Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'd de Ruiter', geïmporteerd van het oude forum: Beste forummers, Ik heb een prima K75 alleen heeft deze een klein probleem dat deze regelmatig spontaan uitvalt. Ik heb het ontstekingskastje (onder de tank) al vervangen en het ging toen ongeveer 1 maand weer goed. nu valt ie weer regelmatig uit. Het kan na 5 minuten zijn maar ook pas na een 30 minuten of meer. Ik kan na een tijdje weer gewoon starten. Hoe lang die dan blijft lopen is ook willekeurig. Als die het niet meer doet, en wanneer ik dan probeer te starten ruik ik wel een sterke benzine lucht dus ik denk dat het ergens in de ontstekingssfeer moet zoeken. Hebben jullie tips???? Het is om gek van te worden

13 reacties

  1. Passant
    Geeft ie ook knallen voordat hij uitvalt? Zou nl een hall gever kunnen zijn en volgens mij heeft de K75 er 3 Bobine zou ook kunnen

  2. Passant
    Een site waar je kan zien Hoe het werkt en nameten http://hrsbstaff.ednet.ns.ca/bvogel/K100/download/bike-wont-start1.htm

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'joost', geïmporteerd van het oude forum: Als je wel stroom hebt tijdens de uitval, dan zou de Hall-gever de boosdoener kunnen zijn. Tip gelezen op een Duits forum. Je kunt met koudespray uit de electronicawereld proberen de gever in te spuiten als hij uitvalt. Als hij dan spontaan weer loopt dan is hij waarschijnlijk kaduuk. Op marktplaats biedt iemand vervangers aan. De originele schijnen erg duur te zijn. Andere oorzaak kan natuurlijk draadbreuk zijn. Maar ik krijg de indruk dat je dat al onderzocht hebt.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'd de Ruiter', geïmporteerd van het oude forum:
    Geeft ie ook knallen voordat hij uitvalt? Zou nl een hall gever kunnen zijn en volgens mij heeft de K75 er 3 Bobine zou ook kunnen
    Nee hij geeft geen knallen. Ik heb wel het idee dat de motor over het algemeen niet zo rustig loopt. Ik heb de hall gever gecontroleerd door deze met een verfbrander te verwarmen. Als de motor dan uitvalt zou de hall gever kapot zijn. De motor viel dus niet uit. Is dit trouwens een goede methode om een hall gever te testen?

  5. Passant
    Een hall-gever is eigenlijk een schakelaar maar de elektronica die er inzit dat is lastig te meten voor een leek. Hij doet het of hij doet het niet en dmv opwarmen / afkoelen kun je wel een en ander aan de weet komen. Bv of hij dan wel werkt of juist dan niet meer. Dat kan je ook bij bobine(s) toepassen. Een K zit toch weer iets anders in elkaar dan een R tweeklepper ivm elektronische gestuurde brandstof toevoer.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Beste d. de Rui8ter Ik zou voor de zekerheid toch nog een keer goed naar de stekker die je op de kast aansluit (ondanks deat de kast is vervangen). Bleek bij een kennis het probleem te zijn van het soms uitvallen van de electronica

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum: Dat denk ik ook! Bij mijn R1100RS maak ik regelmatig de aansluitingen van injectoren en het regelkastje schoon met een koperborsteltje en spuit ze daarna in met electronicaspray. Dat helpt tegen allerlei onduidelijke kwalen als knallen en sputteren.

  8. Passant
    Het is zo wie zo goed om bij motoren van die leeftijd om de elektrische aansluitingen elk jaar eens te voorzien van contactspray

  9. j_vervloet
    voor degenen die niet weten hoe de Hallgever werkt een korte beschrijving. Het is een rechthoekig plaatje halfgeleidermateriaal waarop aan de de twee korte kanten een spanning gezet wordt. Er gaat dan een stroom lopen. Aan een lange zijkant zit de derde aansluiting. Zonder magnetische beïnvloeding loopt hier geen stroom naar toe. Bij magnetische beïnvloeding door de pulsmagneet wordt een deel van de stroom afgebogen naar deze zijkant en hier reageert de CDI op door een ontstekingspuls af te geven. Fouten in de Hallgever kunnen ontstaan door een breuk/bartst in dat plaatje of een losgekomen aansluiting van dat plaatje. Geen van beide is te repareren. jaap-v

  10. Passant
    voor degenen die niet weten hoe de Hallgever werkt een korte beschrijving. Het is een rechthoekig plaatje halfgeleidermateriaal waarop aan de de twee korte kanten een spanning gezet wordt. Er gaat dan een stroom lopen. Aan een lange zijkant zit de derde aansluiting. Zonder magnetische beïnvloeding loopt hier geen stroom naar toe. Bij magnetische beïnvloeding door de pulsmagneet wordt een deel van de stroom afgebogen naar deze zijkant en hier reageert de CDI op door een ontstekingspuls af te geven. Fouten in de Hallgever kunnen ontstaan door een breuk/bartst in dat plaatje of een losgekomen aansluiting van dat plaatje. Geen van beide is te repareren. jaap-v
    Plaatje dr bij

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum: Klinkt als bedrading die ergens versleten is door schuren langs frame enz.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum: contactslot reinigen en met contactspray behandelen. Hetzelfde geldt voor de stekkerverbindingen onder de tank en de grote stekker op de K-Jetronic. Een defecte Hallgever komt inderdaad wel voor maar dat is vooral bekend doordat het zo zeldzaam is. Zie de rubriek <Sleutelen> van Bert Meijerink op http://www.bmwk.nl/ mvg Erik K75RT