Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Gerwald', geïmporteerd van het oude forum: Sinds een tijdje voel (en hoor) ik in de voorvork van mijn R100 van 1981 een stevige tik als ik over drempeltjes of stevige hobbels rij. De demping en het stuurgedrag (/weggedrag) is prima. Bij stilstand is niets te merken aan de vork. Bij diep inveren is niets voelbaar, en ook de balhoofdlagers lijken in orde te zijn. Olieniveau is in orde, onlangs de keerringen vervangen. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

15 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Gerwald. Jouw verhaal zo lezende schiet me ineens iets te binnen. Als jouw motor nog van het type is met ate remklauwen, kunnen je klauwen soms wat rammelen tegen je onderpoot. Zelf had ik het met 1 van de 2 klauwen. De "pen met conische delen", waarmee je klauw aan de poot zit gemonteerd, had op een plek iets ruimte. Echter zie ik dat jouw fiets van '81 is, en in dat jaar is het voorremsysteem veranderd naar Brembo. Groetjes, kees.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerwald', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Kees, Dank voor je reactie, maar heb inderdaad al Brembo's op m'n BMW! Gerwald

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'evert', geïmporteerd van het oude forum: Heb dit probleem ook met mijn R80/7 van '81 Ben zeer geintereseerd in oplossing Heb voorvork reeds gedemonteerd, niets bijzonders gezien. Ben benieuwd

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Fons', geïmporteerd van het oude forum: Beste Gerwald, Had hetzelfde probleem, verdacht het balhoofd maar kon geen speling voelen, omdat ik niets anders kon vinden en de voorvork al aangepakt was, heb ik de afstelring voor de lagers zeer vast aangedraaid; onderste kroonplaatbevestiging los en een doorslagpen en een zware hamer gebruikt. Hoewel ik bang was teveel geweld gebruikt te hebben, was het probleem hierna opgelost. Groeten, Fons.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerwald', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Fons, Dank voor je reactie, hier kunnen we wel eens iets aan gaan hebben. Ik volg alleen niet helemaal waar je nu precies een flinke mep op hebt gegeven met die slagpen en hamer! Gerwald

  6. janreb
    Beste Gerwald, Had hetzelfde probleem, verdacht het balhoofd maar kon geen speling voelen, omdat ik niets anders kon vinden en de voorvork al aangepakt was, heb ik de afstelring voor de lagers zeer vast aangedraaid; onderste kroonplaatbevestiging los en een doorslagpen en een zware hamer gebruikt. Hoewel ik bang was teveel geweld gebruikt te hebben, was het probleem hierna opgelost. Groeten, Fons.
    Hoi Fons, ik begrijp niet precies wat je gedaan hebt. type BMW? Over welke lagers heb je het? Waarop heb je geslagen? Met welk doel heb je dat gedaan? Leg uit. Groeten, Reyer Blankevoort R80 1985 met s-kuipje

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: volgens mij heeft Fons met de doorslag en hamer de stelring waar je de speling van de balhoofdlagers afsteld een paar goede klappen gegeven en de speling zo wat strakker gesteld. henry

  8. janreb
    Draait de boel dan nog wel? In ieder geval te zwaar lijkt me. Reyer R80 1985 met s-kuipje

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Fons', geïmporteerd van het oude forum: Beste Gerwald en janreb, Henry heeft helemaal gelijk, overigens heb ik een R100RS uit '81. groeten, Fons.

  10. janreb
    Ik heb een voelbare "tik" in de voorvork als ik staand naast de BMW die op zijn wielen staat, met de voorrem vast de motor met alle kracht duwend en trekkend aan het stuur continu in-en uitveer. De "tik" voel ik op het diepste punt en het hoogste punt. Dus precies op de keerpunten van in- en uitveren en dus niet bij kleinere veeruitslagen. Ik heb het balhoofd strakker gesteld en de vork opnieuw uitgelijnd maar de tik blijft. Het voelt allemaal aan als of er binnen in de vork wat speling zit. Overigens stuurt en veert de boel prima, zij het dat het balhoofd nu iets te strak staat. Er zitten zware veren van onze sponsor in en dikke olie. Nog iemand met deze ervaring? groeten, Reyer R80 1985 met s-kuipje

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: De Remblokken hebben iets ruimte in de klauw, en kunnen iets "vooruit en achteruit" schuiEHPTPven wanneer je met de voorrem aangetrokken de motor heen en weer probeert te bewegen, geeft dit niet de tik ??

  12. janreb
    Dick, ik heb aan de blokken gedacht maar kan het niet vaststellen. Ik zal er nog aandacht aan schenken. Dank. Groeten, Reyer R80 1985 met s-kuipje

  13. janreb
    Nou, het zijn bij mij de remblokkenblokken. Ik merkte op een gegeven moment dat als ik de rem niet strak had ingetrokken het tikken ook bij kleine verruitslagen gebeurde. Als ik renm weer maximaal introk alleen bij uitersten. Ik kon bij licht ingetrokken remhandel ook zien dat de schijf verdraaide, een heel klein ietsiepietsie, namelijk de speling van het remblok in de tang. Nu kan ik het balhoofdlager ook weer iets losser stellen zodat ik niet meer de neiging tot zwabberen heb bij het stapvoets rijden. Groeten, Reyer R80 1985 met s-kuipje

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerwald', geïmporteerd van het oude forum: Hoewel er niets mis mee leek te zijn, heb ik toch maar besloten de balhoofdlagers te vervangen. In de vork zelf kon ik namelijk niets vinden. Et voila... de 'tik' is weg. Klaarblijkelijk zat het toch in de lagers, hoewel er niets voelbaar was (?). Nu m'n S-kuipje er weer op en hij is er weer klaar voor!