Voor het nieuwe forum, klik   hier
Patrick
Ik wil graag de originele gegoten wielen van mijn 100rt vervangen door mooie spaakwielen, omdat dat beter past bij de look van mijn fiets. Zijn er mensen met ervaringen en/of tips?

21 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum: Die zijn er wel.

  2. Patrick
    Die zijn er wel.
    Fijn zulke reacties, daar hebben we wat aan.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Heb je Ate of Brembo remmen voor? Brembo's zijn eigenlijk niet goed te combineren met spaken schijnt. BMW heeft de R100CS met spaakwielen terug geroepen om ze te vervangen door gietwielen.

  4. Patrick
    Ik heb volgens mij voor ATE en achter een Brembo. Maar dat maakt verder niet uit, wil juist de ouderwetse spaakwielen met trommels.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Er zijn inderdaad boxers met Brembo en spaakwielen. Kijk hier maar eens: http://www.bmwboxerclub.nl/html/Tekoop_van_leden.htm Daar staat een R80Rt (Brembo) uit engeland met spaakwielen. Volgens mij met een speciale smallere naaf in het voorwiel. Ook zitten er ringen van omgeveer 8 mm dik tussen de klauwen en de voorpoten. Succes met de ombouw. Groeten Gerard van Oostrum

  6. Patrick
    Er zijn inderdaad boxers met Brembo en spaakwielen. Kijk hier maar eens: http://www.bmwboxerclub.nl/html/Tekoop_van_leden.htm Daar staat een R80Rt (Brembo) uit engeland met spaakwielen. Volgens mij met een speciale smallere naaf in het voorwiel. Ook zitten er ringen van omgeveer 8 mm dik tussen de klauwen en de voorpoten. Succes met de ombouw. Groeten Gerard van Oostrum
    Dat is wel fijn met die 2 schijven zodat je je remvermogen blijft houden. Maar daar ging het mij niet om, was juist van plan spaakwielen te nemen met een trommelrem voor en achter. Hoeft verder niet goed te remmen, heb heel de motor gebouwd puur voor de mooi niet om hard te rijden. Mijn vraag is dan eigenlijk, kan ik gewoon spaakwielen voor en achter kopen (met trommels) en die zo direct op mijn 100rt plaatsen. Dus alles vervangen voor ouder spul.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jorgen', geïmporteerd van het oude forum: Als je voor een trommel wilt dan kun je het beste de voorvork van een R60/5 of /6 nemen die hebben standaard een 2ls trommel. Als je je eigen voorvork houdt dan blijft het wat rommelig met de aansluiting van de remankerplaat op de voorvork.

  8. Patrick
    Als je voor een trommel wilt dan kun je het beste de voorvork van een R60/5 of /6 nemen die hebben standaard een 2ls trommel. Als je je eigen voorvork houdt dan blijft het wat rommelig met de aansluiting van de remankerplaat op de voorvork.
    Dank je, hier heb ik wat aan. Ik was al aan het zoeken naar foto,s van andere modellen en kwam de R60 al tegen. Ben ik weer een stapje verder.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum:
    Als je voor een trommel wilt dan kun je het beste de voorvork van een R60/5 of /6 nemen die hebben standaard een 2ls trommel. Als je je eigen voorvork houdt dan blijft het wat rommelig met de aansluiting van de remankerplaat op de voorvork.
    Het zal zo wie zo romemelig worden een RT met een trommel rem.

  10. Patrick
    Als je voor een trommel wilt dan kun je het beste de voorvork van een R60/5 of /6 nemen die hebben standaard een 2ls trommel. Als je je eigen voorvork houdt dan blijft het wat rommelig met de aansluiting van de remankerplaat op de voorvork.
    Het zal zo wie zo romemelig worden een RT met een trommel rem.
    Rommelig, waarom dat? Zou niet weten waarom 2 schijven netter is dan een trommel en wat RT daarmee te maken heeft. Ik zit eventueel ook te kijken naar een trommelrem van Grimeca maar dan moet je ook heel het wiel opnieuw laten bespaken. En anders gewoon spaken met de 2 schijven, zoals een 100RS, maar 1 mooie trommel vind ik er gewoon mooier uitzien.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jos', geïmporteerd van het oude forum: Ben zelf niet zo weg van een trommelrem voor, je wil toch op tijd stilkomen als het echt nodig is, ook bij lage snelheden. Heb zelf een RS met achter een trommel"remt nauwelijks" alles vervangen, en voor 2 brembo's op spaakwielen "alsof er een anker uitgegooid word". Achter moet je de cardanklok vervangen voor een trommelversie. Indien je toch voor een trommel wil zal je de poten moeten verwisselen. Heb nog een set liggen van een /6

