Voor het nieuwe forum, klik   hier
Robbert
Ik heb twee exemplaren van een R80RT uit 1986. Bij beide kan ik de ontsteking niet helemaal op S krijgen (bij stationair) en op Z bij > 3000 toeren. De ontstekingsunit (met halgever) zit op het einde van de instelmogelijkheid (geheel counterclockwise = linksom). Nu komt de ontsteking bij stationair tussen de OT en S in (dichter bij de S maar niet exact OP de S) Natuurlijk kan ik de module aanpassen om de tijdstip verder in te kunnen stellen, maar het lijkt mij vreemd dat dit nodig is.. Ik vind het ook vreemd dat beide motoren dit gedrag hebben (zou het aan mij liggen). Ik kan me voorstellen dat dit veroorzaakt wordt door: - verkeerd monteren van de nokasketting (maar 1 schakeltje ernaast moet toch problemen met de kleppen opleveren)? Motor 1 rijd al 104K KM zo, van motor 2 heb ik geen historie. - uitgerekte nokasketting. Bij de ene motor is dat inderdaad het geval, dan kun je horen, de andere klinkt niet naar een uitgerekte ketting (zou met 50 KKM ook wat snel zijn). - Versleten/verdraaide vervroeger in de ontstekingsunit. Wie heeft er een methode om, zonder de distributiedeksel los te halen, te verifieren of de nokas en krukas tov elkaar goed staan? Wie kent er een andere oorzaak, of beter nog een oplossing om de ontsteking toch goed op tijd te krijgen? Ik overweeg om de ontstekingsunit aan te passen door het plaatje waarop de halgever In de ontstekingsunit zit te verdraaien. Daarvoor de drie schoefjes los te maken en drie nieuwe gaatjes. zeg 8 mm CCW in het busje te boren. Dan zou ik weer midden in het instelbereik (op de distributiedeksel) van de ontstekingsunit moeten uitkomen. wat haal ik op mijn hals als ik hieraan begin?

33 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Ik denk dat het toch aan slijtage van de distributie ketting en/of het krukas tandwiel ligt. Wat je kan doen is het bdp van iedere zuiger bepalen met schroevedraaier door bougiegat, dan kijken of ie echt op OT staat. Als dat goed is moet het in slijtage distributie zitten.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Snowbum: http://bmwmotorcycletech.info/timingchain.htm

  3. Robbert
    Met het controleren van de hoogste positie van de zuiger tov de OT op het vliegwiel controleer je alleen het merkteken op het vliegwiel, immers beide (zuiger en vliegwiel) zitten op 1 as. Als ik de nokas tov de krukas wil controleren (zonder de distributiedeksel eraf te halen) dan zou ik of op basis van de stoterstang of op basis van de positie van de gleuf in de nokas/as in de ontstekingsunit een vergelijk met de krukas (punt OT) moeten maken. Maar hoe hoort die te staan en zie je dan op de graad nauwkeurig of het klopt? Als ik de distributiedeksel eraf haal, dan kan ik de merktekens op beide tandwielen vergelijken, maar da's best wel een klus (heb ik eerder gedaan, bij 100K KM van de 1e motor heb ik de nokasketting al vervangen). Het is best te doen maar puur voor inspectie een beetje veel werk. Ik hoop op een eenvoudigere truuk.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Om fouten te voorkomen: kijk je juist naar de merktekens? dwz. staat bij zuiger in bdp het merkteken (is streep) bij ot naast de kerf in het carter? ... just checkin'...

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Dus je hebt kort geleden distributieketting vervangen en daarna kreeg je ontsteking niet op tijd? Dan zou je toch moeten kijken of de mertekens op de tandwielen goed staan. Heb je de motor handmatig rond gedraaid nadat ketting erop zat en dan gekeken of merktekens inderdaad recht tegenover elkaar kwamen? De andere motor kan best versleten distributie hebben, hangt van rijgedrag vorige eigenaar af en of de motor altijd goed synchroon was afgesteld. Bij versleten distributie loopt de nokkenas achter, dus ga je de ontsteking steeds vroeger stellen om toch ontsteking op merktekens vliegwiel te krijgen. Maar de kleppen lopen dan achter bij zuigers en ontsteking.

