Voor het nieuwe forum, klik   hier
Gsmannetje
Hi, kan je zomaar een paralever op een monolever schroeven of komt er een en ander bij kijken? Vriendelijke groet,

12 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: http://micapeak.com/bmw/gs/images/paralevr.gif Dit is de paralever

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: http://micapeak.com/bmw/gs/images/monolevr.gif en dit de monolever

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Als je eenmaal gewend bent aan de reactiekrachten van de monolever is dat de betere van de twee, want betrouwbaarder

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: de paralever achterbrug kun je zo overzetten, je moet dan wel een aanpassing doen aan de versnellingsbak. er moet een andere keering op de uitgaande as en deze moet ook andersom gemonteerd worden,ook moet je het v groefje boven de keerring dicht maken zodat er geen olie in de achterbrug kan komen.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum: De paralever heeft behalve het ontbreken van reactiekrachten ook het voordeel dat de cardanas door de montage van 2 kruiskoppelingen theoretisch 100% gelijkmatig ronddraait. Bij de monolever en de cardan met stereo-vering, dus met 1 kruiskoppeling, zal de cardanas naarmate de hoek van de kruiskoppeling toeneemt, onregelmatiger ronddraaien. In de praktijk voel je hier echter niets van, tenminste, ik merk het niet. Jan, R80Rt'87

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: behalve het voorste lager van de uitgaande as, die voelt het wel en gaat dan ook vroegtijdig (100000km) kapot.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum: Ja idd, voor je bak een stuk beter, en bv ook de meenemer. Waarom ze nooit een homokineet ipv de enkele kruiskopp. gezet hebben? Jan, R80Rt'87

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gsmannetje', geïmporteerd van het oude forum: Is het kader stevig genoeg eigelijk om van stereo naar mono vering te gaan?

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
    Ja idd, voor je bak een stuk beter, en bv ook de meenemer. Waarom ze nooit een homokineet ipv de enkele kruiskopp. gezet hebben? Jan, R80Rt'87
    Omdat het duurder is en (vermoed ik) weinig extra voordeel oplevert. Lager en meenemer slijten natuurlijk sowieso, hoeveel minder dat is met een homokineet, is moelijk te zeggen. De cardan is ook alleen maar bedoeld om de vering op te vangen: in neutrale positie staat de boel in een rechte lijn en doet de cardan in wezen niks.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
    Is het kader stevig genoeg eigelijk om van stereo naar mono vering te gaan?
    Maar als U stereo vering heeft, heeft U dus geen monolever??? monolever en paralever zijn beide met enkelzijdige achterbrug. de paralever tunnel is droog en daardoor veel problematischer voor de kruiskoppelingen. Vooral de R100GS parijs dakar uitvoering met nog extremere hoek is een zorgenkind.

  11. Gsmannetje
    Ik heb inderdaad stereovering nu. Kan je dat veranderen in monovering of wordt dat niet gedaan? Ti's gewoon uit esthetisch oogpunt.