Voor het nieuwe forum, klik   hier
jvsoelen
Wie van dit FORUM heeft er al een ABS-modificatie uitgevoerd ?. Dit hou in dat je de kabelboom open moet maken en dan met een Dig.Voltmeter er 3 (groene draden) moet uithalen en die met een draad moet samenvoegen naar de stekker Links voor. Dit voorkomt dat tijdens het aanzetten van de startmotor, de ABS (motormanagment) niet kijkt naar het voltage. Hij volgt pas weer na het aanslaan van de motor. Laat eens weten. Mvgr. Jan

18 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Ik heb die modificatie bedacht en al xx-maal uitgevoerd op diverse modellen R11xx. Wat wou je weten? Groeten, Paul.

  2. jvsoelen
    Paul, ik wil deze mod. ook uitvoeren maar heeft dit dan toegevoegde waarde. Hiermee bedoel ik, gaat dit alleen op als je accu slecht wordt/is ?. Blijf de ABS bedrijf zeker ?. etc, zijn er al BMW R 1100 RS rijders die dit hebben gedaan, en wat is hun bovengenoemde waarden. Mvgr. Jan

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. De toegevoegde waarde is dat je 'swinters normaal kan starten zonder dat gelijk die ABS in de stress schiet, ook voor de 'mooiweer' rijders die niet altijd de brommert aan de druppelaar hangen en voor de wat oudere accu, die net nog puf heeft om de motor te starten. In al die gevallen wordt de voeding naar de ABS onderbroken tijdens het draaien van de startmotor. Als de motor loopt, is het ABS weer wakker en wacht op de wegrij test, verder blijft het op alle motoren die ik heb gemodificeerd, 3-4x RS, 2-3x RT en een hele zooi GSen betrouwbaar zijn werk doen. Er veranderd ook niks, alleen gaat de voeding nu niet meer direct naar het ABS, maar via het ontlastrelais, dit relais schakelt alles uit wat nvt is bij het starten, zoals verlichting. En nu dus ook het ABS. Groeten, Paul.

  4. jvsoelen
    Oké Paul, het staat heel goed beschreven hoe je de mod. moet uitvoeren, maar deze reactie van jou had ik net nodig om eraan te beginnen. Mvgr. Jan

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Patrick', geïmporteerd van het oude forum: Beste ik vandaag de ABS modificatie trachten te doen bij mijn R1100RS bouwjaar 1994. Nu blijkt dat het bundeltje met de 9 groene draden bij mij een bundeltje met 6 groen/witte draden zijn. Is de electrische bekabeling nu zo verschillend bij de modellen. Weet je soms hoe ik bij mijn R1100RS de ABS modificatie kan uitvoeren? Mvg Patrick

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Dan heb je het verkeerde bundeltje open geknipt. Even verderop zit er nog een, daar vind je de juiste draadjes. Groeten, Paul.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Patrick', geïmporteerd van het oude forum: Dag Paul inderdaad er zit nog een bundeltje, modificatie uitgevoerd en alles werkt prima. Bedankt Patrick

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudy', geïmporteerd van het oude forum: Hallo mensen, ik ben niet zon kenner als een aantal van jullie daarom heb ik wat hulp nodig. mijn r1150gs uit 2001 heeft abs maar deze slaat niet aan. de rode lampen blijven knipperen. wat is hier de oorzaak van en hou ga ik dit verhelpen? groet Rudy

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arend', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Paul, Ik weet niet of deze topic nog actief is, maar zou de ABS mod graag op een R1100R willen uitvoeren. Zijn er verschillen in aansluitingen aan de MCU tussen een RT en een R qua penbezetting?

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Voor zover ik weet zit er geen verschil in penbezetting tussen de diverse 1100 modellen, maar meet het even na voor de zekerheid. Groeten, Paul.

  11. boergeert
    Hallo Paul, ik weet niet of ik mijn vraag nog beantwoord zal zien, omdat wellicht dit topic gesloten is, maar probeer het toch. Ik lees over de ABS modificatie bij een R1100RT en zie dat deze vrij eenvoudig zelf uit te voeren is. Maar toch zie ik een "knelpuntje" en wel bij het zoeken naar het "juiste contactpunt" in de ABS-stekker. Ik heb ergens gelezen dat je het tweede contact van rechts boven moet hebben, maar ook ergens gelezen dat je met de stekker in de hand met de kabel naar beneden, het tweede contact van links boven moet hebben?? Kun je mij wellicht zeggen wat er juist is en hoe de stekker gehouden/gezien moet worden om dit "contact puntje" op te sporen/aan te wijzen? Mvgr, Gerhard

     

  12. Bogser
    Gerhard, mocht je hier geen reactie krijgen, Paul is onder de nickname PaulRS vrij actief op het forum van de bmwgsclub.nl Misschen dat je hem daar kan contacten.

  13. Paul
    Hoi. Lees hier ook af en toe mee, dus geen paniek. :D Gerhard, dat punt in de stekker is de goeie, de andere kant van die draad vind je in het open geknipte bundeltje groene draden. Groeten, Paul.

  14. boergeert
    Bogser, dank voor je reactie!

  15. boergeert
    Paul, fijn dat je even wilt reageren. Als ik het plaatje van de ABS-stekker bekijk, zoals deze op het forum staat, zou je denken dat hier verwezen wordt naar het contactpuntje "2e van rechts onder" in plaats van "2e van recht boven"? Hoe moet ik dit nu precies zien? Verder neem ik aan dat als ik mijn multimeter in dit "contactpuntje" op de ABS-stekker steek, dat ik dan vervolgens met de andere "meet-pen" van mijn multimeter, een 3 tal groene draadjes moet opsporen uit het "bundeltje van 9 groene draadjes" die dus eigenlijk allemaal met dat ene contactpennetje in de ABS stekker, in verbinding staan. Snap je het nog...haha. Ik hoop dat ik me goed uitdruk en zie heel graag toch nog je reactie te gemoed. Dank je! Groet Gerhard.

  16. Paul
    Hoi. Het pijltje wijst naar het contact 2e rechts van onder, zoals op de foto. Is een foutje in de beschrijving. Dit punt prik je aan met een meetpen van je multimeter, in stand 'Ohm'. Dan zoek je in het bundeltje van 9 welke draad 0 Ohm geeft, deze leg je apart. De andere 2 draden in dat bundeltje vind je op de zelfde manier, maar dan onder in het voetje van het ABS-relais, die blauwe in de zekering/relais kast. Groeten, Paul.

  17. boergeert
    Dag Paul, wat fijn dat je zo snel reageert en daar even tijd voor wil maken. Top! Ik ga volgende week ermee aan de slag. Voor zover heel erg bedankt. Vgr. Gerhard.