Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'roel', geïmporteerd van het oude forum: Hallo. Een vraag over carburateurs van BMW R100RS 1987 Als ik de motor laat draaien stationair dan staat de olie in beide peilbuizen gelijk met de choke helemaal dicht (900 toeren) zodra ik het toerental verhoog zuigt de rechtercilinder alle olie op. Statonair loop de moter goed en ook zonder choke maar staat de olie wel naar rechts. de linkercilinder wordt ongeveer 30 graden warmer dan de rechtercilinder. ongeveer 140 graden links en 110 graden rechts.gemeten op de cilinders. Wat zou eventueel de oorzaak zijn.

10 reacties

  1. Robbert
    Roel, bedoel je met peilbuizen vacuummeters die je op de vacuum aansluiting van beide carbs hebt aangesloten? In dat geval lijkt het mij alsof je gewoon de kabelspeling van de carb's gelijk moet instellen (synchroniseren). Gewoon aan een van beide zijden de borgmoer losdraaien. Een klein beetje gas geven en aan de kabelstelschroef draaien totdat beide kolommen gelijk staan. Dan een beetje gas erbij en de kolommen zouden beide ongeveer hetzelfde moeten blijven aanwijzen (ze mogen best stijgen/dalen als ze het maar samen doen). Zeker als je het gas snel loslaat zul je een aanzienlijk verschil in vacuum meten. Ik lees dat je ook de temperatuur van de cilinder meet. Daar heb ik geen ervaring mee en puur uit theorie redenerend zit ik er nog wel eens naast, dus dat doe ik je niet aan ;-). suc6

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wouter', geïmporteerd van het oude forum: het verschil in temperatuur zou je kunnen vinden in je mengsel... armer is heter? Bekijk je bougies eens. Je kabels gelijk stellen is zoals gezegd niet zo lastig. succes!

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Voordat je gaat synchen, eerst het voorloopwerk. Dwz. kleppen stellen, ontsteking controleren en de stationaire mengsel schroeven afstellen op het hoogst toerental. dan de gaskabels een paar mm speling geven. Nu pas sluit je de synchrometer aan en start je de motor. Laat hem warm draaien en stel stationair synchroon en op 1000-1100 toeren, 900 is (mij) te laag. Dan geef je gas en kijk wat de vloeistof doet, de kant die hoger staat, daar stel je de kabelsteller ook omhoog, of net andersom, wat je wilt. Als nu alles netjes voor elkaar is, zal het tempverschil ook veel minder zijn. Groeten, Paul.

  4. Bep
    Kijk eens op mijn website. Bep

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum: Waar het vacuum het hoogst is blijft de klep het meest achter. Dus hetzij de carb aan de hoge kant kabel wat strakker, hetzij de carb aan de lage kant kabel wat losser. En inderdaad: begin met een goed vertrekpunt voor wat betreft stationair. In rust (geen beweging van gashandle) moet er een minimale speling, max. ca 1 mm, op beide kabels zijn. Het is een kwestie van geduld, doen en goed kijken naar wat er gebeurt. Succes, Egbert

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'roel', geïmporteerd van het oude forum: Hallo. Ik heb eerst de motor warm laten draaien dan de vacuum slangen aangesloten. de motor bij stationair draaien weining verschil in de peil buizen, maar zodra ik gas geef vanaf ongeveer 1100 toeren trekt de rechter cilinder de peil buizen leeg binnen een paar seconden. voor controle slangen verwisseld met hetzelfde resultaat. ik krijg geen kans de stelschroeven te verstellen choke blijft ook niet hangen.de meting is direct na dit voorval gemeten.kan het ook zijn dat een lek ergens in de caberatuur zit Bedankt Roel

  7. j_vervloet
    Wat al eerder gezegd is: je moet de speling in je gaskabels gelijk maken. Stationair is goed afgesteld, maar zodra jij aan je gashandel gaat draaien gaat 1 gasklep al open terwijl de ander nog in de rusttoestand blijft staan. Dat verschil regel je dus weg met de verstelmogelijkheid van de gaskabels bij de carburateurs. De carburateur waar de gasklep te laat bijkomt zuigt het meeste vacuum en laat de vloeistof in de buis omhoog komen. Daar dus de speling verminderen, dus dat busje iets omhoog draaien zodat ook bij verhoogd toerental de kolommen gelijk blijven. Van de stationairschroeven verder afblijven.

  8. Robbert
    roel, Als de gaskabelspeling heel ver naast de juiste instelling staat, ben je inderdaad vaak niet snel genoeg om de kabelspeling in te stellen. Ik doe het altijd zo: - inderdaad eerste kleppen stellen, dan ontsteking, dan pas carb. - bij carb eerst het mengsel, de schroef helemaal in, 1,25 slag uit, dan bij warme motor het maximum toerental zoeken. deze procedure geeft bij mij zelden een duidelijk resultaat. - dan motor UIT, en kabelspeling op het OOG gelijk zetten. dwz, draai aan het gas totdat je bij de ene carb ziet dat de hendel op de gasklep begint te bewegen. Kijk dan aan de andere kant, daar zou de hendel ook net moeten beginnen te bewegen. zo niet, stel de kabel speling zo in. - dan motor aan en de vacuum procedure. Ik moet de 3e stap altijd doen omdat ik een zelfbouw vacuum meterje heb met een slang tussen beide carbs. Als de afstelling heel fout is, zuigt de olie in mijn meter direct naar 1 kant en zie ik niets mee ;-) met deze 3e stap gaat het wel goed. suc6

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'roel', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Vanmorgen weer met de motor bezig en bij controle vond ik aan een boutje van de vacuum nippel een sliertje ik denk lijm of kit dus beide openingen schoongeblazen met luchtdruk, en weer afstellen en ging goed stationair bijna gelijk en oplopend naar 4000 toeren ongeveer 15 a 20 cm verschil varierend dus schommelen en de temperatuur was 114 graden rechts en 130 graden links. wat ik denk dat het goed is. met 500 km moet ik de kopbouten na trekken daar ik de koppen een nieuwe draad voor de uilaten heb laten zetten, en de kleppen natuurlijk. Zo zie je maar weer dat je gedachten regelmatig bijgesteld moeten worden door BMW rijders. Hartelijkdank voor de reacties. R.J. van der Meulen