Voor het nieuwe forum, klik   hier
Lambooy
Beste, BMW R60-6 gereviseerd. Jedoch het vermoeden bestaat dat de ontsteking verloopt. Dit uit zich doordat alleen de linkeruitlaat prutteld bij het loslaten van het gas. Kan het zijn dat als de ontsteking niet goed staat alleen de linkercilinder pingelt bij half gas geven en dat tussen de 3000 en 3500 toeren ? Graag uw reactie. Groeten, Frank

63 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: terug naar revisie bedrijf!

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Joseph', geïmporteerd van het oude forum: Is de linker uitlaat goed aangetrokken?

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Pruttelend geluid bij het loslaten van het gas zou ik inderdaad eerder denken aan een lekkende uitlaat dan een verlopende ontsteking.

  4. Bep
    Controleer met een stroboscoop lamp of je een dubbel beeld ziet. Als dit het geval is ,klok dan het asje van de ontsteking met een micrometer en probeer hem (op eigen risico) zo nauwkeurig mogelijk te richten. Er kan nog steeds een dubbel ontsteking beeld zichtbaar zijn als het asje gericht is. De oorzaak hiervan is dat de beide nokjes die de puntjes moeten lichten niet precies 180 gr t.o.v. elkaar beginnen met lichten van de puntjes. Heel voorzichtig vijlen/schuren is hier de oplossing. Voor verdere revisie vind je nog wat tips op mijn website. succes, Bep.

  5. Lambooy
    Heren, dank u. Verder geconstateerd dat de linkercilinder veel heter wordt dan de rechter. Zo'n 8 graden verschil na half uur rijden. Rechts 44 graden en links 50. Links is wel wat rijker afgesteld en de motor rijdt op octaan 98. Misschien dat het heter worden een andere oorzaak moet hebben? Hoor dit nog graag. Groeten, Frank

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'lambooy', geïmporteerd van het oude forum: Heren, nog een toevoeging, geconstateerd dat de linkeruitlaat meer blaast dan de rechter ? Vreemd maar misschien zinvol om het te melden. Verneem graag van u. Met vriendeiljke groet, Frank

  7. j_vervloet
    pruttelende uitlaten zijn bij mij verholpen door de stationair sproeier iets rijker te zetten. Ook het warmer worden van de linker uitlaat geeft aan dat het mengsel daar wat armer is.

  8. Bep
    Valse lucht ,wellicht via inlaatklep geleider? Bep

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'lambooy', geïmporteerd van het oude forum: Bep ? valse lucht via inlaatklepgeleider? waar kan ik die vinden ? weet dat de motor in zijn geheel gereviseerd is en men alsnog naar de ontsteking gaat kijken. Heter worden door valse lucht lijkt mij een logisch maar waar kan hij die valse lucht dus aanzuigen? Hoor het graag. Groeten, Frank

  10. Lambooy
    Bep, ik moet nog een aanvulling geven. De motor is in zijn geheel gereviseerd dus ook de cilinderkoppen met nieuwe harde kleppen etc etc. Het probleem had hij voor de revisie ook. Dus wat overblijft is de ontsteking en de carbs en mogelijk de lekke uitlaat links waardoor hij mogelijkerwijs harder kan blazen. Dit is nog niet verder gecontroleerd. Graag je reactie. Groeten, Frank

  11. Bep
    Oké Frank ,ik heb schijnbaaar niet goed gelezen. Als je er zeker van bent dat je hele inlaat traject potdicht is ,eventueel gecontroleerd door met remmenreiniger op de aansluitingen te sproeien ,dan zou ik als eerste inderdaad proberen de uitlaat goed dicht te krijgen ,ik heb eens ergens gelezen dat dit inderdaad invloed op het mengsel heeft. En als het verschijnsel blijft ,dan inderdaad de carburateurs onder handen nemen. Afhankelijk van de staat van de carburateurs zou ik naast een goede reiniging zoveel mogenlijk wat maar versleten of verouderd kan zijn vernieuwen als je toch bezig bent. Dus eventueel alle sproeiers en afdichtingen de vlotters en membranen ,de terugtrek veren ,en de gaskabels. Je bet dan voor een paar tientjes voor lange tijd verzekerd van goed werkende gasfabrieken. Tips voor het afstellen van de carburateurs vind je op m'n website. Veel succes Frank, 't zonnetje schijnt. Bep

