Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Cor', geïmporteerd van het oude forum: Er lijkt een ontstekerhuis op mijn R45 (nov. 1978) te zitten met met TWEE dekselschroeven i.p.v. EEN. Het onderdeelnummer = 1230500148. Er lijkt een condensator aan vast te zitten. In de boeken zie ik echter dat twee dekselschroeven alleen bij een impulsiegever voor elektronische ontsteking voorkomt. Dit is een duur onderdeel om te vervangen. Maak ik iets kapot als ik toch een impulsgever openschroef?

10 reacties

  1. Passant
    Twee deksel schroeven is normaal maar zitten die impulsgevers al op de 1978 modellen. dacht pas late 1979 In het huis zitten de contactpunten en daaronder de vervroegings gewichten. Bij de motoren met elektrische ontsteking zit ipv de contactpunten de hall-gever Duidelijk zo? Je maakt dus niet zo snel wat stuk

  2. Passant
    PLAATJE DR BIJ

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cor', geïmporteerd van het oude forum: Okay, dan kan ik zonder zorgen hieraan gaan schroeven. Dank je voor de snelle reactie.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cor', geïmporteerd van het oude forum: Nog even een reaktie: het bleek toch om een uitvoering te gaan met contactpunten. In het verleden is er blijkbaar wat aan verbouwd geweest. Er zit een extra kabeldoorvoer in het huis dat nu niet meer gebruikt wordt

