Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Ik ben momenteel bezig met het vervangen van de oude stoterstangbuisjes door de nieuwe RVS van de hobbyist. Ik heb grote moeite om ze in de cilinder zelf aan te brengen. Ik heb het uiteinde ingesmeerd met een beetje schone moterolie en ook een paar uurtjes in de vriezer gehad. De laatste 4 milimeter gaat echter niet meer met blokje hout en flinke hamer. Echte rotklappen durf ik niet te geven. Is dit een bekend probleempje of moet ik gewoon wat harder meppen?

21 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Stook de cilinder ter plaatse nog eens flink heet en geef de pijpjes een klap na. Pas op voor vervorming. Of, als je die mogelijkheid hebt, maak (of laat maken) een passende doorslag die zuigend in het pijpje valt met een kraag en sla zo de pijpen naar binnen. Groetn, Paul.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Beste Paul, Kan ik dat heetstoken doen met een elektrische hittepistool (om verf af te krabben) of gaat het aluminium dan verkleuren. De volgende cilinder leg wel eerst een haluutje in de keukenoven.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: heb je de cylinders ook eerst goed warm gestookt? dan zou het toch moeten lukken. toets bij, zoeken in forum stoterstangpijpjes in daar staat veel info. henry

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Henry, Ik heb inderdaad eerst gezocht op "stoterstang" maar het meeste ging niet echt over de methode om het in te brengen, eerder over het verwijderen en over rubberlekkages. Maar mogelijk heb ik iets over het hoofd gezien.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Zo dat ging snel met de reacties. een verfstripper gaat prima. henry

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: je moet STOTERSTANGPIJPJES invullen.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Top. Ik laat morgen wel even het resultaat achter van de "verfstripactie". gr Rik

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Zoek op onderwerp STOTERSTANGPIJPJES geeft inderdaad een stortvloed aan info. Morgen ga ik verder. gr Rik

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Na het warmstoken met een heteluchtpistool kan ik de pijpjes niet verder inbrengen dan 8 mm t.o.v. het vlak van de bovenkant cilinder. De hitte van de cilinder gaat door een leren werkhandschoen, ik neem aan dat het dan heet genoeg is. In de Clymer staat "until it bottoms out in the cylinder". De originele pijpjes waren 3 a 4 mm t.o.v. de cilinderbovenkant ingebracht. De vraag is dus hoeveel mm mag het pijpje stoppen vanaf de cilinder bovenkant voordat het rubber niet meer goed aansluit op de nokvolger-adapter? -- Het betreft hier overigens een R100RT uit 92.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb de buisjes met een beetje klei afgesloten en water in gezet terwijl de cilinder werd verwarmd. Resultaat is 5,5 mm t.o.v. de bovenkant, verder inbrengen lukt niet meer (ik gebruik een vuistje van 1000 gram met een blokje vurenhout). Hopelijk vallen de dichtrubbers gewoon in hun nolvolger-gat zonder de cilinder onder spanning te zetten.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Rik,ik heb 2 cilinders nagemeten waar de originele pijpjes nog in zitten. aan de binnenkant van de cilinder meet ik van bovenkant cilinder tot pijpje 6 mm. aan de buitenkant meet ik 2 mm. misschien heb je hier wat aan, henry

  12. Passant
    Rik en in dit topic de laatste staat iets over een draadeind heb je daar nog wat aan? http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=4793

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: @Henry, Bedankt voor de meting. Jouw cijfers lijken overeen te stemmen met mijn vorige originele buisjes, die zaten aan de buiten kant 3 mm. Nu kom ik aan de buitenkant niet verder dan 5.5mm , dus gemiddeld 3 mm verder. Daarmee zijn mijn nieuwe RVS buisjes buiten de cilinder eigenlijk 3 mm langer dan de originele buisjes. Zorgelijk. @Passant He, die reactie van Kneeler heb ik gezien maar was hem weer uit het oog verloren. Het concept lijkt met zeker een poging waard. Morgen stuk draadend halen. Ik zal aan de cilinderzijde twee houten latjes leggen zodat de ring daar geen schade kan veroorzaken; immers het draadend maakt een hoek t.o.v. het cilindervlak. Bedankt voor het meedenken.

  14. Passant
    Succes

  15. motorman
    Ik heb het ook wel eens bij de hand gehad .Draadeind m8.Door de buis steken en vervolgens een stuk hardhout met een dat van 10 mm aan de onderkant van de buis en over draadeid schuiven moer en ring er op .Aan de bovenzijde in de kop dus sluitring met moer er op en vervolgens draai je hem er zo in.Als de pijpen nog niet gedeeltelijk zin gemonteerd dan insmeren met loctite 111. Let er wel opo dat de rubbers goed worden gemonteerd .dus naad naar beneden . Sucses

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Of in een electronica winkel een bus "koelspray" kopen dan het geheel heet stoken, zoals hiervoor al gemeld, de spray in de buisjes spuiten zodat deze wat krimpen door de kou, en dan verder erin tikken of met de draadeinden methode erin trekken. wellicht werkt. we lezen het wel.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Nou het is gelukt! De draadend methode geprobeerd maar dat gaf bij mij hooguit een 0,5 mm extra. Uiteindelijk even met Johan van de sponsor gebeld en de conclusie was al snel dat het blokje vurenhout op de hamerkant van het RVS pijpje de meeste energie van de hamer absorbeerde. Nu heb ik gewoon een slotbout in de pijpjes laten zaken en met een paar normale tikken direct op de slotbout was de klus snel geklaard. Hoe simpel kan het uiteindelijk zijn :) Overigens heb ik wel de cilinder in de keukenover warm gemaakt. Groeten Rik

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: P.S. De doorslagmethode van Paul (reactie 2) is natuurlijk uiteindelijk ook de oplossing geweest. Alleen zag ik dus toen niet zo snel de oplossing in de vorm van een slotbout.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'De aanhouder wint ', geïmporteerd van het oude forum: De aanhouder wint , dat blijkt

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum: Hoi hoi, in het verleden is dit onderwerp al eens uitvoerig besproken.Toen bleken er rvs pijpjes in de handel te zijn, die een te kleine passing hadden, ze waren 0,4 mm te dik. Door een van beiden (meestal de pijpjes) iets af te draaien ging de montage daarna perfect. Meten is weten, zie zoekfunctie forum groet, Louis