bougiekabels/kappen.

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: Die 0,9 hoeft echt geen probleem te zijn, zeker met elektr onts niet. knallen bij vol chook is dus matige vonk, kappen vervangen!!!!!!!!!! Peter

  24. bmwpiet
    Die kabels zijn gewoon te koop bij de hobbyist, vervangen is zeker nodig als het nog de originele zijn. verders alles nalopen, dus kleppen stellen, ontstekingstijdstip goed, geen water in de tank, carbs reinigen. als alles in orde is, moet starten geen probleem zijn. is het dat gele span?
    Carbs: staat geen water in en inderdaad bij onze sponsor voor de kabels, automaterialenzaken blijken zojuist alleen nog complete setjes per merk en type auto te hebben. Het losse spul gaat, of is er uit. Ik ga mijn tank eraf halen en de inwendige benz. filters inspecteren/verwijderen. Ja het is het gele span, je zag me rijden met een deels betaalde rit met een vrouw, die heel graag motor wilde rijden, was via MC Contact bij mij gekomen. Een rondje Biesbosch gedaan.

  25. bmwpiet
    Wat is de kleur van de bougie? moet lichtbruin zijn. Probeer systematisch alles te checken, je moet weten waar het probleem zit. Dus kleppen goed, die afstrepen. Ontstekingstijdstip goed, die afstrepen. Vonk goed links en rechts, die afstrepen. Carburateurs schoon, die afstrepen Stationair mengsels goed, die afstrepen Synchroniseren, die afstrepen enz, enz Wat je beschrijft van op één poot lopen, ik zet in op slechte bougiekabels/kappen.
    de bougies waren zwart

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Zoals Piet zelf beschrijft, gaat de motor als vij snel langzamer lopen tijdens het starten. Ik denk dus een probleem in het startmotor/accu systeem. aangezien de accu 44Ah is verwacht ik hier geen probleem, dat is meer als genoeg, zelfs als hij maar 75% van zijn capaciteit over heeft. Desnoods monteer je een accu van 120Ah, heeft helemaal geen concequenties, ook niet voor de dynamo. Piet zegt dat de startmotor gereviseerd is, ik denk dat hier de zwakke schakel zit. Als de motor slecht gereviseerd is kan hij intern aanlopen. hij neem dan verschrikkelijk veel stroom op, en put de accu snel uit. Door de hoge stroom zakt de spanning als een kaartenhuis in elkaar en dit resulteert in een zwakke of zelf geen vonk. Ik zou zeggen: ruil de startmotor eens uit door een andere ( nieuwe) ik ben er van overtuigd dat hier de oplossing ligt. Ik denk niet dat de ontsteking defect of slecht is, maar domweg door de lage spanning niet optimaal funtioneert. Mijn twee centen: Chris

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'PeterH', geïmporteerd van het oude forum: Zwarte bougies? te rijk mengsel of een zwakke vonk. Ben je ook niet echt mee geholpen, want zo ongeveer alle opties zijn in eerdere reacties al voorbij gekomen. Met vriendelijke groet, PeterH

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: en piet, Al nieuws ?

  29. bmwpiet
    en piet, Al nieuws ?
    Ja, mij tank ligt er nu af, ik ga de filters in de tank eruit halen, die zitten er al een paar jaar in en ik heb er later ook nog externe filters opgezet, twee keer is een beetje veel. Ik was bang dat er verfschilfers in de kraan zouden komen. Het was erg koud in mijn garage, drie straten verderop en er lag nogal wat sneeuw. Haast heb ik niet. Er zat ook geen speling op mijn chokekabels zag ik, dat moet wel. Ik heb bougiekabels besteld bij onze sponsor. Volgende stap is klepdeksel(s) eraf.

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Tank goed uitspoelen. Kan gewoon met warm water. Zorg dat er geen losse coating resten meer in de tank zitten. Kijk of de tankbodem door roest in aangetast (water in de tank), als dat zo is moet je binnenkant behandelen. Zijn verschillende methodes voor. Meestal is het alleen loslatende coating. Als je tank vervuild is, heb je grote kans dat de carbs ook vuil zijn. Haal de tank en carbs er af en thuis reinigen. Benzine in de tank kan je met een koffiefilter filteren en in jerrycan opslaan. Heb je later weer schone benzine voor in de tank. Wel ventileren of buiten doen als je de tank leeghaalt, anders ga je van je stokje door de benzine dampen

  31. bmwpiet
    Tank goed uitspoelen. Kan gewoon met warm water. Zorg dat er geen losse coating resten meer in de tank zitten. Kijk of de tankbodem door roest in aangetast (water in de tank), als dat zo is moet je binnenkant behandelen. Zijn verschillende methodes voor. Meestal is het alleen loslatende coating. Als je tank vervuild is, heb je grote kans dat de carbs ook vuil zijn. Haal de tank en carbs er af en thuis reinigen. Benzine in de tank kan je met een koffiefilter filteren en in jerrycan opslaan. Heb je later weer schone benzine voor in de tank. Wel ventileren of buiten doen als je de tank leeghaalt, anders ga je van je stokje door de benzine dampen
    de binnenkant ziet er goed uit, maar ik kan niet helemaal tot in de wangen kijken, onderin. Onderzijde is wel aan het roesten, zie foto Deur garage staat altijd open.. hi, ik leef nog

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: roest idd effe weg halen en behandelen, je kan wel heel de wangen zien hoor, in een /7 tank, lukte mij ook toen met r80. met klein zaklampje. Anders uit voorzorg effe met 1 liter benzine spoelen, steeds uit gieten op witte doek die je in een grote trechter leg. Dan zie je goed of er vuil uit komt. Hetgeen doorstroomt kan je er dan weer ingooien, dat doe je een keer of 3, klaar. Om drek te verwijderen waar water in huist, moet je het anders doen, dat lost niet op met benzine. dat spoelen met 1 liter spiritus. Daarna laten drogen en weer verse benzine erin.

