Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'joseph', geïmporteerd van het oude forum: Laatst vroeg ik me af: Van waar komt de R vandaan bij de BMW types? De eerste R vóór het getal, zoals bij R50, R66, R75, R…? Ik heb het ooit ergens gelezen, maar vind –google- het nu niet direct ergens terug. En waar komt de K dan vandaan bij de drie- en viercilinders? Voor wat staat die letter K, van wat is ie de afkorting? En waarom wordt de letter R dan niet bij de meer-dan-tweecilinders gebruikt terwijl dat bij de vroegere ééncilinders (R25, R26, R27,..) wel het geval was? En tenslotte, voor wie er nog zin in heeft –het hoeft niet echt- wat zegt de RS na de cijfers? Rara..

30 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'roadcrew', geïmporteerd van het oude forum: hoi, De R staat voor rad (motorfiets). De RS staat voor rennsport. Waar die K voor staat is een goeie, geen idee. Ben zeer benieuwd! Greetz, Roadcrew.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum: de K staat voor Kompakt. Folders uit de begintijd van de K tonen de aandrijfeenheid als een geheel uitgebouwd, van motor tot en met eindaandrijving. In de praktijk is dat bij een K75/K100 inderdaad nogal rechtoe-rechtaan. mvg Erik met K75RT

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'joseph', geïmporteerd van het oude forum: Alvast bedankt voor de reacties. Ik blijf me echter de vraag stellen waarom ze bij BMW destijds, bij het uitbrengen van de K-modellen, de K niet na het getal plaatsten. De K is toch, net zoals de één- en tweecilinders, in de eerste plaats een Rad, niet? Dus waarom niet: R75 K of R100 K? Lijkt me logischer. Er zijn trouwens nog wel een flink pak meer vragen over die Duitse logica. Waarom gebruikte men de ene keer een getal zoals het past bij de cilinderinhoud, zoals R50 bij een 500cc of R60 bij 600cc, terwijl bij bepaalde types het getal helemaal niet op de cilinderinhoud wijst, zoals bij de R12 (750cc), de R42 of de R32 (500cc). Wie bovendien kan verklaren waarom die eerste BMW, uit 1923, het getal 32 meekreeg, mag prat gaan op de titel BMW-Bolleboos, lijkt me.

  4. Ysengrimus
    Waarschijnlijk een dyslectische techneut die 32 schreef i.p.v. 23! Gr. Ysengrinus

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hent', geïmporteerd van het oude forum: En wat, may I ask, betekent de C dan (BMW C1)

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Kan de R niet staan voor "radiaal"? Gewoon maar een vraag. Waar de K voor staat dat weet ik wel. Ik heb namelijk eens een K gehad, een 100 dus. Na een jaar wist ik het zeker de K staat voor "klote". De duitsers hadden hem eigenlijk de S willen noemen. De eerste letter van poep in het Duits, maar dat ging ze net te ver kennelijk. Chris

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Chris, Dat van die K en klote klopt in mijn geval niet. 127.000 kilometers probleemloos met een K 100 RS gereden. Dus in mijn geval K van kwaliteit. Chefke

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, geloof dat ik nu 3 Kaas gehad heb, en het is idd van klote of kut...(sorry hoor) als je na de boxer aan een k gaat klussen, komt dat als enige in je op. Zeker die eerste serie, blok voor een ton open om uitgaande as te wisselen voor nieuwer type, en mocht je effe je splines vergeten vliegen die ook om je oren terwijl dat bij de oude boxer netjes in de dikke olie zit. Dan is er nog een k75 serie waarvan de uitlijning tussen bak/blok niet ok is, dus die vreet de prise-as op....Dan staat er nu ook weer een onderwerp tussen, lekkende schokbreker, om maar te zwijgen van de uitvallende lcd cijfers van klok en versnellings indicator, startmotor koppeling die hapert......zal ik doorgaan ? nee ik stop, on topic weer: R, is dat niet van Roadster ?? Hoi, grt, Peter

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: 't is zonneklaar: R staat nierboven voor Religie

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Hihi, klopt, dit wordt weleens de Bijbel genoemd voor 2v boxerrijders. :-)

