Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Koos', geïmporteerd van het oude forum: Koude start R100RT 1980 hoor ik een licht kloppend geluid uit het carter en is weer weg als hij warm is. Wat kan dit zijn? Het is zeker niet de koppeling of de versnellingsbak. Motor heeft 140 dkm gelopen, cilinders en koppen zijn al eens gereviseerd, misschien krukas en/of big end lagers? Als ik de koppeling intrek verandert het toerental niet en het kloppende geluid ook niet, dus geen axiale speling krukas. Kan de dynamo of de oliepomp een dergelijk geluid veroorzaken.

9 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jos', geïmporteerd van het oude forum: Wat voor olie zit erin? Heb dit "probleem"ook en heb er 20W50 inzitten. Zag bij het kleppenstellen dat de tuimelaars iets speling hadden en heb dit met de lijmtang methode verholpen. Is minder geworden maar hoor hem koud toch iets kloppen wat na 2 รก 3 min weg is en vermooed dat dit in de iets dikkere olie zit. O ja 100 RS '80, 102.000 gelopen, loodvrij gemaakt en voorzien van nieuwe zuigerveren.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Koos', geïmporteerd van het oude forum: Het kloppende geluid komt duidelijk uit het carter, niet uit de koppen. Ik heb er nu 15W50 in. Omdat het kloppende geluid precies het toerental volgt, verdenk ik toch de krukas.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'theo', geïmporteerd van het oude forum: Is het niet zo dat jij de carter ontluchting hoort ,deze maakt n.l. ook een kloppend geluid en volgt het toerental van de motor.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Koos', geïmporteerd van het oude forum: Ik ga proberen met een pijpje oid te luisteren waar het geluid precies vandaan komt. Het is alleen de eerst 3 minuten ofzo, daarna is het weg en loopt de motor mooi rond.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jasper', geïmporteerd van het oude forum: hoi, zal small of biggend wezen

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'roadcrew', geïmporteerd van het oude forum: Kloppend geluid met koude motor duidt meestal op verslijtende big-end lagerschalen. En 20W50 is de voorgeschreven olie voor dit type motor. Niet te lang mee doorrijden anders is je krukas naar z`n grootje. Greetz, Roadcrew.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Koos', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb nog even geluisterd. Het kloppende geluid bij koude motor, lijkt het sterkst aan de onderkant van de cilinders (bij de stoterstangen). Daar hoor ik pok pok, terwijl dat aan de bovenkant niet zo is. Zou het dan niet van de nokkenas, nokvolgers of stoterstangen komen? De tuimelaars zijn het zeker niet, die hebben alleen oliefilm speling. Moet alles eraf om vast te stellen waar het vandaan komt?

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'roadcrew', geïmporteerd van het oude forum:
    Kloppend geluid met koude motor duidt meestal op verslijtende big-end lagerschalen. En 20W50 is de voorgeschreven olie voor dit type motor. Niet te lang mee doorrijden anders is je krukas naar z`n grootje. Greetz, Roadcrew.
    ter aanvulling: Meestal is speling op de kleppentrein te horen als een tikkend geluid, speling op zuiger en/of small-end is meestal een rammel en speling op de hoofdlagers/big-ends is meestal een kloppend geluid. Dit zijn echter richtlijnen en helaas geen exacte wetenschap, maar 95% van de gevallen zijn zo toch wel te verklaren. Succes, Roadcrew (30 jaar monteurservaring)