Voor het nieuwe forum, klik   hier
jvsoelen
Wie kan mij zeggen wat voor motorolie erin de BMW R 1100 RS gaat ?. Zover ik zelf dacht ?, moet er 20W50 vol syntetisch in ?. Nu wordt er gezegt ben je helemaal, de olie van de (Lidle) 10W40 niks syntetisch is ook goed. Vandaar mijn vraag aan jullie, " Wie kan mij zeggen wat erin moet ", en als het syntetisch moet zijn ?. Nu weet ik niet presies wat erin is gedaan bij een servicebeurt ook alweer meer dan één jaar geleden ?, kan ik hem bijvullen als er b.v. half syntetisch inzit met vol syntetisch. Laat eens weten. Dank J.v.Soelen

16 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Volgens mij draait elke boxer op 20W50. Ik begreep wel dat BMW Nederland 10W40, maar de rest van de wereld (inclusief het instructieboekje) schijnt dat niet te doen, behalve misschien bij hele lage temperaturen (< -10). Ik zou gewoon 20W50 gebruiken, maar volsyntheet is niet nodig.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum: Synthtisch of half-synthetisch is alleen nodig als de motor wordt gebruikt bij extreme situaties waarbij de olie echt heet wordt, bijvoorbeeld 's zomers in de bergen met luchtgekoelde motor zonder oliekoeler. Voor woon-werk waarbij geen vermogen wordt gevraagd is iedere olie goed genoeg. Op tijd verversen is van belang en voorkom te veel verdunning door benzine. Dus minimaal chocke en juiste afstelling. Viscositeit. 20W50 is een hele ouderwetse specificatie, slechte keuze voor moderne motor en vooral niet gebruiken in de winter. 10W40 begint ook ouderwets te worden maar is nog altijd een prima keuze vooral in de zomer. Over het algemeen: hoe dunner hoe minder vermogensverlies via de oliepomp en hoe beter de smering vlak na de start. Een moderne olie is over het algemeen niet te dun behalve voor versleten motoren waarbij de oliedruk niet meer optimaal is, in dat geval is een traditionele viscositeit 20W50 aan te raden, anders niet.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Als je niet weet wat er in zit, en het is al meer dan een jaar oud, dan zou ik gewoon de olie verversen, koop een "merk" olie (20W50) die kost iets meer per liter maar dat doe je een keer per jaar. banden, benzine en weet ik wat kost veel meer per 10.000 km dan dat tientje olie dat je spaart met Lidl of zoiets. Kijk eventueel bij de sponsor, goed en ook niet zo duur.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
    Synthtisch of half-synthetisch is alleen nodig als de motor wordt gebruikt bij extreme situaties waarbij de olie echt heet wordt, bijvoorbeeld 's zomers in de bergen met luchtgekoelde motor zonder oliekoeler. Voor woon-werk waarbij geen vermogen wordt gevraagd is iedere olie goed genoeg. Op tijd verversen is van belang en voorkom te veel verdunning door benzine. Dus minimaal chocke en juiste afstelling. Viscositeit. 20W50 is een hele ouderwetse specificatie, slechte keuze voor moderne motor en vooral niet gebruiken in de winter. 10W40 begint ook ouderwets te worden maar is nog altijd een prima keuze vooral in de zomer. Over het algemeen: hoe dunner hoe minder vermogensverlies via de oliepomp en hoe beter de smering vlak na de start. Een moderne olie is over het algemeen niet te dun behalve voor versleten motoren waarbij de oliedruk niet meer optimaal is, in dat geval is een traditionele viscositeit 20W50 aan te raden, anders niet.
    En over het algemeen: hoe dunner de olie, hoe minder hij smeert wanneer de motor op temperatuur is. Om er dan dunnere olie in te gooien omdat 20W50 ouderwets zou zijn lijkt me een beetje onzinnig. Dat hele boxerblok is ouderwets. Volgens mij worden bij al die leuke plaatjes in de onderhoudsboekjes waarin staat welke olie je bij welke temperatuur moet hebben nog steeds 20W50 aangeraden voor BMW's, inclusief als ik mij niet vergis de K-serie, voor temperaturen van -10 tot +30 of zelfs +40. Maar bel anders even een BMW-specialist.

