Voor het nieuwe forum, klik   hier
bmwpiet
Mijn accu van mijn zijspan is slecht aan het worden. En dit type motor is al niet zo`n winterstarter. Er zit nu een gel accu in van VMF met extra startcapaciteit. Een maat groter dan de originele. Hij gaat nu moeizaam rond bij min 5 graden en slaat niet aan. Terwijl ik voor de vorst nog gereden heb. Hij stond buiten en was door en door koud. Als ik hem hier aan een normale lader zet, slaat de wijzer niet uit. Met een intelligente lader van de Lidl begint die wel wat te doen en kan ik na een nacht weer starten. Ik wil nog een maatje grotere accu erin zetten, b.v. 44 Ah, maar ik begin me af te vragen of zo`n gel accu met oog wel geschikt is voor zo`n oude motor met ouderwets laadcircuit. En ik vraag me af of het laadcircuit een grotere accu aankan, het lijkt me, dat het gewoon langer duurt, voor ie vol is.

40 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Gewoon een lood/zuur accu erin. Bij kwikfit oid een accu halen, bv uit een klein dieseltje. Laden doet die wel, als het laadsysteem goed is, maakt niet uit of de accu nu groot of klein is. Groeten, Paul.

  2. j_vervloet
    Een gel-accu is vrij kritisch voor wat betreft de maximale laadspanning en ik vraag me af of jouw spanningsregelaar dat wel kan.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Piet Bakker', geïmporteerd van het oude forum: een dunnere olie in het motorblok,B.V. 0-30 mijn BMW R 100 RS starte op een winterrit naar de NOORKAAP zelfs bij - 22 op de normale accu,groet Piet Bakker

  4. bmwpiet
    Een gel-accu is vrij kritisch voor wat betreft de maximale laadspanning en ik vraag me af of jouw spanningsregelaar dat wel kan.
    Kun je dat uitleggen? Ik ben elecricien, die alleen geleerd heeft voor normale lood-accu`s.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: Gel-accus moeten vaak op een wat hogere laadspanning worden afgeregeld om echt vol te worden. de 14 volt voor een gewone accu is eigenlijk net te weinig om lekker vol te worden een halfvolle accu is met vorst natuurlijk niets waard. Aanpassingen aan de spaaningsregelaar om naar 14,8 volt te komen of een gewone goede lood-accu zijn voor een motor slimmer en goedkoper. Mijn Rt gaat ook met -10 nog redelijk rond op een standaard loodaccu.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: daarom is het zo handig dat er op de oude boxers ook een kickstarter zat. Niet zozeer om 'm bij koud weer te kickstarten maar simpelweg om 'm een paar keer te kunnen rondtrappen voordat je de startmotor gebruikt.

  7. tweedehans
    een te grote accu monteren is geen goed idee. de dynamo en spanningsregelaar kunnen dit niet bijwerken, een heel klein beetje groter dan standaard is max. een kleine accu die vol is is veel beter dan een grote die net niet vol komt. en inderdaad je olie wisselen naar de eerder genoemde 0 w 30 succes

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'PeterH', geïmporteerd van het oude forum: Is de dynamo van de /5/6/7,s eigenlijk niet te klein? Volgens mij is een vermogen van 250-280 Watt aan de krappe kant, gezien de forse startmotor. Daar komt een grote accu op kortere ritten sowieso niet mee vol. Vriendelijke groeten, PeterH

  9. j_vervloet
    Gel-accus moeten vaak op een wat hogere laadspanning worden afgeregeld om echt vol te worden. de 14 volt voor een gewone accu is eigenlijk net te weinig om lekker vol te worden een halfvolle accu is met vorst natuurlijk niets waard. Aanpassingen aan de spaaningsregelaar om naar 14,8 volt te komen of een gewone goede lood-accu zijn voor een motor slimmer en goedkoper. Mijn Rt gaat ook met -10 nog redelijk rond op een standaard loodaccu.
    GEL-accu's moeten juist met een wat lagere maximumspanning geladen worden omdat boven de 13,4 volt er gasvorming optreedt waar ze niet tegen kunnen. Zie bijvoorbeeld: http://www.venus.nl/accu/principe.htm

  10. j_vervloet
    een te grote accu monteren is geen goed idee. de dynamo en spanningsregelaar kunnen dit niet bijwerken, een heel klein beetje groter dan standaard is max. een kleine accu die vol is is veel beter dan een grote die net niet vol komt. en inderdaad je olie wisselen naar de eerder genoemde 0 w 30 succes
    De dynamo en de spanningsregelaar kunnen dit best bolwerken, alleen moet je langer rijden om de accu vol te krijgen. Een grotere accu heeft vaak een wat lagere inwendige weerstand en kan dus langer de benodigde startstroom leveren.

