Voor het nieuwe forum, klik   hier
Lambooy
Heren, ik verlies olie. Dat wil zeggen dat op ongeveer 1000 kilometer er een kwart liter olie bij moet. Lekken doet hij bij de cilinders aan het blok(verse olie) en onderaan de carter. Kan dit de hoeveelheid bepalen ? Verder af en toe komt over een linker en rechter cilinder een blauwe walm maar niet continu. Olie die erin zit is 15W50

23 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'chefke', geïmporteerd van het oude forum: Ik verlies nog geen olie,maar ik ben wel regelmatig in de olie. Chefke

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum: Chefke, dat verklaart je reacties hier.

  3. Lambooy
    ge bent ene mooie..... maar geef nu eens antwoord ? Chefke, kwart liter olie op 1000km. Bovenop de cilinders aan het blok zeer na + onderaan de carter hangen af en toe druppels, verder af en toe een walm maar trekt geen rookspoor. Erachter rijden geeft aan dat er niets uit de uitlaten komt. Welke olie kan er het beste gebruikt worden ? Er zit dus 15W50 in. Graag reactie

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum: 20W50. Dus.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: 15W50 of 20W50 dat zal zo´n verschil niet maken, lijkt me beide geen probleem. Mijn R80/7 verbruikte vanaf het begin ong 1 liter per 2000km- dat is na 100.000 km nog zo. dus een kwart liter op 1000 km (1 liter op 4000km) lijkt me uitstekend. geen zorgen. bovendien verlies je nog iets door het lekken, maar ook dat zal weinig zijn. Daar waar het lekt moet het los en weer opnieuw monteren. cilinders los, schoon en nieuwe pakking (vast of vloeibaar)

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Is de olie die onderaan het carter lekt niet gewoon wat van de cilinders naar beneden druipt? Misschien is het voldoende om de kopbouten even aan te halen mocht je dat nog niet gedaan hebben, anders moet je inderdaad de hele cilinder er af halen.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Ik vind dat toch wel veel 250cc/1000Km. Ik vul mijn r90s een keer per jaar, en controleer het zo nu en dan. Heel af en toe moet er een scheutje bij, maar een liter per 4000 raak ik toch niet aan kwijt. Kun je net zo goed een tweetakt gaan rijden........ Chris

  8. Sjouke
    Ik zou me over het olie verbruik niet zo'n zorgen maken. Pas als hij echt veel olie gaat verbruiken zou ik de cilinders er af halen en gaan reviseren. Olie lekkage aan het carter is te verhelpen door een nieuwe carterpanpakking en een goede ring onder de aftapplug, maar oliezweten doen ze nogal gauw. Vaak lekken de boxers ook bij de rubbermoffen aan de stoterstangtunnel.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: vooral op hogere toeren gebruiken ze olie, mijn r80-7 doet dat ook maar minder dan 1 op 2000 grt

  10. Lambooy
    Heren, mijn dank is groot. Het valt eigenlijk dus wel mee. Helpt overigens Teflon ? Ik ben hier geen voorstander van maar je hoort verhalen genoeg over Teflon toevoeging. Ik ben bang dat dit eerder schade gaat toebrengen niet?

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Teflon dope is prima spul. Vroeger ( en misschien nu nog wel) had je "slick-50". Ik gebruikte dit altijd in mij diesels ( BX). Liepen als een naaimachine, zelf mijn vrouw merkte het verschil. Zuiniger, stiller, etc. Waarom ik het nu niet meer doe weet ik eigenlijk niet. Toch weer eens gaan zoeken. Chris

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'lambooy', geïmporteerd van het oude forum:
    Teflon dope is prima spul. Vroeger ( en misschien nu nog wel) had je "slick-50". Ik gebruikte dit altijd in mij diesels ( BX). Liepen als een naaimachine, zelf mijn vrouw merkte het verschil. Zuiniger, stiller, etc. Waarom ik het nu niet meer doe weet ik eigenlijk niet. Toch weer eens gaan zoeken. Chris
    Chris, het enige wat ik hoor ten aanzien van gebruik van Teflon is dat het bij de motoren dus de boxers of in het algemeen verbrandingssporen op de zuigers kan nalaten. Op den lange duur stukjes kunnen loslaten die de zaken in de motor weer kunnen verstoppen......dus wat is wijsheid....ik denk persoonlijk gewoon wat dikkere olie. Groeten, Frank

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jasper', geïmporteerd van het oude forum: de juiste olie en verder niks! 15-50 of 20-50 en bij extreme koude 15-40 succes hoi

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum: Jasper de alwetende. Hoera voor Jasper de dogmaticus! Bertje

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: En bertje ? waar blijft jou ware en waardevolle bijdrage over dit onderwerp ?

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum: Die komt ook niet, ik had ook niet gereageerd op het onderwerp maar op die lompe waarheidsverkondiging van jou. Ik heb nu eenmaal niet zo'n uitgesproken mening over olie. Ik ben nu eenmaal geen triboloog. En zal ik je eens wat vertellen.....ik denk jij ook niet. Jouw bijdrages zijn meestal ongefundeerde one-liners met een uitroepteken erachter. Dogma's meestal dus. Bertje

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: De feiten zijn vaak simpeler dan dat hier wordt beschreven, toevoegingen aan de olie zijn dan ook niet nodig, vandaar mijn duidelijke korte reactie 20w50, eenvoud werkt. Jammer dat jij niet het technische vermogen bezit om een toegevoegde waarde te zijn voor dit forum, misschien dat het op een dichters of tekstschrijver forum beter lukt, daar veel succes gewenst. Jasper

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'John Berk', geïmporteerd van het oude forum: Als je je verveel Bert, doe dat dan niet hier..

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum:
    de juiste olie en verder niks! 15-50 of 20-50 en bij extreme koude 15-40 succes hoi
    He Jasper wat is nu de juiste olie,je noemt er drie. Of heeft Bert toch gelijk. Chefke

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Voor ons klimaat zijn 15-50 en 20-50 geschikt, daarover is reeds meer geschreven, en bij extreme kou kies je een dunnere oliesoort, als 15-40. zo duidelijk ?

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Voor ons klimaat zijn 15-50 en 20-50 geschikt, daarover is reeds meer geschreven, en bij extreme kou kies je een dunnere oliesoort, als 15-40. zo duidelijk ?
    Mineraal, half of vol-syntheet, merk? Welke soort of merk, maakt volgens mij niets of nauwelijks uit voor het verbruik. Wel soms? Chris

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Ha, denk dat dat niet heel veel uitmaak, maar ieder heeft zijn/ haar favo merk, om daar nou ook nog eens over te gaan discussiëren.. :-) mineraal lijkt mij in orde voor onze basic machines. Jasper