Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Leonard van den Broek', geïmporteerd van het oude forum: Kan mij iemand vertellen wat hier kapot is, motor loopt met een rauw geluid, dus dacht ik de kleppen te moeten stellen. met het verwijderen van de kleppendeksel zag ik aan de rechterkant in de kleppendeksel metalen staafjes, zie foto

10 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Dit zijn de naalden van je naaldlagers. De naaldlagers bevinden zich in de tuimelaar. Recentelijk heb ik deze zelf ook vervangen. Zie http://hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=810 Verzuim ook niet je motorolie te vervangen omdat een naaldlagerstaafje via de stoterstang buisjes in je carter terecht kan komen. gr. Rik

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Leonard,dat zijn de naalden van de tuimelaarlagers. de kraag van het lager is doorgesleten en dan vallen de naalden er uit. tuimelaars verwijderen en dan naaldjes tellen ,als je geluk hebt dan liggen ze allemaal in het klepdeksel als je pech liggen er ook wat in je carterpan. nieuwe lagers plaatsen en dan ook een shim aan de onderkant van de tuimelaar plaatsen,dan kunnen de naalden er niet meer uit vallen. henry

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Rik,je was me voor.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Het ging wel rap ja :)

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Leonard', geïmporteerd van het oude forum: harstikke bedankt, ik heb ze losgedraaid en daar waren verschillelende naalden uit. ik ben blij dat het alleen dat maar is. nogmaals bedankt voor de reactie

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Dit heeft waarschijnlijk de consequentie dat je de voetpakking en koppakking moet vervangen. Of ga je eerst proberen of het lekvrij blijft. Kan ook natuurlijk het proberen waard zijn omdat je slechts 1 tuimelaar heb moeten loshalen. Blijft evengoed "spannend".

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'leonard', geïmporteerd van het oude forum:
    Dit heeft waarschijnlijk de consequentie dat je de voetpakking en koppakking moet vervangen. Of ga je eerst proberen of het lekvrij blijft. Kan ook natuurlijk het proberen waard zijn omdat je slechts 1 tuimelaar heb moeten loshalen. Blijft evengoed "spannend".
    heb ze er beide afgehaald , dus moet ik dan beide pakkingen vervangen. geod dat je dat zegt, ik zou dat niet gedaan hebben. is het nverstandig om alle tuimelaarnaaldlagers te vervangen?

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Ik zelf zou beide tuimelaars aanpakken. Iemand anders weer niet, het is wat je zelf wilt. Natuurlijk moet je wel beide lagers van de betreffende tuimelaar vervangen, dus ook de 'goede' vervangen. Over de pakking kan ik verder niet veel zinnigs zeggen. Misschien heb je geluk en lekken de pakkingen niet, dat is een kwestie van uitproberen. Misschien dat een andere reageerder daar iets meer over kan zeggen. Indien de voetpakking vervangen moet worden zal de cilindervoet eraf moeten. Probeer de zuiger in de cilinder te houden door de pistonpen eruit te halen. Bij terug zetten wel een nieuwe circlip gebruiken.

  9. thinge
    Ik heb een week geleden eindelijk ook maar eens deze reparatie uitgevoerd, nadat ik een tijd geleden 3 naaldjes vond in mijn carterpan. Stelt niets voor. Ik heb er wel voor gekozen om de cilinder er af te halen en vervolgens nieuwe o-ringen en stoterstangbuisrubbers te vervangen. Dus cilinder even los. Let wel op dat je losdraaien ook kruiselings doet. Delen vervangen en op moment aandraaien in 3 stappen. Uit het hoofd met eerst 15, toen 25 en vervolgens 35 nm. Stel je kleppen vervolgens 0.05 mm ruimer de eerste 500 kilometer. In mijn geval op 0.15 en 0.20mm That's all. Na 500 kilometer natrekken en klepspeling op de normale waarde afstellen.