Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Lam', geïmporteerd van het oude forum: Bij het opknappen van mij R 50/2 blijkt dat bij beide voorvorkpoten de bevestigings- ogen (beneden) gescheurd zijn. Om deze te vervangen moet ik de voorvorkpoten uit elkaar draaien. Heb ik hier speciaal gereedschap voor nodig, of kan ik dit handmatig? Weet iemand of zulke ogen te lassen zijn?

16 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Lam. Een foto van de toestand zou handig zijn om de reparatie in te kunnen schatten. De meeste dingen zijn wel te lassen, als je wat voorbereidingen treft. Is echter van geval tot geval anders. Voor advies is meer info nodig. Chris

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lam ', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Chris, bedankt voor je reactie, hierbij de gevraagde foto. Ik vrees dat de koperenbus er eerst uitgeperst moet worden en dat dan het oog ook afbreekt. Het aluminium, of wat het dan ook is, lijkt mij behoorlijk bros. Kan ik zo'n poot gewoon uitelkaar draaien, of heb ik daar gereedschap voor nodig om de veerdruk op te vangen?

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Coen', geïmporteerd van het oude forum: Volgens mij hoort de koperen bus er niet in. De 'silentblocs' worden er gewoon zonder bus in de onderpoot geperst. Ik zou het lassen of uitkijken naar een ander stel onderpoten. Tweedehands of zelfs nieuw!! Zo duur zijn ze niet. Coen

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Lam. Lijkt me wel te lassen. Ik zou: bus uitpersen, breuk goed uitvijlen, lassen, nabewerken en zonodig (waarschijnlijk) het gat weer naar de oude maat ruimen of kotteren. Is wat werk, maar wel te doen. Maar: als wat Coen zegt klopt en de nieuwe niet te duur zijn, gewoon vernieuwen. Als je alles moet laten doen, ben je ook geld kwijt. Informeer eens bij onze gastheer wat hij heeft zitten, misschien valt het mee? Chris

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: In die "poot" wat eigenlijk een gewone schokbreker is zit een veer en een hydraulische demper. Die demper houdt het ding ook tegen de veerdruk in aaneen. Over de veer zit aan de bovenkant een huls, welke je tegen de veerdruk in naar beneden moet duwen, terwijl je het bovenste schokbrekeroog vasthoudt. Als dit lukt kun je het bovenste schokbrekeroog van de demperstang afschroeven waarna het hele ding uit elkaar kan. Verzin hiervoor iets afdoends en wees voorzichtig hiermee want ik heb vaker zaken gelanceerd zien worden. De demper zit in het onderste gedeelte geschroefd. Kijken of het plaatje wil lukken. Succes ermee, Lei.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Mag geen TIF zijn...

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Kijken offie wat groter kan. Tis wa meida skenne...

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Meer kan ik er even niet van maken, je hebt in elk geval een idee... Vervang die onderpoot maar gewoon, het lassen van dat aluminium in geen geval aan de doorsnee hobbyist (what's in a name?) overlaten! Nogmaals de groeten, Lei.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lam', geïmporteerd van het oude forum: Allemaal bedankt voor jullie reactie! Lei kun je me zeggen uit welk boek je dat stukje hebt? Ik heb alleen de reparaturanleitung via de Hobbyist.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'joseph', geïmporteerd van het oude forum: Dit boek is onder BMW rijders even populair als de Stieg Larsson trilogie wereldwijd. Behalve dan dat 1000 Tricks für Schnelle BMWs veel spannender is. Ook even de scan op gang getrokken, zie volgende reacties..

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'joseph', geïmporteerd van het oude forum: Mmmm

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'joseph', geïmporteerd van het oude forum: Lukt jpeg?

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'joseph', geïmporteerd van het oude forum: Dit soort boekjes kan je soms ook wat op weg helpen..

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'joseph', geïmporteerd van het oude forum: Op deze links kun je de pagina's beter/goed bekijken: http://www.flickr.com/photos/12011031@N02/4249172040/sizes/o/ http://www.flickr.com/photos/12011031@N02/4248405391/sizes/l/ En trouwens ook flink wat ander motorspul: http://www.flickr.com/photos/12011031@N02/?saved=1

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hent', geïmporteerd van het oude forum: Mijn ervaring is dat het meeste "aluminium" aan de oude BMW's niet te lassen is. De schokdemper kun je met wat moeite gewoon uit het onderste deel draaien, nadat je de hele unit uit elkaar hebt gehaald, ze zijn volgens mij gewoon bij de sponsor te krijgen....