Voor het nieuwe forum, klik   hier
Robbert
Van mijn R80RT uit 1986 loopt af en toe de vlotter over. Daar is al veel over geschreven, maar daarmee krijg ik het probleem niet opgelost. Ik heb al: - tank gereinigd (was zwaar vervuild) - nieuwe filters bij de kranen, - extra filters in de leidingen - nieuwe leidingen - nieuwe vlotternaald - nieuwe vlotter - vlotterniveau extreem laag ingesteld (de vlotterbak is ongeveer half gevuld als ik hem eronderuit haal). De vlotternaald sluit de toevoer af ruim voordat de vlotter zelf parallel aan de onderzijde van de carb loopt. Maar nog steeds, soms, zeker als ik wat harder rij (120) voel ik de motor inhouden en loopt de benzine over mijn schoen. Wie heeft er nog extra tips?

17 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Een half gevulde vlotterbak is erg "vol" als je hem er onderuit haalt , 1/3 is ruim voldoende. ik zou de vlotter wat "zuiniger" afstellen.al is het maar om te proberen.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Heb je de pakking van de vlotterbak ook vervangen? Al die andere maatregelen zijn tamelijk zinloos als de pakking lekt.

  3. Robbert
    Ik had de vlotterbak pakking al vervangen (die lekte ook) nu kun je zien dat de benzine uit de overloop (kleine gaatje midden onder) loopt. De vlotter staat nu lager ingesteld dan zou moeten, bij normale instelling staat het niveau totaan de rand van het bakje aan de lage zijde, nu staat het niveau half zo hoog, maar dat helpt niet. Het lijkt wel alsof de vlotternaald soms blijft openstaan. Ik voel echter geen hapering als ik met de hand zacht de vlotter op en neer beweeg.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Heb je de juiste vlotters en vlotternaalden gekocht? Juiste gewicht vlotters? Zijn het vlotternaalden met rubber tip of messing (deze kun je iets polijsten)?

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Om niveau af te stellen: vlotters moeten parallel met onderzijde carbhuis staan op het moment dat ze afsluiten. Dit kun je afstellen door vlotterbakken één voor één te verwijderen met kranen dicht, dan handmatig vlotter omhoog, kraan open en vlotter laten zakken en kijken wanneer hij afsluit/opent. Wat ook kan: carb helemaal loshalen, op z'n kant houden, dan moeten vlotters parallel hangen. zie wphb van bmw, staan plaatjes in

  6. Robbert
    De vlotter en vlotternaalden komen bij de hobbyist vandaan. volgens het boekje het juiste type. Ze zien er hetzelfde uit als de oude die erin zaten (zonder de verkleuring dan). De vlotternaald heeft een zwart rubberen kopje (was oranje van de vervuiling van de verf uit de tank). Het niveau heb ik ook afgesteld gehad dat de toevoer werd afgesloten exact op het moment dat de vlotter parallel liep met de onderkant carb. Wat mij wel opvalt is dat als je de vlotter zachtjes omhoog duwt, er een punt is waarop er een beetje weerstand voelbaar is. Dat heeft de linker vlotter exact hetzelfde. De vlotter loopt niet over bij stilstand. ik kan de kraan gewoon open laten, schudden en sleutelen aan de motor (heb onlangs olie en filters vervangen), rustig in het dorp rondrijden, allemaal geen probleem. Ik zal het hele zaakje nogmaals uit elkaar halen en opnieuw monteren, daarbij de vlotternaald 180 graden om zijn as draaien.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Robert, dat "puntje weerstand" bij het optillen van de vlotter is normaal, dat voel ik ook , dat is net het punt waarop de vlotternaald afsluit , het zou juist het punt moeten zijn waarop de vlotter parallel loopt aan het huis. Toch vind ik een "halfvolle" vlotterbak wel iets te vol. ik zou toch gewoon eerst proberen om hem iets "zuiniger" af te stellen, is sneller gedaan en getest dan alles de- en monteren. Dit ook omdat bij lokaal gebruik en stilstand er geen probleem is. Succes

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Wat is de kleur van je bougies? zijn die mooi koffiebruin? een laag benzinepeil in de vlotterbak geeft arm mengsel, terwijl een hoog peil een rijk mengsel veroorzaakt. je zegt dat de motor inhoudt en tegelijkertijd overloopt, loopt hij op zo'n moment veel te rijk of juist te arm?

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Ik zou ook de sproeiers en mengbuizen goed schoonmaken en de kanaaltjes doorspuiten. Kan goed zijn dat er toch ergens vervuiling zit.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bep van Malde', geïmporteerd van het oude forum: Let op of de carburateurs goed "trillingsvrij"in de rubber manchetten bevestigd zitten en niet op een of andere manier contact maken met het blok,en of die rubbers niet te ver uitgehard zijn. Bep

  11. jeroen
    Te veel vacuum bij hoger toerental? Een van de benzinekraantjes dicht houden. ik rijd trouwens altijd op een kraantje. Lastig probleem want alle opties die ik ervaren heb staan er al bij. Succes

  12. j_vervloet
    Maak met een wattenstaafje de zitting van de vlotternaald eens goed schoon. Dat is dus de plek waar de punt van de vlotternaald het gat van de benzinetoevoer moet afsluiten.

  13. Passant
    Heb je de pakking van de vlotterbak een nachtje laten logeren in olie? die nieuwe pakkingen dichten niet zo maar af is hier vaak geschreven

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Heb je de pakking van de vlotterbak een nachtje laten logeren in olie? die nieuwe pakkingen dichten niet zo maar af is hier vaak geschreven
    Onzin, leuterpraat! Chris

  15. Robbert
    Heren, dank voor de tips tot zover. De pakking van het vlotterhuis is het probleem niet, omdat er geen benzine langs de vlotterbak naar beneden loopt, maar direct uit het gaatje onderaan (de overloop). Ik heb de hele carburateur uit elkaar gehad, schoongemaakt, de hoofdsproeier EN het deel waarin de gasnaald valt vervangen (had nog nieuwe klaar liggen), de overige sproeiers schoon gemaakt, OOK de chokesproeier die in de vlotterbak zit. De Carb was door en door vervuild, er had zelfs (regen)water in gestaan dat via de vacuumdeksel (het dopje in het midden), via de veer, via de gasschuif tot in de vlotterbak was gelopen. deksel gefixed door de 2-componenten expoxy waarmee ik de binnenkant van mijn tank heb gecoat op de bovenkant van de deksel te smeren. Ziet er keurig uit is en netjes waterdicht. Op de site van Bep staat een afstelprocedure met een waterpas. Voor de niveaubepaling snap ik dat, tijden gebruik echter hoef je de motor natuurlijk niet waterpas te houden (stuurt lastig) De truuk met 1 kraan open tijden is natuurlijk simpel te proberen, echter is in mijn ogen een lapmiddel, immers je moet met beide kranen open kunnen rijden. zoals ik al schreef, ik ga gewoon nogmaals de carb open maken, zal vlotter en naald demonteren, nogmaals schoonmaken en weer monteren. wie weet is er toch nog ergens vuil vandaan gekomen. Groet, Robbert

  16. jeroen
    Ik rijd altijd met maar een kraan open. Dat heeft het voordeel dat ik altijd extra reserve heb en met die ene dichte kraan dicht rijd ik op lange afstanden toch ruim 300 KM met mijn R100RT van 1979 en kruissnelheden van 110-120 km pu.