  11. RobNIJ
    De C van Customize of Custom? Volgens mij is dit een soort Harly Davidson model. Rob

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pieter', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi, geloof dat ik nu 3 Kaas gehad heb, en het is idd van klote of kut...(sorry hoor) als je na de boxer aan een k gaat klussen, komt dat als enige in je op. Zeker die eerste serie, blok voor een ton open om uitgaande as te wisselen voor nieuwer type, en mocht je effe je splines vergeten vliegen die ook om je oren terwijl dat bij de oude boxer netjes in de dikke olie zit. Dan is er nog een k75 serie waarvan de uitlijning tussen bak/blok niet ok is, dus die vreet de prise-as op....Dan staat er nu ook weer een onderwerp tussen, lekkende schokbreker, om maar te zwijgen van de uitvallende lcd cijfers van klok en versnellings indicator, startmotor koppeling die hapert......zal ik doorgaan ? nee ik stop, on topic weer: R, is dat niet van Roadster ?? Hoi, grt, Peter
    Nou nou, Wel een beetje negatief allemaal. Zelf ben ik prima te spreken over de K-serie en zal heus niet ontkennen dat hij helemaal foutloos is. De tussenas geldt alleen voor de K100 tot 1986 (maar wat wil je, het was een geheel nieuw ontwerp voor de begin jaren tachtig.) Met de aandrijfas heb je een punt van de tweekleppers heb je een punt, maar om de dertigduizend smeren en geen centje pijn. Al de ander genoemde punten zijn echter geen standaard kwalen en een lekkende schokbreker kan op elke motor voorkomen. Je vergeet de positieve zaken te noemen. De overheid heeft niet voor niets halverwege de jaren negentig vele van deze motoren (k1100LT) gewoon nieuw op voorraad gezet en tot ver in 2003 deze motoren nog gewoon nieuw op kenteken laten zetten omdat zij prima voldeden. Helaas heeft BMW zich uit de markt geprijst met de K-serie door de wel erg hoge aanschafprijs. In dit tijdsbestek hebben zij ook de de R1100RT en R850RT gehad maar daarmee vele problemen gekend. Ik noem alleen maar de versnellingsbak tot 1997. Daar waar de K-serie een succes was bij de overheid kon je dat niet geheel zeggen voor de R-serie. De R1200RT wordt dan nu bij enkele korpsen gebruikt maar slaat nog niet erg aan. Ook door kwaliteitsproblemen (naast financiele motieven) met de R 1100/1150-serie is de Franse overheid van BMW afgestapt en gebruikt nu Yamaha. Kortom, elke motor heeft zijn voors en tegens.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'BMW-Bolleboos', geïmporteerd van het oude forum: Toen BMW aan de slag ging om motorblokken voor burgervoertuigen te bouwen kregen ze serienummers als bijvoorbeeld: M4A1 en M2B15, waarbij de M staat voor Motor, gevolgd door een cijfer dat het aantal cilinders weergeeft. De tweede letter gaf het type/soort motor weer, gevolgd door een cijfer die het volgnummer van het project weergaf. M4A1 staat dus voor een 4 cilinder lijn(A) motor met projectnummer 1. Begin jaren ’20 werd de typebeschrijving uitgebreid doordat men motorfietsen ging bouwen. M bleef staan voor Motor, maar G (Getriebe) en R (Rahmen) werden toegevoegd. Het motorblok van BMW’s eerste motorfiets, de R32, werd gedoopt onder de naam M2B33, later afgekort tot M33. De aandrijving zag het daglicht onder projectnummer G34. Het frame (Rahmen) kreeg het nummer 32. Uiteindelijk werd het framenummer het productnummer, de R32. De R bleef staan voor de volgende motorfietsontwerpen, gevolgd door het frame-projectnummer. Die letter, R, werd later –enigszins verkeerdelijk- als afkorting voor Rad beschouwd. R = Rahmen. Verder nog dit: G/S: Gelände/Strasse GS: GeländeSport RT: ReiseTourer CS: ClassicSport F: Funduro S: Sport De tweede R (vanaf 1991): Roadster RS: RennSport of ReiseSport LT: LuxusTourer C: Cruiser CL: CruiserLuxus (F650) CS: CityScarver HP: HighPerformance Bij de C1 staat de C voor: City Rest ons nog: De K? Tenzij het verhaal van de Kompakt klopt?