  11. bmwpiet
    daarom is het zo handig dat er op de oude boxers ook een kickstarter zat. Niet zozeer om 'm bij koud weer te kickstarten maar simpelweg om 'm een paar keer te kunnen rondtrappen voordat je de startmotor gebruikt.
    ik droom er wel eens van, dat ik dat ook zou hebben

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:
    daarom is het zo handig dat er op de oude boxers ook een kickstarter zat. Niet zozeer om 'm bij koud weer te kickstarten maar simpelweg om 'm een paar keer te kunnen rondtrappen voordat je de startmotor gebruikt.
    ik droom er wel eens van, dat ik dat ook zou hebben
    Ik hoop voor jullie dat Jasper het niet heeft gelezen.

  13. voormast
    Starten met de koppeling ingeknepen wil ook helpen, hoeft de versnellingsbak niet mee te draaien. Pieter

  14. bmwpiet
    Gel-accus moeten vaak op een wat hogere laadspanning worden afgeregeld om echt vol te worden. de 14 volt voor een gewone accu is eigenlijk net te weinig om lekker vol te worden een halfvolle accu is met vorst natuurlijk niets waard. Aanpassingen aan de spaaningsregelaar om naar 14,8 volt te komen of een gewone goede lood-accu zijn voor een motor slimmer en goedkoper. Mijn Rt gaat ook met -10 nog redelijk rond op een standaard loodaccu.
    Na 1 nacht op de lader zit er maar 12,8 V in, tenzij mijn DVM niet goed is. Het groene oog is net zichtbaar.. De accu is verder getest in een garage en heeft nog 2/3 van de capaciteit en werd goedgekeurd door het testapparaat. Hij levert iets van 130-140 Amp CCA, 170 of 180 A is normaal bij deze accu, als hij nieuw is.

  15. j_vervloet
    Als een volgeladen accu enige tijd los is van de lader is de rustspanning 12,8 V.

  16. bmwpiet
    een te grote accu monteren is geen goed idee. de dynamo en spanningsregelaar kunnen dit niet bijwerken, een heel klein beetje groter dan standaard is max. een kleine accu die vol is is veel beter dan een grote die net niet vol komt. en inderdaad je olie wisselen naar de eerder genoemde 0 w 30 succes
    De dynamo en de spanningsregelaar kunnen dit best bolwerken, alleen moet je langer rijden om de accu vol te krijgen. Een grotere accu heeft vaak een wat lagere inwendige weerstand en kan dus langer de benodigde startstroom leveren.
    Ik rijdt vaak korte stukken in Dordt en Rotterdam. Deze accu is nog vrij goed, merk ik. In mijn handboek zie ik foto`s staan van de regelaar, vermoedelijk heb ik een mechanische, die schijnt bij de framebuis te zitten, alleen staat er niet bij waar. Is dat achter de sierplaat of onder de tank??

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Als je vooral korte stukken rijdt is het geen wonder dat je accu problemen geeft, op korte stukken wordt niet bijgeladen wat er met starten uit wordt gehaald. En de spanningsregelaar zit onder de tank.

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Een regelaar van een overheidsfiets geeft een halve volt meer door naar je accu. Wordt hij beter geladen bij korte ritjes. Groeten, Paul.

  19. bmwpiet
    Gel-accus moeten vaak op een wat hogere laadspanning worden afgeregeld om echt vol te worden. de 14 volt voor een gewone accu is eigenlijk net te weinig om lekker vol te worden een halfvolle accu is met vorst natuurlijk niets waard. Aanpassingen aan de spaaningsregelaar om naar 14,8 volt te komen of een gewone goede lood-accu zijn voor een motor slimmer en goedkoper. Mijn Rt gaat ook met -10 nog redelijk rond op een standaard loodaccu.
    GEL-accu's moeten juist met een wat lagere maximumspanning geladen worden omdat boven de 13,4 volt er gasvorming optreedt waar ze niet tegen kunnen. Zie bijvoorbeeld: http://www.venus.nl/accu/principe.htm
    bedankt, ik zie in het artikel, dat er een speciale lader voor deze accu`s nodig is, die de laadspanning terugregeld boven de 20 graden. Die heb ik vast niet op mijn motor zitten. De tank moet er nog af om dit te controleren. Maar een temperatuursensor heb ik zeker niet. Ik ga me hier eerst op concentreren. nogmaals bedankt voor het artikel.

