Ik heb twee exemplaren van een R80RT uit 1986. Bij beide kan ik de ontsteking niet helemaal op S krijgen (bij stationair) en op Z bij > 3000 toeren. De ontstekingsunit (met halgever) zit op het einde van de instelmogelijkheid (geheel counterclockwise = linksom). Nu komt de ontsteking bij stationair tussen de OT en S in (dichter bij de S maar niet exact OP de S)
Natuurlijk kan ik de module aanpassen om de tijdstip verder in te kunnen stellen, maar het lijkt mij vreemd dat dit nodig is..
Ik vind het ook vreemd dat beide motoren dit gedrag hebben (zou het aan mij liggen).
Ik kan me voorstellen dat dit veroorzaakt wordt door:
- verkeerd monteren van de nokasketting (maar 1 schakeltje ernaast moet toch problemen met de kleppen opleveren)? Motor 1 rijd al 104K KM zo, van motor 2 heb ik geen historie.
- uitgerekte nokasketting. Bij de ene motor is dat inderdaad het geval, dan kun je horen, de andere klinkt niet naar een uitgerekte ketting (zou met 50 KKM ook wat snel zijn).
- Versleten/verdraaide vervroeger in de ontstekingsunit.
Wie heeft er een methode om, zonder de distributiedeksel los te halen, te verifieren of de nokas en krukas tov elkaar goed staan?
Wie kent er een andere oorzaak, of beter nog een oplossing om de ontsteking toch goed op tijd te krijgen?
Ik overweeg om de ontstekingsunit aan te passen door het plaatje waarop de halgever In de ontstekingsunit zit te verdraaien. Daarvoor de drie schoefjes los te maken en drie nieuwe gaatjes. zeg 8 mm CCW in het busje te boren. Dan zou ik weer midden in het instelbereik (op de distributiedeksel) van de ontstekingsunit moeten uitkomen.
wat haal ik op mijn hals als ik hieraan begin?
33 reacties
Forum import
Forum import
Robbert
Forum import
Forum import
Robbert
Forum import
Forum import
Robbert
Forum import
Forum import
Forum import
Robbert
Robbert
Forum import
Forum import
Forum import
Bep
Robbert
Forum import
Robbert
Forum import
Passant
Passant
Robbert
Passant
Forum import
Forum import
Passant
janreb
Forum import
Forum import