Voor het nieuwe forum, klik   hier
Bob_B
Bij de versnellingsbak in vrijstand brandt vrijstandlampje. Dat is normaal. Wanneer de bak geschakeld is en ik ontkoppel gaat het lampje ook branden. Dat kan ik niet verklaren omdat het koppelingshandel nergens een elektrische aansluiting, schakelaar of wat dan ook bedient. De vrijstandschakelaar zit in de bak en ik zie niet hoe het bedienen van de koppeling hier invloed op uit oefent. Kan een van jullie dit verklaren? Groet, Bob

22 reacties

  1. voormast
    Even snel naar het schema gekeken. Die schakelaar werkt ook samen met je koppelings schakelaar en je startknop. Als motor in de versnelling staat kun je alleen starten met ingeknepen koppeling. Wat er bij jou fout gaat weet ik niet. Pieter

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Er zit in de contactplaat achter in de koplamp een diode die het start circuit beveiligt, bak in vrij = groen lampje aan en kan je starten. Bak in een versnelling met koppeling in kan je ook starten. Meet dus die diode eens na. Groeten, Paul.

  3. Meunier
    Een diode maakt deel uit van de schakeling, meet deze even door. Het lijkt erop dat de diode in beide richtingen stroom doorlaat. Thijs

  4. Meunier
    Je was me voor Paul. Thijs

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum: Ja 11 minuten. Chefke

  6. Bob_B
    Bedankt voor jullie reacties maar ik kom nog niet helemaal mee. Zit er,behalve de schakelaar in de versnellingsbak, nog ergens anders een schakelaar? Dat begrijp ik tenminste uit jullie reactie. Zo ja, waar zit die dan? Jullie noemen een elektrisch schema. Ik heb het boek "reparatie en onderhoud aan de BMW 2-kleps twins 1970-96" en het schema op blz 211 is volgens mij het schema waar ik van uit moet gaan. Er is elektrisch wel het een en ander gebeurd dus dat de diode niet goed meer is kan zijn. Die ga ik doormeten. Ik ben alleen bang dat ik komende week niet toe kom aan een uurtje sleutelen dus het duurt even voor dat ik weet of die diode inderdaan de oorzaak is. Wordt vervolgd. Bob

  7. Passant
    R 80/7 van welk bouwjaar?

  8. Bob_B
    bouwjaar april 1980, Bob

  9. Passant
    bouwjaar april 1980, Bob
    Dan is het idd schema van blz 211 Ik heb het boek nl ook In het schema staat een diode in de koplamp getekend maar hij staat niet op de lijst met " onderdelen". Er staat 85b LLk bij ik heb geen idee wat dat betekent? groet Ton

  10. j_vervloet
    85b = draad- of contactnummers en dat zal LLK ook wel zijn. Een 1N4004 zal als diode voldoende moeten zijn, continuestroom van 1 A en een sperspanning van 400 V. Dat laatste 4'tje mag ook een hoger getal zijn, bijv. 1N4007.

  11. Bob_B
    Komende week hoop ik tijd te hebben om eens te gaan uitzoeken wat er mis is. Van mijn werk op weg naar huis maar even gestopt bij de electronicawinkel en op grond van bovenstaande maar vast geinvesteerd in 2 diodes (een reserve ;) ) Voor E0,15 kan je ze maar beter hebben liggen dan daarop stil te staan. Wat ik nog niet heb kunnen vinden in het svhema is welke schakelaar op het koppelingshendel zit. Hebben jullie een idee? Groet, Bob

  12. Bep
    Schema:http://picasaweb.google.com/lh/photo/6pEXtj5zS8EYCp0oUptVjg?feat=directlink Zoek naar de clutch switch en neutral switch. De diode kom je dan vanzelf tegen. Bep

  13. Bob_B
    hallo Bep, bedankt voor het schema. Schema lezen is niet mijn sterkste kant dus dat dit schema in kleur is maakt het voor mij allemaal wat duidelijker. Het kan bijna niets anders dan de diode zijn.

  14. Robbert
    Bep, Heb jij toevallig ook het juiste schema van een R80RT uit 1986? Ik heb vele schema's maar ben nog steeds niet de juiste van "mijn" motor tegengekomen. bij voorbaad mijn dank, Robbert.

  15. Bob_B
    Gisteren eindelijk de tijd gehad om even naar de diode te kijken. Ik had deze op het printplaatje achter in de koplamp verwacht maar bij openen van de koplap himg vooraan een draadje met een diode in een huisje. (Zie foto) Omdat er volgens schema maar een diode zit heb ik niet verder gekeken engeconcludeerd dat dit dan de diode moest zijn waar het allemaal om te doen is. Stekkertjes gesoldeerd aan de al gekochte diode (Omschrijving zie hierboven) en gemonteerd. Helaas hetzelfde resultaat. Met de oude diode naar een kennis om deze door te laten meten. Diode is niets mis mee. Ik ben nu dus weer terug bij het begin en niet erder kunnen zoeken omdat het donker werd. Waar zit deze diode bij jullie. Ook los in een draad gemonteerd of ergens op het printplaatje achter in de koplamp? Ik heb geen licht in mijn garage dus maar gestopt. In de starterrelais zitten ook dioden. Ik heb hier geen schema van dus dat is moeilijk controleren. Heeft een van jullie misschien iets?

  16. Bob_B
    Hier de foto die bij eigenlijk bij bovenstaande had moeten staan. Groet, Bob

  17. Meunier
    In het schema (blz 211 Peters) zijn 2 diodes getekend. Je hebt de "zwevende" vervangen (no 28 in schema), de diode waar het omgaat bevindt zich op de printplaat. Thijs

  18. Bob_B
    Hallo Meunier, die diode had ik dus over het hoogd gezien in het schema. Het is ook allemaal bijna onleesbar klein afgedrukt. Ik ga maar eens proberen eea. wat te vergroten. De diode waar het dan wel om gaat heb ik nog niet kunnen vinden op het stuk printplaat wat zichtbaar is als je de koplamp opent. Zal alle dradenspaghetti komend weekend er maar eens uithalen en verder zoeken. Bob

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. De diode zit achterop de plaat. Moet je die er 'even' uithalen. Groeten, Paul.

  20. Bob_B
    Hallo Paul, daar was ik al bang voor. Heb ik in ieder geval weer wat te doen komend weekend. Groet, Bob

  21. Bob_B
    Uiteindelijk was het niet meer dan de koplamp lossleutelen, de 2 schroefjes waarmeee printplaat vast zit losdraaien en printplaat naar voren trekken. De oude diode was duidelijk kapot, over de lengte was het huis in 2en gespleten. Nieuwe diode op de printplaat gesoldeerd, zooitje teruggezet en alles werkt weer perfect. 2 uurtjes bezig geweest. Iedereen bedankt die met ideeen en raad heeft geholpen om zover te komen. Groet, Bob