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'lambooy', geïmporteerd van het oude forum: Beste Bep, wat is jouw internetasdres ? Groeten, Frank

  13. Bep
    Beste Bep, wat is jouw internetasdres ? Groeten, Frank
    fam(punt)malde(at)versatel(punt)nl

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Een 60/6 heeft geen membranen; gaskabels trekken de gasschuiven omhoog. De mengselschroef is geen mengselschroef, maar een luchtschroef: indraaien resulteert hier in een rijker mengsel, uitdraaien in een armer mengsel. Ik verdenk de acceleratiepomp in de linker carb.

  15. Passant
    Bep zit hier: http://members.tele2.nl/fam.malde/

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'lambooy', geïmporteerd van het oude forum: Beste Tom, jouw verhaal klinkt zeer aannemenlijk. Het verklaart dan ook dat het pingelen, althans daar lijkt het op weg is bij volgas. Normaal gesproken komt pingelen naar boven bij vol gas en laag toerental echter daar heeft hij geen last van. Is dat een kwestie van schoonmaken? doorblazen ? Groeten, Frank

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Links is te arm mengsel. Altijd eerst kleppen en ontsteking in orde, dan pas carburatie doen. Ik zou carburateur zorgvuldig demonteren en schoon maken. Inderdaad alle sproeiers en kanaaltjes doorblazen, meestal is dat al voldoende, ultrasoon kan altijd nog. Gezien je opmerking hierboven dat hij ploft bij gas dicht (dus gasschuif dicht!), zou het in je stationaire mengsel moeten zitten. Draai de luchtschroef eerst eens een kwart slag dicht (minder lucht), verandert er niets dan is de benzine toevoer vanaf de stationair sproeier slecht.

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Hoe zien de bougies er uit?

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'lambooy', geïmporteerd van het oude forum: de bougies zijn grijs beige. dus wel een optimale verbranding. Let wel, het geluid (lijkt op pingelen) komt alleen naar boven bij een bepaalde belasting. Als je de motor zelf op toeren laat komen gebeurd er niets. Voer je de druk wat op dan is het aanwezig tussen 3000 en rond de 3500 toeren, gooi je je gas vol open is er ook niets. Binnenkort bij Becks en dan laat ik de carb maar uit elkaar halen

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'lambooy', geïmporteerd van het oude forum: toevoeging, koude start kan zonder choke en met wat gas geven blijft hij na ongeveer 1 minuut lopen. Ik mail dit daar ik verneem dat normaliter altijd de choke nodig is.

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: http://www.bmwboxerclub.nl/html/techniek/Type247/index.htm 60/6 staat bekend als pingelaar, wordt ook wel eens opgelost door compressie te verlagen d.m.v. voetpakking

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'lambooy', geïmporteerd van het oude forum: Beste Tom, je zou dan toch verwachten dat hij het met beiden cilinders moet doen? Ik hou je verder op de hoogte. Ik verwacht dat het de carbs zijn. In het verleden heb ik de bovenste inhoud van de linkercarb met rechts verwisseld en toen deden ze het allebei. Dit was voor mij de verklaring dat de oorzaak in de carb moet zitten. Pingelen is bij mijn weten eventueel aan de orde bij laag toerental en vol gas. Dat doet hij niet. Verlaging van de compressie zal een uiterste maatregel zijn als we niets kunnen vinden.

  23. Richard
    Lambooy, tussen 3000 en 3500 toeren is de onsteking te vroeg, controleer de vervroeger of het de juiste is en de veertjes, hierdoor kan de motor ook gaan pingelen. Richard

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Nog een mogelijkheid: vlotter in de carbs van juiste gewicht klasse?

