Voor het nieuwe forum, klik   hier
tweedehans
ik heb een niet werkende hoofdrem cilinder. ik wil hem sowiso vervangen omdat de binnenkant niet mooi glad meer is. dit komt door lange stilstand en zonder olie gestaan. maar... ik wil wel weten hoe deze hoofdrem cilinder werkt. ik heb nl nog wel wat vragen, 1 achter de cub op het zuigerstangetje zit een heel dun messing ringetje die tussen de cub en de messing verdikking van het zuigerstangetje zit, in deze verdikking zitten wat kleine gaatjes. mijn beredenering is dat deze gaatjes olie moeten toelaten als de zuiger z'n retour slag maakt, zodat er geen vacuum wordt getrokken in het remsysteem. heeft er iemand een tekening of een exploded-vieuw van deze cilinder en de werking ervan. groet, Hans

17 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'passant', geïmporteerd van het oude forum: Welk jaar is die R 80? Zit de remcilinder op stuur of onder de tank? Je zou hier eens kunnen kijken: http://www.realoem.com/bmw/select.do

  2. tweedehans
    het is een R80 uit einde 1982 het is de hoofdrem cilinder op het stuur. zoals het plaatje

  3. tweedehans
    plaatje lukt even niet......

  4. tweedehans
    http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0423&mospid=51661&btnr=32_0747&hg=32&fg=72 zoals deze dus. groet hans

  5. Passant
    Daarmee is je vraag beantwoord, denk ik ?

  6. tweedehans
    vraag is niet beantwoord, de werking van de zuiger ligt wat genuaceerder. het is niet zomaar een plunjertje, wat je niet op de tekening ziet is het manchetje met daarachter het dunne messing ringetje. als je de zuiger indruk , dan ga je remmen, laat je de zuiger los, dan gaat je rem ook los. tot zover duidelijk. maar als je remmblokken bijvoorbeeld slijten, dan moet er meer remolie aan die zijde van de hoofdremzuiger komen. dus.... hoe komt die olie daar dan. heeft dat wat met dat ringetje achter de manchet te maken. hans

  7. voormast
    In rust is er een verbinding tussen de remcilinder en het reservoir http://www1.learningbox.nl/mobikit/index.asp?Rem_hoofdremcilinder Pieter

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jasper', geïmporteerd van het oude forum: het is GEEN olie! remvloeistof heet het. Jasper

  9. frits
    DOT 4 jasper

  10. tweedehans
    pieter, bedankt voor je reactie , dit klinkt logisch, ik ga het ook nog even beredeneren met de onderdelen en en uit elkaar nemen. ik wil eenmaal zo veel mogelijk weten en leren. dank hans

  11. j_vervloet
    Even een verhaaltje vertellen. Als jij je remhendel inknijpt verplaats je olie naar de remklauw. De cilinder daar wordt iets naar buiten gedrukt waarbij de rubberring iets kantelt. Dit kantelen zorgt ervoor dat bij loslaten van de hendel de zuiger teruggaat. Als je remblokjes wat verder verslijten zal de remcilinder iets verschuiven in de ring, genoeg om de slijtage op te vangen. Als de hendel nu losgelaten wordt zal er een kleine onderdruk in het remsysteem ontstaan en zal er via een klein gaatje vanuit je rempotje remvloeistof aangezogen worden om die onderdruk weg te krijgen. Er zitten als het goed is 2 gaatjes onder in je rempotje. Beide gaatjes dienen voor het vereffenen van dat tekort. In rust zal je rubber zuigertje zich tussen die twee gaatjes bevinden.

  12. tweedehans
    Beste J. dit klinkt goed, maar.... als ik m'n oliereservoir ( remvloeistof ) demonteerd zie ik onderin 1 gaatje en 1 "kuiltje"... het lijkt er dus op dat dit kuiltje een gaatje moet zijn. anders heb ik dus geen gaatje voor het vereffenen voor het zuigertje in rust. dit ga ik maandag even goed bestuderen ( sleutelavond , ha ha ) ps , hoe groot moet dit gaatje eigenlijk zijn denk je .? ik hou je op de hoogte. Hans

  13. j_vervloet
    Een heel erg klein gaatje. Probeer het met een (dunne) speld eens door te prikken.

  14. tweedehans
    ik heb het gaatje gevonden en door geprikt, het zat stevig dicht door de aluminium oxidatie. alles dus gangbaar gemaakt en gemonteerd, de hoofdremcilinder op een rem systeem aangesloten en ontlucht, het werkt nu weer als een speer. echter door de beschadigingen lekt hij een beetje en beland dus in de container. maar ik weet nu wel hoe het werkt en hoort te werken. leuk projectje geweest. dank voor de goede tips. Hans

  15. j_vervloet
    Wat is er beschadigd? Niet weggooien want je kan er altijd nog de goede delen van bewaren en weer gebruiken bij een volgende remhandel.

  16. tweedehans
    de boring, waar de zuiger in loopt is geoxideerd. ik heb dit al een heel stuk opgeknapt , maar er blijven kleine kratertjes over. ik gooi hem inderdaad maar niet weg, de rest is nog in goede staat. hans