Ik wil graag de originele gegoten wielen van mijn 100rt vervangen door mooie spaakwielen, omdat dat beter past bij de look van mijn fiets.
Zijn er mensen met ervaringen en/of tips?
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
Heb je Ate of Brembo remmen voor? Brembo's zijn eigenlijk niet goed te combineren met spaken schijnt. BMW heeft de R100CS met spaakwielen terug geroepen om ze te vervangen door gietwielen.
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:
Er zijn inderdaad boxers met Brembo en spaakwielen.
Kijk hier maar eens: http://www.bmwboxerclub.nl/html/Tekoop_van_leden.htm
Daar staat een R80Rt (Brembo) uit engeland met spaakwielen. Volgens mij met een speciale smallere naaf in het voorwiel. Ook zitten er ringen van omgeveer 8 mm dik tussen de klauwen en de voorpoten.
Succes met de ombouw.
Groeten
Gerard van Oostrum
Er zijn inderdaad boxers met Brembo en spaakwielen.
Kijk hier maar eens: http://www.bmwboxerclub.nl/html/Tekoop_van_leden.htm
Daar staat een R80Rt (Brembo) uit engeland met spaakwielen. Volgens mij met een speciale smallere naaf in het voorwiel. Ook zitten er ringen van omgeveer 8 mm dik tussen de klauwen en de voorpoten.
Succes met de ombouw.
Groeten
Gerard van Oostrum
Dat is wel fijn met die 2 schijven zodat je je remvermogen blijft houden.
Maar daar ging het mij niet om, was juist van plan spaakwielen te nemen met een trommelrem voor en achter.
Hoeft verder niet goed te remmen, heb heel de motor gebouwd puur voor de mooi niet om hard te rijden.
Mijn vraag is dan eigenlijk, kan ik gewoon spaakwielen voor en achter kopen (met trommels) en die zo direct op mijn 100rt plaatsen.
Dus alles vervangen voor ouder spul.
Reactie van bezoeker 'Jorgen', geïmporteerd van het oude forum:
Als je voor een trommel wilt dan kun je het beste de voorvork van een R60/5 of /6 nemen die hebben standaard een 2ls trommel. Als je je eigen voorvork houdt dan blijft het wat rommelig met de aansluiting van de remankerplaat op de voorvork.
Als je voor een trommel wilt dan kun je het beste de voorvork van een R60/5 of /6 nemen die hebben standaard een 2ls trommel. Als je je eigen voorvork houdt dan blijft het wat rommelig met de aansluiting van de remankerplaat op de voorvork.
Dank je, hier heb ik wat aan.
Ik was al aan het zoeken naar foto,s van andere modellen en kwam de R60 al tegen.
Ben ik weer een stapje verder.
Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum:
Als je voor een trommel wilt dan kun je het beste de voorvork van een R60/5 of /6 nemen die hebben standaard een 2ls trommel. Als je je eigen voorvork houdt dan blijft het wat rommelig met de aansluiting van de remankerplaat op de voorvork.
Het zal zo wie zo romemelig worden een RT met een trommel rem.
Als je voor een trommel wilt dan kun je het beste de voorvork van een R60/5 of /6 nemen die hebben standaard een 2ls trommel. Als je je eigen voorvork houdt dan blijft het wat rommelig met de aansluiting van de remankerplaat op de voorvork.
Het zal zo wie zo romemelig worden een RT met een trommel rem.
Rommelig, waarom dat?
Zou niet weten waarom 2 schijven netter is dan een trommel en wat RT daarmee te maken heeft.
Ik zit eventueel ook te kijken naar een trommelrem van Grimeca maar dan moet je ook heel het wiel opnieuw laten bespaken.
En anders gewoon spaken met de 2 schijven, zoals een 100RS, maar 1 mooie trommel vind ik er gewoon mooier uitzien.
Reactie van bezoeker 'jos', geïmporteerd van het oude forum:
Ben zelf niet zo weg van een trommelrem voor, je wil toch op tijd stilkomen als het echt nodig is, ook bij lage snelheden.