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Compressie verlagen door extra plaat 1-2 mm dikte onder de voetpakking. (decompressiepllat) Is waarschijnlijk verkrijgbaar bij de Hobbyist. Huidige benzine heeft een te laag Oktaangetal. Mart

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'lambooy', geïmporteerd van het oude forum: heren, even inhakend op uw informatie. Als de ontsteking te vroeg staat waarom dan niet beiden cilinders ? Het is de linkercilinder, rechts loopt als een zonnetje dus moet links dat ook kunnen. Ten aanzien van pingelen heb ik de volgende zaken waar ik moet op gaan letten danwel achteraan moet: 1. mogelijk te vroege ontsteking bij acceleratie 2. acceleratiepomp in de Bing53 Carb niet goed, mogelijk ook valse lucht ? 3. extra voetpakkingen ? ik probeer dat te voorkomen, mogelijk als allerlaatste. Ten aanzien van de recensies die ik lees over de R60-6 en dat pingelen een euvel kan zijn kan ik mij aan de andere kant niet voorstellen dat BMW een motor heeft voortgebracht die deze problemen geeft. Dat deze zeer gevoelig is voor afstellingen oke. Ik hou u verder op de hoogte wat de oplossing is. Ik ga ervan uit dat het met de linkercarb te maken heeft. Reden ? bij verwisseling met rechts begon rechts ook. Tot volgende info

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Martien', geïmporteerd van het oude forum:
    Beste, BMW R60-6 gereviseerd. Jedoch het vermoeden bestaat dat de ontsteking verloopt. Dit uit zich doordat alleen de linkeruitlaat prutteld bij het loslaten van het gas. Kan het zijn dat als de ontsteking niet goed staat alleen de linkercilinder pingelt bij half gas geven en dat tussen de 3000 en 3500 toeren ? Graag uw reactie. Groeten, Frank
    Ploffen bij afsluiten gas ; gasschuif staat te ver open met de stationair afstelschroef. Voor het stationair toerental is dan meestal de luchtregelschroef te ver { rijk mengsel } ingedraaid,geeft dan ook verschil in geluid l. en r. Deze ongelijkheid links en rechts heeft invloed op het mengsel tot 1/3 gasschuif opening. Misschien kom je hier iets verder mee.

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Koos', geïmporteerd van het oude forum: Beste Lambooy, het hele verhaal gelezen, volgens mij is het probleem: 1. te veel praten 2. te veel piekeren 3. te weinig doen kortom haal die carb uit mekaar, maak schoon en stel af

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Joseph', geïmporteerd van het oude forum: Helemaal mee eens, Koos! Beste Lamb, wordt het na zesendertig posts ook eens geen tijd om die linker uitlaatpijp even aan te trekken? Vergeef het me, maar na al dit vergeefs filosoferen over jouw probleem krijg ik de indruk dat pingelen, ringelen en ploffen een deeltje van je hobby uitmaakt.

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'lambooy', geïmporteerd van het oude forum: Heren, u heeft allen gelijk. De motor is momenteel onder handen bij Becks motoren waarbij de Carbs uit elkaar worden gehaald. Verder wordt de ontsteking nagekeken. Ik laat u wel weten wat hieruit uiteindelijk is gekomen. Rest mij u allen te danken voor uw attentheid. Met vriendelijke groet, F. Lambooy

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'lambooy', geïmporteerd van het oude forum: Heren, zoals het nu ernaar uitziet behoort het probleem tot de verleden tijd. Beiden carbs zijn alleen schoongemaakt en het probleem meldt zich niet meer. Verder stond de ontsteking goed. Dit onderwerp kan gesloten worden.

  32. Lambooy
    Heren, pingelen is voorbij. BMW Motormarkt heeft de cilinderkoppen iets uitgefreest waardoor het pingelen definitief tot het einde behoord. Dit ter informatie dat de problemen nu definitief voorbij zijn.

  33. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rc', geïmporteerd van het oude forum: koppen uitvrezen ? dus eigenlijk gewoon de compressie verlaagd ! had ik dus toch al de juiste beslissing genomen door de dikkere voetpakking te plaatsen (inderdaad gewoon te krijgen bij de sponsor van dit forum) heb sindsdien geen problemen meer gehad en het resulterend vermogens verlies ? daar had je toch geen 600cc voor gekocht ! RC

  34. Lambooy
    Beste RC, van compressie verlaging is geen sprake. Het vrezen is misschien nog geen millimeterwerk en extra voetpakkingen was geen optie voor mij. Verder kan deze topic gesloten worden

  35. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Het probleem was toch al over na het schoonmaken van de carbs? Toen kon dit draadje zogenaamd ook gesloten worden. En natuurlijk is de compressie wel verlaagd, anders zou het ook geen effect op het pingelen hebben gehad.

