Voor het nieuwe forum, klik   hier
erteeke
Dag, ik rij met een R80RT van 1989 waarmee intussen al bijna 20.000km mee is gereden. Amper 6 maanden geleden heb ik de remschijven laten vervangen door GRIMECA's omdat de oude begonnen te schokken (pulseren). Na plaatsing heb ik enkele maanden kunnen remmen zonder problemen, maar nu is het schokken weer terug. Voor zover mijn beperkte technische kennis toelaat heb ik begrepen dat dit probleem volledig zou opgelost zijn moest ik zwevende remschijven hebben ivp vaste. Kan je voorvork/voorwiel aanpassen of ombouwen zodat ik toch zwevende remschijven kan monteren of is dat niet haalbaar ? Is er evt een andere oplossing ? TihaméRT

11 reacties

  1. rbru
    Heb je nu zwevende schijven i.p.v. vaste schijven gemonteerd of wil je zwevende gaan monteren. Ik heb gloednieuwe zwevende schijven van mijn K75 gewisseld voor vaste schijven. Het schokken is meteen over. Groetend, Ron

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henk', geïmporteerd van het oude forum: hallo Volgens mij is er iets anders aan de hand. Zwevend of vast ,je schijfrem moet normaal kunnen remmen. Beide systemen hebben bewezen goed en probleemloos te werken. Voordeel van de zwevende is echter wel dat bij zeer langdurig en hard remmen ze wat minder vervormen door de warmte. Vaste schijven voeren de warmte weer beter af,zo zie je maar weer er is geen voordeel zonder nadeel. Zijn je schijven niet krom ofzo. Groet Henk.

  3. erteeke
    hallo Volgens mij is er iets anders aan de hand. Zwevend of vast ,je schijfrem moet normaal kunnen remmen. Beide systemen hebben bewezen goed en probleemloos te werken. Voordeel van de zwevende is echter wel dat bij zeer langdurig en hard remmen ze wat minder vervormen door de warmte. Vaste schijven voeren de warmte weer beter af,zo zie je maar weer er is geen voordeel zonder nadeel. Zijn je schijven niet krom ofzo. Groet Henk.
    Ik kan me moeilijk voorstellen dat de remschijven nu alweer krom zouden zijn, of zijn die GRIMECA's van zo'n slechte kwaliteit ? Ze zijn nog geen half jaar geleden gemonteerd .... Mijn RT is standaard uitgevoerd met vaste schijfremmen, daar kan je toch niet zonder aanpassingen zomaar zwevende remschijven op monteren, of wel ? Heeft de plaats van de remklauwen (bij mijn RT bovenaan net voor de vork) er ook iets mee te maken of niet ? Tihamér

  4. j_vervloet
    Door hard te remmen en dan met aangetrokken voorrem te blijven staan, bijv. bij een stoplicht, kunnen remschijven krom trekken door de warmte.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Door hard te remmen en dan met aangetrokken voorrem te blijven staan, bijv. bij een stoplicht, kunnen remschijven krom trekken door de warmte.
    Lijkt me wel heel erg moet ik zeggen. Kun je dat verklaren? Als dat echt zo is denk ik dat ik maar in de schijfremmenhandel ga. Chris

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dirk van der Wijden', geïmporteerd van het oude forum: Dat klopt wel degelijk hoor Chris. Wel moeten de schijven dan al behoorlijk warm/heet zijn. Het kromtrekken wordt dan veroorzaakt door de ongelijkmatige afkoeling, omdat terplaatse van de blokken de schijf warmer blijft. Groetjes, Dirk

  7. Ton Nijkamp
    Dat klopt wel degelijk hoor Chris. Wel moeten de schijven dan al behoorlijk warm/heet zijn. Het kromtrekken wordt dan veroorzaakt door de ongelijkmatige afkoeling, omdat terplaatse van de blokken de schijf warmer blijft. Groetjes, Dirk
    Ongelijkmatige afkoeling ja, maar dan net anders: de schijf geeft stilstaand de warmte juist méér af via de remblokken en remvloeistof dan aan de lucht. Groeten, Ton

  8. DeZwaan
    ook ik heb last van een schokkende voorrem (R850C). Heb de schijven een keer laten vlakken en toen was het een paar maanden weg. Nu is het dus weer terug. Mijn schijf is dus zwevend bevestigd. kan het door de blokken komen?

  9. j_vervloet
    Dat klopt wel degelijk hoor Chris. Wel moeten de schijven dan al behoorlijk warm/heet zijn. Het kromtrekken wordt dan veroorzaakt door de ongelijkmatige afkoeling, omdat terplaatse van de blokken de schijf warmer blijft. Groetjes, Dirk
    Ongelijkmatige afkoeling ja, maar dan net anders: de schijf geeft stilstaand de warmte juist méér af via de remblokken en remvloeistof dan aan de lucht. Groeten, Ton
    Nu haal je twee situaties door elkaar. Bij stilstaan na hard remmen zijn de remblokken en de remschijf allebei warm en kunnen de warmte niet aan elkaar kwijt, alleen via het remcilinder en warmtetransport naar het afkoelende deel van de remschijf. Dat kleine beetje remvloeistof kan niet alle warmte opnemen. De remschijf buiten de remblokken kan zijn warmte aan de lucht kwijt. Bij geloste rem kan de schijf zijn warmte gelijkmatig aan de lucht kwijt en de remblokken via de remcilinder aan de klauw.

  10. erteeke
    Ik heb gisteren de remschijven eens laten nameten. De linkerschijf bleek nog prima in orde te zijn, de rechterschijf had een afwijking van net geen 2mm. Lijkt me toch niet echt normaal na amper 6 maanden gebruik .... Tihamér