Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Benno', geïmporteerd van het oude forum: Hoi jongens, ik zit met een tweetal problemen waar ik niet uit kom. Mijn R100Rt heeft net een dikke ton gedraaid en begint nu wat op te spelen. Op dit moment heb ik een tweetal problemen waar ik niet helemaal uit kom. 1. Als de motor warm is gaat de koppeling zwaar. Werkt wel normaal maar gaat veel zwaarder als normaal. Dit fenomeen treedt op na ongeveer een kilometer of zestig rijden. Als ik de motor dan stilzet en vijf minuten waht is alles weer even normaal daarna wordt hij weer zwaar. Ik denk dat het iets met het druklagertje te maken zal hebben wat de koppeling bedient. 2. Veel erger is eigenlijk een hoop bijgeluiden uit de aandrijflijn. Ik heb ze nog niet precies gelokaliseerd maar het wordt te erg om mee te durven doorrijden. Boven de 50 km/uur komt er veel bijgeluiden uit de aandrijflijn of achtercardan. Als ik het achterwiel vastpak heb ik speling dwars op het wiel. Volgens mij hoort dat niet bij een mono. Of dit het enige is weet ik niet, misschien is er nog wel meer aan de hand maar ik ben nog aan het zoeken Is er iemand die iets zinnigs over deze twee geisoleerde problemen kan vertellen. Met vriendelijke groet Benno van Ham

5 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob Goedknegt', geïmporteerd van het oude forum: Wat betreft de koppeling; ik heb precies hetzelfde gehad met mn 90/6; bleek idd het lagertje te zijn, was niet defect, alleen gortdroog. Heb alles dik ingesmeerd en sindsdien (2 jaar) geen problemen meer. Kan je niet helpen met de herrie van de aandrijflijn, Suc6 Rob

  2. Robbert
    Benno, Zijdelingse speling in het achterwiel hoort niet. Is het speling tussen het wiel en de final drive, dan moet je het zoeken in de final drive. Daarmee doorrijden vernield volgens mij de tandwieloverbrenging dus niet doen. Zit de speling niet daar kan het speling tussen de brug en het frame zijn. Dan zijn het de lagers voorin de achterbrug. dat zijn bij mijn r80rt stelbare lagers, die kun je evt afstellen (als ze nog niet kapot zijn), echter het lijkt me stug dat die veel herrie veroorzaken. Is dat beide niet dan zou er speling kunnen zitten op de cardanas naar de final drive (achterin) of op de kruiskoppeling vlak bij de bak. Dat heeft echter niets met zijdelingse speling in het achterwiel te maken (dan zou je het wiel verder kunnen ronddraaien voordat je weerstand van de motor voelt). suc6

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Koppeling; Meestal het kunststof zuigertje wat klem loopt in de boring, haal een 10de mm van de diameter en dan is het over. Speling a-wiel; Het grote lager aan de wielkant in de eindaandrijving heeft speling. Vervang dus die lagers. Groeten, Paul.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum: Ik denk nu ook aan de grote lagers in het achtercardan. Olie is behoorlijk zwart vervuild terwijl er nog geen 5000 km geleden schone cardanolie in gegaan is. Wiel heeft duidelijk wat speling en je voelt e.e.a ook niet soepel draaien als je met de hand het wiel doordraait. Ach, na een tonnetje mag dat ook wel een keer toch. Van het weekeinde eens mijn achtercardan eraf halen en kijken wat er aan de hand is.