Voor het nieuwe forum, klik   hier
NitroMax
Ik heb vandaag eens gekeken naar de ontsteking van m'n R 90/6 uit 1976 omdat'ie wat knalt in de uitlaat af en toe. In het WPH staat alleen de puntenontsteking maar ik wist dat die er niet meer in zat. Rond gezocht hier en via Google, kom wel merknamen tegen maar vrijwel geen foto's of tekeningen tegen, zeker niet van wat er bij mij in zit? Heeft iemand een idee ? Excuses voor de blubber die overal zit, de weg ligt hier open en met dioe rgeen wordt alles er niet schoner op :-O

15 reacties

  1. NitroMax
    Er zit nog een condensator maar die is niet aangesloten ( zie foto ) Overigens zou het knallen best te maken kunnen hebben met het vreselijk vervuilde luchtfilter, net eruit gehaald en gelijk hier maar een nieuwe besteld ;)

  2. NitroMax
    Op een ander Forum ( advrider.com ) te horen gekregen dat het een Boyer zou zijn.

  3. Richard
    Nitromax, de ontsteking is een Boyer. Richard

  4. NitroMax
    Dank ! Hoef ik dus nooit meer aan te komen qua afstellen ?

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: meten is weten

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum: knallen kunnen ook slechte bougies zijn, valse inlaatlucht, slechte bougie kabels, vuil in carburateurs, alles effe na lopen dus. Ural bak eraan ? Grt, Peter

  7. Richard
    Nitromax, deze ontsteking moet je wel afstellen, want deze is aangedreven door de nokkenasketting en die slijt. Hierdoor komt het ontstekingstijdstip later en dat veroorzaakt knallen in de uitlaat. Deze onsteking kan je alleen goed afstellen met een stroboscoop. Richard

  8. NitroMax
    @ Peter: bougies zijn nieuw, kabels zijn goed, dacht dat de inlaatrubbers slecht waren maar als ik er remmenreiniger op spuit gaat'ie niet anders lopen dus zullen nog wel goed zijn. Ik wilde gisteravond controleren met de stroboscoop maar heb de goede uitgeleend en de goedkopere die ik heb liggen daar paste de kabel niet van in de bougiedop ( en wilde hem niet gaan verbuigen voor die ene keer gebruik ). Even de andere terugvragen dus ;-) Voor het eventuele afstellen de moer in het midden iets lossen en op tijd zetten ?

  9. NitroMax
    Oh sorry Peter, zit een SuperElastik aan die eerst aan m'n MZ zat. Lichte bak maar met 45 kilo grind verdeeld over 2 legerjerrycans heb ik nergens last van. Aan de MZ zit nu een Superlastik onderstel met "laadplatform" erop, kunnen allerlei "modules" op om spullen mee te nemen ( hoef ik niet met de auto en val ik in de winter tóch niet om ;-) )

  10. NitroMax
    Gelijk foto van MZ erbij ;-)

  11. NitroMax
    Whoops, te snel geklikt ;-) Een van de "modules" staat al op de achtergrond :+

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Leuk, ik doe ook zoveel mogelijk met de motor, rij ''voor erbij'' dnepr mt11, dus met span. blijft steeds weer leuk. Heb een mt16 zijspan eraan, die is vrij zwaar uitgevoerd (ivm eventueele zijspan aandrijving.) Heb ook solo etz gehad, super betrouwbaar ding, steeds weer met 2 trappen draaien. Hoi

  13. Richard
    Nitromax, Nee, niet de moer losdraaien maar de twee schroefjes van de grondplaat. Je moet wel opletten dat de ruimte tussen de twee pickup spoelen en magneten ongeveer 0,2 tot 0,3 mm is. Controleer dat ook na 360 graden, dus 1 keer krukas rond. Richard

  14. NitroMax
    Nitromax, Nee, niet de moer losdraaien maar de twee schroefjes van de grondplaat. Je moet wel opletten dat de ruimte tussen de twee pickup spoelen en magneten ongeveer 0,2 tot 0,3 mm is. Controleer dat ook na 360 graden, dus 1 keer krukas rond. Richard
    Dank je !