  33. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jorgen', geïmporteerd van het oude forum: Volgens mij zijn jullie aan het afdwalen met die benzinetank en alles eromheen. Volgens mij gaat het hier om een motor met een 44 ah accu (met spanning) die toch maar een paar keer rond gaat. Terwijl hij inderdaad wel een minuutje (meerdere minuutjes) moet kunnen starten op een auto accu. Logische daders blijven dan toch: verbindingen, gare accukabels en een defecte startmotor. En als alle verbindingen schoon zijn en het probleem blijft, dan zou ik twee startkabels op de accu zetten en die rechstreeks verbinden met de startmotor. Mocht dat niet helpen dan zou ik eens met startkabels en een andere accu of met een auto ernaast het proberen. Waarschijnlijk heb het dan wel gevonden. Mocht dit alles toch niets oplossen dan is waarschijnlijk toch de startmotor niet goed gereviseerd. groet, J¢rgen

  34. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Jorgen, de eerste die mijn gevoel bevestigd! Ik had al een stekelige input willen schrijven op deze dwaalpartij, maar heb het toch niet gedaan ( kerstgedachte en zo). Die motor loopt echt wel twintig seconden of zo op de vlotterkamer, ook met een goeddeels verstopte kraan ( en je hebt twee kranen). Het probleem zit in het startcircuit, niet in de brandstof. Niet de eerste keer dat iemand zij complete brommer demonteerd vanwege warrige niet ter zake doende input. Chris

  35. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Hallo allen, Juist doordat dit een lang slepend probleem blijkt, moet je alles aanpakken, tuurlijk leg het waarschijnlijk aan de startmotor. Bougie kappen zijn ook verdacht en als hij ploft bij vol choke heeft dat weinig met de startmotor te maken!. Ik koop wel eens motoren in deze conditie, het geheel blijkt dan behoorlijk verwaarloosd en een tank spoelbeurt kan echt geen kwaad (eigenlijk jaarlijks!) Gezien de roest aan onderzijde tank is dit heel nuttig eens aan te pakken. Vlotterbakjes effe los geeft snel beeld van de brandstof toevoer. Succes met de oplossing. Grt, Peterr45

  36. bmwpiet
    Hallo allen, Juist doordat dit een lang slepend probleem blijkt, moet je alles aanpakken, tuurlijk leg het waarschijnlijk aan de startmotor. Bougie kappen zijn ook verdacht en als hij ploft bij vol choke heeft dat weinig met de startmotor te maken!. Ik koop wel eens motoren in deze conditie, het geheel blijkt dan behoorlijk verwaarloosd en een tank spoelbeurt kan echt geen kwaad (eigenlijk jaarlijks!) Gezien de roest aan onderzijde tank is dit heel nuttig eens aan te pakken. Vlotterbakjes effe los geeft snel beeld van de brandstof toevoer. Succes met de oplossing. Grt, Peterr45
    Nieuwe kappen en kabels komen vandaag binnen, plus nieuwe Bosch bougies, van de sponsor, vlotterbakken zijn los geweest en goedgekeurd

  37. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: mooi, kijk ook goed naar de klemming van de koperen kern in de montage ogen van de plus en min kabels. succes grtm, peterr45

  38. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jorgen', geïmporteerd van het oude forum: Hoe oud is de accu overigens? De beschreven klachten duiden namelijk op een accu die het niet meer trekt. Even proberen met startkabels en een andere accu/auto kan hier snel duidelijkheid in geven. Als de accu slecht is kan hij wel een beginspanning hebben van 12,6 (was dat na overnachten in de sneeuw of na overnachten binnen?), maar is de spanning na even starten gedaald tot onder de 12 volt.

  39. bmwpiet
    Volgens mij zijn jullie aan het afdwalen met die benzinetank en alles eromheen. Volgens mij gaat het hier om een motor met een 44 ah accu (met spanning) die toch maar een paar keer rond gaat. Terwijl hij inderdaad wel een minuutje (meerdere minuutjes) moet kunnen starten op een auto accu. Logische daders blijven dan toch: verbindingen, gare accukabels en een defecte startmotor. En als alle verbindingen schoon zijn en het probleem blijft, dan zou ik twee startkabels op de accu zetten en die rechstreeks verbinden met de startmotor. Mocht dat niet helpen dan zou ik eens met startkabels en een andere accu of met een auto ernaast het proberen. Waarschijnlijk heb het dan wel gevonden. Mocht dit alles toch niets oplossen dan is waarschijnlijk toch de startmotor niet goed gereviseerd. groet, J¢rgen
    dit is de plus aansluiting, de dikke kabel, ca 8 mm gaat naar de startmotor, de dunne, ca. 5 - 6 mm gaat naar het startrelais

  40. bmwpiet
    Dat een accu, hoe groot ook, bij koude minder kapaciteit heeft is bekend. Dat jouw dynamo niet in staat is om die grote accu niet vol te krijgen is bakerpraat. Starten vraagt een bepaalde hoeveelheid energie en of dat door een kleine of een grote accu geleverd wordt maakt niet uit. De dynamo krijgt ook jouw grote accu weer helemaal vol. Jouw mededeling dat hij bij lage temperaturen na een keer of 8 ronddraaien langzamer gaat ronddraaien ligt aan spanningsverlies onderweg. Dat kan zowel in het 12 V deel als in de massaverbindingen liggen. Het 12 V deel is makkelijk na te lopen, pluspool accu, de 2 aansluitingen op het startrelais en de aansluiting op de startmotor. Het massacircuit is wat moeilijker, te beginnen bij de accupool en dan de aansluiting op de versnellingsbak nalopen, goed schoonmaken en in de vaseline zetten. Daarna de bevestiging van de startmotor op het motorblok nalopen, dat kan door oxidatie een behoorlijke weerstand opleveren. Als laatste kan inwendig in de startmotor de aansluitingen van de klemmen op de spoelen nog weerstand opleveren. Succes met nalopen van al deze aansluitpunten.
    Dit is het startrelais van Hella, daar gaat maar een kabel van 5 - 6 mm. naartoe, ik neem aan, dat daar geen 200 Amp. door hoeft te lopen, want dan is het te dun. De kabel van de accu naar de startmotor is ca. 8 mm.