  5. jvsoelen
    Oké de uitleg van jullie is zeer duidelijk !. Gewoon 20W50, half - of vol syntetische olie maakt niet uit !. Nu nog één klein vraagje erachter aan: Nu zie ik op de flacons de letters API , SAE , etc. Wat betekenen die en/of waar moet ik op letten. Mvgr. J.v.Soelen

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Knasterd', geïmporteerd van het oude forum: SAE staat voor je viscositeit en zegt dus iets over de dikte, sae 10w40 is dunner dan sae 20w 50 etc. API is een kwaliteitsindicatie die gevolgd wordt door twee letters beginnend met een s meen ik. API SF of API SG beijvoorbeeld. In je handleiding staat wel welke kwaliteit je minimaal moet gebruiken. Je loopt niet gauw het gevaar een te lage kwaliteit te pakken te krijgen. Ik ben zelf nog nooit in de schap op een lagere kwaliteit gestuit dan mijn handleiding voorschreef.

  7. Bep
    sae = http://www.sae.org api = http://www.api.org Bep

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees sloot', geïmporteerd van het oude forum: De doorsnee motorrijder in nederland is zuinig op zn troetelfiets. Dus als de temperatuur zakt beneden 10 graden , blijft meestal de fiets op stal. In mijn geval is dat iets anders. Als ik mn R45 start is alles al 25 graden C. Ik spreek over Suriname. Maar hier gebruik ik ook gewoon 20W50 Actevo 4T , wel heb ik een grotere carterpan gemonteerd voor een betere koeling.In de middag kan het hier oplopen tot 37-38 graden .Maar in Nederland gooide ik er niets anders in. Op tijd verversen en filter vervangen , dat is het behoud !!!Groetjes v Cees.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum: das lekker, daar met een r45 rondknorren!

  10. Passant
    De doorsnee motorrijder in nederland is zuinig op zn troetelfiets. Dus als de temperatuur zakt beneden 10 graden , blijft meestal de fiets op stal. In mijn geval is dat iets anders. Als ik mn R45 start is alles al 25 graden C. Ik spreek over Suriname. Maar hier gebruik ik ook gewoon 20W50 Actevo 4T , wel heb ik een grotere carterpan gemonteerd voor een betere koeling.In de middag kan het hier oplopen tot 37-38 graden .Maar in Nederland gooide ik er niets anders in. Op tijd verversen en filter vervangen , dat is het behoud !!!Groetjes v Cees.
    Cees heb je dan een motorpak aan of ga je gewoon zonder bescherming de straat op? Zie je daar zo wie zo wel mensen rijden met een motorpak aan op de motor? Maar ik ben wel een beetje jaloers op je wat temp betreft. Oderdelen komen die via NL naar daar of is er daar ook een BMW dealer importeur?

