Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Klaas', geïmporteerd van het oude forum: Als BMW zijspanrijder heb je niet snel "te veel trekkracht", sterker nog ik zou er graag wat bij hebben. En ik denk daarbij aan een Siebenrock transplantatie. Nu ben ik in de gelukkige omstandigheden dat ik een 75/7 en een 100/7 blok heb. Daarom mijn vraag, ga ik voor de conversie van een 750 cc naar een 900 of van de 1000 naar de 1070 cc, en welke "verbeteringen" kunnen daar nog meer bijdragen aan leveren ? Het gaat me om meer trekkracht en een rustigere loop bij ongeveer 120 tot 130 km p/u. Iemand ervaringen of ideeen die hij/zij met me wil delen ?

10 reacties

  1. Rudyhadee
    Carburateurs met acceleratiepomp monteren. Andere nokkenas wellicht.

  2. Richard
    Klaas, beide blokken hebben orgineel 32mm carburateurs, als je naar 1000 of 1070 cc gaat moet je wel de koppen aanpassen (inlaat en uitlaat) of andere kopen. Bij de 1070 cc kit zit al een nokkenas. Richard

  3. hansl
    Onlangs aan mijn R75/7 een 1000 cc 'Siebenrocksetje' gemonteerd. Ik had voorheen begrepen dat vergroting van cilinderinhoud met behoud van kleine carbs en uitlaten altijd resulteert in trekkracht ondering, dit is bekend uit de trialsport. En dit bleek nog waar te zijn ook..... Ik heb de koppen en dus ook carbs en uitlaten ongemoeid gelaten. Effect: aanzienlijke verhoging van koppel. Lijkt mij vooral handig bij zijspangebruik.

  4. Rudyhadee
    Mijn ervaring met 1000 cc Siebenrock op een R75/5 van 1972: Koppel komt er sneller in als bij de 750 cc uitvoering, bij rijden op de snelweg merk je het verschil veel duidelijker, motor heeft veel meer kracht en de acceleratie is ook beduidend beter. Nu moet ik het volgende er bij vermelden wat er verder veranderd is ten aanzien van de standaard motor: - asymmetrische nokkenas -vliegwiel 400 gram lichter gemaakt -open uitlaatsysteem -36 mm Dellorto's -5 versnellingsbak Rij verder nog wel met standaard R75/5 cilinderkoppen.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Klaas', geïmporteerd van het oude forum: Ik had al eerder verhalen gehoord over de verbeterde trekkracht van de Siebenrock setjes om de 800 naar 1000 te brengen, goed om te lezen dat dat ook voor de 75/7 geldt. Dan vraag ik me toch nog af welke conversie een beter resultaat zou hebben. Van 750 naar 900 met een andere nokkenas of die van 1000 naar 1070 met een andere nokkenas. (ik begrijp dat ik iig ook de nokkenas moet aanpassen) iemand ervaringen met de "big-bore"kit ? Voor zover alvast bedankt voor het meedenken en als je je nog wat te binnen schiet, dan lees ik het graag terug.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Koppel en bijbehorend vermogen (vermogen is immers koppel maal toerental) begint met het aanzuigvolume dus cc's. Een kleinere motor mits iets gekieteld kan best veel koppel geven maar over een beperkt toerengebied. Ik denk dat je meer baat hebt met een fors koppel maar over een breed gebied, dat rijd gewoon veel prettiger en zeker met een zijspan. Ik zou eerst gaan voor de big bore kit naar 1070cc, daar zit ook al een behoorlijke compressieverhoging aan vast vanwege de hogere en lichtere zuigers, Evt daarna voor een wat snellere nokkenas. Een snellere nokkenas is vaak net even te piekerig qua vermogen en dat rijd niet lekker. Voor een solo fiets zal dat wel lekker zijn maar wat zijn je wensen. je wil immers toch met je zijspan? Open uitlaten geven weinig vermogenswinst dit is meer psychologisch. Persoonlijk vind ik dat ook niet meer van deze tijd. Succes en laat horen wat je gaat doen! gr marcel

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Ik zie idd wel op siebenrock dat de nokkenas inclusief is bij de 1070cc big bore kit. Wel prijzig hoor. Hou je dan wel rekening met je temperatuurhuishouding? Evt een oliekoeler en/of een vergrote carterpan. gr marcel

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'klaas', geïmporteerd van het oude forum: 'k zit m'n centen te tellen, door de reacties en de diagrammen van Siebenrock tot de conclusie gekomen dat ik voor de Big Bore ga kiezen. Maar dan slaat "de heb" toe en wil ik nog meer. Dan wil ik ook de Dobbelzündung, de oliekoeler en de SGS2 uitlaat. En mijn buidel kan zoveel wensen niet bijhouden. Snel stoppen met dagdromen, extra krantenwijk beginnen en geen boodschappen meer maar de vriezer leeg eten anders kommen die 80 paarden nooit onder het zadel.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Wil je laten horen hoe het is afgelopen?