  41. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jorgen', geïmporteerd van het oude forum: Als het in het verleden allemaal goed gefunctioneerd heeft dan zullen de maten van de kabels en dergelijke wel in orde zijn. Met het ontwerp zit het dan wel goed, maar blijkbaar is er iets in kwaliteit aan het achteruit gaan. Kabels kunnen echter wel inwendig corroderen waardoor ze slechter gaan geleiden en zelfs inwendig kunnen breken. Vandaar ook het advies om eens paar startkabels tussen de accu en de startmotor te plaatsen. Hetzelfde geldt voor je accu die gaat langzaam achteruit gaat en dan meestal na een nachtvorstje problemen geeft. Meestal hebben dit soort problemen een heel simpele oorzaak.

  42. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: ontroest en behandel ook je frame gelijk ;-)

  43. bmwpiet
    Als het in het verleden allemaal goed gefunctioneerd heeft dan zullen de maten van de kabels en dergelijke wel in orde zijn. Met het ontwerp zit het dan wel goed, maar blijkbaar is er iets in kwaliteit aan het achteruit gaan. Kabels kunnen echter wel inwendig corroderen waardoor ze slechter gaan geleiden en zelfs inwendig kunnen breken. Vandaar ook het advies om eens paar startkabels tussen de accu en de startmotor te plaatsen. Hetzelfde geldt voor je accu die gaat langzaam achteruit gaat en dan meestal na een nachtvorstje problemen geeft. Meestal hebben dit soort problemen een heel simpele oorzaak.
    de accu is pas van februari, daar zit nog garantie op. Ik denk inmiddels over nieuwe accukabels, dat zijn de kosten niet. Wie weet, hoe je daar een oog aan soldeerd? Hardsolderen? En hoe dik minimaal?? Ik vindt de huidige aan de dunne kant, is ca. 8 mm doorsnede

  44. bmwpiet
    ontroest en behandel ook je frame gelijk ;-)
    ben ik mee bezig, wel koud voor verf, ik gebruik spuitprimer. Er is een paar keer remvloeistof overheen gelopen, blijkbaar, laatste keer bij een motorboer, waar ik bij stond. Is wel meteen schoongemaakt, maar ik trok de lak er zo af.

  45. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jorgen', geïmporteerd van het oude forum:
    Als het in het verleden allemaal goed gefunctioneerd heeft dan zullen de maten van de kabels en dergelijke wel in orde zijn. Met het ontwerp zit het dan wel goed, maar blijkbaar is er iets in kwaliteit aan het achteruit gaan. Kabels kunnen echter wel inwendig corroderen waardoor ze slechter gaan geleiden en zelfs inwendig kunnen breken. Vandaar ook het advies om eens paar startkabels tussen de accu en de startmotor te plaatsen. Hetzelfde geldt voor je accu die gaat langzaam achteruit gaat en dan meestal na een nachtvorstje problemen geeft. Meestal hebben dit soort problemen een heel simpele oorzaak.
    de accu is pas van februari, daar zit nog garantie op. Ik denk inmiddels over nieuwe accukabels, dat zijn de kosten niet. Wie weet, hoe je daar een oog aan soldeerd? Hardsolderen? En hoe dik minimaal?? Ik vindt de huidige aan de dunne kant, is ca. 8 mm doorsnede
    16 mm2 wordt volgens mij hiervoor vaak gebruikt.

  46. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: ik gebruik daar een ouderwetsche dakgoot bout voor, 16 mm breed uit jaren 50. Nu krijgen we weer de discussie dat je dat niet moet solderen denk ik, ik doe het wel en dat bevalt goed. grt, Peter

  47. janreb
    Hoe bepaal je dat de krukas 8 keer is rondegedraaid? Trekt de accu het daarna niet meer? Lijkt me zeker minder omwentelingen dan verwacht mag worden. Mijn idee is dat er 2 problemen zijn. Het eerste probleem is het niet snel aanslaan van de motor. Het 2e probleem is het onvoldoende lang en krachtig ronddraaien van de krukas bij het starten. Dit moet m.i. gezocht worden in het traject: "accu - kabels naar de startmotor - de startmotor zelf". Vervangen van de bougiedoppen door NGK 5K Ohm exemplaren lijkt me uiterst zinvol heb ik ook gedaan. Bougies vervangen door NGK zonder weerstand. Bosch bougies hebben tegenwoordig ALLEMAAL een weerstand. Dat gaat dan dubbel op. Vlotterbakken reinigen en zien of de bezinekraantjes goed doorlopen als 2e punt. Kleppen stellen. En dan het 2e probleem aanpakken, dat van het te traag/kort draaien van de startmotor. Met alle suggesties die hier al zijn gegeven moeten beide problemen kunnen worden opgelost. Reyer R80 1985 met s-kuipje

  48. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum: Het lijkt me eerder andersom janreb. Eerst het probleem aanpakken, het trage rondslaan van de motor. Al die kleine kosmetische afstellingen daarna, eerst moet hij goed rondslaan. Waarom wordt dit zo moeilijk gemaakt? Iedereen kwekt maar wat in de ruimte over bougiekabels en kappen. Waar slaat dat op??? De beste man heeft een 44Ah. accu op zijn brommer! Daar zou hij de halve straat op moeten kunnen starten, maar hij slaat niet goed rond. En jullie zeiken over een bougiedop, of een drupje water in de vlotterkamer. Bertje....Grrrrrrrrrrrrrrrr

  49. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: En wat heb je aan een oversized accu als je bougie kappen gaar zijn ? inderdaad: niks Vandaar dat ook deze goedkope -eventuele- oplossing geboden wordt omdat er nog de oude bmw rubbers opzitten. Maar hij moet inderdaad ook veel langer rond kunnen tornen.

