Voor het nieuwe forum, klik   hier
marc
Hallo, Kan er mij iemand zeggen met wat voor bouten de twee schijven van een r100 moeten worden vast gezet op een gietvelg.Kan dit met gewone stalen bouten van m8 of moeten daar speciale bouten in. Alvast bedankt grt marc

6 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dirk van der Wijden', geïmporteerd van het oude forum: RVStalen boutjes (+borgring of Loctite) is natuurlijk het beste mho. op vast "roesten' agv. pekel. Anders minimaal geanodiseerde of gegalvaniseerde boutjes nemen en likje Loctite of borgring. 8.8 vast op 20-25Nm, 10.9 vast op 29-32Nm. Groetjes en succes, Dirk

  2. marc
    Bedankt voor de info Dirk, was ook mijn bedoeling om RVS te gebruiken maar dacht soms dat er een speciaal type bout van bmw in moest omdat de boring in de naaf aan de ruime kant is voor een bout van m8. grt, Marc

  3. hansl
    Denk erom dat RVS niet met dezelfde aandraai momenten kan worden vastgezet als gewoon staal. RVS vervormt eerder. Ik zou gaan voor gewoon staal op plaatsen waar het kritisch is. Dan maar minder mooi en 'onderhoudsvrij'

  4. marc
    ok,bedankt Hansl dan maar stalen bouten,likje vet kan wonderen doen tegen vast roesten hé. grt, Marc

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Nou vervelend om te zeggen maar het advies om RVS te gebruiken is dus niet goed . Door het grote potentiaal verschil zal het aluminium (de minst edele) versneld gaan oxideren onder vorming van poeder (aluminium oxide). Vocht en pekel versterken dit proces enorm. Wil de schijven ooit nog een keer wisselen zonder de bouten te moeten uitboren dien je dus gewoon gegalvaniseerde stalen bouten en moeren te gebruiken. Dit al verschillende keren meegemaakt bij de bouten van de (rvs) voorvorkstabilisator cq spatbord houder in de voorvork van de /6 / 7 modellen Vr. gr. René