Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Menze ', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Ik probeerde gisteren, na in november voor het laatst gereden te hebben, mijn motor weer te starten. Helaas ging dat niet, de accu was leeg. Nu had ik dat wel verwacht gezien het feit dat mijn motor buiten staat en het nou niet bepaald een milde winter is geweest. Hierop heb ik de accu aan de lader gelegd en hem een nachtje op laten laden. Vanmorgen wilde ik opnieuw proberen te starten maar nog steeds zonder succes. De startmotor draaide wel, maar heel erg traag. En niet alleen de startmotor, ook de claxon en verlichting heeft moeite. Zelfs toen ik de lader rechtstreeks op de accu zette en probeerde te starten, ging dat niet. Het lijk wel alsof er wel stroom is (hij geeft 12v aan) maar het niet op de plek komt waar het moet zijn...? Kan iemand mij met dit probleem helpen?

28 reacties

  1. Knasterd
    Hoi Menze, Ga er maar vanuit dat je accu overleden is. Bij een 1000cc blok heeft die het toch al zwaar zat en een winter als deze waarbij er niet tussentijds wordt bijgeladen betekent hoogstwaarschijnlijk de doodsteek voor je batterij. Na een nacht opladen is een voltage van 12 volt ook niet echt om blij van te worden. Dat moet zeker boven de 13 liggen. Ik denk dat er met je motor niks aan de hand is, maar je accu is dood. Starten met de lader aan de polen helpt niet, de lader levert te weinig vermogen om de motor te starten. Probeer het maar eens met startkabels en een andere motor of auto (plus aan plus, min aan min) en je weet niet wat je meemaakt. Volgende winter accu eruit halen en af en toe een nachtje aan de lader. Succes en geniet van het betere weer (op een goed startende BMW)!

  2. Rudyhadee
    Accu inderdaad dood. Bij normaal gebruik is de spanning gemeten op de accu 12,7 Volt, als je nu 12 Volt meet is dit al aan de lage kant, meet het eens tijdens het starten, zakt het voltage dan terug naar 6 of 7 Volt? (ondergetekende ook rijdend op een startende R75/100/5 met een Odyssee PC680).

  3. Rudyhadee
    Leuke website trouwens: http://cafeboxer.come2me.nl/632519/Links

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Menze', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor de snelle reacties. Jammer dat het de accu is, daarvan kan ik namelijk alleen mijzelf de schuld geven dat ik hem er niet heb uitgehaald. Maar gelukkig zijn de kosten van een nieuwe accu nog te overzien. Of is deze accu nog te redden? (Hij is pas 6 maand) Het voltage slaat bij het starten trouwens volledig terug in het rood, als ik rijdt zit het boven de 12v.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: als het een gel accu is , is hij sowieso over nu, te lang zonder lading. succes!

  6. Rudyhadee
    Spanning al gemeten tijdens het starten?

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Voortaan druppelader gebruiken? Een lege accu kan gewoon bevriezen en dan is het helaas over.

  8. Knasterd
    Rudy, bedankt voor je compliment. Ik werd ooit door de site van je "Wolfje" op het idee gebracht! Menze, die 13volt + van mijn reactie hierboven was een kleine gok, ik wist wel zeker dat het meer dan 12 moet zijn bij een gezonde volle accu. Dus de later genoemde 12, 7 zal de waarheid zijn. Voor de rest blijf ik erbij dat je accu het probleem is. Snel een nieuwe kopen, we hebben al drie mooie zonnige dagen gemist nu!

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    als het een gel accu is , is hij sowieso over nu, te lang zonder lading. succes!
    Ik dacht dat een van de voordelen van een gel-accu was dat deze juist wel tegen diep-ontladen kon? Of heb ik het mis? De tip van de druppellader kan ik niet beamen. Ik heb al twee keer een vrij nieuwe accu naar de bollen geholpen met zo'n ding. Accu compleet droog, niet meer te reanimeren. Chris

  10. Rudyhadee
    Accu's: Ouderwetse loodaccu ben ik zelf al lang vanaf gestapt, had er altijd een 51814 of 52012 in zitten, problemen gehad met het laadcircuit, accu's naar de filistijnen dus. Hierna over gestapt op gel-accu, ook niet zo'n succes, zijn goed of gaan gewoon spontaan kapot. Huidige accu is dus de Odyssee PC680, perfect! hoge koudstart, lange levensduur, evt in elke stand te monteren. Aantal starts ligt ook aanzienlijk hoger als met conventioneel spul en de accu geeft zelf wel aan als die minder wordt, heb hem trouwens meestal aan de druppellader hangen,behalve met dagelijks gebruik. Trek je met starten al in het rood, lijkt me dan een defecte accu, ontladen accu zit tegen de 12 Volt aan en geladen, zeg maar tussen de 12,7 - 12,8 Volt.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Menze ', geïmporteerd van het oude forum: Nogmaals bedankt voor de reacties, ik ben al een stuk geruster over de staat van mijn motor. Ik zal in het weekend even een nieuwe accu kopen. En om een beetje in te haken op de huidige discussie hier; kan iemand mij vertellen welke accu ik het best kan kopen? (vorige keer ben ik voor de goedkoopste gegaan) Of is deze vraag niet te beantwoorden?