  50. bmwpiet
    Het lijkt me eerder andersom janreb. Eerst het probleem aanpakken, het trage rondslaan van de motor. Al die kleine kosmetische afstellingen daarna, eerst moet hij goed rondslaan. Waarom wordt dit zo moeilijk gemaakt? Iedereen kwekt maar wat in de ruimte over bougiekabels en kappen. Waar slaat dat op??? De beste man heeft een 44Ah. accu op zijn brommer! Daar zou hij de halve straat op moeten kunnen starten, maar hij slaat niet goed rond. En jullie zeiken over een bougiedop, of een drupje water in de vlotterkamer. Bertje....Grrrrrrrrrrrrrrrr
    alles komt aan de orde, een paar dingen is niet veel werk, maar dan kan ik het afschrappen, tenslotte is het een motor van 30 jaar oud. Anders slijt de tank van het erop zetten en eraf halen. Inderdaad op deze accu moet de halve straat kunnen starten. Plan: 1. met accu en aankoopbon in de bus naar Kwikfit en laten testen. Cel defekt?? 2. accukabels eraf en nieuwe op maat laten maken bij motorboer, automaterialen-handel verkoopt alleen rollen van 10 m. voor de garage. 3. startmotor los maken, (indien nodig) en aarde kontroleren. 4. tank spoelen en controleren op gruis. 5. klepspeling controleren/afstellen (zelf) 6. luchtfilter controleren, indien nodig vervangen (prio 3) 7. alles in elkaar, nieuwe kappen enz. erop. 8. naar garage, ontstekingstijdstip en mengsel controleren cq afstellen.

  51. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jorgen', geïmporteerd van het oude forum: Ik sluit me aan bij Bertje, Eerst zorgen dat de motor goed rondgaat en er even flink doorgestart kan worden. Als dat opgelost is loopt de motor weer en kan er verder gezocht worden waarom hij niet snel aanslaat. Natuurlijk zijn goede bougies, kappen, geen water in de tank en meer van dat alles belangrijk maar dat is nu even niet het probleem. Dat kan later opgelost worden als de startmotor weer goed rondgaat. Piet, je plan ziet er goed uit. Als je de eerste 3 stappen gedaan hebt weet je een stuk meer. En heb je waarschijnlijk het startmotor probleem opgelost. Jørgen

  52. Forum import
    Reactie van bezoeker 'W. Smids', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, zelfde gehad met mijn bmw, alles nagekeken; goede vonk 12 tot 13 mm trekt ie wel (Boyer&Brandson ontsteking), dus rotte meuk en weerstanden worden wel overbrugt. Kijk ës naar de vlotterbakjes, onderin zit een sproeier voor toevoer extra benzine. Ik heb dit goed schoongemaakt en het choke gedeelte opnieuw opgebouwd, let op stand chokekleppen, Verder zorgen voor goede afdichting hij is erg gevoelig voor valse lucht. Nu is het zo choke vol open geen gas 1 keer ronddraaien en kuieren. Succes misschien heb je er wat aan !!

  53. bmwpiet
    Hoi, zelfde gehad met mijn bmw, alles nagekeken; goede vonk 12 tot 13 mm trekt ie wel (Boyer&Brandson ontsteking), dus rotte meuk en weerstanden worden wel overbrugt. Kijk ës naar de vlotterbakjes, onderin zit een sproeier voor toevoer extra benzine. Ik heb dit goed schoongemaakt en het choke gedeelte opnieuw opgebouwd, let op stand chokekleppen, Verder zorgen voor goede afdichting hij is erg gevoelig voor valse lucht. Nu is het zo choke vol open geen gas 1 keer ronddraaien en kuieren. Succes misschien heb je er wat aan !!
    waar zou hij die valse lucht vandaan kunnen halen?

  54. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Valse lucht trekt hij door/langs de rubbers die tussen de kop en carb zitten. Doordat deze luchtstroom niet door de carburateur gaat, wordt er geen benzine meegetrokken. Je kan dit onderzoeken door de rubbers in te spuiten met deodorant (of remmenreiniger o.i.d.): als hij dan beter gaat lopen trekt hij valse lucht. Eventueel zou valse lucht ook nog door de buizen tussen luchtfilter en carb gezogen kunnen worden, hiermee wordt de weerstand van het filter omzeild dus dan zou hij in principe ook iets meeer lucht/minder benzine trekken, maar dit effect zal klein zijn.

  55. bmwpiet
    het luchtfilter is baggervet, helemaal zwart, daar gaat een andere in, zullen de bougies ook wel grijs worden. Oorzaak: carterontluchting, kan die niet ergens anders heen ??, die eindigt in het luchtfilterhuis.

  56. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Luchtfilter hoort niet vet te worden van de carterontluchting. Moet uitkomen in de aanzuigbuis en daarna meegezogen de cilinder in. Waarschijnlijk mis je een stuks slang of is de slang los. Controleer of de bout waarmee de luchtfilter beugel op de bak vast zit, goed vast zit of zelfs er wel in zit. Ik heb al eens gezien dat deze los was gelopen en daardoor hypoid olie in het luchtfilter gezogen en dus vet filter.

