Voor het nieuwe forum, klik   hier
Arno
De Bing-carburateurs van mijn RS gaan het ultrasoonbad in. Paar vraagjes. De gasklep zit met twee kleine schroefjes vast. Het lijkt wel of ze aan de achterkant zijn gespleten om zo de boel te borgen. Klopt dat? Kan ik ze gewoon losschroeven en hoe worden ze weer geborgd? Hoe demonteer ik de choke. Het huis is los, maar daaronder zit een rond plaatje op een stift. En is nodig om dat ook uit elkaar te halen en hoe doe ik dat dan? Groet, Arno

11 reacties

  1. voormast
    zit met veertje los op de as Link naar tekening http://www.bingpower.de/shared/images/datenblaetter/type94.pdf Pieter

  2. Arno
    De schroefjes zijn min of meer geklonken aan de achterkant. Met een dremel wat materiaal voorzichting weggehaald en nieuwe schroefjes met drupje locktite gemonteerd.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Dat ronde plaatje op de stift (choke), ik neem aan dat je dan #47 op de tekening bedoelt. Deze kan je er uit drukken, gaat een beetje stroef door het rubber ringetje. Kijk dan ook meteen even of het ringetje nog goed is, als hij wat versleten/gerafeld is kan dat ervoor zorgen dat je choke niet meer goed terugloopt.

  4. Pascal
    misschien een domme opmerking: ik had laatst een (vuil) carburateurprobleem bij een yamaha (xt600), deze hield in en trok niet door als je het gas een beetje opendraaide. Ik dacht: voordat ik de carburateur ga demonteren en uit elkaar halen, probeer ik eerst een reinigingsmiddel (brandstoftoevoeging, dosering volgens gebruiksaanwijzing per piter aanwezige benzine in je tank). Het probleem was direct opgelost, ik was verrast door de snelle werking van het spul. Het probleem is daarna niet meer terugekeerd, ook niet een beetje. Flesje kostte 10 euro: Fuell Guard II van Kent.

  5. Robbert
    Ik ben net met dezelfde klus bezig. Van de 4 schroeven op de gasklep (2 per kant), kon ik er drie gewoon losdraaien. de vierde liep zwaar en heeft de schroefdraad geheel uit de as getrokken (bij het LOS draaien). Da's behoorlijk balen. Met een tapje heb ik nog iets aan schroefdraad terug weten te fabriceren en moet nu de moed opbrengen om met wat loctite terug te zetten. Volgens mijn handboek hoort hier "blue loctite 242" gebruikt te worden. Als dit schroefje loslaat, wordt die immers in de cylinder gezogen ;-( Misschien de as maar vervangen .....

  6. Arno
    Dat ronde plaatje op de stift (choke), ik neem aan dat je dan #47 op de tekening bedoelt. Deze kan je er uit drukken, gaat een beetje stroef door het rubber ringetje. Kijk dan ook meteen even of het ringetje nog goed is, als hij wat versleten/gerafeld is kan dat ervoor zorgen dat je choke niet meer goed terugloopt.
    Inderdaad nr. 47. Die wilde ik ook uit elkaar halen, maar is niet gelukt. Ik wilde niets forceren. De carburateurs zitten weer in elkaar en op de motor. Alle rubbers en pakkingen en de membramen zijn vervangen. Nog even tijd vinden voor het afstellen.

  7. Bep
    Ik ben net met dezelfde klus bezig. Van de 4 schroeven op de gasklep (2 per kant), kon ik er drie gewoon losdraaien. de vierde liep zwaar en heeft de schroefdraad geheel uit de as getrokken (bij het LOS draaien). Da's behoorlijk balen. Met een tapje heb ik nog iets aan schroefdraad terug weten te fabriceren en moet nu de moed opbrengen om met wat loctite terug te zetten. Volgens mijn handboek hoort hier "blue loctite 242" gebruikt te worden. Als dit schroefje loslaat, wordt die immers in de cylinder gezogen ;-( Misschien de as maar vervangen .....
    Als je ZEKER weet dat je alles weer goed gemonteerd hebt ,kan je het uitstekend deel v/d schroefdraad een beetje stuiken of splijten om te borgen. Waarschijnlijk waren de schroefjes die er in zaten ook zo geborgt. Controleer van te voren of de gasklep goed om en netjes gecenreerd zit. Let op ,laat wel de kop v/h schroefje ergens op dragen als je dit doet ,anders sla je het asje krom. Bep

  8. Robbert
    Voordat je de schroefjes van de gasklep vastschroeft, eerst de borging van de as, de metalen plaat met de stationair-schroef vastzetten. Hierdoor wordt de as gepositioneerd en als je daarna het plaatje van de gasklep centreert en vastzet komt het goed. Ik had het in de andere volgorde gedaan waardoor de as iets verschoof en gasklep niet meer gecentreerd was en dus niet helemaal wilde sluiten. Niet leuk als je weer de boutjes los moet draaien en je al een deel van de schroefdraad kwijt was. In mijn handboek (clymer) stond deze volgorde helaas niet aangegeven. suc6

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum: Gents.. Het is natuurlijk perfect OK dat je een hele carb uit elkaar legt als je hem wilt reinigen, zo hoort het immers ook. Edoch, soms heb je haast. Zelf heb ik een "snelle reniging" gedaan door met een injectiespuit en een kort rubber slangetje alleen de stationair gaatjes --van binnen naar buiten-- door te spuiten; (regelnaad eruit gehaald) wat een enorme verbetering gaf (zijdezacht opnemen). Klusje van 30 minuten. Het zijn immers de kleinste kanaaltjes die gevoelig zijn voor vuil, niet de hoofdsproeier. Dit voor de reparatie "langs de weg in Afrika" Groet, Louis

  10. Bep
    De simperste langs de weg reiniging van mogenlijk verstopte sproeiers is de aanzuigbuizen te verwijderen. Vervolgens de motor starten ,en een streup gas te geven en op hoog toerental je hand op de inlaat van de carburateur te houden (smoren) ,en tegelijk het gas los te laten Het zelfde herhalen aan de andere kant. Grote kans dat een eventueel vuiltje meegeslubbert word door de plote hoge stroomsnelheid in de sproeiers. mvrgr Bep