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: Uit je artikel 2,38 volt per cel kom ik op 6 x 2,38 is 14,3 volt. een traditionele accu is 13,8 volt al de gasspanning.

  21. bmwpiet
    Hoe dan ook, kloppen doet het niet. Ik heb een mail naar onze sponsor gestuurd over de bij mij gemonteerde regelaar. Ik denk, dat dit nog de originele is voor een lood-zuur accu.

  22. voormast
    Ik zou het echt in de kort ritjes zoeken. Met licht aan, en extra licht op het span duurt het lang voor de accu weer op peil is. Zelf rij ik ook veel korte stukjes en zet zo nu en dan op mijn werk de accu op de druppel lader. Nu rij ik wat minder en staat hij thuis op de druppel lader. Pieter

  23. bmwpiet
    een dunnere olie in het motorblok,B.V. 0-30 mijn BMW R 100 RS starte op een winterrit naar de NOORKAAP zelfs bij - 22 op de normale accu,groet Piet Bakker
    Dan ken je Gijs van de Motorschuur misschien wel, die is daar ook geweest met een paar vrienden.

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum:
    daarom is het zo handig dat er op de oude boxers ook een kickstarter zat. Niet zozeer om 'm bij koud weer te kickstarten maar simpelweg om 'm een paar keer te kunnen rondtrappen voordat je de startmotor gebruikt.
    ik droom er wel eens van, dat ik dat ook zou hebben
    Ik hoop voor jullie dat Jasper het niet heeft gelezen.
    Dit geeft duidelijk aan wie hier de forum-besmetting is en wie niet. Allen nog de beste wensen, en over de accu/lading: Een grotere zou niet nodig moeten zijn, kontroleer of alle draden en verbindingen echt ok zijn. en idd een loodaccu is prima, gel geeft zo links en rechts toch nadelen, schijnt trilling niet leuk te vinden en een korte rust van bijv een maand kan ze ook de das om doen. Misschien een idee om naast je huis (lijkt zo op de foto) een waterdichte netvoeding te creƫren voor de druppelader Groeten, Jasper

  25. bmwpiet
    Was dat maar waar, ik heb nergens stroom, ook niet in mijn garage een paar straten verderop, thuis woon ik op de eerste verdieping. Drie huizen van de parkeerplaats af. Die Gel accu gaat er uit, dat weet ik wel. Grote kans, dat ie van de zomer bij een lange rit een beetje is gaan gassen. Bij het onderhoud dit voorjaar heeft hij ook twee maanden stil gestaan, is dus ook niet bevordelijk geweest voor die accu. Had ik dat zonnepaneeltje bij de Action nu maar gekocht, is net genoeg om bij te druppelen. De verbindingen zijn wel goed, ik zal nog even de verbinding van de regelaar bekijken nu ik erbij kan. En op zoek naar een overheidsregelaar. Er zal inderdaad denk ik weer een normaal type accu in gaan, wel iets groter dan deze, daar heb ik met mijn accubak al rekening mee gehouden.

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, denk dat dat het meest wijze is wat je kan doen, icm die regelaar inderdaad. Jasper

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Piet, je schrijft dat je nergens stroom hebt; ik heb de accu in een van mijn fietsen met een (dikke) connector aangesloten. Dit gaat al 5 jaar goed. de reden hiervoor is dat deze motor 's winters stilstaat en dan gaat de batterij eruit (ontladingsionisatie, enz.enz.). Misschien een optie zodat je hem handiger kunt (bij)laden?

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum: Als je voornamelijk korte ritjes maakt kan je eventueel op parkeerlicht rijden, inplaats van (gedimd) grootlicht. Zo lang je zelf het licht niet nodig hebt om je weg te vinden spaar je wel zo'n 50 Watt (is bij 12 Volt 4 Ampere uit) op de verlichting, die dan in theorie extra in je accu kan vloeien. Zolang je zelf het licht niet nodig hebt om je weg te zien is parkeerlicht wel genoeg om gezien te worden. Succes, Egbert

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Toontje ', geïmporteerd van het oude forum: Tja , helaas ben je wettelijk in overtreding als je gaat rijden met verlichting aan in de parkeerstand .

