Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Van mijn R80-7 bj. 1980 lekt de oliedrukzender. Ik heb de correspondentie hierover van een geval uit april 2007 gelezen. De oplossing was toen van Ton van Schilt dat hij iets bestelde. Ik weet dus niet of dat de gehele oliedrukzender of alleen een keerring of pakking is geweest. In mijn werkplaatshandboek BMW boxers staat hierover ook niets geschreven. Mijn vraag is dus: 1e, moet ik de de oliedrukzender in zijn geheel vervangen. 2e, kan ik ook volstaan door alleen een keerring of een nieuwe pakking te monteren. 3e, als vervanging plaatsvindt moet ik dan de carterolie aftappen, of kan ik de motor schuin op de rechterzijkant neerleggen zodat de olie niet hoeft te worden afgetapt.

9 reacties

  1. Passant
    Gerard, ik heb toen de oliedrukzender en versnellingspook keerring vervangen. Bij vervangen hoef je de olie niet af te tappen. Er lekt wel wat olie, een doek of iets dergelijks eronder . En als je van te voren alles klaar legt lekt er niet veel. Het lastigste was om de zender los en vast te draaienl. Ik weet niet meer precies hoe ik dat toen heb opgelost. Wellicht staat dat ook nog beschreven? groet Ton

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: De linker carburateur verwijderen en dan de juiste steeksleutel erop (ik weet niet uit mijn hoofd welke maat). Plankje onder linkerkant middenbok zodat motor wat naar rechts overhelt scheelt olieverlies.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lars', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb de oliedrukschakelaar (is dat hetzelfde als de oliedrukzender?) vorige week vervangen zonder iets te demonteren. Gewoon op z'n middenbok met een pijpsleutel een een steeksleutel. Daar is ruimte genoeg voor. Paar oliedruppeltjes gelekt met het wisselen De schakelaar kost niet veel en alleen de ring vervangen was bij mij geen optie. De olie kwam door de schakelaar heen zetten. Blok is nu weer helemaal droog na het rijden.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Benno', geïmporteerd van het oude forum: klopt, wisselen is ook met een RT-kuip zonder problemen uit te voeren. Tijdens het wisselen zal er een beetje olie lekken maar dat valt best mee. Gewoon op de middenbok gaat prima. Zender kost ook niet al te veel dus ik zou hem gewoon in zijn geheel vervangen. 5 minuten werk. Succes, Benno

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Beste mensen, Het is inmiddels duidelijk dat de oliedrukzender is zijn geheel vervangen wordt. Hij lekt namelijk niet bij de moer op het blok maar over het elektriciteitsdraadje. Het lek zit dus binnenin. Iedereen bedankt voor de reacties.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: heb dit ook al enkele malen gehad, je herkend het omdat het kousje waar die draad doorheen loopt ook vol zit met olie. er zit een klein membraanpje in die schakelaar en die kan lekken na een aantal jaren, gebeurd bij auto´s ook geregeld. Ooit bij een andere 2 cil boxer gehad (2cv6 eend) dat er een straaltje olie uitspoot... succes met deze kleine ingreep

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'David', geïmporteerd van het oude forum: Ga ook iets moten doen aan olielekkage lang oliedrukschakelaar (75/7). In de technische tekeningen van BMW zie ik onder de oliedrukschakelaar (nr 61311243414) echter nergens een onderlegring of iets dergelijks. Terwijl ik hier op forum daar wel iets over lees. Simpele vraag dus: zit er of niet (wil het hele zaakje in één keer evrvangen, niet veel zin om nieuwe schakelaar te monteren en daarna nog ste moeten herbeginnen voor keerring) Mvgr David

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum: Als je zo'n oliedrukschakelaar koopt, zit er een koperen afdichtring bij. Je kan ook de oude even verhitten en dompelen, is ie weer bruikbaar.