  57. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: De slang loopt door het aluminium van de luchtfilter helft richting de aanzuigbuis

  58. tweedehans
    bij zo'n vervuild luchtfilter zal in ieder geval je brandstofmengsel wel rijk genoeg zijn om een koude start niet te moeilijk te maken, of hij moet echt helemaal nat zijn geworden van vettigheid, dan kan er geen lucht meer doorheen. heeft natuurlijk niets met je startsnelheid en startduur te maken. hans

  59. bmwpiet
    bij zo'n vervuild luchtfilter zal in ieder geval je brandstofmengsel wel rijk genoeg zijn om een koude start niet te moeilijk te maken, of hij moet echt helemaal nat zijn geworden van vettigheid, dan kan er geen lucht meer doorheen. heeft natuurlijk niets met je startsnelheid en startduur te maken. hans
    hij was zo vet, dat er bijna of geen lucht meer door ging, vandaar ook de zwarte bougies, denk ik.

  60. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum: en het ploffen bij vol choke. Heel het ding nalopen is het advies. Grt, Peter

  61. bmwpiet
    De slang loopt door het aluminium van de luchtfilter helft richting de aanzuigbuis
    ik zie twee zwarte vettige slangen met een schuin kantje in het luchtfilterhuis uitkomen, die komen "ergens vandaan" ik kan er verder niet bij denk ik.

  62. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Je heb de startmotor toch ooit gedaan ? als je dat zelf gedaan had wist je waar ze vandaan kwamen. Haal ook je bovenste motordeksel los, dan zie je eea. Peter

  63. bmwpiet
    Je heb de startmotor toch ooit gedaan ? als je dat zelf gedaan had wist je waar ze vandaan kwamen. Haal ook je bovenste motordeksel los, dan zie je eea. Peter
    toen was ik nog rijk en heb het LATEN doen door mijn motorboer, die heeft de startmotor gereviseerd. Misschien heeft hij toen slang vergeten terug te zetten. Verder heb ik nog iets gevaarlijks ontdekt, de kabelboom lag op de scherpe hoek van de beugel van mijn kuip-frame te schuren !! Die ga ik afvijlen en rubber erop maken.

  64. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: dat is dus prutswerk geweest!!! die slangen moeten links en rechts door de aluminium lucht filter behuizing worden gestoken de aanzuigbuizen in applaus voor de zogenaamde vaklui nu heb je idd alle carterdampen door het luchtfilter gezogen

  65. bmwpiet
    dat is dus prutswerk geweest!!! die slangen moeten links en rechts door de aluminium lucht filter behuizing worden gestoken de aanzuigbuizen in applaus voor de zogenaamde vaklui nu heb je idd alle carterdampen door het luchtfilter gezogen
    er zitten binnenin de behuizing gaten met dezelfde diameter als de slangen, waar ze doorheen moeten en daardoor VOOR het filter uitkomen.

  66. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: ja daar horen ze te zitten inderdaad

  67. Passant
    Piet wat voor jaar is je motor? Met plat luchtfilter denk ik (elektr ontsteking) dan komt er in de bak waar de luchtfilter inzit een slang door het luchtfilterhuis en in het huis splitst die zich naar L en R naar in de aanzuigbuizen van de motor. Mits de motor voor de Eu markt was en niet bestemd was voor de Amerikaanse markt.

  68. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Heeft dat geheel van carterventilatie ook nog iets te maken met de houten (accu?)bak die op één van de foto's hierboven gepost is? Leek me een beetje vreemde constructie. Een fotootje van de luchtfilterinstallatie met carterventilatie zou trouwens wel duidelijkheid scheppen, want welke slangen je wel en niet hebt en waar de aansluitingen precies zitten is me niet helemaal duidelijk. Je kan een beetje controleren of het zit zoals het hoort te zitten door fiche-tekeningen te bekijken, zoals op http://www.realoem.com/bmw/

  69. Passant
    Hier een foto voor de slang de luchtfilterkast ingaat . Foto is gemaakt tijdens wissel van de koppeling daarna komt er dus een T stuk op bij plat luchtfilter

  70. Passant
    En hier staan de tekeningen van hoe en wat mbt de carterontluchting http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0446&mospid=51648&btnr=11_1755&hg=11&fg=10

  71. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Die plaatjes zijn wat vaag, maar in de originele opstelling komt de slang van de ontluchting van voor, langs de startermotor naar achter op de lufi kast. Daarbinnen zit een T-stuk die de slang verdeelt over de beide aanzuigbuizen. Daarboven ligt het filter element. Dit geldt voor de modellen met een plat filter. De oude, met een rond filter heeft 1 stukje slang, rechtsboven op de motor, direct in de rechter aanzuigbuis. En dan is er nog een tussenvorm, maar die kan ik even niet voor me halen. Groeten, Paul.

  72. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: hoofdremcilinder onder de tank DUS rond luchtfilter

  73. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum: Ik denk dat dit een erg geslaagd draadje is geworden. BMWpiet zit met een probleem van een slecht rondslaande motor. Wat is het gevolg? We zijn via bougiedoppen, bougiekabels, chokekabels, synchroonstellen, verlopen benzine, tank reinigen, en caterontluchting op of bij het luchtfilter gekomen. Het achterwielventieldopje hebben we nog niet gehad, maar dat zal wel niet lang meer duren denk ik zo. Oh ja, nog iemand die het startrelais verdenkt? Heeft er ook al niets mee van doen. DAMES EN HEREN, DE MOTOR SLAAT NIET GOED ROND!!!! ONGELOOFELIJK................ Bertje.