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees sloot', geïmporteerd van het oude forum: Cor : Dit is gewoon de ontsteking af fabriek. Niks geknoei, of impulsgever. De unit in zn geheel afnemen. De nok op de nokkenas zit exentrisch, dus je kan hem niet verkeerd zetten. O.K. Deksel er af (2 schroeven) , Dan zie je een plaat,waar het asje in gelagerd is . Weer met 2 schroeven , maak los. Nu kun je bij de contaktpunten. Als deze ingebrand zijn, of een pukkel vertonen vervang je deze. Bij ernstige inbranding, condensator ook vernieuwen.Achter in zitten de gewichtjes met veertjes van de vervroeger ja. Deze willen wel eens stroef gaan, Spuit deze in met WD40 kriupolie. Of zet het geheel een nacht met zn kont in de kruipolie . Daarna goed droog blazen, dat er geen vloeistof achter blijft. Met een klein schroevendraaiertje kun je voelen of de gewichtjes echt soepel scharnieren. O.K. Nu kun je de cotaktpuntjes terug monteren, niet vast zetten .Draai het asje zover dat je contaktpunt de maximale ligthoogte berijkt. Stel deze af op 0,40 mm. monteer het lagerplaatje met een klein likje vet. En controleer nogmaals de ligthoogte van je contaktpuntjes En zorg dat de nok van het asje het hoogste punt raakt, Een soepele 0,40 mm. In de grondplaat van de punten zit rechtsboven een sleufje , en een nokje in het huis. met een schroevendraaier kun je dan de opening van je punten regelen . Het is een gepriegel, maar oefening baart kunst. Monteer de unit trug aan het motorblok , controleer O-ring en let op stand van exentrische nok. Doe een 6mm inbussleutel in de centralebout van dynamo. Doe rubberplug uit vliegwielhuis Linkerzijde motor , bij carburator. Draai inbussleutel met de klok mee,Rechtsom tot het teken S op het vliegwiel in lijn staat met het merkteken in het gat. O.K. Spanningzoeker met draad en krokodilleklemmetje aansluiten op je stroomverdeler. Contakt aan zetten en destroomverdeler voorzichtig tegen de klok in dus linksom verdraaien tot lampje aangaat. De onsteking staat dan op 6 graden voor BDP. Inbusboutjes vastdraaien. Starten. Als je langzaam gas geeft , moet bij 1500 toeren het toerental vanzelf naar boven gaan D.W. Z. De vervroeger werkt perfect . Bij 3000 Toeren is de maximale vervroeging berijkt. De R45 is een korteslagmotor met een compressie verhouding van 9.2 :1 voor 1978 begrippen vrij hoog 7750 toeren max. 35pk. Het zit er in , maar je moet het boven de 5500 toeren zoeken. Cor . ik hoop dat je er wat van opdoet, Rustig werken. En jezelf meermalen de vraag stellen " WAAR BEN IK MEE BEZIG " Groetjes Cees.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees sloot', geïmporteerd van het oude forum:
    Cor : Dit is gewoon de ontsteking af fabriek. Niks geknoei, of impulsgever. De unit in zn geheel afnemen. De nok op de nokkenas zit exentrisch, dus je kan hem niet verkeerd zetten. O.K. Deksel er af (2 schroeven) , Dan zie je een plaat,waar het asje in gelagerd is . Weer met 2 schroeven , maak los. Nu kun je bij de contaktpunten. Als deze ingebrand zijn, of een pukkel vertonen vervang je deze. Bij ernstige inbranding, condensator ook vernieuwen.Achter in zitten de gewichtjes met veertjes van de vervroeger ja. Deze willen wel eens stroef gaan, Spuit deze in met WD40 kriupolie. Of zet het geheel een nacht met zn kont in de kruipolie . Daarna goed droog blazen, dat er geen vloeistof achter blijft. Met een klein schroevendraaiertje kun je voelen of de gewichtjes echt soepel scharnieren. O.K. Nu kun je de cotaktpuntjes terug monteren, niet vast zetten .Draai het asje zover dat je contaktpunt de maximale ligthoogte berijkt. Stel deze af op 0,40 mm. monteer het lagerplaatje met een klein likje vet. En controleer nogmaals de ligthoogte van je contaktpuntjes En zorg dat de nok van het asje het hoogste punt raakt, Een soepele 0,40 mm. In de grondplaat van de punten zit rechtsboven een sleufje , en een nokje in het huis. met een schroevendraaier kun je dan de opening van je punten regelen . Het is een gepriegel, maar oefening baart kunst. Monteer de unit trug aan het motorblok , controleer O-ring en let op stand van exentrische nok. Doe een 6mm inbussleutel in de centralebout van dynamo. Doe rubberplug uit vliegwielhuis Linkerzijde motor , bij carburator. Draai inbussleutel met de klok mee,Rechtsom tot het teken S op het vliegwiel in lijn staat met het merkteken in het gat. O.K. Spanningzoeker met draad en krokodilleklemmetje aansluiten op je stroomverdeler. Contakt aan zetten en destroomverdeler voorzichtig tegen de klok in dus linksom verdraaien tot lampje aangaat. De onsteking staat dan op 6 graden voor BDP. Inbusboutjes vastdraaien. Starten. Als je langzaam gas geeft , moet bij 1500 toeren het toerental vanzelf naar boven gaan D.W. Z. De vervroeger werkt perfect . Bij 3000 Toeren is de maximale vervroeging berijkt. De R45 is een korteslagmotor met een compressie verhouding van 9.2 :1 voor 1978 begrippen vrij hoog 7750 toeren max. 35pk. Het zit er in , maar je moet het boven de 5500 toeren zoeken. Cor . ik hoop dat je er wat van opdoet, Rustig werken. En jezelf meermalen de vraag stellen " WAAR BEN IK MEE BEZIG " Groetjes Cees.
    Cor : Links in het huis zit een gat. Hierin hoort een rubber afdichtingsring met een soort pvc buisje wat verticaal naar boven loopt langs de dynamo . Omdat het een geheel afgesloten unit is . Moet het kunnen beluchten i.v.m. Condens . Begrijp je de funktie. Electronika en vocht zijn nog al eens vijanden.!! Joepy!!!

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cor', geïmporteerd van het oude forum: Dank je voor de uitgebreide uitleg Kees. Ik heb de ontstekingsunit in augustus uit elkaar gehaald met behulp van de foto's op de volgende website:http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=394966. Vervolgens schoongemaakt en slechts 1 veertje van de vervroeger vervangen op advies van de sponsor. (Beide veertjes waren wat slap.) Ik had zelf ook foto's gemaakt van alle stappen zodat ik het weer correct terug in elkaar kon zetten. Het enige probleem was om de unit weer correct terug te krijgen op de as. Dit moest met gevoel gebeuren terwijl het asje van de unit lichtjes draait. De vorige eigenaar had dit blijkbaar met geweld gedaan waardoor er een braam op de nokvolger van de unit zat. Als je hier de tijd voor neemt is het een eenvoudige klus. En actie was succesvol; de motor komt nu weer netjes en snel terug op het stationaire toerental.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cor', geïmporteerd van het oude forum: Ojaa... De "extra" kabeldoorvoer is inderdaad standaard BMW. Het condens afvoer buisje heb ik later teruggevonden en weer aangesloten toen ik de functie ervan begreep.

  9. Passant
    Altijd leuk om een terugkoppeling te krijgen en mooi dat het gelukt is Cor