Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Door de 37:11 eindoverbrenging draait de R80RT zoals bekend hogere toerentallen. In verband met langere vakantierit plannen vraag ik me af welk maximaal toerental verantwoord is om een hele dag mee over de autobahn te rijden en toch vlot te rijden.

17 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Tom Een zodanig toerental dat de motor niet te heet wordt. Als je van plan bent om op het randje van het kunnen te gaan rijden is het waarschijnlijk verstandig om een olietemperatuurmeter te monteren. Ik denk dat het onmogelijk is om aan te geven dat je bijvoorbeeld 2 uur achterelkaar op 75 % van maximale rpm kan rijden. Er zijn vele parameters die invloed hebben Buitentemperatuur relatieve vochtigheid windrichting bandenspanning belading type benzine De staat van onderhoud en slijtage motor etc. etc. Oftewel gewoon "gewoon" rijden en mischien kan je wel 2 uur vol gas rijden. Voor het stoppen om te tanken in ieder geval een paar km rustig rijden zodat de motor even de tijd krijgt om voor het stil zetten wat af te koelen . Succes en prettige vakantie René Laat het ons maar weten

  2. j_vervloet
    Volgens mij is het maximum toerental van een R80 zo'n 7500 t/min. Daar kan je een kruissnelheid van 6000 t/min op volhouden, wat ongeveer 150/160 km/h zal zijn. Of je dat fysiek volhoudt is een tweede.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, misschien is inderdaad zo een olie peilstok met thermometer een idee? Tom, je heb toch geen angsten om mijn bejaarde R80/7 bij te houden ? ;-) Grt, Peter

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: 34,95 euro oftewel 77,02 oude guldens. Vind ik persoonlijk erg duur voor het gebodene. Je kan er ook zelf een maken door een bestaande digitale te kopen en die te gebruiken als basis. zie bijv. link http://h1502778130k1.catalogus.de/1502778130/1/PD255/5020-0345/auto/32012402/0/1/Dostmann+Afbeelding.html of http://www.re5al.nl/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=81&Itemid=33 Beetje hobbyen en dan heb je een nauwkerige digitale uitvoering

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Rene, mooi idee! Passant, vermeld ook dat jij diegene ben van de advertentie, oftewel reageer met je eigen naam! Grt, Peter

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: O, nee, zeker niet! tgaat in deze zeker niet om mij. Maar op het feit dat je verkapt je eigen advertentie promoot, dat is niet de bedoeling. Waarom staat er bij die advertentie niet ook ''passant'' ? On topic graag weer: Er zijn ook temp meters in de handel die je in aftapplug plaats. Peter

  7. voormast
    Voordeel van die meters is dat je ze altijd kan aflezen. En met waterdichtheid heb ik met die auto meters nog nooit een probleem gehad. Pieter

  8. Passant
    Peilstok / temperatuurmeter is af te lezen bij stilstand, niet aan te raden onder het rijden weet ik uit ervaring.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb een import R80RT. Om de temperatuur op de snelweg in orde te houden ga ik in ieder geval het pulse air systeem afdichten. Bovendien denk ik aan een oliekoeler, die heeft er denk ik ooit op gezeten, omdat er een sparing is gemaakt in het louvre deel van de onderkuip. Oliekoeler zit aangesloten op het filterdeksel toch? wie heeft daar ervaring mee?

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Een gezonde R80, of welk model dan ook, kan makkelijk 6500-7000 max continu draaien zonder problemen en oververhitting. Een oliekoeler is leuk voor een PD uitvoering die zwaar werk verricht in zwaar terrein. Je kan er beter een goeie kwaliteit half-synth olie in kieperen en regelmatig verversen, mijn ouwe span heeft daar genoeg aan. Groeten, Paul.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'roadcrew', geïmporteerd van het oude forum: hallo, De oliekoeler aansluiting zit inderdaad op het oliefilterdeksel. Als je op de sloop een oliekoeler tegenkomt kun je die er zo opzetten. Probeer wel een origineel aansluitstuk te scoren, deze hebben namelijk een thermostaat. Voordeel hiervan is dat als de koeler niet nodig is(kou) hij de koeler afsluit zodat de olie toch op temperatuur komt. Vraag is of je hem werkelijk nodig hebt, je bent denk ik beter af met een andere eindoverbrenging, loopt ie ook wat rustiger. Greetz, Roadcrew.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Ik sluit mij aan bij Paul. Wie zijn wij dat we de BMW ingenieurs gaan 'verbeteren?' Er zijn heus hele zware proefritten gedaan hoor!

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Pulse air systeem verwijderd en rare dingen aangetroffen: fittingen zaten slechts handvast in de koppen, misschien losgetrild door resonantie lange leiding. maar dus zeker valse lucht en daarmee ongewenste hitte maar nog gekker, de dunne vacuum leiding tussen membraan ventielen en carburateurs was in het luchtfilter los gehaald(?). daardoor dus een vacuumlek naar de carbs en bovendien werken de membranen dan niet meer. Zoiets gelezen bij Snowbum, maar ik had begrepen dat bij gas dicht, dus meer vacuum naar de membranen, deze membranen de pulse air afsluiten om teveel naverbranding te voorkomen. maw stond pulse air nu continu open, of snap ik het niet? Afijn, ik heb de amerikaanse milieuwetgeving aan mijn laars gelapt en de bmw ingenieurs in hun hemd gezet door alles te verwijderen, 16mm pluggen in de koppen gezet en carburateurs en luchtfilter netjes afgedicht

  14. j_vervloet
    Wat voor 16 mm pluggen zijn dat. Ik heb ook dat puls-air systeem op mijn R65 en wil dat er vanaf halen.

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Tom, loopt ie nu ook beter, of anders. MAW wat is het verschil? Chris

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Het zijn m16x1,5 aftappluggen die o.a. in de K serie worden gebruikt, maar ook in veel auto's. hoe hij nu loopt weet ik nog niet, voorlopig nog geen goed weer voor de oude boxer. Maar zal ongetwijfeld mooier lopen. ik bedacht nog wel dat met het pulse air systeem de motor tot op zekere hoogte zelf synchroniserend is, omdat de twee vacuum aansluitingen op de crabs met elkaar in verbinding staan via de vacuum slang en t-stuk naar de membranen