Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Reynout', geïmporteerd van het oude forum: Ik rijdt al een aantal jaren rond op een R100GS PD, zonder klachten van welke aard dan ook. Echter sinds ik dit voorjaar weer opgestapt ben heeft de GS de hik en wel bij warme motor, bij een continu toerental tussen ± 2300 en 2800. Het verschijnsel treedt de laatste dagen al op in een groter toeren gebied (nu al tot 3100). Het betreft dus echt een hikken / stoten bij continu laagtoerental , bijvoorbeeld als je door een dorpje tokkelt. Bij alle andere toerentallen loopt hij prima, ook de acceleratie is als van ouds, en ook bij stationair geen probleem. Voor ik nu de Carb's of de onsteking uit elkaar begin te slopen (o,id,) hierbij de vraag wie enig idee heeft wat de oorzaak zou kunnen zijn, ofwel waar ik het beste eerst kan zoeken. Bij voorbaat dank voor elke suggestie. Reynout

14 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Loopt de choke goed terug? Een te rijk mengsel kan dat stoten veroorzaken, zou je ook aan de bougies moeten kunnen zien. De ontsteking (vooral of de vervroeger goed werkt) kan je controleren met een stroboscooplamp (20 euro ofzo bij een automaterialenzaak, en sowieso best handig om te hebben).

  2. Arno
    Ik zou de sproeiers en zitting eens schoonmaken. Bij een 80/st heb ik ooit hetzelfde verschijnsel gehad. Er kwam flink wat smurrie uit de houder.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Reynout', geïmporteerd van het oude forum: Mannen bedankt voor de tips, ik zal als eerste de carb's schoonmaken en nogmaals de onsteking afstelling controleren. Groet Reynout

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum: Als je smurrie in de carb vind, controleer dan de benzinefilters en de tank. mijn ervaring (bij 2x R80RT) is dat de verf/coating aan de binnenkant van de tank loslaat en de hele zaak wil verstoppen. Op tijd schoonmaken en een extra benzine filter in de slang voorkomt veel gezeur. suc6

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'chefke', geïmporteerd van het oude forum: Bobine? ook een zwak punt bij dit BMW type

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Reynout', geïmporteerd van het oude forum: Eindelijk weer eens tijd gehad er naar te kijken... Na het schoonmaken van de carb's (inderdaad wel wat smurrie in 1 van de 2 ) weer proef gereden. Het is dus niet over en lijkt zelfs erger. Zelf krijg ik dus ook het vermoeden dat de bobine problemen geeft . Misschien doordat ik een tijdje terug even gestart heb zonder bougie dop erop (was ik dus vergeten terug erop te zetten ). Bij de oude boxers is dit geen probleem maar waarschijnlijk voor de nieuwere wel. Misschine weet iemand hoe gevoelig / kwetsbaar dit is ? Ik zal er een stroboscoop lamp op zetten misschien is dan puls-uitval te zien. Overigens is 1 bougie goed van kleur en de andere zwart (die van de smurrie kant). Ik heb dus maar vast 2 benzine filters besteld. ik houd jullie op de hoogte. gr. Reynout

  7. adriaan
    Beste Reynout, Ik had een soortgelijk probleem (dezelfde symptonen) bij mijn Gs 100. Na een hele tijd zoeken kwam ik erachter dat er een haarscheurtje zat in de onderkant van een van de (nog originele) bougiedoppen waar zo nu en dan de vonk doorsloeg. Ik ben erachter gekomen door de motor in de (heel) donkere garage te zetten, starten, zo'n 2500 toeren laten maken en dan goed kijken of je vonken ziet overspringen. Achteraf lijkt het simpel maar ik ben toch menig uurtje bezig geweest om het euvel op te sporen. Succes ermee. Adriaan

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'reynout', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Adriaan, bedankt voor de tip lijkt mij beter deze maar direct te vervangen (kosten versus zoeken naar oorzaak) kun je mij aangeven welk merk/type dop je hebt toegepast en hoe dit bevalt [ heb je ze van de Hobbyist ]

  9. adriaan
    Reynout, Van de Hobbyist. Artikelnr. 12182, bougiekap en kabel R7, 2 stuks 48.38 euro exc. 19 % btw Ze zijn niet goedkoop maar dan heb je wel wat. Succes en groeten, Adriaan

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Reynout', geïmporteerd van het oude forum: Adriaan, bedankt voor je info Ik moest intussen eerst m'n startmotor repareren (Valeo met losse magneten) Inderdaad is hiervoor een Citroen startmotor te gebruiken , maar dan alleen de D6RA motor behuizing ( en let op de draairichting!), de rest moet je om/overbouwen. Kan nu dus eindelijk verder met die 'hik'. Zodra ik meer weet cq. verder gekomen ben laat ik het weer weten. Reynout

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'dolf van wesemael', geïmporteerd van het oude forum: Dag Reynald, Vol nieuwsgierigheid volg ik je vorderingen, omdat ik sinds enkele dagen met exact het zelfde probleem kamp, met als uitzondering dat mijn motor (R80) stationair ook lichtelijk stottert. Ik ben dus erg nieuwsgierig naar je oplossing. Met vriendelijke groet, Dolf

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'dolf van wesemael', geïmporteerd van het oude forum: Pardon, bedoelde Reynout i.p.v. Reynald

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'reynout', geïmporteerd van het oude forum: als afsluiting van het onderwerp, ( het heeft al met al wel even geduurd maar dan toch) het lag inderdaad aan de bougie kabels / doppen na het vervangen van de orginele door /7 bougie kabels met doppen (aaneen) is de hik over en loopt hij weer netjes ik moet alleen zeggen dat deze grote doppen wel wat groot zijn en bij deze Paris-Dakar wel erg dicht bij de benzine kranen komen, iemand nog een idee voor een slankere dop ? nogmaals iedereen bedankt voor de support Reynout