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Rest ons nog: De K? Tenzij het verhaal van de Kompakt klopt? Wat zou er zo kompact zijn aan een "K"? Het is nogal een flinke brommer vind ik. Chris

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Keilillik

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Dé ok vaneiges. Chris

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jaap v', geïmporteerd van het oude forum: ? was je dronken ?

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'joseph', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor de verhelderende uitleg, Bolleboos. Het plaatst de logica van BMW, om de letter R vóór de cijfers bij een drie- of viercilinder door een K te vervangen, in een beter daglicht. Want wanneer R voor Rahmen/frame staat, dan klopt het eigenlijk wel om die bij de K-modellen weg te laten. Blok en aandrijving lijkt me bij die modellen zo’n strak (kompakt) geheel dat deze eigenlijk de onwrikbare basis vormen voor de motorfiets, en dus ook ergens de taken van het frame op zich nemen. Er is wellicht enkel sprake van een subframe bij deze fietsen. Of sla ik de bal mis?

  19. Ysengrimus
    Rest ons nog: De K? Tenzij het verhaal van de Kompakt klopt? Wat zou er zo kompact zijn aan een "K"? Het is nogal een flinke brommer vind ik. Chris
    Kompakt slaat op de kompakte bouw van blok en korte bak ( Peters motorhandboek nr. 65 BMW). GR. Ysengrimus

  20. Ysengrimus
    Hoi, geloof dat ik nu 3 Kaas gehad heb, en het is idd van klote of kut...(sorry hoor) als je na de boxer aan een k gaat klussen, komt dat als enige in je op. Zeker die eerste serie, blok voor een ton open om uitgaande as te wisselen voor nieuwer type, en mocht je effe je splines vergeten vliegen die ook om je oren terwijl dat bij de oude boxer netjes in de dikke olie zit. Dan is er nog een k75 serie waarvan de uitlijning tussen bak/blok niet ok is, dus die vreet de prise-as op....Dan staat er nu ook weer een onderwerp tussen, lekkende schokbreker, om maar te zwijgen van de uitvallende lcd cijfers van klok en versnellings indicator, startmotor koppeling die hapert......zal ik doorgaan ? nee ik stop, on topic weer: R, is dat niet van Roadster ?? Hoi, grt, Peter
    Nou nou, Wel een beetje negatief allemaal. Zelf ben ik prima te spreken over de K-serie en zal heus niet ontkennen dat hij helemaal foutloos is. De tussenas geldt alleen voor de K100 tot 1986 (maar wat wil je, het was een geheel nieuw ontwerp voor de begin jaren tachtig.) Met de aandrijfas heb je een punt van de tweekleppers heb je een punt, maar om de dertigduizend smeren en geen centje pijn. Al de ander genoemde punten zijn echter geen standaard kwalen en een lekkende schokbreker kan op elke motor voorkomen. Je vergeet de positieve zaken te noemen. De overheid heeft niet voor niets halverwege de jaren negentig vele van deze motoren (k1100LT) gewoon nieuw op voorraad gezet en tot ver in 2003 deze motoren nog gewoon nieuw op kenteken laten zetten omdat zij prima voldeden. Helaas heeft BMW zich uit de markt geprijst met de K-serie door de wel erg hoge aanschafprijs. In dit tijdsbestek hebben zij ook de de R1100RT en R850RT gehad maar daarmee vele problemen gekend. Ik noem alleen maar de versnellingsbak tot 1997. Daar waar de K-serie een succes was bij de overheid kon je dat niet geheel zeggen voor de R-serie. De R1200RT wordt dan nu bij enkele korpsen gebruikt maar slaat nog niet erg aan. Ook door kwaliteitsproblemen (naast financiele motieven) met de R 1100/1150-serie is de Franse overheid van BMW afgestapt en gebruikt nu Yamaha. Kortom, elke motor heeft zijn voors en tegens.
    Naast een R80ST heb ik o.a. een K100LT. Bouwjaar 1990 en gekocht in 2003 als derde eigenaar. Km.stand was 39000. Nu staat hij op 98.000km.Regelmatig alle olien en vloeistoffen ververst + filters.Bougies en remblokken.Vorige maand voor het eerst sinds 39.000km klepspeling gecontroleerd: alles binnen de toleranties. Nooit cardan losgehad. Reparaties : defecte schokdemper achter Lekke keerringen voorvork Luchttemperatuursensor Twee lampjes Ik vind het erg meevallen, ben tevreden over deze Gummikuh. Grootste ( luxe) probleem: pak ik de R80 of de K vandaag! Groet, Ysengrimus