  74. bmwpiet
    hoofdremcilinder onder de tank DUS rond luchtfilter
    klopt, lufi is rond en zojuist uitgezocht: motor en frame van februari 1980, Europees model, R100RS

  75. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik denk dat dit een erg geslaagd draadje is geworden. BMWpiet zit met een probleem van een slecht rondslaande motor. Wat is het gevolg? We zijn via bougiedoppen, bougiekabels, chokekabels, synchroonstellen, verlopen benzine, tank reinigen, en caterontluchting op of bij het luchtfilter gekomen. Het achterwielventieldopje hebben we nog niet gehad, maar dat zal wel niet lang meer duren denk ik zo. Oh ja, nog iemand die het startrelais verdenkt? Heeft er ook al niets mee van doen. DAMES EN HEREN, DE MOTOR SLAAT NIET GOED ROND!!!! ONGELOOFELIJK................ Bertje.
    Ach, zolang op dat terrein geen voortgang wordt geboekt kunnen we ons net zo goed met andere zaken bezighouden. En als we toch bezig zijn bmwpiet te helpen, kunnen we net zo goed meteen wat over het luchtfilter - waar iets verkeerd lijkt te zitten - zeggen. Of moet dat dan weer in een ander draadje omdat je anders niet snapt waar het om gaat?

  76. Forum import
    Reactie van bezoeker 'verwonderaar', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik denk dat dit een erg geslaagd draadje is geworden. BMWpiet zit met een probleem van een slecht rondslaande motor. Wat is het gevolg? We zijn via bougiedoppen, bougiekabels, chokekabels, synchroonstellen, verlopen benzine, tank reinigen, en caterontluchting op of bij het luchtfilter gekomen. Het achterwielventieldopje hebben we nog niet gehad, maar dat zal wel niet lang meer duren denk ik zo. Oh ja, nog iemand die het startrelais verdenkt? Heeft er ook al niets mee van doen. DAMES EN HEREN, DE MOTOR SLAAT NIET GOED ROND!!!! ONGELOOFELIJK................ Bertje.
    Bertje, erger je niet, verwonder je slechts, schijnt beter te zijn voor je hart.

  77. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum: Bas en verbaaserik. Is misschien wel beter voor m'n hart, maar zo schiet het niet op. Er zit inderdaad geen vooruitgang in, en Piet laat zich alle kanten op sturen. Beperk je tot de wezenlijke zaken, en proat geen poep, anders wordt het een gebed zonder einde. Het is een technisch verhaal, met een zeer beperkte vraagstelling. Bertje......atheist.

  78. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Wat heeft de toevoeging atheist er in godsnaam dan mee te maken??? Dat lijkt mij dan bullshit! Ik heb het idee dat Piet lekker bezig is zijn motor na te lopen. Bij een dertig jaar oude motor zul je altijd allerlei zaken tegen komen die aandacht nodig hebben. Als je luchtfilter zo smerig is als Piet beschrijft, kun je tien accu's leegstarten.

  79. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum:
    Wat heeft de toevoeging atheist er in godsnaam dan mee te maken??? Dat lijkt mij dan bullshit! Ik heb het idee dat Piet lekker bezig is zijn motor na te lopen. Bij een dertig jaar oude motor zul je altijd allerlei zaken tegen komen die aandacht nodig hebben. Als je luchtfilter zo smerig is als Piet beschrijft, kun je tien accu's leegstarten.
    Voor de goede lezer: Dat atheist was een grapje op de opmerking "gebed zonder einde". Dat van in "godsnaam" is ook wel leuk gevonden, of was die per ongeluk? Het probleem is niet dat hij niet wil starten, maar gewoon niet voldoende rondslaat. De luchtfilter is kennelijk wel schoon als hij in de schuur overnacht. Denk je dat het gewoon aan de nachtrust van de motor ligt? Better nights, better spark's, zoiets? Mijn motor is ook dertig jaar oud, zoals die van de meeste van de forumisten. Bij normaal, regulier onderhoud zal er inderdaad altijd wel een kleinigheidje te doen zijn, da's ook een beetje de lol ervan. Ik denk dat als Piet van ons alleen afhankelijk was, hij inderdaad aan de goden was overgeleverd. Dit draadje nadert de tachtig inputs, zonder een enkele meetbare verbetering. Proficiat voor ons! Bertje

  80. janreb
    Als alles in goede conditie is dan start de motor binnen 8 keer ronddraaien. De meine startte zondag na drie weken stilstand binnen 1 omwenteling. Reyer R80 1985 met s-kuipje

  81. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum: Dat zal dan wel te maken hebben met de toestand van de zuigerkop denk ik. Helaas heeft ook dit niets met de vraag van Piet te maken. Een motor met een dikke accu moet gemakkelijk veif minuten kunnen rondslaan, ook in de vrieskoude. Mijn motor is eens aangeslagen met alleen contact aanzetten! Zullen we dat dan maar als Lijdraad aanhouden? PS: ik heb dat boek nog eens gelezen, dat van Pirsig, weet je nog. Het onvolprezen: Zen en de kunst van het olieverversen of zoiets.......... Dat boek dat jei nooit gelezen hebt? Gaat helemaal niet over motoren, of onderhoud... Beetje mislijdende titel ben ik bang. Bertje.......... een beetje verdrietig geworden langzamerhand. Zowel technisch als spellingstechnisch. Maar:...... toch altijd nog hoopvol voor de toekomst. Voor iedereen een goed 2011 gewenst, en dat we maar niet teveel advies van dit forum nodig zullen hebben. Anders wordt 2011 een jaar zonder motorrijden ben ik bang.

