Voor het nieuwe forum, klik   hier
Robbert
Omdat ik een probleem uit mijn voorvork maar niet opgelost krijg, denk ik aan vervanging door een andere 2e handsje. Ik heb een aanbod gevonden van een complete voorvork van een R80R (na1991) Wie weet of die past in een R80RT van 1986? Past de Rem en de brug/spatbord dan ook nog? Volgens de ETK zijn het heel verschillende artikelnummers, vandaar dat ik twijfel. Groet, Robbert.

16 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Die vork past wel in je frame, maar dan begint het gelazer. Remschijf van een R-R is groter, het spatbord en brug zijn ook anders. Als je de hele fabriek kompleet kan kopen is het een prima optie, maar anders gaat het niet zomaar. Wat is er loos met je eigen vork? Dat draadje heb ik zeker gemist. Groeten, Paul.

  2. Arno
    Hoi. Die vork past wel in je frame, maar dan begint het gelazer. Remschijf van een R-R is groter, het spatbord en brug zijn ook anders. Als je de hele fabriek kompleet kan kopen is het een prima optie, maar anders gaat het niet zomaar. Wat is er loos met je eigen vork? Dat draadje heb ik zeker gemist. Groeten, Paul.
    http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=5544

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Het hele draadje doorgelezen en kan eigenlijk maar 1 ding bedenken en dat is dat 1 of beide binnenpoten krom is (zijn). Haal de vork uit elkaar en leg de binnenpoten tegen elkaar op een vlakke plaat, rol ze heen en weer en dan zie je gauw genoeg of ze recht zijn of niet. Een ander probleem kan zijn een teveel aan speling tussen de binnen-en buitenpoot, waardoor de boel te veel kantelt en zo vastslaat, dat moet je dan meten en vergelijken met de waarden in het handboek. Groeten, Paul.

  4. Robbert
    Paul, Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat speling tussen de binnen/buiten poten het probleem is. Als je onbelast voelt hoe netjes de vork nu (eindelijk) naar beneden zakt (zonder de veer erin) is het zaakje wel recht maar als ik ga rijden dan wrikt er iets. Afgelopen zaterdag heb ik weer de originele veer erin gestopt (er zat een iets hardere in) waardoor de hele voorkant iets lager staat. Dat scheelt een beetje maar het probleem blijft. Aangezien er geen bussen tussen de binnen en buitenpoot zitten, lijkt vervanging de enige oplossing van de binnen- en/of buitenpoot de volgende stap. Nieuw is voor een motor met 200K-Km economisch niet meer verstandig, daarom kijk ik rond naar een tweedehands. Bedankt voor de uitleg waarom ik geen R80R vork moet nemen. Dan moet ik ook de schijf, het wiel, de remklauw ? en waarschijnlijk ook de rempomp bij de hendel. Dat wordt kostbaar..... Ik zoek nog even verder naar een vervang voorvork en kijk met een schuin oog naar een geheel jonger model (in jaren of KM's). Groet, Robbert.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Je kan de binnenpoten laten controleren op recht en dan opnieuw verchromen, kost ongeveer de helft van de nieuwprijs. Dan moet je alleen nog op zoek naar een paar knappe buitenpoten. Het vorkje van een R-R is wel een verbetering tov het oudere spul, maar moet dan wel kompleet zijn voor een leuke prijs, ombouwen is, zoals ik al zei, mogelijk, maar een heel beetje werk. Groeten, Paul.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Joseph', geïmporteerd van het oude forum: Wanneer ik de nieuwprijs van één vorkpoot bekijk, dan is dit misschien wel een interessant aanbod, Robbert? Wel even de verzendingskosten navragen. http://cgi.ebay.de/Gabelholme-BMW-R80RT-R100RT-R80-R100-RT-247_W0QQitemZ250305747145QQcmdZViewItemQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item3a476298c9

  7. bert
    Wanneer ik de nieuwprijs van één vorkpoot bekijk, dan is dit misschien wel een interessant aanbod, Robbert? Wel even de verzendingskosten navragen. http://cgi.ebay.de/Gabelholme-BMW-R80RT-R100RT-R80-R100-RT-247_W0QQitemZ250305747145QQcmdZViewItemQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item3a476298c9
    Da's veel geld, voor 75 euro erbij weet ik een complete vork met voorwiel en band.