  36. Forum import
    Reactie van bezoeker 'fbslambooy', geïmporteerd van het oude forum: dat klopt, echter ik heb verzuimd te melden dat het weer terug is gekomen. Het plaatsen van een extra voetpakking was voor mij geen optie. Derhalve heb ik voor het ander gekozen hetgeen minimaal is en minder compressieverlagend is dan een extra voetpakking. In ieder geval is het nu definitief weg waardoor ook octaan95 getankt kan worden indien nodig. Octaan 98 blijft beter, daar loopt mij mooier op. Dus deze topic kan definitief gesloten worden. Groeten, F.

  37. Lambooy
    Heren, lang geleden ......maar het probleem is weer terug. Motor geheel gereviseerd, voetpakkingen, gasnaalden in hoogste stand. In vierde versnelling maar soms zelfs in tweede als de motor heet is in het begingas pingelen over uitsluitend links. Rechts blijft goed en is altijd goed geweest. Kort andere carb erop gehad....probleem blijft. Nu blijft over....wisseling van bougiekabels dus linkerbobine op rechtercilinder en viceversa om te kijken of dit invloed heeft.....er zit tevens een electronische ontsteking op. Motor loopt voor de rest als een speer. Stationair als een zonnetje en koude start is een eitje. Ontstekingstijdstip precies op tijd. Linker en rechtercilinder 8 bar, gelijk dus en was voorheen 9 bar. Anders maar de overstap naar octaanbooster (rotzooi) of ombouw naar 800cc.

  38. Boxer-Bakra
    Ook al heb je geen vacuum carbs. Hoofdsproeier heeft OOK mengbuisjes waar naald in valt . ook deze kunnen ovaal worden en niet meer goed afsluiten bij gas dicht . Je schrijft naald in hoogste stand , is dat de normaal voorgeschreven stand ? . Heb je deze pietluttige dingetjes ooit vernieuwd . Omdat je altijd over links problemen hebt . Bepaalde dingen komen nooit aan twee kanten gelijk . Een te rijk mengsel veroorzaakt door een slecht afsluitende sproeiernaald kan bij weinig gas geven even pingelen veroorzaken . Gaat dat keelgat open dan verwerkt hij dat wel Als dat zo is moet je linker bougie wanneer je stopt met draaiende motor na enige tijd zwart eruit komen . Gr Cees.

  39. Lambooy
    Beste Cees, ik heb alles vervangen, sproeiers, hoofdsproeiers, naalden alles doorgeblazen, carbs inhoudelijke zaken van links naar rechts verwisseld dus de naalden (ook nieuw) de sproeiers noem maar op, niets helpt. Probleem blijft over links, vervolgens gaskabels vervangen, schuiven vervangen, je kan het zo gek niet verzinnen. Kleur bougies zijn bruin/grijs (koffiemelk) Half gas geven en hij pingelt, begingas of maximaal is er niets aan de hand. We zijn nu ongeveer twee jaar hiermee bezig en ruim een jaar zonder problemen gereden. Wel valt mij op dat de benzine is veranderd. In de vlotterkamers had de benzine niet meer die groenige kleur maar leek het gisteren gewoon water. Mogelijkerwijs die ethanol maar dan moet rechts het ook doen. We staan nu bijna op het punt om er niets meer aan te doen en te sparen voor een ombouwkit naar 800cc. Het moet wel leuk blijven maar na twee jaar hebben we alles gedaan wat we konden doen en het helpt niet. Veel geld gekost en rijden moeten we ook met plezier kunnen doen.

  40. Coen
    Naald standje hoger? Bij mijn r69s moest ik een slag grotere sproeier monteren (40 ipv 35) om van het gepingel af te komen.

  41. Bob
    Beste Lambooy, zijn bij de revisie ook de zuigers vervangen (overmaat)? Zo ja, is dan aan beide zijden dezelfde overmaat toegepast? Als dat niet het geval is krijg je toch een klein compressieverschil tussen links en rechts waardoor de een heter kan worden dan de ander.