Heb zelf een RS met achter een trommel"remt nauwelijks" alles vervangen, en voor 2 brembo's op spaakwielen "alsof er een anker uitgegooid word".
Achter moet je de cardanklok vervangen voor een trommelversie.
Indien je toch voor een trommel wil zal je de poten moeten verwisselen.
Heb nog een set liggen van een /6
Ben zelf niet zo weg van een trommelrem voor, je wil toch op tijd stilkomen als het echt nodig is, ook bij lage snelheden.
Heb zelf een RS met achter een trommel"remt nauwelijks" alles vervangen, en voor 2 brembo's op spaakwielen "alsof er een anker uitgegooid word".
Achter moet je de cardanklok vervangen voor een trommelversie.
Indien je toch voor een trommel wil zal je de poten moeten verwisselen.
Heb nog een set liggen van een /6
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen, dat van die "cardanklok" vervangen wist ik niet zeker maar moet dus wel.
Dank je voor de info.
Patrick
Ik heb het idee dat je de cardanklok niet hoeft te vervangen bij een trommelrem.
Ik heb nl vorig jaar precies het omgekeerde gedaan. Schijfrem er achter af en trommel erop.
Het enigste wat ik nodig had was een wiel met trommel en de remschoenen van die Donormotor.
remsleutel en remstank, in de cardan zit een dop gemonteerd die moest eruit en ipv daarvan komt een draaipunt voor de remschoenen (ook van de donor )
De steekas moet je ook vervangen omdat die met remschijven een korter dikker stuk heeft .
Kijk hier een platje van de te vervangen onderdelen. De rempedaal hoefde ik nieteens te vervangen had ik wel van de donor motoreigenaar overgenomen.
Mijn motor was een R100Rt van 1979
Je kunt zien dat de kleur van de wielen anders is maar achter is dus vervangen door trommelrem.
Het enigste wat volgens mij anders is dan wat jij Patrick) wil is dat ik geen spaakwielen heb
Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum:
passant, je moet wel zorgen voor andere hefboom afstelling, bij aangrijping remschoenen, hoek van 90 graden, al gecorrigeerd ?
grt, Willem
Patrick
Ik heb het idee dat je de cardanklok niet hoeft te vervangen bij een trommelrem.
Ik heb nl vorig jaar precies het omgekeerde gedaan. Schijfrem er achter af en trommel erop.
Het enigste wat ik nodig had was een wiel met trommel en de remschoenen van die Donormotor.
remsleutel en remstank, in de cardan zit een dop gemonteerd die moest eruit en ipv daarvan komt een draaipunt voor de remschoenen (ook van de donor )
De steekas moet je ook vervangen omdat die met remschijven een korter dikker stuk heeft .
Kijk hier een platje van de te vervangen onderdelen. De rempedaal hoefde ik nieteens te vervangen had ik wel van de donor motoreigenaar overgenomen.
Mijn motor was een R100Rt van 1979
Dat is toch hetzelfde dan, en niet het omgekeerde?
Ik wil ook van schijf naar trommel, denk ik...
Wielen zijn ook hetzelfde, en ik heb ook een 100rt.
Als ik het goed lees is deze stap in elk geval niet moeilijk, nu nog in combinatie met de spaakwielen als het lukt.
Patrick,
is idd hetzelfde als jij.
Maar ik doelde op Jos zijn reactie en ik moet toegeven ik heb die misschien wat verkeerd gelezen. Ik had nl begrepen dat hij achter de trommel ook had geruild voor een schijf.
Dit omdat hij schrijft " alles vervangen" maar achteraf betwijfel ik dat hij het zo bedoeld heeft. Ik denk nu zelfs dat hij " voor" schijven heeft geplaatst en achter zijn trommel nog heeft.
21 reacties
Forum import
Patrick
Forum import
Patrick
Forum import
Patrick
Forum import
Patrick
Forum import
Patrick
Forum import
Patrick
Patrick
Passant
Passant
Forum import
Passant
Patrick
Passant
Passant