Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'pierre', geïmporteerd van het oude forum: hallo ben hier nieuw op dit forum mijn vraag was bij het uitzoeken van de lagers voor de 5 bak zie ik dat er hier 4 dezelfde lagers zijn van afmetingen waarvan 2 open lagers 6304c3 en 2 lagers met plaatjes in 63042zc3 nu blijkt dat er in mijn bak 3 open lagers zitten steek ik er terug allemaal open lagers of plaats ik de twee soorten lagers alvast bedankt voor jullie reactie

6 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Pierre Kan me voorstellen dat er een gesloten lagers bij de bakuitgang zit, dit i.v.m het beter tegenhouden van de olie naar de seal. Het is mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen 2z lagers en open lagers in een afgeloten V-bak. C3 lagers betekent (naar horen zeggn) dat er iets meer begin speling is i.v.m de grote temperatuur schommelingen (bijv van -10 tot 90 C werking tijdens een winterrit) Groet, louis

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'theo', geïmporteerd van het oude forum: Hallo,de gesloten lagers worden door BMW gebruikt om deze te beschermen tegen metaal slijpsel uit de bak en daarom dus langer mee moeten gaan.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Gesloten lagers middels R( rubberafdichting) of S (staal) zijn bedoelt voor toepassingen waar niet nagesmeerd kan worden, BV, dynamo's, wiellagers, elekromotoreen e.d. Het nadeel van een gesloten lager is dat het slijtsel in het lager blijft, en niet door nieuw (schoon) smeermiddel kan worden vervangen. In een versnellingsbak zit olie. dit is ideaal om het lager steeds van nieuw smeermiddel te voorzien, hier dus geen gesloten lagers toepassen, ook niet om een keerring te ontzien. Een keerring wordt ook gesmeerd door het af te dichten medium, in dit dit geval olie. Als een keerring niet wordt gesmeerd op het punt waar hij afdicht ( meestal de as) zal hij heet lopen en de geest geven, dan doet hij dus niets meer. C3 lagers zijn lagers met een verhoogde radiale speling (c = clearance). Toepassingen: plaatsen waar door bewerking of een optelling van afwijkingen geen optimale as-uitlijning te garanderen is. Is dus onder andere een V-bak, waar een deel los is bewerkt, en waar tandwielen op assen lopen met ieder hun eigen afwijkingen. Om die afwijkingen te compenseren neem je een C3 lager, deze zijn wat "vergevingsgezinder", heeft echter niets met de temperatuur van doen. In een versnellingsbak dus: open lagers in C3 uitvoering, op plaatsen waar olie komt ( mag ook spatolie zijn). Op plaatsen waar geen olie komt (kan bijna niet) dichte R lagers toepassen ook C3 uitvoering liefst. Chris

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'pierre', geïmporteerd van het oude forum:
    Gesloten lagers middels R( rubberafdichting) of S (staal) zijn bedoelt voor toepassingen waar niet nagesmeerd kan worden, BV, dynamo's, wiellagers, elekromotoreen e.d. Het nadeel van een gesloten lager is dat het slijtsel in het lager blijft, en niet door nieuw (schoon) smeermiddel kan worden vervangen. In een versnellingsbak zit olie. dit is ideaal om het lager steeds van nieuw smeermiddel te voorzien, hier dus geen gesloten lagers toepassen, ook niet om een keerring te ontzien. Een keerring wordt ook gesmeerd door het af te dichten medium, in dit dit geval olie. Als een keerring niet wordt gesmeerd op het punt waar hij afdicht ( meestal de as) zal hij heet lopen en de geest geven, dan doet hij dus niets meer. C3 lagers zijn lagers met een verhoogde radiale speling (c = clearance). Toepassingen: plaatsen waar door bewerking of een optelling van afwijkingen geen optimale as-uitlijning te garanderen is. Is dus onder andere een V-bak, waar een deel los is bewerkt, en waar tandwielen op assen lopen met ieder hun eigen afwijkingen. Om die afwijkingen te compenseren neem je een C3 lager, deze zijn wat "vergevingsgezinder", heeft echter niets met de temperatuur van doen. In een versnellingsbak dus: open lagers in C3 uitvoering, op plaatsen waar olie komt ( mag ook spatolie zijn). Op plaatsen waar geen olie komt (kan bijna niet) dichte R lagers toepassen ook C3 uitvoering liefst. Chris
    hallo bedankt voor de reacties iedereen de versnellings bak is inmiddels gereviseerd dit met allemaal open lagers c3 er was ook een verschil de originele lagers waren lagers met een stalen kooi en de nieuwe met een kunstofkooi blijkt dat dit even sterk is en heb dus ook deze met kunststofkooi gemonteerd pierre

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Lagers met kunstof kooi zij beter bestand tegen "wringen" de kooi kan enigzins deformeren. Bijvoorbeeld voor lange, minder ondersteunde assen. Ook zijn lagers met meestal polyamide kooien bestand tegen hogere toerentallen. Zijn prima voor in de V-bak. Chris