  6. Robbert
    Ik merk dat ik wat verwarring heb veroorzaakt. Ik heb twee exemplaren van een R80RT uit 1986. Motor 1, gekocht in 1997 met 93.000 km. bij 95.000 de nokasketting vervangen omdat het blok veel geluid maakte (en de dealer zei dat het de nokaketting was). Bij het afstellen van de ontsteking kom ik op het einde van het instelgebied uit (counterclockwise) Deze motor staat inmiddels op 204.000 Km. De ontsteking staat inmiddels wat te laat maar de nokasketting is ook aan vervanging toe. Motor 2: gekocht dec 2009 met 53.000km. Deze motor ben ik aan het rijklaar maken. Van deze motor klinkt de nokasketting nog prima, echter het ontstekingstijdstip staat te laat (ongeveer 2 graden). De historie ken ik niet, ik heb nog niet aan de nokasketting gesleuteld. Aangezien mijn ervaring met motor 1 is dat na vervanging van de nokasketting je al aan het einde van het instelbereik staat, twijfel ik of voor motor 2 de nokas wel de oorzaak is. Volgens mij heb ik de ketting bij motor 1 correct geplaatst, ik rijd er al 110.000 km mee dus echt fout kan die niet zitten. Daarom zoek ik een test waarmee in ZONDER de distributiedeksel te verwijderen, te controleren of de nokasketting het probleem is. Er is een verhouding tussen het OT punt op het vliegwiel en de inkeping op de nokas waar de ontstekingsunit in valt. Maar wat is de juiste verhouding? Of is het makkelijker om op de kleppen te meten, dat lijkt me wat onnauwkeuriger.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Als je de strobo op merktekens koppelingsdrager richt, is de ontsteking dan stabiel of springt hij op en neer? Als hij op en neer springt heb je zeker een versleten distributie. Wat betreft het op tijd stellen van de ontsteking, dit moet gewoon goed kunnen, zeker met elektronische ontsteking. Sleuf niet uitvijlen, er moet iets anders mis zijn.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Monteer een gradenschijf op de krukas. Uit: "jetzt helfe ich mir selbst, sonderband 121": Bij 2mm klepspeling: inlaat open 16gr. voor bdp, sluit 44gr. voor odp. Uitlaat open 56 gr. voor odp, sluit 4gr. na bdp. Groet, Lei.

  9. Robbert
    met de stroboscoop krijg ik een hele stabiele waarde tussen OT en S, hij springt niet heen en weer. Daarom verdenk ik de nokasketting niet, als die te ruim is, zou je toch een wisselende uitlezing moeten zien? Lei, wat bedoel je met bij 2mm, moet ik de maximale klepspeling op 2.0 mm zetten (is nu 0.1 inlaat en 0.2 uitlaat) en dan de gradenboog op de krukas (dus de generator) gebruiken? Wat is de tolerantie in graden die acceptabel is? Groet, Robbert.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Ja, klepspeling ipv de gebruikelijke waarden op 2mm zetten. dan neem je een gradenschijf (google even "gradenschijf" op afbeeldingen, print deze en op karton plakken) en op de krukas met de rotorbout vastzetten. Een wijzer improviseren, gradenschijf bijv bij ot op 0 vastzetten en je kunt meten. Toleranties? als je de steek van de nokkenasketting weet kun je een hoek uitrekenen, als je meer dan de helft van die hoek erlangs zit staat je distributie erlangs... Succes, Lei.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Als je ketting er een tandje langs ligt op de nokkenas (tandwiel 38t), is dat 4,74 graden krukasverdraaiing waard. (het is natuurlijk handiger om van het aantal tanden uit te gaan) Weet je ongeveer waar je aan toe bent.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Lei, als het nokkenas tandwiel 38 tands is betekent dat 360/38 is 9,47 Graden per tand. de krukas loopt 2 maal zo snel en zal dus bijna 19 graden verdraaien. geeft dit dan niet een erg grote afwijking ???? iets wat duidelijkmerkbaar moet zijn in het mooi rond lopen van de motor ???? Of klopt mijn sommetje niet ??

  13. Robbert
    Da's een mooie test, Ik heb al een gradenboog opgevraagd, zal hem uitprinten en opplakken. Komend weekend gaat het niet lukken, het weekend erna eens een uurtje vrijmaken (het is immers een RT, kuipdeel/toeter/accupool/deksel losmaken en dan kan ik er pas bij). Ik kan dan direct eens meten hoeveel graden het afstelgebied van de ontsteking is op de nokas. 2x die waarde is het aantal graden op de krukas dat de ontsteking ingesteld kan worden. Ik kom maar ongeveer 2 graden te kort. Als door 1 nokje verschuiven je direct in het midden van het afstelgebied komt, zou het verkeerd monteren van de distributieketting inderdaad een verklaarbare oorzaak zijn. Wel vreemd dat de motoren (allebei) met zo'n grote afwijking in de kleptiming toch nog zo goed presteren. dus nu eerst: Meten is weten, gissen is missen p.s. vandaag met motor 2, start direct, rijd redelijk, nog een beetje rauw in de lage toeren en vanochtend geen overgelopen carburateur, (joepie, zie ander draadje)