  8. Robbert
    Wanneer ik de nieuwprijs van één vorkpoot bekijk, dan is dit misschien wel een interessant aanbod, Robbert? Wel even de verzendingskosten navragen. http://cgi.ebay.de/Gabelholme-BMW-R80RT-R100RT-R80-R100-RT-247_W0QQitemZ250305747145QQcmdZViewItemQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item3a476298c9
    Da's veel geld, voor 75 euro erbij weet ik een complete vork met voorwiel en band.
    Bert, Waar vind ik die vork/wiel/band die jij weet te vinden? Groet, Robbert.

  9. bert
    Wanneer ik de nieuwprijs van één vorkpoot bekijk, dan is dit misschien wel een interessant aanbod, Robbert? Wel even de verzendingskosten navragen. http://cgi.ebay.de/Gabelholme-BMW-R80RT-R100RT-R80-R100-RT-247_W0QQitemZ250305747145QQcmdZViewItemQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item3a476298c9
    Da's veel geld, voor 75 euro erbij weet ik een complete vork met voorwiel en band.
    Bert, Waar vind ik die vork/wiel/band die jij weet te vinden? Groet, Robbert.
    Robbert, de gastheer ziet hier niet graag handel voorbijkomen. Maar een e-mail adres moet toch kunnen, zet deze hier neer op een veilige manier. Dan moet die 'iemand' maar met jouw contact opnemen. Zijn de regels lijkt mij ook niet overtreden

  10. Robbert
    Bert, kun je contact met me op nemen op BMWr80rt1986@live.nl? Groet, Robbert.

  11. bert
    Bert, kun je contact met me op nemen op BMWr80rt1986@live.nl? Groet, Robbert.
    Als alles goed is gegaan heb je een mailtje

  12. hansl
    Hoi. Je kan de binnenpoten laten controleren op recht en dan opnieuw verchromen, kost ongeveer de helft van de nieuwprijs. Dan moet je alleen nog op zoek naar een paar knappe buitenpoten. Het vorkje van een R-R is wel een verbetering tov het oudere spul, maar moet dan wel kompleet zijn voor een leuke prijs, ombouwen is, zoals ik al zei, mogelijk, maar een heel beetje werk. Groeten, Paul.
    Zomaar een vraag, je schrijft dat het nieuwe spul beter is dan het oude. Ik had altijd de indruk dat de 'oude' voorvorken steviger uitgevoerd waren. (Qua remmen (ATA of Brembo) is er uiteraard een wereld van verschil.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Een vork van een R-R heeft tov het oude spul; 41 mm binnenpoten, de ouwe 36. Fatsoenlijke aluminium kroonplaat, de ouwe een blikken plaat. 25 mm as tov dat 17 mm stangetje. Meer overlap tussen binnen en buitenpoot. 4-zuiger Brembo, optioneel 2x. Groeten, paul.

  14. hansl
    OK, dank.

  15. Robbert
    Als ik de fora er een beetje op naslag lees ik wel meer verbeterpunten van de oude voorvork. Zo snap ik nog steeds niet dat er geen slijtbussen in deze vork zitten. In latere modeeln schijnen die er wel te zitten. Als je een aluminium bus en een stalen buis over elkaar schuift dan moet daar toch slijtage gaan ontstaan. Blijkbaar valt dat wel mee, hij ging immers al 200.000 KM mee. Het nadeel van de ombouw naar een R80R is natuurlijk dat je de vork, maar OOK het wiel (de as is immers dikker) en de remschijven (die zijn groter) en de remklauwen (die zijn anders) en de remhendel/remcylinder (voor andere remklauwen) moet vervangen. Ik hoop dat de dikkere voorvork dan niet tegen de RT kuip aanloopt. Dan heb ik waarschijnlijk wel een constructie beter dan nieuw, maar het kost wel het nodige. En dat alles omdat ik een trilling er niet uit krijg ;-) Groet, Robbert.