Voor het nieuwe forum, klik   hier
motorman
Vorig jaar heb ik wegens olie lekkage bij een r 75 de stoterstangbuizen en de rubbers vervangen.nadien er ca 500 km mee gereden en geen olie meer op de straat . Toen ik de motor vanmiddag weer uit de winterstalling haalde en er een tochtje van ca 25 km mee had gereden en de motor op de bok zette droop de olie voorbij de onlangs vervangen rubbers.Het leek e rbijna op dat een rubber gescheurd was . Wie kan mij vertellen wat ik verkeerd heb gedaan.

9 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Heb je originele rubbers geplaatst?

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'C v Dam ', geïmporteerd van het oude forum: motorman, deze lekkage heb ik ook eens gehad. Mijn lekkage was over na het strakker aantikken (ongeveer 2 mm) van de drukringen welke de rubbers tegen het blok aandrukken, als deze niet strak genoeg zitten dan lekken ze olie! Er is special BMW gereedschap voor het aantikken, maar ik maakte veel gereedschappen zelf, en deze kunt u ook zelf maken, een pijpje van 20 cm met een beetje schuine onderkant en uitsparing om de stoterbuis heen, zorg er wel voor dat u de ringen/buis niet beschadigd, kan desnoods voorkomen worden met een hardkunstofring er eerst opleggen. Ook de rubberafdichtingsruimte zeer goed schoon maken en op bramen/krassen controleren en aan de rubbers wil wel eens een naadje zitten. Met bovenstaande moet m.i.z. de lekkage over zijn. Succes gewenst. Met vriendelijk groet Cor v Dam

  3. Bep
    motorman, deze lekkage heb ik ook eens gehad. Mijn lekkage was over na het strakker aantikken (ongeveer 2 mm) van de drukringen welke de rubbers tegen het blok aandrukken, als deze niet strak genoeg zitten dan lekken ze olie! Er is special BMW gereedschap voor het aantikken, maar ik maakte veel gereedschappen zelf, en deze kunt u ook zelf maken, een pijpje van 20 cm met een beetje schuine onderkant en uitsparing om de stoterbuis heen, zorg er wel voor dat u de ringen/buis niet beschadigd, kan desnoods voorkomen worden met een hardkunstofring er eerst opleggen. Ook de rubberafdichtingsruimte zeer goed schoon maken en op bramen/krassen controleren en aan de rubbers wil wel eens een naadje zitten. Met bovenstaande moet m.i.z. de lekkage over zijn. Succes gewenst. Met vriendelijk groet Cor v Dam
    en een tekening : http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=3579 Bep

  4. jeroen
    In mijn geval was het alleen een kwestie van het iets aandraaien van de schroeven om de ring wat strakker te zetten. Niet meer en niet minder.

  5. jeroen
    In mijn geval was het alleen een kwestie van het iets aandraaien van de schroeven om de ring wat strakker te zetten. Niet meer en niet minder.
    Sorry. Reactie op de verkeerde plek over een ander onderwerp. Excuses.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'C v Dam', geïmporteerd van het oude forum: Motorman, ik vergat te melden dat ik ook nieuwe rubbers had geplaatst en daarna pas de handelingen in mijn vorige reactie heb gedaan. Mvgr. Cor.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum: deze operatie nu bij 3 boxers uitgevoerd, steeds weer afstand tussen kop en druk ring gemeten, en dit met nieuwe stoter pijpjes het zelfde gedaan, plus een klein likje goede silicone pakking op het rubber, dan vind hij ook beter zijn zit. deze motoren bleven goed dicht. succes ermee

  8. motorman
    Ik heb vandaag de zaak gedemonteerd en kwam al snel achter de oorzaak .De rubbers zijn enigzins exentrich en had ze net verkeerd om gemonteerd . Hoge kant naar boven gemonteerd en ze moesten met het gat zo laag mogelijk. Stoterstang pijpen drukten nu de rubbers stuk.Bedank voor de reacties