  82. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Bertje, Stel: je demonteert het bovenste motordeksel en het luchtfilterhuis omdat je bij de startmotor wil komen (ja we hadden een startprobleem). Je komt vervolgens een smerig luchtfilter tegen. Als ik jou goed begrijp, doe je daar niks aan, want dat past niet in je plan ofzo? Overigens is Lila een veel beter boek van Pirsig.

  83. bmwpiet
    Ik kom even met griep mijn bed uit, om te zien of er nog nieuws is, bij mijn vraag en zie, dat de Kerstgedachte "vrede op aarde" van toepassing is. Ik luidt de bel van de tweede ronde voor deze boksring. Jullie vermaken je wel zonder mij, zie ik. Als ik weer in staat ben om op een koude grond in een onverlichte garage te gaan liggen om het voorste motordeksel te demonteren, dan horen jullie weer. Ik moet de accukabel van de startmotor losmaken, om hem na te laten maken. Dan moet ik helaas eerst afdwalen om mijn houten werkbrug te repareren. Dat is een half uurtje werk. Het is wat handiger om op een stoel zittend te werken, dan op mijn knieén. Begin van de middag staat de zon ook recht op mijn garage, dan is het ook wel uit te houden. Geert, hoe gaat het? Leuke Kerstdagen gehad??

  84. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Joost', geïmporteerd van het oude forum: Bertje de almachtige.... Blinder dan blind en ergerlijk irritant, blijf weg met je commentaar als je niks nuttigs te melden heb. Mensen aanvallen doe je maar elders, langszamer hand blijkt deze motor op diverse punten aandacht te behoeven en ja, een dicht lu fi helpt niet. En misschien komen er meer zaken aan het licht die starten belemmerd. Bertje blijft liefst eindeloos door starten met een goede start motor en accu zonder de rest te checken ? onzin Bertje. De misser van 2010! Alles dient op orde te zijn! Dus alles nalopen, en hopelijk houd Piet er een fijne boxer aan over die op meer punten gecontroleerd is, beter te veel dan te weinig. Grt, Joost -mag het weten- ps. Piet nog nieuws ?

  85. bmwpiet
    roest idd effe weg halen en behandelen, je kan wel heel de wangen zien hoor, in een /7 tank, lukte mij ook toen met r80. met klein zaklampje. Anders uit voorzorg effe met 1 liter benzine spoelen, steeds uit gieten op witte doek die je in een grote trechter leg. Dan zie je goed of er vuil uit komt. Hetgeen doorstroomt kan je er dan weer ingooien, dat doe je een keer of 3, klaar. Om drek te verwijderen waar water in huist, moet je het anders doen, dat lost niet op met benzine. dat spoelen met 1 liter spiritus. Daarna laten drogen en weer verse benzine erin.
    even afgedwaald, ziehier het resultaat

  86. bmwpiet
    Hoi. Die plaatjes zijn wat vaag, maar in de originele opstelling komt de slang van de ontluchting van voor, langs de startermotor naar achter op de lufi kast. Daarbinnen zit een T-stuk die de slang verdeelt over de beide aanzuigbuizen. Daarboven ligt het filter element. Dit geldt voor de modellen met een plat filter. De oude, met een rond filter heeft 1 stukje slang, rechtsboven op de motor, direct in de rechter aanzuigbuis. En dan is er nog een tussenvorm, maar die kan ik even niet voor me halen. Groeten, Paul.
    de boosdoener, met een goede erbij, ik denk, dat de afdichting van het lufi niet goed is gewweest

  87. bmwpiet
    Hoi. Die plaatjes zijn wat vaag, maar in de originele opstelling komt de slang van de ontluchting van voor, langs de startermotor naar achter op de lufi kast. Daarbinnen zit een T-stuk die de slang verdeelt over de beide aanzuigbuizen. Daarboven ligt het filter element. Dit geldt voor de modellen met een plat filter. De oude, met een rond filter heeft 1 stukje slang, rechtsboven op de motor, direct in de rechter aanzuigbuis. En dan is er nog een tussenvorm, maar die kan ik even niet voor me halen. Groeten, Paul.
    zo zit het bij mij.

  88. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: Dat luchtfilter ziet eruit als een K&N, die hoeft niet eens verkeerd te zijn dus want die dingen zijn vet (hoort voor de werking) en zitten dus altijd vol met viezigheid. De werking van een K&n is daar net op gebaseerd. Terugkomend op je oorspronkelijke probleem. De motor gaat maar een paar keer rond. Heb je al eens met startkabels van een auto geprobeerd om te starten. Gaat alles dan wel goed rond dan twijfel ik toch over je accu of de bevestiging ervan. groet, Benno

  89. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Bertje, kijk uit met opmerkingen over het taalmisbruik op dit forum, niet iedereen is daarvan gediend! Greetings, Tie-rap-Lei.

  90. Rudyhadee
    Ziet er wel een beetje zwart uit, dat luchtfilter, laatste 30 jaar niet vervangen? Carterventilatie: Ik doe dit zo:

  91. bmwpiet
    de mogelijke boosdoener, de accukabels zijn eraf. Bij automaterialenzaken hebben ze alleen nieuwe kabel op een rol van 10 mtr. Mijn motorboer heeft niets liggen. Ik ga nu startkabels slopen en er een oog aan solderen en die erop zetten.

  92. bmwpiet
    Dat luchtfilter ziet eruit als een K&N, die hoeft niet eens verkeerd te zijn dus want die dingen zijn vet (hoort voor de werking) en zitten dus altijd vol met viezigheid. De werking van een K&n is daar net op gebaseerd. Terugkomend op je oorspronkelijke probleem. De motor gaat maar een paar keer rond. Heb je al eens met startkabels van een auto geprobeerd om te starten. Gaat alles dan wel goed rond dan twijfel ik toch over je accu of de bevestiging ervan. groet, Benno
    Benno, Het is inderdaad een K@N filter en wel een BM 20, even reinigen en in de olie dus. Bedankt voor de tip

  93. bmwpiet
    Ik heb mijn startkabels eens bekeken, daar is het koper de helft dunner van, dan de accukabel, net zoveel plastic als koper, dus eerst dacht ik: lekkere dikke kabels, niet dus.

