Voor het nieuwe forum, klik   hier
Rudyhadee
Vanmorgen een aanvang gemaakt om de carburateurs synchroon af te stellen, klopte uiteraard geen spat van. Net op het moment dat ik dacht klaar te zijn, een hoop gebonk uit uit vooronder, motor gelijk uit gezet, te heet geweest misschien, vastloper?lager er uit? Motor af laten koelen en weer gestart, akelige bonk nog steeds aanwezig.Geluid komt zo te horen van de rechterkant, klepdeksel gedemonteerd en zowaar:alle onderdelen nog aanwezig, alleen de inlaatklep had wel erg veel speling, 6,7 mm ineens, tuimelaaras gedemonteerd en stoterstang er uit gehaald, bingo dus, zo krom als een hoepel, zomaar bij stil weer en zonder mishandeling. Komt dit vaker voor of moet ik gewoon wat minder toeren maken? Of kan teveel klepspeling dit bewerkstelligen? Normaal is circa 6750 Rpm, trek hem soms door richting de 8000 Rpm. Betreft een ietwat gewijzigde R75/5 van 1972, K51 type.

18 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: Het lijkt me dat het te hoog intoeren draaien hier debet aan is. Immers de stoterstangen zijn dan nog aan het terug komen en moeten alweer omhoog. Daar kunnen ze volgens mij niet goed tegen. Het is niet voor niks dat te hoog in toeren rijden aan gegegeven wordt met een rood gebied. Jou motor is aangepast en je kritische toerental ligt mogelijk veel lager (hoger zou geen probleem zijn) dan je teller aangeeft.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Hoe is dat ding precies gewijzigd? Een R75/5 gaat het rood in bij 6800 toeren, dan is het niet verwonderlijk dat hij bij 8000 de geest geeft. Kromme stoterstangen is het klassieke resultaat van te veel toeren.

  3. Passant
    http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=5599 wijzigingen Rudy heeft er veel over geschreven tik bv zijn naam maar eens in bij zoeken

  4. Rudyhadee
    Rectificatie: De stoterstang ging kapot bij het synchroon stellen van de carburateurs, van hoge toerentallen was dus geen sprake, kan het zijn dat het spul erg heet is geweest en daardoor de geest geeft?

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Of misschien was hij verzwakt door de hoge toerentallen en was het synchroonstellen het laatste zetje? Lijkt me logischer dan oververhitting - zo heet worden die dingen volgens mij niet.

  6. Richard
    Rudy, mooi gedaan, zet er andere in van het latere model die zijn sterker. Richard

  7. Rudyhadee
    Zal de cilinderkop dit weekend gaan demonteren om te beoordelen of er schade is aan de inlaatklep of de zuiger, nieuwe stoterstang besteld bij de Hobbyist. Vanavond eerst mijn 1-persoons racezit ophalen bij de bekleder, hoop maar dat het aan mijn verwachting voldoet.

  8. Bep
    Niet uit ervaring ,maar puur theoretisch. Zou het mogenlijk zijn dat zich de tuimelaar of de klep in de geleider voor een moment heeft vastgezet? Bep

  9. Rudyhadee
    Het zadel:

  10. Patrick
    Hopelijk is het weer snel gemaakt, en het probleem gevonden Ruud. Het zadel ziet er erg netjes uit op de foto, maar hij lijkt nog vrij groot voor een 1 pers. Zijn jou trommels trouwens origineel zo gepolijst?

  11. Rudyhadee
    Trommels zijn niet gepolijst, zijn RVS afdekplaten, is standaard op de streep 5. Zadel is toch echt 1-persoons.

  12. Passant
    Zadel ziet er mooi uit, op Hyves ook je foto's al bekeken.

  13. Rudyhadee
    Loopt weer, cilinderkop er af gehad, gelukkig geen schade,niet aan de kleppen, niet aan de zuiger, alles werkt en ziet er goed uit, ik gooi het zelf dit keer toch op oververhitting tijdens het stationair afstellen.

  14. Rudyhadee
    cilinder:

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum: ik vraag me eigenlijk wel af hoe dat zit met die voorrem? de motor heeft toch behoorlijk wat meer vermogen gekregen en dan lijkt me die standaard naaf (200mm) wat aan de kleine kant. of zie ik dat verkeerd?

  16. Rudyhadee
    Zie je wel goed denk ik, heb er ook het liefst een four leading remsysteem op, een Grimeca of zoiets, kost een paar centen, maar dan heb je ook wat, spul zit zo'n beetje rond de 350-400 Euro, dan moet die nog gespaakt worden, as aangepast, und so weiter. Is iets voor de toekomst, staat wel op mijn verlanglijstje.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'PATRICK', geïmporteerd van het oude forum:
    Zie je wel goed denk ik, heb er ook het liefst een four leading remsysteem op, een Grimeca of zoiets, kost een paar centen, maar dan heb je ook wat, spul zit zo'n beetje rond de 350-400 Euro, dan moet die nog gespaakt worden, as aangepast, und so weiter. Is iets voor de toekomst, staat wel op mijn verlanglijstje.
    Bij mij komt er ook een Grimeca 230mm met 4 remschoenen op aan de voorkant Ruud., Ik klaat het bij FTR doen en dan komt dat op 750 euro en dat is incl het wiel met spaken. Vind ik niet teveel geld voor zo,n mooi stukje techniek en remkracht.