Voor het nieuwe forum, klik   hier
Bob_B
Hallo allemaal, ben nieuw hier en heb nog een hoopuit te zoeken. Ik ben bezig, wil beginnen aan een R80 op te knappen. Een van de eerste dingen die me overkwam was dat ik de koppelingshendel introk, een knal en koppelingskabel gebroken. Na een nieuwe kabel gemonteerd te hebben bleek dat de koppeling was blijven hangen in ontkoppelde staat. Ik ben nu bezig met de koppeling te demonteren om te zien waar het probleem zit. De druk van de koppelingsveer zou er geleidelijk af moeten worden gehaald door 3 van de zes boutjes te demonteren, vervangen door langere bouten met moer van 50mm en zo voorzichtig de hele zaak drukloos te krijgen. Bij mijn R80 is dit echter M8, metrisch fijn. Heeft iemand ideeen waar ik deze bouten zou kunnen kopen? Ik durf niet verder te gaan zonder omdat als de druk ineens vrij komt en niet wordt opgevangen mijn vingers er tussen kunnen komen te zitten. Lijkt me niet prettig.

17 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Weet je zeker dat het probleem bij d ekoppelingsplaat zit? Ik heb er nog noit van gehoord. Maar als je de bak er al af hebt kan je de spievertanding van de koppelingsplaat zien zitten, als hij ontkopeld is zou je deze rond moeten kunnen draaien met gewoon je vingers. Als dat niet kan zit je probleem ergens anders. Belangrijk is nog wel van welk jaar hij is: vanaf '81 hebben ze het lichtere vliegwiel en een andere koppeling, daar is het geleidelijk afhalen van de druk van de veer niet nodig. De spanschroeven voor demontage hebben ze hier bij de Hobbyist wel, maar als de jouwe niet de standaardmaat zijn, zijn dat misschien niet de juiste. Voor montage van de plaat heb je bij de voor-1981 versie ook de centreerdoorn nodig.

  2. Bob_B
    Hallo Bas, bedankt voor je reactie. Draaiend aan de as met inwendige vertanding hoor je de motor meegenomen worden. Blijkbaar wordt er dus wel gekoppeld. Waarom ik dacht dat het de koppeling was is omdat na montage van de nieuwe kabel ik totaal geen weerstand voelde bij het koppelen. Bij demontage van de bak ook niets opgevallen. Na jouw bericht nog eens heel zorgvuldig naar de al gedemonteerde onderdelen gekeken. De hefboom die door de versnellingsbak loopt is opgestuikt (zie foto) Als die blijft hangen krijg je natuurlijk hetzelfde effect. Omdat ik niets van de onderhoudgeschiedenis van deze motor weet lijkt het me niet verkeerd, nu ik al zover alles opengesleuteld heb, om toch door te gaan met de koppelingsplaten te controleren. Dat kan een verrassing op een ongelegen moment voorkomen. Groet, Bob

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Bob, Probleem M8 metrisch fijn had ik ook. Koop bij een fietsenhandel 2 stuks M8 voorassen met 6 bijbehorende moeren, van een fiets. Zaag de assen precies doormidden. Je hebt dan 4 stuks M8 fijn metrische tapeinden waarvan je er 3 nodig hebt om de diafragmaveer van de koppeling voorzichtig af te laten. Op elk tapeind zet je 2 moeren zodat je om en om de zaak kunt lossen. Let wel op want er staat een enorme spanning op de diafragmaveer. Tot slot, voordat je gaat lossen moet je liefst met verschillende kleuren verf op 3 plaatsen de buitenkant van de koppelingsplaten markeren. Dan kun je de zaak weer monteren zoals het origineel zat. Anders bestaat de kans dat de boutgaten 120 of 240 graden verspringend gemonteerd worden waardoor en behoorlijk onbalans kan ontstaan. Er daar kom je pas achter als alles gemonteerd is en de motor weer draait. Zonde van je tijd. Succes.

  4. Bob_B
    Hallo Gerard, ben bij de fietsenmaker geweest en een as meegekregen. Wat hij had is toch iets andere draad, hij noemde het fietsendraad wat anders is dan metrisch fijn. Lijkt erop maar scheelt een winding per centimeter, dus na drie gangen liep dit al vast in de koppeling. Niet echt een verbinding waar je op kan vertrouwen. Ondertussen heb ik van de hobbyist te horen gekregen dat zij deze bouten wel hebben. Ga ik ze toch maar daar halen

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Goed dat je dit opmerkt. Ik heb denk ik dan gewoon het geluk gehad om de assen te krijgen waar wel het juiste draad op zit. Ik heb er eerst 1 bout uitgedraaid en toen verschillende moeren geprobeerd die op de draad zouden passen. Dit kun dus het beste eerst doen. In mijn geval bleken dat voorassen van een fiets te zijn. Laat voor iedereen die dit leest duidelijk zijn dat het dus niet altijd werkt.