  14. Robbert
    Lei, Voor de zekerheid nog twee vraagjes om te verifiëren of ik het goed begrijp: als het schrijft "inlaat open" bij x graden, is dat het moment dat de inlaat open begint te gaan (dus de tuimelaar wordt open geduwd)? "inlaat dicht" is dus het moment dat de klep helemaal dicht is en er weer ruimte komt tussen de klep en de tuimelaar. In dat geval (bij de start van de beweging) zou ik ook een voelermaatje tussen de tuimelaar en plek kunnen zetten, en zodra die wordt vastgedrukt, wordt de klep opengedrukt (dan kan ik makkelijk op 0.05 mm nauwkeurig voelen). Dit geldt natuurlijk ook voor het moment van klep helemaal dicht, dan wordt het voelermaatje losgelaten. waarom moet dan de klepspeling op 2 mm gezet worden, is dat juist omdat de kleppen bij de juiste klepspeling dus later open en eerder dicht gaan dan de opgeven waarden?

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Dick: de gradenschijf zit op de krukas, en je meet wat de nokkenas doet; andersom dus! Robbert: geen idee waarom ze deze waarden zo aangeven, ik gok voor het handiger of nauwkeuriger meten? wie het weet mag het zeggen! Lei.

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: als hij er 1 tand naast staat heb je veel grotere problemen inderdaad.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Passant', geïmporteerd van het oude forum:
    Dick: de gradenschijf zit op de krukas, en je meet wat de nokkenas doet; andersom dus! Robbert: geen idee waarom ze deze waarden zo aangeven, ik gok voor het handiger of nauwkeuriger meten? wie het weet mag het zeggen! Lei.
    Zou het kunnen zijn om zeker te zijn dat de druk van de nokkenas af is door de klepstoter? Druk op de nokkenas zou "iets" vervorming kunnen geven door eventuele speling in de ketting (en lagers)

  18. Bep
    Dick: de gradenschijf zit op de krukas, en je meet wat de nokkenas doet; andersom dus! Robbert: geen idee waarom ze deze waarden zo aangeven, ik gok voor het handiger of nauwkeuriger meten? wie het weet mag het zeggen! Lei.
    Zou het kunnen zijn om zeker te zijn dat de druk van de nokkenas af is door de klepstoter? Druk op de nokkenas zou "iets" vervorming kunnen geven door eventuele speling in de ketting (en lagers)
    Het heeft te maken met de slijtage op de flank van de nok ,op de plek waar die het grootst is wil je niet de timing meten ,anders heeft deze slijtage een te grote invloed op het meetresultaat. Bep

  19. Robbert
    Vandaag heb ik de meting van de verhouding krukas-nokas uitgevoerd. Ik dacht het te begrijpen, maar kom daarop terug. wat heb ik gedaan: 1) het OT merk op de krukas gecontroleerd door met een stokje in het bougiegat het hoogste punt van de zuiger te bepalen. Het OT merk staat goed. 2) een gradenschijf op de rotor van de generator geplakt. Bij pogingen met een langere bout door de rotor waarop de gradenschijf zat, lukte niet, als ik de motor draaide mbv deze bout, verschoof de gradenschijf. 3) OT op de gradenschijf komt overeen met OT. dzw, de schijf had 4x 90 graden indeling dus OT erop geschreven en verder doorrekenen (zie plaatje) 4) rechter klepdeksel eraf en op OT (van die zijde) de speling op 2.0mm gezet. 5) met de voelermaat op 2.0 mm ertussen langzaam de krukas draaien totdat de voelermaat vast zit (uitlaat = 46 gr na OT). een rare waarde. daarom ook een andere meting: 6) voerlermaat er tussenuit, doordraaien totdat de klepstoter de klep raakt (dus 0 mm speling): 135 gr Na OT. daarna gaat de klep snel verder open. doordraaien: 7) bij 298 gr komt de inlaat op (voelermaat zit klem) 8) op 348 gr heeft de inlaat 0 mm speling (zonder voelermaat) dit is ook 12 gr voor OT, maar dan een slag verder. 9) op 358 gr komt de tuimelaar van uitlaatklep los 10) op 360+44 gr is de uitlaatklep op 2.0 mm (maximaal) los gekomen. 11) op 360+218 gr komt de tuimelaar los van de inlaat klep 12) op 360+280 gr is de inlaat op 2.0 mm gekomen (maximaal). de gezochte waarden waren: Bij 2mm klepspeling: inlaat open 16gr. voor bdp, sluit 44gr. voor odp. Uitlaat open 56 gr. voor odp, sluit 4gr. na bdp. Als ik het moment dat de tuimelaar de klep raakt (of loslaat) aanneem dan meet ik: inlaat open 12 voor OT ipv 16 voor inlaat sluit 72 voor OT ipv 44 uitlaat open 45 voor OT ipv 56 uitlaat dicht 2 gr na OT ipv 4 gr. de meetresultaten zijn dermate verschillende dat ik alleen maar kan concluderen dat ik niet goed heb gemeten. Als ik wil concluderen dat alles goed zit neem ik de uitlaat dicht meting, 2 gr ipv 4. een tandje verder op de distributie is veel meer: dus hij zit goed. Vooral de variatie in de grote hoek waarin de klep van 2.0 speling naar 0.0 speling verloopt verbaasd mij. resp 89, 50, 46 en 62 graden. dat ik niet op de graad nauwkeurig kan meten valt me van mijzelf tegen. Uit frustratie heb ik de onstekingsunit onder handen genomen, de drie gaten waarmee de grondplaat van de hallgever vast zit wat uitgevijld en nu staat de onsteking gewoon prima op S en Z bij de juiste toerentallen. Ik weet het, dit is symptoom bestrijding. Ik ben benieuwd hoe hij rijdt, proefrit wordt maandag.

