Voor het nieuwe forum, klik   hier
Passant
Afgelopen week reed ik met de r80Rt totdat op 15 km vanhuis de koppeling ineens weigerde. De dag te voor had ik al het geveol dat de koppeling zwaarder ging dan eerst. Als ik de koppeling introk hoorde ik een hels kabaal Maar de koppeling dreef de versnellingsbak niet aan. Ben al bezig een en ander los te peuteren, wat zou de oorzaak kunnen zijn ?

20 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'PeterH', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb iets dergelijks met een 90S gehad: de vertanding in de koppelingsplaat was versleten waardoor de koppelingsplaat over de ingaande as slipte. Inderdaad een hels kabaal en geen aandrijving meer. Vermoedelijke oorzaak: spiebanen van de koppelingsplaat waren onvoldoende gesmeerd geweest. Met vriendelijke groet, PeterH

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jasper', geïmporteerd van het oude forum: toen was je even geen passant, maar een stilstand ;-) Spiebanen idd niet goed gesmeerd geweest, dan gaat hij vroeg of laat door.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Achterwiel eruit, swingarm eruit, luchtfilter weg, accubak weg, carbs weg, dan bak eraf halen en koppelingsplaat vervangen. Hopelijk is de prise as op de bak nog goed, anders heb je wel erg pech. Je moet bij montage de prise as nauwkeurig invetten met het juiste vet, bestand tegen hoge druk en langdurig smerend. de nieuwe koppelingsplaat niet invetten, alleen de prise as, anders kan het vet te makkelijk op de frictieplaat komen. Je hebt in ieder geval een momentsleutel nodig en de juiste ringsleutel voor de boutjes op de flens van de kruiskoppeling.

  4. Passant
    Heren ik ben bij de koppelingsplaat aangeland, heb de bak er achter weg eerst de boel schoonmaken want er huist daar wel erg veel gruis/vet. De prise as ziet er nog goed uit morgen de koppelingsplaat bekijken.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Hou er rekening mee dat de drukplaat en -ring, waar de koppelingsplaat tussen geklemd zit, weer op de juiste manier op het vliegwiel gemonteerd moeten worden in verband met de balans. Eventjes aftekenen dus voordat je de boel uit elkaar haalt. En inderdaad de spiebanen van de ingaande as invetten, moet officieel met Staburag maar een MSo2-vet (molybdeenvet) zou ook goed genoeg moeten zijn. Dit smeren moet volgens sommigen elk jaar herhaald worden, volgens anderen elke 50.000km ofzo.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton aka Passant', geïmporteerd van het oude forum: Betreft het in en uit bouwen had ik me al ingelezen, was al even een potje typex scoren om een en ander te kunnen merken. Vet, nieuwe boutjes voor de cardanas aan de Vbak te knopen en zelfs een koppelingsplaat heb ik al (was eigenlijk voor de andere BMW bedoeld) De spiebanen op de koppelingplaat zijn wat aangetast, het lawaai onstond echter bij inknijpen van de koppeling. Morgen verder inspecteren, merken en demonteren. @Jasper de ANWB heeft de thuisreis verzorgt.Aldaar aangekomen heb ik een andere BMW uit de stal gehaald en heb mijn reis vervolgd.

  7. Passant
    De Boosdoender heb ik alles in huis breekt er een contact van de vrijstand schakelaar af moet ik nog wachten met monteren. Gelijk maar een nieuwe balgmof besteld want die begint ook slecht te worden.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Die neutraal switch krijg je er ook in, met bak erop. Staat mooi, die verrotte splines en made in Germany erboven.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Ik vraag me af waarom een auto die toch een soorgelijke constructie heeft, gemakkelijk drie ton loopt en een BMW motor dit soort problemen heeft. Wie weet wat? Chris

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Ha Chris, Bij een auto zit vaak een ''toplagertje'' die eea meer op zijn plek houd, dit is het verschil dat ik waarneem als ik de boxer open had. Nu de as uit de bak iets meer kan bewegen, vreet hij misschien eerder de koppeling op? Bij onze volvo 240 zijn de splines 380000km meegegaan, en toen was plaat te dun, en splines nog ok. Grt, Peter

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Zijn bij een auto de "splines" ook driehoekig of meer trapeziumvormig. Bij mijn R26 zijn ze tarpeziumvormig, bij de R80 driehoekig. Bij de driehoek constructie zijn er natuurlijk veel meer draagvlakjes over de gehele as en toch verslijten ??.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb alleen maar splines gezien zoals bij deze bmw plaat. Bij ural/ Dnepr kunnen ze wel grover zijn.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'PeterH', geïmporteerd van het oude forum: In de swingarm BMW (R69S) die ik ooit had zaten ook van die vierkante spiebanen. Die waren flink ingeslagen, dus blijkbaar konden die slecht tegen schokbelasting. Mogelijk heeft BMW daarom bij de latere modellen gekozen voor de driehoekige spiebanen. Met vriendelijke groet, PeterH NB: ik vind Passant (of voorbijganger) een originele naam, niets raars aan.

  14. Passant
    Wat een kl*te karwei om die nieuwe balgmof er weer mooi op te krijgen. Op de uitlaten na zit ie in elkaar

  15. Rudyhadee
    Fijn toch, zo'n rubber monteren. De boutjes van de kruiskoppeling had je geen moeite mee? Daar moet ik altijd erg van zweten, bang dat ze in de swingarm duvelen. Maar: als je het vaak genoeg doet, krijg je er geheid handigheid in en doe je het bijna met de ogen dicht.

  16. Passant
    Neej die boutjes had ik geen moeite mee, als dat een keer mooi tegenover elkaar staat dan draai ik ze dr zo in

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum: klopt, en die boutjes vallen anders in de balg,kan je zo weer bij, maar gepiel is het! ik heb een klein schroevedraaiertje haaks omgezet, laatste 2 cm, en scherpe kanten eraf gevijld, dan wieber je die mof hem er echt zo op! Peter

  18. Passant
    Het probleem wat ik had met die nieuwe mof was dat mn het laatste stukje erop krijgen niet echt wilde lukken schoot hij er ergens anders weer af. Uiteindelijk is het gelukt en ook bij het ombrengen van de klem bleef de nieuwe mof (gelukkig) zitten.

  19. Passant
    DE eerste 100 km zitten er al weer op met de verse plaat dr in . Op foto is de plaat net gemonteerd