Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo R-rijdend Nederland.
Al sinds 1978 zit ik op een R' en ik heb altijd alles kunnen oplossen. De laatste R heeft , een R100 RS uit 1979, wel een heel raar probleem. Ik krijg het maar niet goed: Bij een warme motor daalt het laadvermogen van de dynamo enorm. Als de motor dan een nacht gestaan heeft begint het verhaal weer van voren af aan. Voorbeeld
Vandaag om ca 19.00 uur weggereden vanuit Arnhem. Motor is koud, start goed. Als toerental boven de 2200 tpm komt wijst voltmeter 13,8 volt met alleen het stadlichtje aan (=eerste stand lichtschakelaar). Dimlicht bijgezet en 13,2 Volt is de stand opde Voltmeter. Alles OK, op naar Berkel en Rodenrijs (bij R'dam)
Op de snelweg ca 100 km/h gereden. Na ca 50 km , voor Utrecht is het voltage gezakt tot 12,2 Volt. Na enig geschakel met de dimlicht-grootlicht schakelaar gaat het voltage plots weer 13,2 Volt, om daarna weer terug te zakken. Na Gouda is het voltage 11,8 volt geworden en wat later gaat het rode lichtje branden en blijft aan. Om thuis te komen alleen met het stadlichtje aan verder gereden en zo ook thuis gekomen.
Wie wordt van dit heet-koud verhaal niet warm of koud?
Ik heb alle verhalen op het net onder dynamo al doorgespit maar ben dit nog nooit tegen gekomen. Er zit een Wehrle "politieregelaar" op, gekocht bij onze sponsor, die is 2 jaar oud. Dynamo borstels zijn onlangs vervangen.
Zelf denk ik aan een diode bord dat uitzet op het hete blok en dan gaat gek doen.
Het is een vervelend probleem dat ik eigenlijk niet verder dan 1,5 uur met de R kan rijden.. ps hebben de nieuwe R's ook dit soort onhebbelijkheden?
bedankt alvast voor alle uitleg.
11 reacties
Robbert
Forum import
j_vervloet
Robbert
Forum import
jeroen
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import