  94. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: even doorzoeken dan, ik weet zeker dat je die kabels ook dikker zonder probleem moet kunnen krijgen bij de automaterialenhandel (geen halfords natuurlijk, die heeft zo'n beetje niets nl.) Anders landbouwmechanisatiebedrijven proberen, de slappe laskabels zijn ook een optie. Vaak behoorlijk dik (tot 40 mm2) en soepel. Zij kunnen ook de ogen er meteen aanzetten. De standaard startkabels die je vaak koopt zijn veel te dun voor dit doel. Goedkope chinese zooi met een dunne koperkern en een hoop plastic. Ik heb er ooit zelf gemaakt van laskabels en daar kun je zelfs gewoon met een losse accu dikke diesels mee starten. Succes met zoeken, maar ik bljif gokken op de stroomdoorvoer Accu Plus of massa terug naar de accu.

  95. bmwpiet
    Even terugkijken in het nieuwe jaar, voordat er iemand gaat steigeren, ik ben weer terug bij het oorspronkelijke probleem na een afdwaling bij het vuile luchtfilter via slangen, die misschien niet goed zitten en tekeningen ervan, uitgekomen bij een uitwasbaar filter van K @ N. Die heeft nu een sopje gehad en er gaat filter-olie op. Nu naar een las-specialist of landbouwbedrijf, dan schiet het weer op. Ook hier een dealer van K @ N zoeken, BNM verkoopt het niet. Ik vindt die afdwalingen wel leuk, kan er niet mee zitten. Ik zei al, ik heb geen haast, er rijden ook bussen en treinen en ik heb een abonnement op Auto-date. En vrienden met een auto. Vandaag is de bus zelfs gratis.

  96. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: Iedere tuningzaak zou de olie moeten verkopen voor de K&N filters. Ik heb ze ooit bij BCPP.nl gehaald voor de range rover. Succes met zoeken, Benno

  97. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Piet, ik heb nog wel de originele kabel accu/startmotor en massakabel liggen, maar die zijn waarschijnlijk te kort? Kabel tussen accu en startmotor (plus) is ca. 50cm.

  98. bmwpiet
    Piet, ik heb nog wel de originele kabel accu/startmotor en massakabel liggen, maar die zijn waarschijnlijk te kort? Kabel tussen accu en startmotor (plus) is ca. 50cm.
    veel te kort, accu zit bij mij achteraan, 1,5 meter verder !!

  99. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, bij die lengte moet je effe uitrekenen hoe dik hij dan moet zijn! de orig dikte zal dan te veel weerstand geven, let daar ook op. je heb hem 4 maal langer dan origineel(zo een beetje), dus ook 4 maal meer doorsnede nemen, en dat geldt ook voor de min kant. Grt, Peterr45

  100. bmwpiet
    Hoi, bij die lengte moet je effe uitrekenen hoe dik hij dan moet zijn! de orig dikte zal dan te veel weerstand geven, let daar ook op. je heb hem 4 maal langer dan origineel(zo een beetje), dus ook 4 maal meer doorsnede nemen, en dat geldt ook voor de min kant. Grt, Peterr45
    Daar geldt de volgende formule voor de kabelweerstand: R=L*rho/A Waarbij R weerstand is in ohms, L=Lengte, rho is 0,0175 ohm/meter bij koper en A is de doorsnede in mm2. Bij een kabel van 8 mm (de huidige) is de doorsnede dus pie*r2 = 3,14 * 16= ca. 50 mm2. Bij 12 mm rond wordt dat 3,14*36= 113,04 mm2 Een aannemelijke spanningsval over 1,5 meter kabel is 1,5 Volt, van de volle accu-spanning van 12,6 V blijft dan 11 Volt over. Bij een startstroom van 200 Amp. is een goede kabelweerstand dan 7,5 milli-ohm = 0,0075 ohm.

  101. bmwpiet
    de kabel is gemaakt, is 50 mm2. geworden, nu een gat uitslijpen in de afdekkap, ombuigen van dit oog is onmogelijk, dan komt ie te dicht bij de massa van de startmotor. Dus de kabel moet nu recht omhoog naar de framebuis.

  102. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Waarom hou je het niet origineel, met normale kabels en een frisse accu op de plek waar hij hoort ? Zou dan toch aan moeten slaan ? Het is net aan, dat weet ik, maar met alles in goede conditie moet dat lukken. of overstappen op draadloze stroom tuurlijk... ;-)

  103. bmwpiet
    Waarom hou je het niet origineel, met normale kabels en een frisse accu op de plek waar hij hoort ? Zou dan toch aan moeten slaan ? Het is net aan, dat weet ik, maar met alles in goede conditie moet dat lukken. of overstappen op draadloze stroom tuurlijk... ;-)
    gat zit erin, ben alweer aan het opbouwen. Nu klepspeling nalopen en naar KwikFit. Sommige mensen lezen het begin van dit verhaal niet goed.

  104. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Lezen het begin niet goed ? Met alles origineel zou het moeten werken, simpel, er hoeft geen grotere accu in.

  105. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum: Ter lering en vermaak http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=5776 Succes

  106. bmwpiet
    Ik ben net bij Kwik-fit geweest, de accu van 11 maanden oud werd afgekeurd, ik kreeg een nieuwe !! Nu nog een paar koude nachten afwachten.

  107. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Mooi, succes!