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Robbert,zo maar een vraag: heb je het ontstekingspotje wel juist gemonteerd? de sleuf in de nokkenas waar de nokjes van het potje invallen zit iets uit het midden. de nokjes van het potje zitten zelf ook iets uit het midden. de nokjes moeten dus corresponderen met de sleuf in de nokkenas. het is wel vreemd dat je 2 motoren hebt waar bij je het ontstekingstijdstip niet op tijd kunt krijgen. ik heb al meerder potjes uitelkaar gehaald en weer inelkaar gezet maar nog nooit problemen gehad met de afstelling. henry

  21. Robbert
    henry, Volgens mij heb ik de ontstekingsunit goed gemonteerd, als je de as 180 graden gedraaid hebt, krijg je de unit volgens mij niet goed op zijn plaats. Echter... het zou niet uitmaken omdat iedere 180 graden van de nokas, er een vonk wordt afgegeven. Dat kun je zien aan de uitsparing in het metalen busje dat langs de hallgever loopt, die heeft twee uitsparingen. pas als je de "onsteekeras" anders dan 180 graden kunt verdraaien tov de nokas zou dit een verklaring kunnen zijn. Mijn probleem was dat ik een graad of 2 te kort kwam in de afstelruimte. Ik heb nu een graad of 6 over in de uiterste stand en kan de ontsteking dus ook aan de andere kant van S instellen (van OT af). Ik heb de hele unit open gehaald en ook de vervroeger goed bekeken. Die zou ook de oorzaak kunnen zijn. Die zag er echter prima uit, sloot tegelijk met beide "benen". had de kunststoffen kapjes netjes op zijn plaats, op het oog nog prima. Maar ja wat is dan de echte oorzaak?

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: het zou ook nog kunnen dat de gewichtjes de benen dus iets te ver naar binnen gaan. dan komt de ontsteking ook later te staan ,misschien dat de aanslagpunten iets ingesleten zijn. maar dat lijkt me eigenlijk ook stug want als je hem dan stationair op de s zet dan zou die bij maximale voorontsteking voorbij de z gaan. ik heb hier gauw nog even 3 potjes nagemeten en de sleuven hebben allemaal een breedte van 17 mm. misschien dat er in een van de sleuven bij jou een dikke braam heeft gezeten en zo de stel mogelijkheid beperkt was. henry

  23. Passant
    Andersom monteren van het jampotje (pulsgever) gaat echt niet lukken. Kijk maar eens goed, deze is dan wel van een punten ontsteking maar dat maakt voor de montage niet uit. wat idd misschien zou kunnen is dat de as van de pulsgever te grote speling vertoont. Maar dat zou je moeten voelen bij het voor en achteruit draaien van de krukas met een inbussleutel op de dynamo. Ik heb er nl net ook een voorzien van een nieuwe hal-sensor

  24. Passant
    Ik bedacht me dat wanneer de nok, waar hierboven de gele stip op staat er af is geweest en die nok is (ooit) verkeerd gemonteerd je natuurlijk ook verschillen krijgt.Met verkeerd gemonteerd bedoel ik de nok een halve slag gedraaid terug geplaatst. Of zie ik dat verkeerd? Ken jij de historie van de motor Robbert, denk je dat dat gebeurd zou kunnen zijn?