  30. j_vervloet
    Tja , helaas ben je wettelijk in overtreding als je gaat rijden met verlichting aan in de parkeerstand .
    Dat dus alleen 's-avonds. Overdag mag dat wel.

  31. bmwpiet
    Het licht is niet het probleem, maar de temperatuur en de energie, die bij het starten gebruikt wordt en niet helemaal aangevuld wordt. Ik rijdt meestal overdag, dus zonder licht. Als dat zou zijn, zou ik eerst de achterlichten en het voorlampje gaan vervangen door LED`s, dat scheelt ook 30 Watt. Rode LED`s heb ik nog liggen. En na 30 jaar zijn er nu witte LED`s, waar je je zonnebril bij kunt opzetten als je er in kijkt.

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Jammer dat ik niemand hoor over de startmotor. Die zou ontoereikend kunnen zijn. Die zou je kunnen laten testen bij een startmotorspecialist. Moet er bij jouw niet een zg snelstarter in? Een druppellader en een standaard accu zou voldoende moeten zijn. Je weet dat er H4 lampen zijn die 35watt vragen? Ik zou wel met licht blijven rijden, veiligheid voorop!

  33. Krijn
    Beck Elektronika in Delft : http://www.beckelektronika.nl Levert hele degelijke spulletjes, hij heeft ook een spanningregelaar speciaal voor BMW. Als je even goed zoekt kom je de regelaar wel tegen, zelf heb ik van hem een ontsteking die erg goed werkt(in mijn classic trialmotor) en een mini stroboscoopje waar je heel mooi de ontsteking mee op tijd kunt zetten. Die regelaar van hem en dan meteen een LED achterlichtje zorgen denk ik voor een betere lading van je accu en een beetje meer stroom over bij gebruik van LED achterlicht. Hij levert zelfs al LED koplamp lampen.

  34. bmwpiet
    Bedankt, ik heb Becker gebeld, alleen is nu de vraag: Waar kan ik zelf op mijn motor zien welk merk en type dynamo ik heb. Uit de boeken weet ik wat het zou moeten zijn, maar misschien is er bij de revisie een andere ingegaan. Moet er veel los om dat te zien??

  35. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: middelste deel onderkuip, massa los van de bak, dan voorste motordeksel los en op de rand van de stator zit een goudkleurige sticker met dynamo type

  36. Forum import
    Reactie van bezoeker 'roadcrew', geïmporteerd van het oude forum: hallo, Normaal zit er op jouw RT een 280 watt dynamo. Er zijn ook 400 watt dynamo`s in de handel. Dan heb je meer als genoeg laadstroom. Ik weet dat de boxertoko ze verkoopt en misschien de hobbyist ook wel, zou je moeten vragen. Trouwens heb ik met mijn `77 RS hetzelfde probleem op korte afstanden, zeker in de winter. Ik sluit hem s`avonds als ik thuiskom op een druppelaar aan anders is het na een paar morgens duwen. (jazeker iedere dag naar/van werk) Greetz, Roadcrew.

  37. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Als de 2 kleps 1000 echt helemaal goed in orde is, is het ook maar op het randje, dus dan gaat het ''net'' dus met koude of andere invloeden wordt het al snel onder de grens en dus ellende. Grt, Jasper

  38. Arno
    http://www.euromotoelectrics.com/category_s/61.htm

  39. bmwpiet
    Beck Elektronika in Delft : http://www.beckelektronika.nl Levert hele degelijke spulletjes, hij heeft ook een spanningregelaar speciaal voor BMW. Als je even goed zoekt kom je de regelaar wel tegen, zelf heb ik van hem een ontsteking die erg goed werkt(in mijn classic trialmotor) en een mini stroboscoopje waar je heel mooi de ontsteking mee op tijd kunt zetten. Die regelaar van hem en dan meteen een LED achterlichtje zorgen denk ik voor een betere lading van je accu en een beetje meer stroom over bij gebruik van LED achterlicht. Hij levert zelfs al LED koplamp lampen.
    bedankt voor de tip, ik heb de regelaar van hem gekocht, die zit er nu in. Een handig klein dingetje. Alleen de Amp stekkertjes gingen te makkelijk uit de originele stekker, die heb ik dus afgeknipt en er Amp schuifjes aan gezet. Nu de startstroom meten, die zou 320 Amp. moeten zijn. Daarna andere accu er in. (de juiste)