  12. Patrick
    Ben zelf niet zo weg van een trommelrem voor, je wil toch op tijd stilkomen als het echt nodig is, ook bij lage snelheden. Heb zelf een RS met achter een trommel"remt nauwelijks" alles vervangen, en voor 2 brembo's op spaakwielen "alsof er een anker uitgegooid word". Achter moet je de cardanklok vervangen voor een trommelversie. Indien je toch voor een trommel wil zal je de poten moeten verwisselen. Heb nog een set liggen van een /6
    Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen, dat van die "cardanklok" vervangen wist ik niet zeker maar moet dus wel. Dank je voor de info.

  13. Patrick
    Plaatje bij het praatje.. deze wielen vind ik dus niet bij het geheel passen.

  14. Passant
    Patrick Ik heb het idee dat je de cardanklok niet hoeft te vervangen bij een trommelrem. Ik heb nl vorig jaar precies het omgekeerde gedaan. Schijfrem er achter af en trommel erop. Het enigste wat ik nodig had was een wiel met trommel en de remschoenen van die Donormotor. remsleutel en remstank, in de cardan zit een dop gemonteerd die moest eruit en ipv daarvan komt een draaipunt voor de remschoenen (ook van de donor ) De steekas moet je ook vervangen omdat die met remschijven een korter dikker stuk heeft . Kijk hier een platje van de te vervangen onderdelen. De rempedaal hoefde ik nieteens te vervangen had ik wel van de donor motoreigenaar overgenomen. Mijn motor was een R100Rt van 1979

  15. Passant
    Je kunt zien dat de kleur van de wielen anders is maar achter is dus vervangen door trommelrem. Het enigste wat volgens mij anders is dan wat jij Patrick) wil is dat ik geen spaakwielen heb

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum: passant, je moet wel zorgen voor andere hefboom afstelling, bij aangrijping remschoenen, hoek van 90 graden, al gecorrigeerd ? grt, Willem

  17. Passant
    passant, je moet wel zorgen voor andere hefboom afstelling, bij aangrijping remschoenen, hoek van 90 graden, al gecorrigeerd ? grt, Willem
    Goed dat je het zegt, ik moet dit idd nog corrigeren.

  18. Patrick
    Patrick Ik heb het idee dat je de cardanklok niet hoeft te vervangen bij een trommelrem. Ik heb nl vorig jaar precies het omgekeerde gedaan. Schijfrem er achter af en trommel erop. Het enigste wat ik nodig had was een wiel met trommel en de remschoenen van die Donormotor. remsleutel en remstank, in de cardan zit een dop gemonteerd die moest eruit en ipv daarvan komt een draaipunt voor de remschoenen (ook van de donor ) De steekas moet je ook vervangen omdat die met remschijven een korter dikker stuk heeft . Kijk hier een platje van de te vervangen onderdelen. De rempedaal hoefde ik nieteens te vervangen had ik wel van de donor motoreigenaar overgenomen. Mijn motor was een R100Rt van 1979
    Dat is toch hetzelfde dan, en niet het omgekeerde? Ik wil ook van schijf naar trommel, denk ik... Wielen zijn ook hetzelfde, en ik heb ook een 100rt. Als ik het goed lees is deze stap in elk geval niet moeilijk, nu nog in combinatie met de spaakwielen als het lukt.

  19. Passant
    Patrick, is idd hetzelfde als jij. Maar ik doelde op Jos zijn reactie en ik moet toegeven ik heb die misschien wat verkeerd gelezen. Ik had nl begrepen dat hij achter de trommel ook had geruild voor een schijf. Dit omdat hij schrijft " alles vervangen" maar achteraf betwijfel ik dat hij het zo bedoeld heeft. Ik denk nu zelfs dat hij " voor" schijven heeft geplaatst en achter zijn trommel nog heeft.

  20. Passant
    Staat een R90/6 op MP te koop met spaakwielen en schijven, voorwiel is echter al verkocht.