  25. Robbert
    Helaas ken ik de historie niet. De motor is pas in 2002 op NL kenteken gezet dus ik vermoed dat hij daarvoor in het buitenland heeft rondgereden. De verkoper gaf aan zelf niets van de onderhoudshistorie te weten, hij had er alleen een nieuwe kleine accu (gel) in laten zetten. Gezien de olie uit de versnellingsbak (wit gekleurd maar geen lekkage bij de snelheidmeterkabel) vermoed ik dat er minstens 4 jaar geen nieuwe olie in gegooid is geweest. Gezien de algemene staat van schakelaars, pedalen etc lijkt me de aangegeven KM stand van nu 54.000 wel reeel, bij een ton meer zou ik daar meer slijtage verwachten. Ook de mechanische geluiden uit het blok en dat ik tot nu toe geen enkele beschadigde of vastgerotte bout of moer heb gevonden vind ik wel bijzonder voor een 24 jaar oude motor. Dat wijst op weinig of heel erg netjes onderhoud en sleutelt wel erg lekker. Stel dat van de ontstekingsunit de nok verkeerd om is gemonteerd, dan staat het hele zaakje 180 graden verkeerd. Dat maakt volgens mij niets uit omdat er iedere 180 graden een puls word gegeven. Ik heb voor de modificatie ook de nok losgehaald en het hele binnenwerk eruit genomen. Zo kon ik de vervroeger beter inspecteren en makkelijk de gaatjes van de bodemplaat van de hallgever iets uitvijlen. Ik heb bij het monteren van de nok helemaal niet gelet op of hij 180 gr gedraaid zat. Wel extra aandacht voor volgorde van de ringen, met name de zwart kunststof ringen die voor de smering zorgen? Ik snap niet exact hoe het werkt, dus heb ze exact hetzelfde teruggestopt (met een drupje olie erop want ze waren vettig).

  26. Passant
    Robbert schreef: Stel dat van de ontstekingsunit de nok verkeerd om is gemonteerd, dan staat het hele zaakje 180 graden verkeerd. Dat maakt volgens mij niets uit omdat er iedere 180 graden een puls word gegeven. Maar omdat de nok uit het midden staat maakt het volgens mij wel verschil omdat hij niet symmetrisch is geplaatst. Immers de aansluiting op de nokkenas is ook as symetrisch. Het zou mij niet verbasen als dat de oplossing is van jou graden probleem.

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: het gat in het asje waar de pen door gaat zit wel in het midden. hoe je de nok op het asje monteerd maakt dan volgens mij niets uit. henry

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum: Passant, rare naam!

  29. Passant
    Passant, rare naam!
    John, Rare is niets anders dan een door jou gekozen label, nl het label " raar." Als jij zo je leven in wilt delen vind ik prima ik hou er andere waarden op na. John, Succes met je waarden MAW ": het is niet anders"

  30. janreb
    Robbert, je bent nu alweer 2 weken verder, in anderhalf uur had je de disrtributiedeksel kunnen demonteren, de stand van de tandwielen kunnen controleren en de deksel weer kunnen monteren. Of je had even een geleend potje kunnen monteren om te kijken of het verschil maakt. De oldham koppeling speelt volgens mij geen rol in het probleem. Ik weet uit ervaring dat versleten draaipunten of te strakke nieuwe veertjes een enorm verschil kunnen veroorzaken. Daar is al veel over geschreven in dit forum. Groeten, Reyer R80 1985 met s-kuipje.

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Vaak zijn die merktekens nog maar moeilijk te herkennen, en dan heb je nog niks. Wat betreft die metingen; je hebt overal tov. ot staan, ik neem aan dat je op de juiste plekken odp en/of bdp bedoelt. (ot=oberen totpunkt=bdp=bovenste dode punt, odp=onderste dode punt) klep opent als tuimelaar 'm raakt, sluit als tuimelaar 'm loslaat, geen voelermaat ertussen! Daarbij heb je wel een aantal heel vreemde hoeken staan, ik denk niet dat je goed op de gradenschijf hebt gekeken. Kijk goed hoeveel graden je voor of na het bdp of odp zit. Succes!, Lei.

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Johan Descamps', geïmporteerd van het oude forum: Beste, Bent u zeker dat er niets mis is met uw stroboscooplamp? Met sommige toestellen kan je de lichtflits vervroegen of verlaten. Dit wordt gebruikt als er bvb. enkel een merkteken is voor het BDP (OT). Als er met dat systeem echter iets mis is .... Johan