Voor het nieuwe forum, klik   hier
Bep
Colega's Maak de borst maar nat . Benzine met een octaangetal 98 gaat er uit . Op de oude machines zonder pingelsensor mogen wij gewoon verder "rammelen"of de boel met extra pep-middeltjes opboosten. De oorzaak ligt hem in het feit dat automobilisten met jongere voertuigen ongeacht het door de fabrikant voorgeschreven octaangetal allemaal de goedkopere normaal benzine (95) tanken. De pingelsensor regeld dit bij deze voertuigen netjes bij. Het vermogensverlies merken de meeste toch niet bij de geldende maximum snelheden en files. Super (98) wordt daardoor voor benzinestations een onrendabele pomp. Ze vergeten even dat er ook nog voertuigen zonder pingelsensor rondrijden , deze actie scheelt dan toch op termijn heel veel slooppremie voor deze (onze)voertuigen. Met vriendelijke groet, Bep

29 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum: ik heb een r80/7 van 1978 en tank al jaren euro 95 ,hij loopt als een zonnetje. verbruik 1op 18

  2. Bart
    mijn r80/7 loopt ook op "normaal" wordt ook geadviseerd door de dealer(waar ik wel de vraag stel maar nooit kom) merk verder geen problemen. Heeft wel eens gezegd dat het niet verkeerd is af en toe 98 te tanken.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: ook altijd met euro95 gereden, eerst met mijn r45, en nu met mijn r80/7 uit 79, en af en toe gaat daar een scheutje loodvervanger door heen, pingelt niet. vroeger was 'normaal' 91 volgens mij, dus de huidige 95 zit er mooi tussenin, gewoon gebruiken en niet te angstig zijn voor veranderingen grt, peter

  4. Bep
    Volgens mijn bmw instructieboekje is mijn motor ontworpen voor ron 98 Bij gebruik van ron 95 zal ik om pingelen te voorkomen het ontstekingstijdstip 2-3 gr moeten verlaten. Hierdoor zal een vermogensverlies van ong. 5% optreden ,en een hoger brandstofgebruik. Bovendien zal de temperatuur toenemen en dus de slijtage. (ps 1. Ik ben "nergens" bang voor 2.octaangetal heeft niets met loodvrij te maken 3. brandstofgebruik vind ik het minst belangrijke van bovengenoemde nadelen ) Bep Groeten, Bep

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: Iedereen weet dat octaangetal niks met loodvrij te maken heeft. Bij euro 95 kan je loodvervanger doen, dit te verwenning van klep en zitting, een leuke bijwerking is dat ook de neiging tot pingelen voorkomen wordt (staat op flesje en lijkt waar te zijn) Dus 95 erin en rijden met het spul. Pas al rijdend kan je beoordelen of hij pingelt, het instructie boekje kan dat niet. draai het gas goed open tussen 2 en 4000 tr/min en luister goed. succes grt, peter

  6. Passant
    Iedereen weet dat octaangetal niks met loodvrij te maken heeft. Bij euro 95 kan je loodvervanger doen, dit te verwenning van klep en zitting, een leuke bijwerking is dat ook de neiging tot pingelen voorkomen wordt (staat op flesje en lijkt waar te zijn) Dus 95 erin en rijden met het spul. Pas al rijdend kan je beoordelen of hij pingelt, het instructie boekje kan dat niet. draai het gas goed open tussen 2 en 4000 tr/min en luister goed. succes grt, peter
    " Iedereen weet dat octaangetal niks met loodvrij te maken heeft " Is dat zo Peter weet iedereen dat? Ik denk dat je hier de mist in gaat

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Ik ga daar vanuit, t zijn wat basis kennis als je je begeef op het verbrandingsmotoren hobby gebied lijk mij. neemt niet weg dat jou reactie niets toevoeg als reactie op het onderwerp. Allemaal lekker aan de 95 zou ik zeggen, en lekker rijden. grt, Peter

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jaap', geïmporteerd van het oude forum: Misschien kan een voetpakking en daarmee iets lagere compressie ook helpen, of ook een andere warmtegraad bougie.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum: Volgens mij valt het met dat pingelen ook wel mee, en anders is die voetpakking een goed idee. Misschien dat bij hoog compressie machines eea kritischer is, zoals r90s. 'passant = irritant' rare naam ook. John Verburg

