Reactie van bezoeker 'Rick', geïmporteerd van het oude forum:
Heeft iemand een idee wat voor soort benzine een r75/5 uit 1977 nodig heeft?
Moet er ook loodvervanger gebuikt worden?
Alvast bedank voor de reactie
Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Eigenlijk met lood, maar ligt er maar net aan hoeveel je rijdt.
Rij je weinig, dan loodvrij met elke 5e tank een loodvervanger erin en je uitlaat kleppen in de gaten houden.
Ga je regelmatig met dat brommertje op stap, dan zou ik er loodvrije zittingen in laten zetten.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:
Nou moe. Niemand dus. Staan er twee dezelfde vragen over die 75.
Zoals Paul dus ook al zegt:
Gewoon tuffen met die handel en de kleppen in de gaten houden.
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:
Simpel gezegd is normale benzine brandbaarder dan super.
Het kantelpunt normaal/super ligt rond de 8.5.
De 75 is 9 en eigenlijk moet er in dat geval dus super getankt worden.
Bij een nieuwe motor of nadat de cylinderkoppen ontkoold zijn, kan mogelijk op normaal gereden worden.
Zodra er echter koolaanslag in de kop zit kunnen die deeltjes gaan gloeien en de normale benzine vroegtijdig ontsteken.
Maar goed, zelf zou ik gewoon op normaal tuffen tenzij de motor er op pingelt.
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb zelf een R65 waarvoor 98 aangeraden wordt, ik reed altijd met 95 zonder problemen maar heb nu de laatste twee keer 98 (of 97, in het geval van Shell) getankt en ik merk toch wel een verschil: de motor loopt een heel stuk mooier en ook iets zuiniger. Ik heb nog niet uitgerekend of het zuiniger verbruik de hogere prijs compenseert, ik vermoed dat het dicht bij elkaar in de buurt ligt.
Financieel wordt je er dus niet veel slechter van als je de aangeraden 98 tankt, voor je motor is het welk een stukje beter.
Het octaangetal of RON getal geeft enkel de klopvastheid van de brandstof aan, oftewel de zelfontbrandingstemperatuur. Hoe hoger het octaangetal hoe hoger de zelfontbrandingstemperatuur. Bij hoge compressie of drukgevulde verbrandingsmotoren (bijv. turbo) dient men dus brandstof met een hoog octaangehalte te gebruiken. Want hoe hoger de druk hoe hoger de temperaturen. Inderdaad als er sprake is van een oude vervuilde motor (koolaanslag) heeft men meer last van kloppen of pingelen, oftewel het te snel verbranden van de benzine voor het gewenste ontstekingspunt / tijdstip. Sommige mensen tanken eens in de zoveel tijd voor ze een lange rit gaan maken benzine met een hoger octaan getal. Dit om de motor "schoon te branden"de kool aanslag wel te verstaan. Of het werkt zou ik niet kunnen zeggen daar ik er geen ervaring meer heb .
Wat ik wel ervaren heb is dat ik op vakantie in frankrijk bij een benzine stop na een helle snelle rit van ca 2,5 uur heel vlug wilde tanken. De motor was zo heet dat na het afzetten van het contact deze heel schokkerig een tiental sec. bleef doorploffen omdat de benzine door de hete motor zonder bougievonk ontbrande.
Voor nog meer vragen over brandstof
http://www.chevron.com/products/ourfuels/mrgas/
Vr. gr.
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:
hallo Gents.
Het nadieselen komt meer voorbij luchtgekoelde motoren, voorals zoals al terecht is opgemerkt als de koppen heet zijn. Choke trekken, en afzetten helpt erg goed. Choke weer dicht zetten.
De R75/7 heeft een compressie van 9.0 (en is betreft benzine een grensgeval tussen Euro en super) -zie Pagina 11-0/3 BMW werkplaatshandboek van 8-76,-Als brandatof wordt Super aangegeven, zie pagina 11-0/4.
Iets om te horen?
M'n R100RS (kompressie 1:9.5) hoort op super te rijden, maar kan dat ook op Euro. Het pingelen kan bij plotseling volgas optreden, alleen tussen de 2200-2800 tpm, als de vervroeging doorzet naar 32 graden. Boven de 3000 tpm is het weg.
Als je oplet in dit gebied (dus je wat beperkt in dat gebied bij een hete motor) kan je in nood op Euro rijden. Je vermogen is vooral bij een hete motor beperkt, een koude pingelt bijna nooit.
Je zou de R75/7 op Euro kunnen proberen, omdat de compressie lager is dan de R100RS en de huidige Euro (95 oct) heel dicht bij de super zit (98 oct).
(Pingelen hoor je snel en is onmiddelijk te stoppen door het gas dicht te draaien.)
Groeten, Louis
13 reacties
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
r90s
Forum import
Forum import
r90s
Forum import
Bep
Forum import
Forum import