  6. Passant
    Twijfel over of je draad de juiste is een spoed meter is dan de juiste oplossing. Dat is een soort voelermaatje maar ipv de dkte van het blad gaat het nu om de speod van de draad te meten. Ik meende dat die van mij 5 euro koste bij lasaulec Op de foto zo,n meter ze zijn er met metrische en inch draad en soms een combi van beide

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Passant heeft gelijk. zo'n metertje is handig, en niet duur. Heb je niet zo'n meter , dan kun je nog de spoed meten met een schuifmaat. Meet over vier gangen en deel de gevonden maat door vier. Je kunt zo redelijk nauwkeurig meten. Als je ook een passende moer hebt, is het helemaal gemakkelijk. Moer of bout merken, lengte meten, vier slagen ( omwentelingen) in of uitdraaien, en opnieuw meten. Fietsendraad is een synoniem voor: "ik weet het eigenlijk niet zo precies". De draad bestaat niet, en is meestal een afgeleide van Engelse inch maten. Met name de naven kwamen vaak uit Engeland ( Sturmey Archer e.d.). Tegenswoordigs is dit ook vaak metrische draad. Standaard metrische draad wordt gewoon benoemd als bv: M8. Deze heeft dan de standaard spoed van 1,25mm. Pas als een schroefdraad afwijkt van de standaard wordt de spoed achter de draad gezet. bij voorbeeld M8 * 1. Chris, einde van mijn draad input.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J. Veres', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, blijft een rare naam, Passant. John

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Passant', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi, blijft een rare naam, Passant. John
    rare is niets anders dan een door jou gekozen labekl, nl het label raar. Als jij zo je leven in wilt delen vind ik prima ik hou er andere waarden op na. John, Succes met je waarden MAW ": het is niet anders"

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum: Bij een goed gesorteerde boutenboer of technische groothandel hebben ze gewoon metrisch fijne draad bouten liggen. Ik weet niet waar je woont maar in Tilburg zit bijvoorbeeld Fabory en de Bruin Techniek. Officieel verkopen ze niet aan particulieren maar als het niet te druk is aan de balie helpen ze je wel. Succes

  11. Bob_B
    Fabory was ook mijn eerste gedachte, mijn buurman werkt daar, hoe makkelijk zou dat moeten zijn. Helaas niet in een hoeveelheid van 2 stuk verkrijgbaar met een stuk draad van 50mm erop. Of je moet meteen een hele doos kopen of bouten op gaan snijden. Ondertussen met de boutjes van de hobbyist de koppelling kunnen demonteren. Alles ziet er nog goed uit. Alleen een nieuwe hefboom gemonteerd in de plaats van dat opgestuikte ding. Het hele zooitje provisorisch in elkaar gezet en het werkt weer. De nieuwe hefboom loopt soepel door de versnellingsbak, de oude liep vast. Verder niets kunnen vinden. Het werd donker, ik zit in een garage zonder elektriciteit, dus maar gestopt. Zal nog wel de doorvoer voor de hefboom in de versnellingsbak eens goed moeten bekijken of daar geen rare randjes in zitten. Heeft iemand eigenlijk ooit wel eens problemen gehad met de afdichtingsring in de versnellingsbak? De hele binnenzijde was behoorlijk vet.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J. Veres', geïmporteerd van het oude forum: @plassant, Blijft raar... Geef je gewone naam joh, dat smoelt beter hier in het forum! John.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Die vette binnenkant komt door lekkage van motorolie en lekkage van tranmissieolie, en ook door vet dat van de spievertanding afgeslingerd wordt. Het lekken van de keerringen komt heel veel voor, maar als er geen plassen olie of hompen vet zitten kan het weinig kwaad. @J. Veres: echt? Ga je echt problemen maken over welke naam iemand kiest om onder te posten? En dan nog zijn naam (expres) verkeerd schrijven ook?

  14. Bob_B
    Zelf heb ik ook het gevoel dat het er niet uitspuit maar meer wat doorzweet. Ga het schoonmaken, een tijdje rijden en na een tijdje nog eens bekijken. Dan weet ik echt hoe hard het lekt. Verder iedereen bedankt die heeft meegedacht om mijn R80 weer op weg te krijgen. Dat er mensen zijn die om hun moverende redenen een andere naam gebruiken dan hun eigen naam intresseert me eigenlijk niet. De ideeen worden gewaardeerd en dat is uiteindelijk waar dit forum voor bedoeld is.

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Nu je de boel toch los heb liggen,is het toch een kleine moeite om de keerring van de ingaande as van de versnellingsbak en de keerring van de krukas te vervangen. als straks blijkt dat er toch olielekkage is moet je de boel weer los halen. henry

  16. Bob_B
    Henry, jouw idee heb ik ook aan gedacht. Dat ik het niet doe is omdat ik nog bijna niet met deze motor heb gereden. Ik ben er van overtuigd dat ik nog veel meer dingetjes ontdek die ook gedaan moeten worden als je eenmaal begint te rijden. Dan spaar ik liever een aantal zaken op om die in een keer aan te pakken dan elk klein dingetje apart. IK ben er eigenlijk van overtuigd dat alles binenkort nog wel een keer los gaat, dan kan ik meteen die keerringen meenemen. Ales bij elkaar ben je dan minder tijd kwijt.