Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Casper', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb sinds kort het volgende probleem. Bij contact uit of stationair draaien brandt het rode lampje als teken dat hij niet bijlaadt (dat klopt). Als ik vervolgens een beetje gas geef gaat het lampje heel even minder vel branden (het gaat niet helemaal uit) geef ik nog meer gas, dan gaat het lampje weer fel branden. Is dit een bekend verschijnsel? Weet iemand wat het zou kunnen zijn? bij voorbaat dank!

12 reacties

  1. Passant
    Gebruik de zoekfunctie eens en kijk eens wat er aan informatie boven komt. Er is geen verschil tussen een R75/5 en andere tweeklepsboxers qua werking en wat er mis kan gaan. Het zou me overigens niet verbazen als je rotor of spanningsregelaar stuk is maar dat is lastig beoordelen zo op afstand.

  2. Rudyhadee
    Vaak is de rotor defect, maar spanningsregelaar,diodeplaat of koolborstels kan natuurlijk ook. Als ik op mijn eigen R75/5 af ga,rotor defect geweest, diodeplaat defect geweest, verder niet. Zou het in die richting zoeken.

  3. j_vervloet
    Zo te lezen aan de kwaal: bij laag toerental zwakker branden en bij gas geven weer feller, denk ik aan dansende koolborstels. Die zullen wel op het eind van hun leven zijn.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Casper', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb koolborstels besteld. Ik heb het boek van Peters maar daar staat niet echt duidelijk in hoe je ze moet vervangen. Zijn er nog goede tips en trucs?

  5. Passant
    Het is niet zo moeilijk, de stator moet los begin met de - pool vad accu los te nemen maak dan het deksel aan de voorkant v/d motor los en dan zie je de stator in het midden zitten. Goed kijken hoe alles vastzit (maak een foto) en losmaken maar. Dan de 3 inbusschroeven losmaken. En dan het statordeksel losmaken met zijn wikkelingen . De Koolborstels zitten gesoldeerd dus je hebt soldeer gereedschap nodig. TIP: En maak digitale foto's ook van de volgorde hoe een en ander vastzat.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B', geïmporteerd van het oude forum: Waarom moet de stator los ???? Veertjes van de koolborstels optillen en even opzij parkeren, koolborstels uitnemen, de twee moertjes waar de koolborstelaanluiting op zit losdraaien, afnemen, nieuwe er aan solderen. koolborstels in geleiders plaatsen, klemmetjes weer vast, veertjes terugzetten.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Casper', geïmporteerd van het oude forum: Het ligt niet aan de koolborstels. Die hebben nog voldoende lengte. Verder boek ik ook geen vooruitgang. Ik wilde met deze motor eigenlijk vrijdag op vakantie gaan. Nu rijd ik toch alleen overdag dus in principe is het niet zo erg als hij niet bij laat. Het beetje knipperlicht gebruik etc zal hij wel 4 dagen volhouden zeker als ik hem niet start met de startmotor. Nu vroeg ik me af of dit schadelijk is en of ik me misschien vergis en er andere dingen mis zullen gaan?

  8. Rudyhadee
    Lijkt me niet verstandig,met dit uitgangspunt,om er mee op vakantie te gaan, er zal immers alleen maar stroom uit gaan, er komt niets in. Risico is dat je hem straks zelfs met de kickstarter niet meer aan de gang krijgt, je hebt natuurlijk wel een accu/bobine-ontsteking, die is zijn spanning wel nodig.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'PeterH', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik heb sinds kort het volgende probleem. Bij contact uit of stationair draaien brandt het rode lampje als teken dat hij niet bijlaadt (dat klopt). Als ik vervolgens een beetje gas geef gaat het lampje heel even minder vel branden (het gaat niet helemaal uit) geef ik nog meer gas, dan gaat het lampje weer fel branden. Is dit een bekend verschijnsel? Weet iemand wat het zou kunnen zijn? bij voorbaat dank!
    Ik heb ook iets dergelijks gehad met een 75/5. Bleek een slecht contact in het stekkerblok van de spanningsregelaar te zijn. Tegen de tijd dat ik daar achter kwam was de accu leeg, dus ook niet meer te starten op de kickstarter. Geen aanrader om met zo,n storing op vakantie te gaan. Vriendelijke groeten, Peter H

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Casper', geïmporteerd van het oude forum: Ik probeerde gisteravond de accu bij te laten met de acculader. Na ongeveer 5 uur was de accu nog niet vol. Dat lijkt me erg lang. Duidt dit volgens jullie op een slechte accu wat ook zou kunnen verklaren waarom hij niet bijlaat?

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Hangt af van de lader, maar voor volledig laden is vijf uur te kort. Maar begin nu eens met de laadstroom te meten. Bij draaiende motor en verhoogd toerental (vanaf 3000 rpm) moet je op de accupolen rond 14,5 volt meten. Is dit goed dan is het gelukkig alleen je accu; vervang die vandaag en je kunt op vakantie. Is de laadspanning niet goed, dan moet je echt gaan zoeken waarom. Stator, rotor, diodeplaat, regelaar en alle verbindingen checken.