  42. Boxer-Bakra
    Na al het gebeuren gepaard met fikse uitgaven , 3,5 meter reacties op dit forum . Dan zou ik er over gaan denken : Rij eens naar Jan Beck in Wijhe . Of je nu ver of dichtbij woont ! Als het aan de benzine lag zou dit forum vol met pingel verhalen staan . Welicht kost een rit Wijhe een klikje minder dan een ombouwset ! En met jan zn ervaring met 2 kleppers denk ik niet dat je zonder resultaat huiswaarts keert ! Gr Cees.

  43. Rudyhadee
    Euh Cees, Enig idee wat een liter benzine vandaag de dag in Nederland doet?

  44. Boxer-Bakra
    Heb zoiets opgevangen , leuk is anders!!! En het was al niet Leuk !! Hier zitten we op Srd 5,10 is 1,30 Euro . Mot ik maar nie klagen denk ik !!

  45. Richard
    Lambooy, afgelopen zomer met een R60/5 hetzelfde probleem gehad. Hiervoor de verbrandingskamer voor aangepast en daarna geen probleem meer. Richard

  46. PeterH
    Die verbrandingskamer-aanpassing gaf mij een idee: het probleem is bij Lambooy na twee jaar terug van weggeweest, kan het iets simpels als opgebouwde koolaanslag zijn? Met vriendelijke groet, PeterH

  47. Lambooy
    Heren, Eind maart dit jaar begonnen met pingelen. Gasnaald op maximale stand gezet. 12000km verder......medio september weer begonnen met pingelen. Zag wel dat de brandstof anders was. Ziet eruit als water. Probleem met pingelen was ook voor de revisie. Compressie aan beiden kanten 8bar wegens dikkere voetpakkingen om het gepingel tegen te gaan. Maakt niets uit. Probleem is weg bij octaan 98. Derhalve heb ik besloten om de motor in de verkoop te doen. Wil van het probleem af. Motor is voor de rest zo goed als nieuw. Staat op speurders.

  48. smeerkees
    Hoi Lambooy, Heb even op speurders gekeken, en moet zeggen echt een prachtige fiets. Je gaf het zelf het verschil in pingelen met ron 95, naar ron 98 al aan. Zelf hoorde ik pas iemand zeggen dat zijn 2v boxer nu zelfs nog minder mooi loopt met ron 98 benzines, in vergelijking met de ron 95 benzines van een aantal jaar geleden. (?). Wat ik me een beetje afvraag is in hoeverre de benzine's van tegenwoordig van invloed kunnen zijn op pingelen van onze lucht gekoelde 2v boxers. Voor m'n gevoel ben je zeker niet de enige met dit probleem. Ik heb het idee dat dat wel eens meer van invloed zou kunnen zijn dan dat we vermoeden. Maar ben geen expert op dit gebied. Misschien eens een idee om een geheel topic aan te wijden? Groetjes, Kees.

  49. Rudyhadee
    Zelf tank ik altijd V-Power van Shell, geen last van pingelen. Compressie van de mijne laatst gemeten met koude motor(omdat die niet wilde starten), dit was toen 9 Bar. (R75/5 van 1972 in 1000 cc uitvoering)

  50. Lambooy
    Beste Kees, Het is zeker zo dat de benzine de laatste tijd veranderd is. Een tweetal weken geleden keek ik in mijn vlottekamer en zag dat de kleur van de brandstof gewoon als water was. Normaliter heeft deze een wat groenige gloed maar niets meer. Benzine is 100% zeker verandert door de ethanol. Mijn motor loopt feilloos op 98. Ik heb echter altijd 95 getankt. Dat was begin Maart nog goed. Eind Maart heb ik de gasnaalden op de maximale stand moeten zetten doordat inderdaad de benzine wat was veranderd. Nu is dat weer zo echter ik was erg verbaasd over kleur en geur. Nu is het zo dat octaan 98 bij mij wel goed werkt en ik momenteel nog 95 erin heb zitten met als experiment Octaanbooster hetgeen goed moet werken. In mijn geval is het zo dat ik hier geen zin meer in heb en wil rijden en zeker richting buitenland en dat kan ik niet op deze oude vertrouwde motor. Met andere woorden ik als oldtimerliefhebber doe hem toch van de hand. Mochten er liefhebbers zijn dan heel graag. Om een idee te geven wat ik allemaal aan deze motorfiets heb gedaan: Op 2dehands.nl staat de volledig beschrijving. Ik ben nu twee jaar bezig geweest en tot op heden is het mij niet gelukt om hem goed op octaan 95 te krijgen. Het is jammer maar als je meer in het buitenland wilt gaan rijden krijg je hier toch vaker mee te maken. Aan beide kanten is de druk 8bar door dikkere voetpakkingen en er zit nergens een afwijking in. Voetpakkingen zouden normaliter moeten helpen echter vandaag de dag dus niet meer met deze huidige brandstof. Het is een prima motor voor iemand die zo rond de 5000km per jaar rijdt en in combinatie met octaanbooster.

