Voor het nieuwe forum, klik   hier
andreh
Hoi, ik ben nieuw hier en nieuw op BMW gebied. Mijn vraag: ik heb een oude r80/7 gekocht met het doel deze op te knappen. Bij controle blijkt dat de wielen niet in lijn staan maar er is op het frame niets te vinden wat wijst op schade o.i.d. Ook de voorvork is op het oog recht. Is dit normaal bij een bmw dat de wielen niet in lijn staan en zoniet, wat is hier dan mogelijk aan te doen? Hartelijk dank en groeten Andre

12 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'PeterH', geïmporteerd van het oude forum: Is de achtervork wel goed afgesteld? De afstand tussen vork en frame moet aan beide kanten gelijk zijn. Anders klopt de wieluitlijning niet. Afstand opmeten tussen vorklager en frame (schuifmaat). Is afstand hetzelfde: verder zoeken. Is afstand verschillend: plastic afdekkappen losmaken, grote borgmoer lossen,met een inbussleutel afsteller aan beide kanten waar nodig in-of uitdraaien, tot afstanden gelijk. Afstellers vastdraaien, borgmoeren vastdraaien. Aanhaalmoment weet ik niet. Vork moet spelingvrij zijn Met vriendelijke groet, PeterH

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Andre', geïmporteerd van het oude forum: Peter, bedankt voor je reactie. Ik zal kijken of dat de oorzaak is en zonodig goed afstellen. Wist niet dat dit kon met een achtervork, toch handig dit forum!!

  3. andreh
    Kan het trouwens ook zo zijn dat de achtervork scheef in het frame staat? En is dit ook te verstellen?

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'PeterH', geïmporteerd van het oude forum: Naar mijn idee kan de vork alleen scheef in het frame staan als: 1)De afstellers te los staan, je hebt dan speling op de lagers, maar dat is direct voelbaar want de vork zit dan min of meer los. Dat is natuurlijk afstelbaar. 2)De vork krom is. 3)Het frame krom is. De laatste twee mogelijkheden zijn volgens mij alleen op te lossen door het spul te richten. Misschien dat iemand anders in het forum nog een idee heeft? Met vriendelijke groet, PeterH

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Andre', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Peter, ik vraag dit omdat het centreren van de vork volgens jouw methode slechts over enkele millimeters naar links of rechts mogelijk is. Dat kan m.i. nooit zoveel verschil uitmaken voor wat betreft de uitlijning. Er is geen speling voelbaar op de vork en voorzover ik kan zien is er geen (val-) schade aan het frame. Maar ik zoek verder. Bedankt voor je reacties. groeten Andre

  6. Meunier
    Andre, Wat bedoel je met "niet in lijn staan", staat het achterwiel scheef of niet in het midden. In het laatste geval kan het wiel uit het midden gezet zijn i.v.m. het aanlopen van de band tegen de cardantunnel. Hoe groot is de afwijking? Groet, Thijs

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henk', geïmporteerd van het oude forum: Hallo andre. Uit je vraag is niet duidelijk om wat voor bouwjaar het gaat,dat maakt wel verschil of het om gietwielen gaat of om gespaakte wiellen; Heb je gespaakte wielen dan kan het zijn dat dat een van de wielen een keer overgespaakt is. Weet je zeker dat je voorwiel in het midden zit? Hoeveel is het achterwiel uit het midden,een paar mm maakt voot het rijden niks uit. Je achtervork kan inderdaad maar een paar mm naar links of naar rechts gesteld worden. Als je besluit om de achtervork opnieuw in te stellen kan je dat rustig doen,maar volg de methode die in het handboek staat, Het is beslist nodig om een momentsleutel te gebruiken om de achtervorklagers op de juiste spanning te zetten. Dit wordt door veel mensen op het gevoel gedaan,deed ik vroeger ook wel,met het gevolg dat ik bij lage snelheid wel eens last kreeg van heftig heen een weer slaan van het stuur. Je kan volgens mij rustig stellen dat bij een goed afgestelde achtervork dit probleem volledig opgelost is. Als je nog geen werkplaatshandboek heb, en je wilt zelf alle werk aan je motor doen,zou ik je aanraden er een te kopen,het loont beslist de moete. Veel succes . Henk

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Andre', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt allen voor de reacties. Mijn R80/7 is van bouwjaar 1980, dus met gietwielen. Als ik langs het voorwiel naar het achterwiel kijk (liggend op de grond) lijkt het erop dat het achterwiel schuin staat t.o.v. het voorwiel. Dus niet uit het midden. Maar om zeker te kunnen zeggen waardoor dit komt zal ik iets verder moeten zoeken. Op het oog is er niets krom of beschadigd maar ik zal e.e.a. demonteren en wat nauwkeuriger gaan meten. Bedankt voor het meedenken. groeten Andre

  9. andreh
    Het is al enige tijd geleden maar ik heb de fout gevonden. Bij demontage van de voorvork bleek een binnenpoot krom te zijn en hierdoor stond het voorwiel niet meer in lijn. Ik ben van plan de poot te laten richten en zo de zaak weer in orde te hebben. Als er iemand is die een binnenpoot (of een hele voorvork) te koop heeft staan hoor ik dat ook graag. met groeten Andre

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, in enkhuizen stond pas een zwarte met iets kromme voorvork (op de foto te zien) bij de benkende bmw handelaar aldaar..... Hopelijk heb je die niet ? Grt, Peter

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Andre', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Peter, Nee, die is het niet. Ik heb de mijne al wat langer maar kon niet er niet eerder mee aan de slag. Richten van een poot kost ongeveer 55 euro...valt dus wel mee. groeten Andre