  21. Ysengrimus
    Bedankt voor de verhelderende uitleg, Bolleboos. Het plaatst de logica van BMW, om de letter R vóór de cijfers bij een drie- of viercilinder door een K te vervangen, in een beter daglicht. Want wanneer R voor Rahmen/frame staat, dan klopt het eigenlijk wel om die bij de K-modellen weg te laten. Blok en aandrijving lijkt me bij die modellen zo’n strak (kompakt) geheel dat deze eigenlijk de onwrikbare basis vormen voor de motorfiets, en dus ook ergens de taken van het frame op zich nemen. Er is wellicht enkel sprake van een subframe bij deze fietsen. Of sla ik de bal mis?
    Blok en bak zijn onderdeel van het frame. Gr. Ysengrimus

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Cardan zal je toch wel voor onderhoud los hebben gehad hoop ik ? ivm splines.. kleppen verlopen idd nauwelijks, ook mijn ervaring. Grt, Peter

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Ja, sorry hoor. Ik wil niet negatief doen maar hou nu alsjeblieft eens op over geKKe motorfietsen en peters boeken. a) er zit geen mooie hoek aan een k en b) tegen een peters boek zeg je nee. Succes ermee.

  24. Ysengrimus
    Cardan zal je toch wel voor onderhoud los hebben gehad hoop ik ? ivm splines.. kleppen verlopen idd nauwelijks, ook mijn ervaring. Grt, Peter
    In de manuals die ik heb staat er niets over? Trek hem er vanavond nog af om eens te kijken. Gr. Ysengrimus

  25. Ysengrimus
    Ja, sorry hoor. Ik wil niet negatief doen maar hou nu alsjeblieft eens op over geKKe motorfietsen en peters boeken. a) er zit geen mooie hoek aan een k en b) tegen een peters boek zeg je nee. Succes ermee.
    Geschikt X Ongeschikt Gr. Ysengrimus

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, 60000 zonder te smeren ? oei.... doe het juiste vet erop! zoek maar effe op dit forum succes

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Beste Grysengrimus. Je snapt er geen K van.

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Even nog een andere letteraanduiding dan, ter verduidelijking van het voorafgaande: Begriffsentstehung Die Prägung des Ausdrucks „Gummikuh“ geht auf den Motorradjournalisten Ernst Leverkus zurück. Ihm wird zugesprochen, bei einer Testfahrt auf einer neuen BMW deutlich das Heben der Hinterradfederung durch den Kardanantrieb festgestellt und den Vergleich zu Hausrindern gezogen zu haben: Kühe erheben sich üblicherweise mit dem Hinterteil zuerst. Der Wortbestandteil „Gummi“ ging teils im Laufe der Zeit verloren; übrig blieb oftmals nur die „Kuh“ als Synonym für BMW-Boxermotorräder; Als Kürzel wird oftmals der Buchstabe „Q“ verwendet; für die kleinen Modelle der Bauserie F650 hat sich „Kalb“ oder auch „Kälbchen“ eingebürgert. Als je het hebt over de "Q" praat je boxer (in't duits). Groetjes, Lei.

  29. Ysengrimus
    Hoi Peter, Cardan eraf gehad en alles zag er goed uit. Oude vet verwijderd en nieuw erop gedaan. alles weer in elkaar gezet. Kan ie weer 60.00km toch? Groet, Ysengrimus