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Rudy, past die Odyssey ook in de latere modellen met langere swingarm en grotere accubak of is de accubak dan te ruim?

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Wordt het zo iets dus?? op z'n kant

  14. Rudyhadee
    Weet niet of dit mag( niets ten nadele van de Hobbyist, anders moet deze link maar verwijderd worden). http://www.hefra.nl/default.aspx?tabIndex=3&prodCatID=4500&tabID=3 Staan de maten en specificaties bij.

  15. bert
    Weet niet of dit mag( niets ten nadele van de Hobbyist, anders moet deze link maar verwijderd worden). http://www.hefra.nl/default.aspx?tabIndex=3&prodCatID=4500&tabID=3 Staan de maten en specificaties bij.
    http://agmaccushop.nl/odyssey-accu-pc680/ Rudy/Tom, is de accu ook geschikt voor R100 van voor 1983, zie link bij geschikt voor motoren..............

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pieter', geïmporteerd van het oude forum: Ja dat mag, heb die accu ook en heb alle documentatie goed doorgenomen. Kan gewoon op zijn kant worden gemonteerd als je de stevige uitvoering hebt met een jacket. Pieter

  17. Rudyhadee
    Goedkope accu/dure accu,slecht draaiende startmotor: Goedkoop is vaak duurkoop, dure accu hoeft natuurlijk niet de beste te zijn,de juiste accu vinden is niet altijd even gemakkelijk, maar reken er op dat er wel degelijk verschillen in zijn welke zich op termijn terug betalen, zeker wat gebruikers gemak en betrouwbaarheid betreft. Je gaf ook aan dat de startmotor slecht rond draaide, stel dat de accu goed zou zijn. Je kunt dan tijdens de startpoging meten bij de solenoide wat de ingaande spanning is en wat de uitgaande spanning, is die zwak dan is de accu schuld, anders kunnen de problemen ook in de startmotor zitten, maar lijkt me niet logisch,dit mede gezien de link naar slecht werkende claxon, verlichting. Zal toch de accu zijn. Wat de startmotor aangaat: een kennis heeft zijn Harley compleet gereviseerd/gerestaureerd, wilde niet fatsoenlijk rond draaien met behulp van de startmotor, zware punten en gelijk de accu leeg trekken. Tijdens het zoeken stuiten we op spannings verlies bij de startmotor solenoide(made in Taiwan).Nieuwe voor besteld(made in the USA) en ding start nu perfect met een enorme startboost, mede dankzij de Odyssee accu.

  18. Rudyhadee
    " die zwak dan is de accu schuld" Dit zeg ik niet goed, dan is de solenoide schuld.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: http://www.odysseybatteries.com/battery/pc925lmj.htm dit is denk ik de accu voor de bmw's met grotere accubak, is 28Ah

  20. voormast
    Mijn reden om die accu te kopen was de grotere startstroom en het niet hoeven bijvullen van water. Aangezien de accu achterover in de motor zit is het moeilijk om het niveau te bepalen. En ik vind dat je er ook niet goed bij kunt om water bij te vullen. Buiten dat heb ik nu via een relais mijn voltmeter direct op de accu aangesloten zodat ik een veel beter beeld heb van de werkelijke spanning. Pieter

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Maar heb je dan die L uitvoering? anders zitten de polen andersom als je de accu op z'n kant zet. Die PC 925 met metal jacket en polen andersom is trouwens wel errug duur. De pc680 lijkt me ideale oplossing voor boxers met kleine accubak.

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: http://www.largiader.com/articles/whichbat.html goede uitleg over keuze accu

  23. Rudyhadee
    Je kunt het artikel ook nog even kopieƫren en plakken in Google, dan op vertalen en je krijgt het in een enigszins Nederlandse vorm te lezen.

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Menze', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb even zitten kijken naar de Odyssey pc680, nu staat daar bij dat hij voor een R100RS geschikt is vanaf 1983. Nu is komt mijn motor uit 1982...maakt dat uit?

  25. Rudyhadee
    Wat voor accu zit er nu gemonteerd dan, is dit een 53030 misschien, deze is namelijk veel groter qua afmeting als de PC 680. In mijn R75/5 van 1972 zit de PC680 gemonteerd, motorfiets is omgebouwd naar 1000cc met Siebenrock conversiekit, accu heeft er geen enkele moeite mee.

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Op amerikaanse sites lees ik dat men de pc680 ook op de boxers met grote accubak zet, staat gewoon wat ruim dan. een grotere odyssey is echt niet nodig. De power van de pc680 is voor alle boxers voldoende. Een grotere odyssey levert ook weer problemen met de beperkte laad capaciteit van de dynamo, zeker als je veel korte stukken rijdt

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Menze', geïmporteerd van het oude forum: Met veel gebrul en geschreeuw is hij weer tot leven gekomen, met dank aan de Odyssey pc680. Wat een topding, bedankt voor de tip. Fijn weekend.