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Volgens mij valt het met dat pingelen ook wel mee, en anders is die voetpakking een goed idee. Misschien dat bij hoog compressie machines eea kritischer is, zoals r90s. 'passant = irritant' rare naam ook. John Verburg
    Met de compressie van een r90 valt het ook nog wel mee 1:9,5 is toch niet overdreven veel. Ik heb persoonlijk nog nooit gehoord van een BMW met pingelproblemen, ook niet met 95 benzine. Ik stook ook 95 en nooit problemen gehad. (R90S). Loodvervanger en andere haarwatertjes zijn goed voor diegene die graag interessant doen bij de pomp, en hun geld graag "wegschenken". Rij je cilinderkoppen gewoon op en reviseer ze dan.........klaar Dit draadje is een storm in een glas water. lijkt een beetje op overdreven meldingen die je soms krijgt via email, als iemand de komst van een zeer agressief virus aankondigd. Gebeurt nooit wat. Chris

  11. Passant
    Hallo, Ik ga daar vanuit, t zijn wat basis kennis als je je begeef op het verbrandingsmotoren hobby gebied lijk mij. neemt niet weg dat jou reactie niets toevoeg als reactie op het onderwerp. Allemaal lekker aan de 95 zou ik zeggen, en lekker rijden. grt, Peter
    Peter het is wat de lezer er mee doet. Maar het voegt mijn inziens toe dat jou veronderstelling niet klopt. Niet meer niet minder.

  12. Passant
    Volgens mij valt het met dat pingelen ook wel mee, en anders is die voetpakking een goed idee. Misschien dat bij hoog compressie machines eea kritischer is, zoals r90s. 'passant = irritant' rare naam ook. John Verburg
    Johan smaken verschillen daar zul je mee moeten leren leven (of niet). Die keuze maak jijzelf. Zo kun je het ook lezen:passant = irritant' rare naam, ook John Verburg Hou de goede kant boven mannen tijdens het rijden en het hoofd helder

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Chris, idd zit jij met je r90s aan de 'hogere' compressie verhoudingen.(wat tegenwoordig niet meer hoog is) Een r60 pingelt wel wat vaker zo schijnt, misschien dat die er problemen mee hebben, ervaringen zijn nuttig, net als jij met je r90s. Chris, ik heb geen idee of de loodvervanger echt werkt, ik heb er geen vergelijk van. Mijn r80/7 (55pk uitvoering dus met de 1:9,2 compr.) pingelt dan ook niet. passant: zoek je heil elders en zeur hier niet zo. Grt, Peter

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Peter, inzichtelijk: onze oude boxers komen uit een tijd dat er nog helemaal geen RON 98 was. De motoren waren "laag gecomprimeerd" en de toenmalige brandstof voldeed prima. Daar zijn de boxers ook op geconstrueerd, voor RON 92 zelfs meen ik. BMW bracht ook motoren op de markt voor gebieden waar het octaangetal nog minder en de benzine nog slechter was was ( b.v Afrika). Laag compressie motoren. Pas toen er motoren kwamen met hogere vermogens en compressies werd 95 en daarna 98 geintroduceerd. Deze motoren (lees japanners) liepen daar beter op. De loodtoevoeging is slechts ter bescherming en smering van de kleppen, en heeft dus niets met het octaangehalte te maken. Maar aangezien lood in principe slecht brand ZOU het zelfontbranding kunnen beperken. Met de nadruk op ZOU. Ik rijd mijn R90S al jaren zonder loodvervanger, het zal me jeuken. Is tie loodvrij gewoon lekker doorrijden, is tie hut nie, kop reviseren en omzetten op loodvrij als hij kapot gaat. Gemak zat. Chris

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: idd, mee eens.

  16. j_vervloet
    De loodtoevoeging aan benzine was in eerste instantie bedoeld om het pingelen tegen te gaan, dus het octaangetal te verhogen. Dat het een loodlaagje legde op je klepsteel en zitting en daardoor een beetje smerend effect had was mooi meegenomen. Bij een goede verbranding werd je uitlaat ook nog mooi lichtgrijs.