  51. PeterH
    Waarschijnlijk krijg je hem ook niet goed op 95 zonder verbrandingskamer-aanpassing. De 600 is nu eenmaal pingelgevoelig. Prachtige motor overigens, showroomconditie! Met vriendelijke groet, PeterH

  52. Lambooy
    klopt, liefhebber ? :) !

  53. PeterH
    Niet echt, te weinig vermogen naar mijn smaak. Mooi vinden en willen hebben zijn twee verschillende dingen! Met vriendelijke groet, PeterH

  54. Lambooy
    dat klopt maar qua vermogen kan hij goed mee. Het is een toermotor ook voor op de snelweg niet harder dan 100 of 110. Prima om te doen voor personen die dan ook niet meer dan 250km per dag rijden. Maar terugkomend op de benzine. Het is wel zinvol om een nieuwe topic aan te maken inzake de huidige brandstof. Zoal ik eerder meldde is de kleur momenteel als water en niet meer die groenige kleur van vroeger. Met andere woorden een andere samenstelling met ethanol erin. Dat verklaart ook de eerdere ontbranding. Andere personen die ik ken hebben daar ook problemen mee. Ducati's uit de jaren 70 hebben ook last van ongecontroleerde verbrandingen. Er wordt bij ons in de regio ook angstig gekeken naar die letterlijk paar pompen die nog octaan 98 hebben. Het geeft wel een beperking in je actieradius dan dat je octaanbooster moet gaan aanschaffen. Motoren met een grotere verbrandingskamer zo vanaf 800cc kennen deze problemen niet werd mij verteld. De moderne motoren met klopsensor kennen dit ook niet. Andere tips ?

  55. Boxer-Bakra
    Vervelend iets ! R45 compressie 9,7 rijdt op 95 octaan zonder probleem . Moet wel zeggen , onze benzine komt uit Venezuela . Waarschijnlijk minder apotheker praktijken aanwezig dan bij jullie ! Het gevaar zit hier ook om de hoek , Brazilie kweekt ook volop bio brandstof . Staatsolie Suriname heeft grote velden op proef om bio brandstoffen te ontwikkelen. Dus het gelazer is hier ook opkomst , kwestie van tijd !!

  56. Bep
    Hoe krijg ik mijn verkeerde post weer gewist ???? Oke!, foutje!!

  57. jaap43
    Die krijg je niet gewist, of een moderator moet dat doen. Je hebt wel de mogelijkheid om je eigen bericht te wijzigen binnen 24 uur, dus je kan een tekst wissen en een nieuwe plaatsen, bijvoorbeeld "foutje"