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees sloot', geïmporteerd van het oude forum:
    De doorsnee motorrijder in nederland is zuinig op zn troetelfiets. Dus als de temperatuur zakt beneden 10 graden , blijft meestal de fiets op stal. In mijn geval is dat iets anders. Als ik mn R45 start is alles al 25 graden C. Ik spreek over Suriname. Maar hier gebruik ik ook gewoon 20W50 Actevo 4T , wel heb ik een grotere carterpan gemonteerd voor een betere koeling.In de middag kan het hier oplopen tot 37-38 graden .Maar in Nederland gooide ik er niets anders in. Op tijd verversen en filter vervangen , dat is het behoud !!!Groetjes v Cees.
    Cees heb je dan een motorpak aan of ga je gewoon zonder bescherming de straat op? Zie je daar zo wie zo wel mensen rijden met een motorpak aan op de motor? Maar ik ben wel een beetje jaloers op je wat temp betreft. Oderdelen komen die via NL naar daar of is er daar ook een BMW dealer importeur?
    Meneer Passant. Ik draag een goede helm uiteraard, maar ja een leren pak dat lijkt me hier iets om maden in te kweken bij deze temperaturen. Dan zit er niks anders op dan mn rijstijl cq gedrag in te tomen. Spijkerbroek T-shirt Stevige bril. Geen vizier, want die blijft beslaan. Een bril is een must , er vliegen hier Neushoornkevers rond van 4cm . Als je die op je kanis krijgt!!! Ook veel bijen.Ik rijd nooit hard , want ik heb geen haast. 100 op de buitenwegen als er weinig verkeer is, anders 80 of minder.Suriname is verkeers onveilig, daarom rijd ik nooit in het donker. Alles op 2 wielen waar onderin in het midden een klomp aluminium hangt heet BROMMER BMW dealer niet aanwezig, dus ben zelf controlerend geneesheer. Onderdelen komen dus uit Olanda. Jan Beck staat me bij, en die haalt zn spul ook bij de hobbyist. Banden via intnet. Gooien ze op de stoep bij mn zoon, en die stuurt ze door. Heidenau : voorband goed / achterband 400--18 slijt rechts meer dan links. Zit er nu 13000 op. Gevoelig voor langsrillen en geplakte strepen op de weg. Binnen wegen liggen ontzetten rond , zou dat de dader wezen. Er is niet zo veel keus in die oude maten , en je zit met de tunnel van cardan. Heb nu 4mm speling.Ben tevreden met mn karretje , 51000 km en die 35 pk is zat om een beetje te toeren. Autobahn vind je hier niet, alles is 2 baans, Benzine alles loodvrij , V-power 98. ik voeg wel loodvervanger toe. Maar dan halve dosering dan voorschrift. Files vermijden i.v.m. koeling. Ja 32 jaar oud , de gebreken kwamen hier al snel voor de dag .Achterste krukaskering--- O-ring v. oliepomp---beide keringen van cardanhuis--- Drukschotel (krom) Kopp.plaat. Koppeling pakte bruut , alles of niks . Was slecht te doseren. Is nu O.K. Waarom deze R45 , betaalbaar , had 37000km . Betaalbaar in de zin!! Alle motoren oud of nieuw betaal je 40% invoerrechten hier. Plus transport, Dus een nieuwe R1200RT steekt dan al een eind over de 20.000 inclusief handvatverwarming , waar ik hier niet op zit te wachten.!!! Groetjes van die Boxer Bakra.

  12. Passant
    Cees, leuk om dat zo te lezen, al eens gedacht aan een oliekoeler? je hebt natuurlijk al een diepe Carterpan maar zo,n koeler kan ook nog een duit in het zakje doen.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees sloot', geïmporteerd van het oude forum:
    Cees, leuk om dat zo te lezen, al eens gedacht aan een oliekoeler? je hebt natuurlijk al een diepe Carterpan maar zo,n koeler kan ook nog een duit in het zakje doen.
    O.K. goed idee: Meestal wanneer ik weg ga , zit ik om 7.30 op de fiets. Dan is het niet zo extreem warm. Een rit naar het stuuwmeer is ca. 125 km. Brownsberg 150. Dan ben ik rond 11.00 uur meestal trug. En dan is het niet warmer dan een topdag in nederland.Na de middag moet je niet op de motor hangen, want je denkt dat de rijwind verkoelend is maar de zon is slopend.Nee ik ververs olie om de 5000km plus filter. De olien zijn veel verbeterd buiten vroeger, de motor niet want die was al goed. Moet ik toch naar de winkel of zo smiddags , dan pak ik mn Chinese Goldwing 50cc Draait ook op Remia vloeibaar, en wil niet stuk. Ja want ons binne zuunig!! Groetjes Cees.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, is dat het befaamde stuwmeer met de bomen er nog in ? Grt, Peter

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Boxer Bakra', geïmporteerd van het oude forum: Peter: Dat is helemaal correct !!! Laten we niet te ver afdwalen van het onderwerp. I.V.M. de spelregels van de sponsor. Ik kan me ook niet registreren . Groetjes van corn.sloot@gmail.com .