  17. Passant
    Chris, idd zit jij met je r90s aan de 'hogere' compressie verhoudingen.(wat tegenwoordig niet meer hoog is) Een r60 pingelt wel wat vaker zo schijnt, misschien dat die er problemen mee hebben, ervaringen zijn nuttig, net als jij met je r90s. Chris, ik heb geen idee of de loodvervanger echt werkt, ik heb er geen vergelijk van. Mijn r80/7 (55pk uitvoering dus met de 1:9,2 compr.) pingelt dan ook niet. passant: zoek je heil elders en zeur hier niet zo. Grt, Peter
    Peter dus als jij feitelijke onwaarheden neerzet wel of niet topic gerelateerd zeur ik ??

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Johntheboxermen', geïmporteerd van het oude forum: Och jee, Passant dreigt weer een ellelang ja/ nee spelletje te beginnen. Zojuist de reacties doorgelezen, niemand zit hier mis, hooguit wat kromme zinnen.\ Wel komt iedereen met zijn/ haar ervaring op dit gebeid, en wie trekt er weer zaken in twijfel en wie zeurt? idd, passant Waarom moet Plassant. altijd zeuren ? John ´ik word hier zo moe van´ ps. die grijze uitlaatjes van vroeger; met een juiste verbranding kreeg je dat ja.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum: Passant, heb jij een snor ?

  20. hun
    Zou ik met mijn r100rs uit '77 ook gewoon 95 kunnen tanken zonder toevoeging van lood? Als het zou gaan pingelen kan dit toch aanzienlijke motorschade veroorzaken?

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'roadcrew', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Rijdt zelf met een RS van 77, Om problemen te voorkomen heb ik dikkere voetpakkingen geplaatst, klein beetje werk, kosten bijna niks en probleem opgelost. Weet je wel zeker dat je op 95 kan rijden. Greetz, Roadcrew

  22. Rik
    Cease Fire Het valt me wel eens op dat de onderwerpen-titels de lading niet dekken. Zonder Bep voor het hoofd te willen stoten maar elk artikel is 'ter informatie' . Het belang van een dekkende titel is dat knutsel-amateurs zoals ik op een later moment een artikeltje makkelijker kunnen terugvinden. Thats all Folks.

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Och Rik. Soms is het ook wel eens leuk om gewoon eens wat te "Beppen". En Passant wordt er ook nog wel eens wat geleerd. Chris

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Ja, je kunt hier nog wel eens iets opsnorren.

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, als je gaat zoeken is er ook de optie om in reacties te zoeken, onder hetzelfde woord. grt, peter

  26. Rik
    Heet van de pers: Afgelopen week heeft de sponsor de zoekfunctie onder handen laten nemen. De volgorde van de te zoeken woorden is nu niet meer relevant. Tevens staan de gevonden berichten op relevantie vermeld en niet meer op datum laatst aktief.

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: Pingelen? de "pingelgrens" ligt ongeveer bij een compressieverhouding van 8.5/1. Gewone benzine is "brandbaarder" dan super en als de koolaanslag in de cylinders de compressie verhoogt kan dat eiden tot meer hitte en vroegtijdige onsteking van het mengsel door gloeiende kooldeeltjes. Vandaar. Oplossing: reinigen cylinderkop en/of monteren van een dikkere voetpakking en/of het later zetten van de ontsteking. Loodvervanger heeft met pingelen nada te maken. Waarom het precies optreed is ook mij niet duidlijk gezien de "japanners"die ondanks een compressie van 10/1 never pingelen op normale benzine. Weet iemand dat? Hans

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter H', geïmporteerd van het oude forum: Mijn 77er 100Rs heeft nog de originele klepzittingen, ik gooi er dus bij elke tankbeurt loodvervanger bij. Ik tank 95 en 98, maar als ik accelereer vanuit een laag toerental in een hogere versnelling heeft , ie met 95 een pingelneiging. Tank daarom bij voorkeur 98. Vriendelijke groet, Peter H.