  58. smeerkees
    Hoi Lambooy, ik kwam toevallig een stukje over pingelen van vooral de R60 tegen in het Peters BMW motorfiets techniek 1970-1996. En moest direkt aan jouw probleem denken. Ik heb het hele stukje maar even over getikt. Een gedeelte heb je waarschijnlijk al gedaan, of is tenminste al eens in een suggestie langsgekomen. Dit zegt Peters: Verhelpen van detoneren: algemeen (bij R60 modellen). 1- Deze paragraaf heeft betrekking op alle europese R60/5 , R60/6 , en R60/7 modellen, maar mogelijk kunnen ook eigenaars van andere BMW modellen hiermee hun voordeel doen. Sommige R60 modellen hebben tijdens het optrekken last van een hardnekkige neiging tot detoneren (pingelen), een probleem dat bij een gewone test van het ontstekingstijdstip, of door een andere mengselsamenstelling of ontkolen van de verbrandingskamers niet kon worden verholpen. 2- Uitsluitend voor de hierboven genoemde modellen heeft BMW enkele wijzigingen doorgevoerd. Deze moeten alleen worden aangebracht als een grondige afstelbeurt van het ontstekings systeem niet helpt en nadat de carburateurs zijn gecontroleerd en de verbrandingskamers en de zuigerbodem zijn ontkoold. Vergeet niet dat BMW superbenzine met een octaangetal van tenminste 98 (RON) voorschrijft, voor alle genoemde machines en alle BMW modellen tot 1980 (europa) en 1981 (USA). 3- De eerste wijziging bestaat uit het monteren van een 0,7 mm dikke voetpakking onder de cylinders. De compressieverhouding daalt hierdoor van 9,2:1 naar 8,6:1. Het onderdeelnummer is: 11.11.1.335.650. Beide zijden van de voetpakking moeten met vloeibare siliconenpakking worden ingesmeerd en er moeten 2 nieuwe O- ringen worden gebruikt. (BMW onderdeelnummer: 11.11.1.262.141.) 4- Als met deze modificatie het detoneren toch voortduurt, zijn de volgende maatregelen meestal afdoende: stel het ontstekingstijdstip af op exact 6 graden voor BDP, zonder de minste afwijking. Verrijk het mengsel bij 1/4 - 3/4 gas door de naald in de hoogste stand te zetten (naaldclip in de laagste groef van de naald). Monteer ten derde bougies met een hittegraad van 200, zoals Bosch W200T30/W6D of champion N7Y e.d. Misschien heb je er iets aan. Groetjes, Kees.

  59. Lambooy
    Beste Kees, motor is helaas verkocht. Dit aan een eigenaar die in zijn omgeving ruim octaan 98 kan tanken welke bij ons niet meer te krijgen is. De gasnaalden staan op de hoogste stand. Ten aanzien van de ontsteking staat deze precies op tijd dus dat zou door de nieuwe eigenaar gewijzigd kunnen worden echter bij octaan 98 loopt de motor als een zonnetje.

  60. Lambooy
    Beste Kees, Het is welliswaar erg laat om nog een reactie te geven op je bovenstaande mail waarvoor nog mijn dank maar dat alles heeft niets uitgehaald. De motor is verkocht en de nieuwe eigenaar tankt daar (Maastricht) octaan 98 en rijdt heel veel minder dan ik dat deed. Het probleem bij deze motor was echter alleen aan de linkerkant. Rechts mankeerde niets. De motor komt over een aantal jaren terug daar mijn oudste zoon hem wil hebben. Afgesproken met de nieuwe eigenaar. Het eerste wat ik met deze oude motor zal doen is het vervangen van de linkercilinderkop daar naar mijn idee hier het euvel in zit. Waarom rechts goed en links niet. Dus over wie weet hoeveel jaren meldt ik mij weer bij de topic over de oude vertrouwde R60-6.

  61. bert
    Frank, nu zonder boxer door het leven?

  62. Lambooy
    Hai Bert, nee hoor? Wie eenmaal BMW rijdt kan toch niet meer zonder? Zoals je op de foto ziet rij ik een BMW R850R Duotone uit 2001. Loopt als een speer. 4800 toeren bij 120 en 5200 toeren bij 130. Motor heeft veel korte afstanden gereden en nu na ongeveer een jaar en met de regelmaat lange afstanden op de snelweg begint de motor zeer soepel te lopen. Geen problemen dan alleen af en toe het sneller knipperen van de richtingaanwijzers zowel over links als rechts. Schijnt aan de relais te liggen echter ik moet weten waar deze zich bevindt. Vermoedelijk onder het zadel. Verder moet ik ook toegeven dat sinds ik Motorex olie gebruik welke speciaal voor BMW motoren is ontworpen de motor erg soepel loopt. Olieverbruik is nul komma nul. Dit icm iridium bougies. De oude R60 zal terugkomen. Deze R850R jubileum uitvoering zal ik ook houden. Prachtexemplaar. Zou alleen een keer een zesbak erin willen hangen om de levensduur te vergroten door de toeren te verminderen maar vermoedelijk is dat niet nodig daar het BMW kwaliteit is. Groeten, Frank